Gå til innhold

Webmailtjenesten Epost.no - en utro tjener


Anbefalte innlegg

Hei alle! Min første post her og jeg trenger hjelp med webmailen min. For oversikten og balansen i framstillingens skyld, poster jeg først mailen jeg sendte til Forbrukerrådet i sakens anledning:

 

"Hei,

jeg har en klagesak på webmailtjenesten epost.no. Det gjelder blant annet tilgang til innhold på egen e-postkonto. Tjenesten deres er avgiftsbelagt etter størrelsen på ønsket lagringsplass og om bruker ønsker spam- og viruskontroll. Avgiften betales for et år på forskudd. Greitt nok det!

 

Den 23. juni gikk årsabonnementet mitt ut, - men kontoen ble avlåst inntil årsavgiften betales. Jeg har ikke engang mulighet for å kopiere epost og adressebok over på gmail.com-konoen som jeg nettopp er opprettet. Denne muligheten er nesten en selvfølge blant seriøse tilbydere av webmail.

 

Epost.no`s forretningsmoral blir desto mer tvilsom når regningen de presenterer inneholder en utgiftspost på 1178 kroner for en brukerkoto som jeg ikke har opprettet. Når jeg gjør Epost.no oppmerksom på den mystiske utgiftsposten, fjerner de den uten ytteriger forklaring eller beklagelse.

 

Ved inntasting av brukernavn og passord på e-postkontoen min nå, blir jeg sendt videre til et ferdig utfylt formular online. I formularet har jeg ikke mulighet for å nedgradere bestillingen av lagringsplass eller avbestille spam-

og viruskontroll. Kun en link videre til ekreftelse av formularet er mulig etter at Visa eller MasterCard er valgt som betalingsform. Konfigurering/nedgradering av bestilling på tjenester er altså ikke mulig.

 

Etter lengere tids mail-korrespondanse med Epost.no står de fortsatt på sitt. Jeg tilbyr til slutt å betale for to måneder. Da vil jeg ha en måned på å hente ut innholdet på kontoen og en måned på å si opp kontoen, - enda et

umulig krav som Epost.no har i sitt kronglete og lite brukervennlige regelverk. I deres seneste brev sier de:

 

`Vi tilbyr kun fornyelse på ett års basis. Det er samme betingelser som tidligere, og som du har benyttet deg av før. Kontoen må nå fornyes for ett år.`

 

Motparten holder på sin rett til å beholde innholdet på kontoen inntil årsavgiften er betalt. I tillegg har Epost.no selv bestemt størrelsen på årsavgiften ved det at jeg ikke har mulighet for å konfigurere bestillingen.

 

Dette vil jeg at dere tar en titt på. Det må ikke gå an at en tilbyder av epost-tjenester kommer unna med utpressing og slik uansvarlig forretningspraksis.

 

Ytterligere opplysninger gis gjerne etter ønske."

 

Rådet svarer:

 

 

"Forbrukerrådet kan bare klagesaksbehandle saker som faller inn under

Forbrukertvistutvalgets lovområde. Det vil si saker som hører inn under kjøpsloven (der partene er privatpersoner), forbrukerkjøpsloven, håndverkertjenesteloven og lov om angrerett. Din sak gjelder et rent avtalerettslig forhold og er således en sak vi ikke kan behandle."

 

Advokaten(?) som uttaler seg i svaret innleder riktignok med: "Jeg forstår du har spørsmål om avtalekrav som stilles av Epost.no", men jeg er like langt., et heller trist dekret i en opplyst tid. Pkt. 11 og 15 er særlig horribel lesning.

 

Etter svaret fra Forbrukerrådet har jeg fortsatt korrespondansen med Epost.no. Om nedgradering/avbestilling/konfigurering av tjenestene sier de bare

 

 

"Som tidligere formidlet, så kunne du nedgradere dine tjenester inntil 1 måned før fornyelse. Dette er ikke gjort, og du må da fornye med de tjenestene du har."

 

 

Denne muligheten fremgår på ingen måte av avtaleteksten, slik jeg tolker den. Derfor ber jeg hjelp og innspill her. (Beklager lang lesning).

 

Flere opplysninger til avdekking av wabmail-tjenestenEpost.no`s tvilsomme forretningsmoral og behandling av kunder/opprettelse av skjulte brukerutgifter kan leses i en tråd på Norsk Freakforum

 

Takker for alle gode råd samtidig som jeg advarer mot bruk av Epost.no`s tjenester.

 

Legger ved Brukervilkårene.

 

Edit: Måtte fjerne lenken til Brukervilkårene lenger oppe i innlegget da lenken førte direkte til en https-kobling med personlig opplysninger. Noe sånt skal jo ikke kunne skje og er nok et beklagelig eksempel på Epost.no`s manglende omtanke for brukerne.

Brukervilkår1.pdf

Endret av sorgmunter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, du har vel godtatt vilkårene når du opprettet konto der, men du burde kanskje faktisk lest dem også. ;)

Brukervilkårene var helt annerledes da jeg skrev under på vilkårene (se vedlegg). Bruk av WayBack Machine bekrefter dét.

 

"Oppsigelsesparagrafen" som Epost.no begrunner sin nekt av konfigurering/avbestillingen med eksisterte faktisk ikke like sterkt dengang (før seneste treff i 2006 på WayBack Machine). En slik tåkete fullmakt mener jeg heller ikke er tydelig uttrykt i nåværende paragrafer. Faktisk står det ingen steder uttrykt at bruker er fratatt muligheten til å forandre bestilling av tjenester (lagringsplass + spam- og viruskontroll) hos Epost.no.

Gamle brukerbetingelser.pdf

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har samme erfaring med epost.no som sorgumenter.

Epost.no har uforståelige brukerkrav som er laget for å dra mest mulig penger av brukerne sine.

 

Hos epost.no får man ingen påminnelse om at konto går ut på dato, de bare sperrer den og sender deg videre til en betalingsside. Siden man ikke sendte mail en måned tidligere, så får man ikke mulighet til å nedgradere eller endre konto. Man må derfor betale for et år ekstra med alle tillegstjenester, for i det hele tatt få tilgang igjen.

 

Har lenge vært misfornøyd med at epost.no har slengt på reklame nederst i epostene mine. Da epost.no er en betalingstjeneste så mener jeg at dette burde være unødvendig. Men som andre her erfarer, så svarer ikke epost.no på mine henvendeler angående den saken.

 

Så nå har jeg valgt å avslutte min konto hos de arrogante eierne av epost.no, og gått over til gmail. Burde vel gjort dette for lenge siden.

 

Epost.no virker også til tider å være noe ustabilt, har ved flere anledninger opplevd at mailer jeg ventet på aldri kom. Etter flere purringer og gjentatte forsøk, mottok jeg fortsatt ingen ting. Ved nytt forsøk på annen adresse kom mailene fram. Og dette er de jeg vet om, kan være mange mailer jeg aldri fikk...

Endret av dk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...