Gå til innhold

Test: Toshiba NB550D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Toshiba legger dessverre med MYE bloatware. De skal ha for å legge med relativt lite shareware-crap som vil ha betalt etter en uke, og det meste av bloatwaren deres har, eller ønsker å ha, en funksjon. Men det er jo 5+ programmer bare fra Tohiba som ligger i systrayet.

 

Forøvrig artig at dere prøvekjører Ubuntu på den - helt enig i at linux egner se langt bedre på de litt svakere maskinene. Min Toshiba Satellite (t130-17e) gjør alt så saaakte i Win7 sammenliknet med linux selv med KDE, at jeg får fnat når jeg en sjelden gang starter den opp i Windows - og det er etter bloatwarefjerning, med 4GiB ram, og en 1,3Ghz Intel ULV-prosessor.

 

Men det er synd det ikke begynner å bli standard med 1280+720 eller hva nå størrelsen blir på disse ti-tommerne. 600 piksler i høyen er begredelig, nær sagt uanset bruksområde.

Lenke til kommentar

Imponerende batteritid, særlig når vi ser at denne har den lyseste skjermen av alle de fire modellene og har det nest svakeste batteriet (60 Wh). Bare Lenovoen har svakere batteri (48 Wh) men da er også batteritiden bare omtrent halvparten. Hadde de økt batteriet i Lenovoen til 60 Wh ville det fortsatt blitt langt kortere batteritid enn i Toshibaen.

 

Ytelsen er omtrent like begredelig som Atom-baserte minibærbare av nyere dato, med unntak av video som yter mer enn bra nok til filmtitting i full HD via HDMI. Ikke at jeg ville kjøpt denne selv når man får den nevnte Acer Aspire One 522 langt billigere og med bedre oppløsning. Så giret på tøft utseende er jeg ikke. Synd Toshibaen bare kommer med 1 GB og bare lar seg oppgradere til 2. Den burde vært levert med 2 og oppgraderbar til 4, eller ha 4 i utgangspunktet.

 

Noe jeg kunne savnet på alle disse maskinene er mini-PCIe-spor til Intel 310 SSD.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Virker spennende! Men jeg må si jeg savner en SSD-disk som både er raskere og mer strømgjerrig til tross for prisøkningen. Oppgradere lagringsmedie og minne, og dette ville blitt noe midt i blinken for min del. Spennende med noen friske farger!

 

Meen, som NgZ sier, skulle jeg ønske skjermen kunne tilby et hakk høyere oppløsning.

Lenke til kommentar

Her har produsentene hatt noen år på seg til å lage netbooks og utvikle konseptet videre.. Men hva får man? Jo, samme gamle smørja..

 

1GB RAM combo med Windows? RAM har jo blitt mye billigere! få da minst 2 GB på maskina da..

600pixler i høyden? så da har man sånn 500 igjen etter Windows og browser har spist sitt.. Få nå en 720 i det minste da?

 

Her har Intel vert så snille å utviklet mSATA SSD men er det noen som bruker det? Og en 60GB 2.5" koster jo 600kr nå. Er det da ikke på tide å få disse inn på netbookene?

 

Slik jeg ser det i dag er det bare 1 netbook/ultraportabel som har klart å gjøre noe: Asus 1215B.

Ja det er en 12" men den leverer varene. Litt kraftigere Liano APU, 4GB RAM, 500GB HDD, høyere oppløsning, USB 3.0, BT 3.0, 64bit home premium... Og det verste er.. Den koster bare et par hundre mer en denne...

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

fin design og flott skjermkort.

bruker netbooken min til det meste, men savner høyere oppløsning, skal jeg bruke den til programmering, bilderedigering eller andre ting som trives best med høyere oppløsning er det bare å plugge på ekstern skjerm, ellers blir det for lite plass på en 10" skjerm.

har en lenovo S10-3t med en atom450, intel 3450 skjermkort og 2 gig ram. dualbooter opensuse og win7 ultimate.

den kom med win7 starter og noe sykt med bloatware.

en fresh install av win7 ultimate funker faktisk mye bedre.

 

maskina kjører WoW, og lotro helt greit hvis man skrur ned grafikk settings. funker flott til småspilling som sosialisering, AH og småquesting (raiding blir det for lite minne på skjermkortet for)

 

EvE, CS og wolf ET går som ei kule.

 

og touchscreen er himmelsk. ikke talom at jeg går tilbake til mus når denne byttes ut.

Lenke til kommentar

Netbooks, altså mini-pc'er som kjører windows 7 starter kan ikke ha mer enn 1 gb ram for å få lisens på starter. Denne er litt billigere (for produsentene) enn win7 home.

 

Det vil si: Hadde denne hatt 2 gb ram kunne den ikke blitt navngitt med "netbook". Teit, eller hva?

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det i dag er det bare 1 netbook/ultraportabel som har klart å gjøre noe: Asus 1515B.

Ja det er en 12" men den leverer varene. Litt kraftigere Liano APU, 4GB RAM, 500GB HDD, høyere oppløsning, USB 3.0, BT 3.0, 64bit home premium... Og det verste er.. Den koster bare et par hundre mer en denne...

Mener 1215B? Noen som kan gi erfaringer på byggekvalitet, skjerm osv på den?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Sku sammenligna den med N570, atom N475 er ikke akkurat ny og nice. jeg blei litt skuffa over hvor lite dere testa ytelse og sammenligning ift asusen også! I de mest interessante benchmarksa spes pcmark vantage og pcmark 7 er ikke asusen med engang? :( dere burde også testa avspilling av full HD materiell, folk tror det funker å bruke denna til å koble på TVn og spelle av HD, jeg har hørt stikk motsatt.

 

crapwaren på en toshiba er et stort problem om man ikke fjerner den, 20 drittprogrammer som bootes. pc'n er fremdeles greit treig etterpå tho, som alle andre 10,1"

 

Til simen1 som snakker om mer RAM, jeg er enig i 2 gig ram hadde gitt bedre ytelse. men mer RAM enn 2 så ville CPU blitt flaskehals og dermed bortkasta penger. c-50 støtter egentlig mer RAM men windows 7 starter har max 2 gig og det hadde uansett vært bortkasta :p

 

Jeg venter i spenning på noe revolusjonerende på miniPC fronten. For det er like treigt nå som i 07/08...

Lenke til kommentar

Sku sammenligna den med N570, atom N475 er ikke akkurat ny og nice. jeg blei litt skuffa over hvor lite dere testa ytelse og sammenligning ift asusen også! I de mest interessante benchmarksa spes pcmark vantage og pcmark 7 er ikke asusen med engang? :( dere burde også testa avspilling av full HD materiell, folk tror det funker å bruke denna til å koble på TVn og spelle av HD, jeg har hørt stikk motsatt.

 

crapwaren på en toshiba er et stort problem om man ikke fjerner den, 20 drittprogrammer som bootes. pc'n er fremdeles greit treig etterpå tho, som alle andre 10,1"

 

Til simen1 som snakker om mer RAM, jeg er enig i 2 gig ram hadde gitt bedre ytelse. men mer RAM enn 2 så ville CPU blitt flaskehals og dermed bortkasta penger. c-50 støtter egentlig mer RAM men windows 7 starter har max 2 gig og det hadde uansett vært bortkasta :p

 

Jeg venter i spenning på noe revolusjonerende på miniPC fronten. For det er like treigt nå som i 07/08...

 

http://www.dustinhome.no/asus-zenbook-ux21e-ci5-16-4gb-128-ssd-116-w7hp/product/5010609302?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_1009

 

7200kr om du har studentkonto... Egentlig noe av det eneste brukbare på markedet nå i 10-12" størrelsen, men helt ny og koster dermed litt vel mye.. Men hey 11.6" med i5 og 128GB SSD er ikke dumt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...