Gå til innhold

    1. Bedrift - IKT
    2. Brukerbidrag
    3. Butikker og verksteder (data)
    4. Datamaskiner
    5. Hjelp til kjøp og salg av PC
    6. Internett og nettverk
    7. Maskinen fungerer ikke
    8. Maskinvare
    9. Overklokking og entusiastbruk
    10. Programvare
    11. Programmering og webutvikling
    12. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Fotografering
    2. Bilderedigering og programvare
    3. Visuell kreativitet
    4. Systemkameraer - digitalt
    5. Analoge kameraer
    6. Kompaktkamera - digitalt
    7. Objektiver, filtre, blits og utstyr
    8. Videokamera
    9. Skannere og skanning
    10. Fotoskrivere, utskrifter og papirkopier
    11. Butikker og verksteder (foto)
    12. Lagringsmedier (foto)
    13. Annet om digital foto og video
    14. Diskuter artikler (Akam.no)
    15. Tilbakemeldinger til Akam.no (snarvei)
    16. Tilbakemelding om Foto og video-forumet (snarvei)
    17. Ryktebørsen
    18. Akam.no Bildekritikk
    19. Akam.no Bildekritikk - Tilbakemeldinger
    1. Bedriftene sine tråder
    2. Vervekampanjer
    3. Butikkerfaring
    4. Forbrukerrett
    5. Hjelp til kjøp og salg
    6. Pris- og produktjakt
    7. Økonomi
    8. Tilbakemeldinger til Bruktmarked.no (snarvei)
    9. Diskuter artikler (Tek.no)
    10. Diskuter artikler (Teknofil.no)
    11. Diskuter handlelister (Prisguide.no)
    1. Arrangementer, fest og uteliv (snarvei)
    2. Ferie og reise
    3. Dyrehold
    4. Jakt og fiske
    5. Hobbyer
    6. Hus, hage og oppussing
    7. Mat og drikke
    8. Mote og velvære
    1. Andre jobber
    2. Annen utdanning
    3. Forsvaret
    4. IT-jobb
    5. IT-utdanning
    6. Media (snarvei)
    7. Skole og leksehjelp
    8. Stillingsannonser
    1. Arrangementer, fest og uteliv
    2. Film
    3. TV-serier og -programmer
    4. Musikk
    5. Litteratur
    6. Tegneserier
    7. Anime og manga
    8. Språk
    9. Egenprodusert kultur
    10. Humor (snarvei)
    11. Annen kultur
    1. Lyd
    2. Bilde
    3. Hjemmekino
    4. Kabler
    5. Butikker og verksteder (snarvei)
    6. Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde
    7. Annet (Lyd og bilde)
    8. Diskuter artikler (audiovisuelt.no)
    1. Standardtelefoner og generell mobildiskusjon
    2. Smarttelefoner
    3. Mobiloperatører og tjenester
    4. Hjelp til valg av telefon, nettbrett, operatør eller leverandør
    5. Hjelp til skadet telefon eller nettbrett
    6. Nettbrett
    7. GPS, treningsklokker og andre håndholdte enheter
    8. Apper til mobil og nettbrett
    9. Mobilspill (snarvei)
    10. Forbrukerrett (snarvei)
    11. Diskuter artikler (amobil.no)
    12. Tilbakemeldinger til amobil.no (snarvei)
    13. Diskuter artikler (Mobilen.no)
    1. Bil
    2. Båt og maritimt
    3. GPS og satelittsporing (snarvei)
    4. MC og ATV
    5. Motorsport (snarvei)
    6. Trafikk
    7. Tyngre kjøretøy
    8. Worklogs og showcase
    1. Gledesutbrudd
    2. Humor
    3. Lekeplassen
    4. OT-baren
    5. Sosialt
    6. Testposter
    7. Forumarkiv
    1. Familie og barn
    2. Helse
    3. Historie
    4. Juss
    5. Media
    6. Politikk og samfunn
    7. Religion, filosofi og livssyn
    8. Samliv og relasjoner
    9. Seksualitet
    10. Teknologi og vitenskap
    11. Økonomi (snarvei)
    12. Tilbakemeldinger til forumet (snarvei)
    1. PC-spill
    2. Konsoll
    3. Generell spilldiskusjon
    4. Spillforum - For de mest diskuterte
    5. Mobilspill
    6. Sosial spilling
    7. Brukernes bidrag
    8. Butikkdiskusjon
    9. Retro
    10. Modifikasjoner og spillutvikling
    11. Tilbakemelding og artikkeldiskusjon
    1. Ballspill
    2. Ekstremsport
    3. Fotball
    4. Jakt og fiske (snarvei)
    5. Kampsport
    6. Motorsport
    7. Odds og tipping
    8. Sykkel
    9. Trening og kosthold
    10. Utendørsidrett
    11. Vintersport
    12. Annet (Sport)
    1. Nyheter om forumet
    2. Tilbakemeldinger til forumet
    3. Private forumhenvendelser
    4. Bruktmarked.no
    5. Prisguide.no
    6. Tilbakemeldinger til redaksjonen
    7. Tek Ekstra
Foto
- - - - -

Hvordan regne hoderegning fort?


45 svar i denne tråden

#1 NeEeO

NeEeO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 842 innlegg
  •   26. oktober 2009

Skrevet 7. juli 2011 - 23:49

Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?
  • 0

#2 Byxxi

Byxxi

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 219 innlegg
  •   16. juli 2008

Skrevet 7. juli 2011 - 23:50

Regn mye
  • 0

#3 War

War

    Bruker

  • EKSTRA
  • Medlemmer
  • 24 649 innlegg
  •   7. desember 2004

Skrevet 7. juli 2011 - 23:57

Jeg har ingen svar, men man lager sin egen teknikk.

7x8 er kanskje lettere som 7x10 - 7x2 som er lett 70 -14 i hodet.

65-34 ville jeg ha trukket ifra 4 først 61, så talt nedover 51-41-31

Uten om det så burde man vel lære seg hele gangetabellen så den sitter på 0,1 sek.

Dette innlegget har blitt redigert av War: 7. juli 2011 - 23:58

  • 0
Vil du være med å bidra i kampen mot kreft med din PC? --> Team Hardware.no <--
Blogg: www.team37651.com ( BETA )

#4 Blåbær

Blåbær

    Bruker

  • Medlemmer
  • 19 176 innlegg
  •   2. oktober 2002

Skrevet 7. juli 2011 - 23:58

Regne masse, også vil du kjenne igjen visse mønstre, og vil kanskje klare å forenkle slik at du klarer å regne fort.

Jeg kan fortelle hvordan jeg ville tenkt men det betyr ikke at vil passe deg.

6 + 7 - Den bør du kunne uansett.
32+29 - fjern 2 på og legg til 1 på den siste, blir 30 + 30 + 1 = 61
5*33 - 5 * 30 + 15
50/4 - 1/4 av 50, ser/husker at det blir 12,5.
20% av 500 - 20% = 1/5 av 500


osv osv.
  • 0

#5 DBM

DBM

    Bruker

  • Medlemmer
  • 817 innlegg
  •   9. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:03

Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?


6+7 husker man bare.

32+29 -> 50+11 = 61

5*33 -> 150+15 = 165

50/4 -> 40/4 = 10, 10/4 = 2,5 -> 12,5

20% av 500 -> 20% er en femtedel -> 100

65-34 -> 34+1 = 35 -> + 30 = 65 -> 31

54+65 -> 110+9 = 119
  • 0

#6 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:07

Teknikkane er nok litt ulike frå person til person, men sjølv reknar eg slik:
6 + 7. Øvd i addisjonstabellen (du bør pugga addisjons- og subtraksjonstabellen like mykje som multiplikasjonstabellen), 13.
32+29. Øvd inn i den store addisjonstabellen, 61.
5*33. Tenkjer slik: 33-330-165 (deler 300 på 2 = 150, så 30 på 2 = 15, så 150 + 15 = 165)
50/4. Tenkjer slik: 4 = 2*2, etterpå, 50/2=25, 25/2 = 12,5
20% av 500. Tenkjer slik: 10 % er 50, 20 % er det doble, og 50*2 er 100.

65-34. Øvd inn i den store subtraksjonstabellen, 31.
54+65. Øvd inn i den store addisjonstabellen, 119.

Ellers er hovudrekning ei øvingssak (som folk øver seg altfor lite i å nytta i 2011, mange må jo snart ta 6+7 på ein kalkulator!), men sjølvsagt viktig at den vesle addisjon-/subtrasjons-/multiplikasjonstabellen er drilla inn (pugga) 102 % fyrst. Slike stykkje skal svaret "smella" til heilautomatisk i hovudet ditt på før du får blinka med augo, og med 99,99 % rette svar. Helst bør du handtera dei store tabellane (addisjon/subtraksjon/multiplikasjon med tosifra tal og på same måten). Då gjeld nett same regel som når du lærer den vesle. P-U-G-G!! Det er GRUELEG keisamt, men det tek ikkje mange timane om du KONSENTRERER deg, og du har glede av prosjektet resten av livet!

Dette innlegget har blitt redigert av Atlanterhavet: 8. juli 2011 - 00:08

  • 0

#7 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 484 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:12

Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?

6+7= lett 13
32+29= gi bort 1 fra 32 da blir det 31 + 30 som JEG føler er lettere. 61
5*33= 5*30=150 + 5*3= 165
50/4 40/4= 10 10/4= 2,5 =12,5
20% av 500 40 % av 1000 som er 400. 400/2=200

Den siste er det ingen snarveier på for den normale person... 500/100*20=100 Så da kan man egentlig ta 500*2=1000/10=100


Ganske logisg for meg... ble usikker på den siste :/

Men jeg regner på en veldig spesiell måte som mattelærern min blir VELDIG sur av :p

Dette innlegget har blitt redigert av Gurre97: 8. juli 2011 - 00:17

  • 0

#8 Ljóseind

Ljóseind

    Bruker

  • Medlemmer
  • 1 426 innlegg
  •   20. mars 2009

Skrevet 8. juli 2011 - 00:18


Hei, hvordan regner man sånne små stykker fort i hode, uten å tenke. Som
6 + 7
32+29
5*33
50/4
20% av 500

65-34
54+65
osv

finnes det no teknikk for det?

6+7= lett 13
32+29= gi bort 1 fra 32 da blir det 31 + 30 som JEG føler er lettere. 61
5*33= 5*30=150 + 5*3= 165
50/4 40/4= 10 10/4= 2,5 =12,5
20% av 500 40 % av 1000 som er 400. 400/2=200


Ganske logisg for meg... ble usikker på den siste :/

Men jeg regner på en veldig spesiell måte som mattelærern min blir VELDIG sur av :p


Så vidt jeg vet, er 200 lik 20% av 1000, ikke 500 :tease:
Hadde du heller gjort det slik:
20% av 500 - 20% av 1000 som er 200. 200/2 = 100
så ville det blitt rett.
  • 0

#9 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 484 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:20

joa :p Lærte meg dette ifjor høst og sto stille for meg nå... :)
  • 0

#10 DBM

DBM

    Bruker

  • Medlemmer
  • 817 innlegg
  •   9. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:21

65-34. Øvd inn i den store subtraksjonstabellen, 31.
54+65. Øvd inn i den store addisjonstabellen, 119.


Trodde de bare drev med slikt på kveldsskole i Kina-land.
  • 0

#11 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:33

Trodde de bare drev med slikt på kveldsskole i Kina-land.

Skal ikkje svara for kva norsk skule gjer i dag, men eingong i den mørke middelalderen - altså tidleg på 1970-talet - var slikt heilt kurant ekstraøving ved ein folkeskule i Bygde-Noreg når ein kom i det som då var 3.-4. klasse (altså 4.-5. i dag) og hadde ynskje om å læra matematikk. Altså pugga tredelen av klassa slikt. Skulle jo stilla sterkt i hovudrekning må vita. Her hadde me drilløvingar i starten av kvar einaste matematikktime: Ein elev fram etter tur kvar gong, så hovudrekning: Lette oppgåver som kom sakte frå læraren i starten, så fortare og fortare, og meir og meir krevjande. Første feil, eller tenkjepause over 3 sekund, og ein var ute. Gjaldt jo då å klara flest mogeleg oppgåver når ein hadde tørn før ein var ute og til slikt var pugging av "store tabellar" ganske effektivt for å auka konkurranseevna!

Eg har ikkje høyrt det er noko forbod mot å læra tabellane i Noreg i dag heller, og lærdommen er like effektiv no som då.
  • 0

#12 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 484 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:34

[img]http://http://s1138.photobucket.com/albums/n536/sigurd97/?action=view&current=Untitled.png[/img]


Bokomslaget er 1cm tykt sidene er 3cm tykke.

ormen gorm spiste seg fra siste side i første bok til første side i siste bok. hvor mange cm spiste ormen gorm.

Offtopic men fikk den på tentamen ingen hadde riktig. det var bare 1 mattelærer som klarte den... tror jeg fikk gjengitt den riktig ;)
  • 0

#13 Blåbær

Blåbær

    Bruker

  • Medlemmer
  • 19 176 innlegg
  •   2. oktober 2002

Skrevet 8. juli 2011 - 00:40

5 sider * 3
2 bokomslag * 1
=15+2=17
  • 0

#14 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 484 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:44

Husker ikke svaret... heller ikke den nøyaktige oppgaven skal fikse det imorgen :)
  • 0

#15 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 00:47

Bokomslaget er 1cm tykt sidene er 3cm tykke.

ormen gorm spiste seg fra siste side i første bok til første side i siste bok. hvor mange cm spiste ormen gorm.

Offtopic men fikk den på tentamen ingen hadde riktig. det var bare 1 mattelærer som klarte den... tror jeg fikk gjengitt den riktig ;)


Litt upresist formulert så må presisera. Med utgangspunkt i at kvar "innmat" i bøkene var 3 cm, og kvart omslag 1 cm tjukt tilsaman (framme OG bak): 11 cm. Var omslaga 1 cm tjukt på kvar side (framme/bak0), altså 2 cm i alt: 13 cm. Ormen åt seg jo gjennom tre "innmatar" (3*3 cm) og fire (enkle) bokomslag (4*0,5 cm, evt 4*1 cm), så 9+2 eller 9-4 cm.
  • 0

#16 NeEeO

NeEeO

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 842 innlegg
  •   26. oktober 2009

Skrevet 8. juli 2011 - 11:08

dette var masse fine svar :) har skumlest dem..skal lese dem nøye etterpå. Men på mobilen har jeg ett program som heter "math workout" det er drit bra for å regne oppgaver, fort. man kan også ta gangetabellen. Det går på tid da, så du får vite om du har forbredet deg eller ikke.

Anbefales!
Er på android.
  • 0

#17 Quent

Quent

    Bruker

  • Medlemmer
  • 234 innlegg
  •   6. februar 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 11:19

Hvis du har lyst til å bli en djevel i hoderegning, kan jeg anbefale ei bok som heter Secrets of Mental Math: The Mathemagician's Guide to Lightning Calculation and Amazing Math Tricks av Arthur Benjamin. Øver du litt med den lærer du å gjøre masse artige utregninger i hodet, ofte på ganske artige måter.
  • 0

#18 Macklemore

Macklemore

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 484 innlegg
  •   1. mai 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 13:19

Eller morderisk matte... fant den på biblioteket. morsom men lærerik!
  • 0

#19 Tricell

Tricell

    Bruker

  • Medlemmer
  • 2 903 innlegg
  •   28. juni 2010

Skrevet 8. juli 2011 - 19:04

Det som er det vanlige er at man tar hundrerne, tierne og enerne for seg selv. For eksempel;

454 + 893 = ?

400 + 800 = 1200 (hundrerne)

50 + 90 = 140 (tierne)

4 + 3 = 7 (enerne)

1200 + 140 + 7 = 1347

Dette kan være en grei fremgangsmåte, siden du skiller på de forskjellige tallene. Bare ikke regn med talle 0, dette ligger du bare til slutt. For eksempel;

400 + 800 = 1200 (hundrerne) eller 4 + 8 = 12 / 1200, du la til to nuller.
  • 0

The Red Queen - You're All Going To Die Down Here

 


#20 Atlanterhavet

Atlanterhavet

    Bruker

  • Medlemmer
  • 929 innlegg
  •   23. mars 2011

Skrevet 8. juli 2011 - 20:02

Det er ikkje noko som er "vanleg" kva gjeld hovudrekning, Tricell, for kvar einaste person utviklar sin eigen teknikk - oftast noko vanskeleg å skjøna for andre og endå verre å setja på papir på ein truverdig og "matematisk korrekt" måte til lærarar som masar om utrekning. Å snakka om "vanleg" her vert difor lett eit kamuflert "slik gjer eg, og eg er jo vanleg, altså er slik vanleg".

Sjølv ville eg teke dømet ditt slik:

454+893= Tenkt slik: 450+890=1340 (eg vet jo frå store addisjonstabellen at 45+89 er 134, og så hiv eg på ein 0). Sistesiffer er 0+4+3=7, altså sluttsvar 1347.

Eg kjenner meg ikkje nett uvanleg av den grunnen...
  • 0


0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere