Gå til innhold

Foto

Hvordan regne hoderegning fort?


45 svar i denne tråden

#1 NeEeO

NeEeO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 958 innlegg
  •   26. oktober 2009

Skrevet 7. juli 2011 - 23:49

Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?
  • 0

#2 Byxxi

Byxxi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 219 innlegg
  •   16. juli 2008

Skrevet 7. juli 2011 - 23:50

Regn mye
  • 0

#3 War

War

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 27 959 innlegg
  •   7. desember 2004

Skrevet 7. juli 2011 - 23:57

Jeg har ingen svar, men man lager sin egen teknikk.

7x8 er kanskje lettere som 7x10 - 7x2 som er lett 70 -14 i hodet.

65-34 ville jeg ha trukket ifra 4 først 61, så talt nedover 51-41-31

Uten om det så burde man vel lære seg hele gangetabellen så den sitter på 0,1 sek.

Dette innlegget har blitt redigert av War: 7. juli 2011 - 23:58

  • 0

Vil du være med å bidra i kampen mot kreft med din PC? --> Team Hardware.no <--
Blogg: www.team37651.com ( BETA ) (chill  litt med 980PM, fått 17 kjøpere)


#4 Blåbær

Blåbær

    Bruker

  • Medlemmer
  • 19 176 innlegg
  •   2. oktober 2002

Skrevet 7. juli 2011 - 23:58

Regne masse, også vil du kjenne igjen visse mønstre, og vil kanskje klare å forenkle slik at du klarer å regne fort.

Jeg kan fortelle hvordan jeg ville tenkt men det betyr ikke at vil passe deg.

6 + 7 - Den bør du kunne uansett.
32+29 - fjern 2 på og legg til 1 på den siste, blir 30 + 30 + 1 = 61
5*33 - 5 * 30 + 15
50/4 - 1/4 av 50, ser/husker at det blir 12,5.
20% av 500 - 20% = 1/5 av 500


osv osv.
  • 0

#5 DBM

DBM

    Bruker

  • Medlemmer
  • 817 innlegg
  •   9. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:03

Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?


6+7 husker man bare.

32+29 -> 50+11 = 61

5*33 -> 150+15 = 165

50/4 -> 40/4 = 10, 10/4 = 2,5 -> 12,5

20% av 500 -> 20% er en femtedel -> 100

65-34 -> 34+1 = 35 -> + 30 = 65 -> 31

54+65 -> 110+9 = 119
  • 0

#6 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:07

Teknikkane er nok litt ulike frå person til person, men sjølv reknar eg slik:
6 + 7. Øvd i addisjonstabellen (du bør pugga addisjons- og subtraksjonstabellen like mykje som multiplikasjonstabellen), 13.
32+29. Øvd inn i den store addisjonstabellen, 61.
5*33. Tenkjer slik: 33-330-165 (deler 300 på 2 = 150, så 30 på 2 = 15, så 150 + 15 = 165)
50/4. Tenkjer slik: 4 = 2*2, etterpå, 50/2=25, 25/2 = 12,5
20% av 500. Tenkjer slik: 10 % er 50, 20 % er det doble, og 50*2 er 100.

65-34. Øvd inn i den store subtraksjonstabellen, 31.
54+65. Øvd inn i den store addisjonstabellen, 119.

Ellers er hovudrekning ei øvingssak (som folk øver seg altfor lite i å nytta i 2011, mange må jo snart ta 6+7 på ein kalkulator!), men sjølvsagt viktig at den vesle addisjon-/subtrasjons-/multiplikasjonstabellen er drilla inn (pugga) 102 % fyrst. Slike stykkje skal svaret "smella" til heilautomatisk i hovudet ditt på før du får blinka med augo, og med 99,99 % rette svar. Helst bør du handtera dei store tabellane (addisjon/subtraksjon/multiplikasjon med tosifra tal og på same måten). Då gjeld nett same regel som når du lærer den vesle. P-U-G-G!! Det er GRUELEG keisamt, men det tek ikkje mange timane om du KONSENTRERER deg, og du har glede av prosjektet resten av livet!

Dette innlegget har blitt redigert av Atlanterhavet: 8. juli 2011 - 00:08

  • 0

#7 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 486 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:12

Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?

6+7= lett 13
32+29= gi bort 1 fra 32 da blir det 31 + 30 som JEG føler er lettere. 61
5*33= 5*30=150 + 5*3= 165
50/4 40/4= 10 10/4= 2,5 =12,5
20% av 500 40 % av 1000 som er 400. 400/2=200

Den siste er det ingen snarveier på for den normale person... 500/100*20=100 Så da kan man egentlig ta 500*2=1000/10=100


Ganske logisg for meg... ble usikker på den siste :/

Men jeg regner på en veldig spesiell måte som mattelærern min blir VELDIG sur av :p

Dette innlegget har blitt redigert av Gurre97: 8. juli 2011 - 00:17

  • 0

#8 Ljóseind

Ljóseind

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 517 innlegg
  •   20. mars 2009

Skrevet 8. juli 2011 - 00:18


Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?

6+7= lett 13
32+29= gi bort 1 fra 32 da blir det 31 + 30 som JEG føler er lettere. 61
5*33= 5*30=150 + 5*3= 165
50/4 40/4= 10 10/4= 2,5 =12,5
20% av 500 40 % av 1000 som er 400. 400/2=200


Ganske logisg for meg... ble usikker på den siste :/

Men jeg regner på en veldig spesiell måte som mattelærern min blir VELDIG sur av :p


Så vidt jeg vet, er 200 lik 20% av 1000, ikke 500 :tease:
Hadde du heller gjort det slik:
20% av 500 - 20% av 1000 som er 200. 200/2 = 100
så ville det blitt rett.
  • 0

#9 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 486 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:20

joa :p Lærte meg dette ifjor høst og sto stille for meg nå... :)
  • 0

#10 DBM

DBM

    Bruker

  • Medlemmer
  • 817 innlegg
  •   9. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:21

65-34. Øvd inn i den store subtraksjonstabellen, 31.
54+65. Øvd inn i den store addisjonstabellen, 119.


Trodde de bare drev med slikt på kveldsskole i Kina-land.
  • 0

#11 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:33

Trodde de bare drev med slikt på kveldsskole i Kina-land.

Skal ikkje svara for kva norsk skule gjer i dag, men eingong i den mørke middelalderen - altså tidleg på 1970-talet - var slikt heilt kurant ekstraøving ved ein folkeskule i Bygde-Noreg når ein kom i det som då var 3.-4. klasse (altså 4.-5. i dag) og hadde ynskje om å læra matematikk. Altså pugga tredelen av klassa slikt. Skulle jo stilla sterkt i hovudrekning må vita. Her hadde me drilløvingar i starten av kvar einaste matematikktime: Ein elev fram etter tur kvar gong, så hovudrekning: Lette oppgåver som kom sakte frå læraren i starten, så fortare og fortare, og meir og meir krevjande. Første feil, eller tenkjepause over 3 sekund, og ein var ute. Gjaldt jo då å klara flest mogeleg oppgåver når ein hadde tørn før ein var ute og til slikt var pugging av "store tabellar" ganske effektivt for å auka konkurranseevna!

Eg har ikkje høyrt det er noko forbod mot å læra tabellane i Noreg i dag heller, og lærdommen er like effektiv no som då.
  • 0

#12 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 486 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:34

[img]http://http://s1138.photobucket.com/albums/n536/sigurd97/?action=view&current=Untitled.png[/img]


Bokomslaget er 1cm tykt sidene er 3cm tykke.

ormen gorm spiste seg fra siste side i første bok til første side i siste bok. hvor mange cm spiste ormen gorm.

Offtopic men fikk den på tentamen ingen hadde riktig. det var bare 1 mattelærer som klarte den... tror jeg fikk gjengitt den riktig ;)
  • 0

#13 Blåbær

Blåbær

    Bruker

  • Medlemmer
  • 19 176 innlegg
  •   2. oktober 2002

Skrevet 8. juli 2011 - 00:40

5 sider * 3
2 bokomslag * 1
=15+2=17
  • 0

#14 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 486 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:44

Husker ikke svaret... heller ikke den nøyaktige oppgaven skal fikse det imorgen :)
  • 0

#15 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:47

Bokomslaget er 1cm tykt sidene er 3cm tykke.

ormen gorm spiste seg fra siste side i første bok til første side i siste bok. hvor mange cm spiste ormen gorm.

Offtopic men fikk den på tentamen ingen hadde riktig. det var bare 1 mattelærer som klarte den... tror jeg fikk gjengitt den riktig ;)


Litt upresist formulert så må presisera. Med utgangspunkt i at kvar "innmat" i bøkene var 3 cm, og kvart omslag 1 cm tjukt tilsaman (framme OG bak): 11 cm. Var omslaga 1 cm tjukt på kvar side (framme/bak0), altså 2 cm i alt: 13 cm. Ormen åt seg jo gjennom tre "innmatar" (3*3 cm) og fire (enkle) bokomslag (4*0,5 cm, evt 4*1 cm), så 9+2 eller 9-4 cm.
  • 0

#16 NeEeO

NeEeO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 958 innlegg
  •   26. oktober 2009

Skrevet 8. juli 2011 - 11:08

dette var masse fine svar :) har skumlest dem..skal lese dem nøye etterpå. Men på mobilen har jeg ett program som heter "math workout" det er drit bra for å regne oppgaver, fort. man kan også ta gangetabellen. Det går på tid da, så du får vite om du har forbredet deg eller ikke.

Anbefales!
Er på android.
  • 0

#17 Quent

Quent

    Bruker

  • Medlemmer
  • 234 innlegg
  •   6. februar 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 11:19

Hvis du har lyst til å bli en djevel i hoderegning, kan jeg anbefale ei bok som heter Secrets of Mental Math: The Mathemagician's Guide to Lightning Calculation and Amazing Math Tricks av Arthur Benjamin. Øver du litt med den lærer du å gjøre masse artige utregninger i hodet, ofte på ganske artige måter.
  • 0

#18 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 486 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 13:19

Eller morderisk matte... fant den på biblioteket. morsom men lærerik!
  • 0

#19 Tricell

Tricell

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 903 innlegg
  •   28. juni 2010

Skrevet 8. juli 2011 - 19:04

Det som er det vanlige er at man tar hundrerne, tierne og enerne for seg selv. For eksempel;

454 + 893 = ?

400 + 800 = 1200 (hundrerne)

50 + 90 = 140 (tierne)

4 + 3 = 7 (enerne)

1200 + 140 + 7 = 1347

Dette kan være en grei fremgangsmåte, siden du skiller på de forskjellige tallene. Bare ikke regn med talle 0, dette ligger du bare til slutt. For eksempel;

400 + 800 = 1200 (hundrerne) eller 4 + 8 = 12 / 1200, du la til to nuller.
  • 0

The Red Queen - You're All Going To Die Down Here

 


#20 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 20:02

Det er ikkje noko som er "vanleg" kva gjeld hovudrekning, Tricell, for kvar einaste person utviklar sin eigen teknikk - oftast noko vanskeleg å skjøna for andre og endå verre å setja på papir på ein truverdig og "matematisk korrekt" måte til lærarar som masar om utrekning. Å snakka om "vanleg" her vert difor lett eit kamuflert "slik gjer eg, og eg er jo vanleg, altså er slik vanleg".

Sjølv ville eg teke dømet ditt slik:

454+893= Tenkt slik: 450+890=1340 (eg vet jo frå store addisjonstabellen at 45+89 er 134, og så hiv eg på ein 0). Sistesiffer er 0+4+3=7, altså sluttsvar 1347.

Eg kjenner meg ikkje nett uvanleg av den grunnen...
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere