Gå til innhold

Vil Sony kvele bruktmarkedet? (PS3, Vita, PSP)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette begynner å bli for drøyt altså... :thumbdown: . Jeg ser ikke hvordan de kan mene at de "taper" penger på at bruktmarkedet eksisterer idet heletatt, for utgiveren og resten av folket bak hvert spill fikk da pengene sine når "førstemann" betalte for det?... Skal kameraprodusenten (Canon/Nikon etc) ha penger hvis jeg selger kamera mitt videre? :dontgetit:

 

Heldigvis gjelder det kun onlinedelen (foreløpig), men man skal ikke se bort ifra at de en dag prøver seg på hele spillet. At spillet blir "registrert" inn på PS3/Xbox 360'n på ett hvis.

Edit: 1 typo

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Egentlig så har jeg ikke noe imot at bruktmarkedet forsvinner. Vær gang jeg er på Gamestop står det alltid opptil flere narkiser med bæreposer fulle av stjelte spill. Bruktmarkede, iallefall her til lands, er heleri i stor skala og støtter bare opp under kriminalitet.

Lenke til kommentar

Har hatt en lengre diskusjon på dette temaet i forumet. Til dere som jeg har diskutert med, I rest my case.

 

Noen som virkelig har benektet at denne byggende trenden noen gang kom til å inntreffe Sony? /facepalm

 

Tja, det er vel noens definisjon av facepalm. Med tanke på at Sony tradisjonelt er et konservativt japansk selskap, hadde ihvertfall ikke jeg tenkt at de kom til å gjøre det før for eksempel Microsoft og Ubisoft.

Endret av sthusby
Lenke til kommentar

Har hatt en lengre diskusjon på dette temaet i forumet. Til dere som jeg har diskutert med, I rest my case.

Som du vet, er jeg uenig :).

 

Men dette er etter min mening en mye bedre løsning enn DRM og ensaveperspill-prosjektet Capcom prøvde å slenge etter oss. Skal spillbransjen først velge et dårlig spor er dette kanskje den minste av mange onder.

Lenke til kommentar

Flere store, som Microsoft forer bl.a Gamestop/Ebgames med ekslusive produkter, så de kan jo ikke syntes det er så fælt skulle jeg tro.

 

Dette har jo blitt så stort at ett spill server flere hundre stykker i verste fall. Det siser seg selv at det ikke er god butikk å lage 10 eks som bruktbutikkene selger seg imellom.

 

Digitale medium kan bare overleve på streaming og det vil skje om noen år.

Lenke til kommentar

Spillbransjen mener åpenbart den har unike rettigheter til profittmaksimalisering på bekostning av forbrukernes eierett på produkter de har kjøpt lovlig. Om denne eieretten også skal gjelde for internettjenester som er nødvendige for å få spilt, kan bli en interessant sak for rettssalene. Problemet med onlinespill er at man er kontinuerlig avhengig å motta en tjeneste, så det vil være lettere å begrense bruktsalg rent praktisk. Bruktsalg av offlinespill blir en helt annen problemstilling.

 

Det snakkes om at spillbransjen "sliter" men denne slitingen er høyst relativ ift. den foregående veksten. Det kan ikke diskuteres at spillbransjen i dag er mange ganger større, rikere og mektigere enn den var da jeg begynte å spille for 20 år siden. Allikevel er bransjen grådigere og mer forbrukerfiendtlig enn noensinne. Jeg har alltid vært den som har argumentert imot piratvirksomhet men de siste årene synes jeg spillbransjen er blitt minst like usympatisk som piratene og jeg gidder ikke lenger forsvare noen av dem.

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli for drøyt altså... :thumbdown: . Jeg ser ikke hvordan de kan mene at de "taper" penger på at bruktmarkedet eksisterer idet heletatt, for utgiveren og resten av folket bak hvert spill fikk da pengene sine når "førstemann" betalte for det?...

 

Det bør da være relativt selvforklarende. De selger et spill en gang til flere, i stedet for at hver enkelt kjøper hver sin kopi. Klart de taper penger på dette. Jeg har stor forståelse for at spillprodusentene ser på nye måter å tjene penger på selv om det ikke er ideelt for forbrukerne. Nå som bruktmarkedet ikke lenger er en nisjevirksomhet, men kommersialisert via butikker som Gamestop mm, forstår jeg enda bedre hvorfor spillprodusentene ønsker å gjøre noe med dette. Jeg kan se hvorfor det føles urettferdig at mennesker som ikke har bidratt på noe som helst vis, hverken kreativt, eller økonomisk, skal tjene penger på et produkt noen har laget. Helt greit i liten skala blant privatpersoner, ikke så greit når hele butikkjeder driver med dette.

Lenke til kommentar

Det bør da være relativt selvforklarende. De selger et spill en gang til flere, i stedet for at hver enkelt kjøper hver sin kopi. Klart de taper penger på dette.

Dette kan settes i 2 perspektiver: Ett nylansert spill som selges brukt etter 1 uke feks vil kunne betraktes som "tapt salg". Den kan jeg se noe troverdighet i, men hadde det kommet en grense at spill ikke kunne selges tilbake til Gamestop/etc butikker på x antall dager/uker evt måneder kunne kanskje dette hjulpet...?

 

Men man har også eldre spill som ikke selges/lages mer, hva gjør man hvis man har dårlig økonomi og ikke klarer å holde følge med alle de nyeste spillene, men man har lyst å spille disse? (Ja, den kan vris til prioritering, men hadde det ikke vært for bruktmarkedet hadde jeg ikke hatt noen PS2/PS2 spill etter jeg kjøpte den på nytt, da alle de "nyeste" PS2 spillene er crap i mine øyne, her fant jeg også noen eldre juveler som jeg aldri hadde prøvd før.)

Ta feks"Twilight Princess til Gamecube HJELP" eller Nintendokafèen - Samme forespørsel - annen bruker. Hva hadde disse gjort hadde ikke bruktmarkedet eksistert? Ytterst få butikker har ett nytt eksemplar av dette spillet, slik jeg har sett, å denne kan vris garantert til flere spill.

Lenke til kommentar

Dette begynner å bli for drøyt altså... :thumbdown: . Jeg ser ikke hvordan de kan mene at de "taper" penger på at bruktmarkedet eksisterer idet heletatt, for utgiveren og resten av folket bak hvert spill fikk da pengene sine når "førstemann" betalte for det?...

 

Det bør da være relativt selvforklarende. De selger et spill en gang til flere, i stedet for at hver enkelt kjøper hver sin kopi. Klart de taper penger på dette. Jeg har stor forståelse for at spillprodusentene ser på nye måter å tjene penger på selv om det ikke er ideelt for forbrukerne. Nå som bruktmarkedet ikke lenger er en nisjevirksomhet, men kommersialisert via butikker som Gamestop mm, forstår jeg enda bedre hvorfor spillprodusentene ønsker å gjøre noe med dette. Jeg kan se hvorfor det føles urettferdig at mennesker som ikke har bidratt på noe som helst vis, hverken kreativt, eller økonomisk, skal tjene penger på et produkt noen har laget. Helt greit i liten skala blant privatpersoner, ikke så greit når hele butikkjeder driver med dette.

 

Er det selvforklarende? La meg stille deg et spørsmål, om det ikke var mulig å selge hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å betale så mye som de gjør for hus?

 

AtW

 

Har hatt en lengre diskusjon på dette temaet i forumet. Til dere som jeg har diskutert med, I rest my case.

 

Noen som virkelig har benektet at denne byggende trenden noen gang kom til å inntreffe Sony? /facepalm

 

Tja, det er vel noens definisjon av facepalm. Med tanke på at Sony tradisjonelt er et konservativt japansk selskap, hadde ihvertfall ikke jeg tenkt at de kom til å gjøre det før for eksempel Microsoft og Ubisoft.

 

Sony har en lang tradisjon for forbrukerfiendlighet, skjønner ikke helt hva med de som gjør at det er overraskende at de er ute med slike stunt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Egentlig så har jeg ikke noe imot at bruktmarkedet forsvinner. Vær gang jeg er på Gamestop står det alltid opptil flere narkiser med bæreposer fulle av stjelte spill. Bruktmarkede, iallefall her til lands, er heleri i stor skala og støtter bare opp under kriminalitet.

Har sett det samme..

Skjønner ikke hvordan butikkene kan ta imot slikt når de jo helt klart ser at det er tyvegods.

Har helt boikottet gamestop og games butikkene, da de bare ødelegger spillmarkedet.

 

Til de som sier at dette ikke ødelegger for utviklerne, sett deg inn i deres mindset.

Hvis du putter inn flere millioner i et spill, du blir pusha på tid, pengene løper ut, og du må bare release. Spiller har litt feil her og der, og får en middelskarakter av anmelderne. Spillet er bra, men ikke mindblowing. Da havner spillet i bruk og kast kategorien og de taper masse penger, mens Gamestop håver inn mill på mill.

Hva tror du de gjør neste gang? Putter inn et par nye mill og starter på det neste store spillet? Eller hopper på mobil/casual/web-spill bølgen, der du har full kontroll på distribusjon og kan tjene masse penger.

 

Det er en grunn til at flere og flere større selskaper går dukken.. Og ikke minst at arbeidsforholdene er såpass dårlige hos flere utviklere. Det er vanskelig å ta en del av kaka.

 

For min del handler jeg bare "billig"-spillene mine på play.com.

Og punger ut fullpris for de større titlene som jeg venter på. Riktig nok ikke på Gamestop.

Lenke til kommentar

Er det selvforklarende? La meg stille deg et spørsmål, om det ikke var mulig å selge hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å betale så mye som de gjør for hus?

 

AtW

 

 

 

Dessverre er ikke dette sammenlignbart. Et spill selges for en gitt pris med den forutsetning at alle som benytter det vil betale denne prisen for det. Den totale inntekten av salget skal dekke utviklingskostnader, lønn, annonser mm. Et hus selges for en pris som forutsetter at dette er en engangsutgift som dekker utbyggers totale utgifter pluss en viss fortjeneste. Etter hvert hussalg nullstilles dette regnestykket og man bygger et annet.

 

Ved organisert bruksalg (Jeg snakker altså ikke om private her) blir regnestykket endret. Salget som ellers ville gitt f.eks 499+399+299+199 til fire stk som kjøper på forskjellig tidspunkt, blir altså kun 499. Et tap på nesten 1000 kr i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

Ta feks"Twilight Princess til Gamecube HJELP" eller Nintendokafèen - Samme forespørsel - annen bruker. Hva hadde disse gjort hadde ikke bruktmarkedet eksistert? Ytterst få butikker har ett nytt eksemplar av dette spillet, slik jeg har sett, å denne kan vris garantert til flere spill.

 

Ja, jeg er ikke uenig med deg. Ingenting galt med bruktsalg, men dersom det organiseres i store kjeder, blir det faktisk et stort inntektstap for utvikler/utgiver. Det er nok denne virksomheten de vil til livs og ikke type: "Selger ps3 med 10 spill" etc..

Lenke til kommentar

Er det selvforklarende? La meg stille deg et spørsmål, om det ikke var mulig å selge hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å betale så mye som de gjør for hus?

 

AtW

 

 

 

Dessverre er ikke dette sammenlignbart. Et spill selges for en gitt pris med den forutsetning at alle som benytter det vil betale denne prisen for det. Den totale inntekten av salget skal dekke utviklingskostnader, lønn, annonser mm. Et hus selges for en pris som forutsetter at dette er en engangsutgift som dekker utbyggers totale utgifter pluss en viss fortjeneste. Etter hvert hussalg nullstilles dette regnestykket og man bygger et annet.

 

Ved organisert bruksalg (Jeg snakker altså ikke om private her) blir regnestykket endret. Salget som ellers ville gitt f.eks 499+399+299+199 til fire stk som kjøper på forskjellig tidspunkt, blir altså kun 499. Et tap på nesten 1000 kr i mitt tilfelle.

 

Det er ikke sammenliknbart fordi de som selger hus har tatt hensyn til at bruktsalg eksisterer? La meg spørre spøsmålet igjen, om det ikke var mulig å selge ett hus brukt, tror du folk hadde vært villig til å betale så mye som de gjør i dag for hus?

 

Hva om du lager det samme regnestykket for alle gangene et hus blir solgt mellom bygging og riving?

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...