Gå til innhold

WTF ?!? - VG nekter å slette Nettby-profiler selv om byen er stengt for godt.


Anbefalte innlegg

VG må slette Nettby-profiler

- Alvorlig brudd på personopplysningsloven, mener Datatilsynet som krever at dataene slettes.

 

- Dette er alvorlig ut fra personvernhensyn. Brukerne skal ha kontroll på informasjonen om seg selv. Når et nettsted er nedlagt, skal opplysningene slettes, sier Bjørn Erik Thon, direktør i Datatilsynet.

 

VG vil beholde informasjonen lagret i Nettby, selv om nettstedet er stengt, og kommer til å klage på Datatilsynets vedtak. Avisen mener informasjonen har stor kulturhistorisk verdi, og foreslår at Riksantikvaren bør verne hele nettsamfunnet.

VG vil ikke føye seg uansett hva Datatilsynet måtte mene om saken.

 

Er det ikke ganske tragisk at de på den ene siden mente at nettby ikke hadde livets rett for så på den andre siden nekte å slette dataene fordi de mener de er viktige.

 

Hvilken kulturhistorisk verdi har egentlig et nettsted som ikke eksisterer?? Og hvordan kan vi som var faste brukere i lange tider og som brukte tusenvis av timer der vite hva som skjer med våre opplysninger...

 

Er VG hevet over loven?

Endret av αкαѕнα
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, VG er ikke hevet over loven. Problemet er at loven, nærmere bestemt § 28 i personopplysningsloven gir unntak for "personopplysninger for historiske, statistiske eller vitenskapelige formål, dersom samfunnets interesse i at opplysningene lagres klart overstiger de ulempene den kan medføre for den enkelte."

 

Dette bruker VG nå til å kjøpe seg tid.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg bare ristet på hodet da jeg leste dette. Heldigvis er jeg og en av dem som levde før 1998 og skjønte at dette kom til å bli misbrukt.. Samme med FB og. Har bestandig vært skeptisk, selv om jeg er med på alt..

 

Uansett er dette idioti. Om dem kan grave det ned i 200 år for så å ta det frem så skjønner jeg tanken, men dette virker for suspekt for meg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...