Gå til innhold

Final Cut Pro X er ute nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt FCP X ei lita uke nå - og er sålangt storfornøyd. XML-eksport er sikkert kjekt for de store studioene og tv-kanalene - men for min del er det irrelevant atm. Slipper omveien om egen app for color correction, siden funksjonene i FCP X faktisk er gode nok til en skikkelig grade. Ser dog hvorfor studioene og tv-stasjonene savner det. :)

 

Ellers tror jeg Magnetic Timeline-lignende konsepter kommer til å snike seg over i andre NLEs etterhvert også slipper jo faktisk å ha timelines inni timelines sånn som i FCP 7.

Lenke til kommentar

Har brukt FCP X ei lita uke nå - og er sålangt storfornøyd. XML-eksport er sikkert kjekt for de store studioene og tv-kanalene - men for min del er det irrelevant atm. Slipper omveien om egen app for color correction, siden funksjonene i FCP X faktisk er gode nok til en skikkelig grade. Ser dog hvorfor studioene og tv-stasjonene savner det. :)

 

Ellers tror jeg Magnetic Timeline-lignende konsepter kommer til å snike seg over i andre NLEs etterhvert også slipper jo faktisk å ha timelines inni timelines sånn som i FCP 7.

Man har da kunne gradet ganske brukbart med å bruke "Three Way Color Corrector" i FCP også, bare man har brukt den riktig, men at det kom på plass enda bedre verktøy er fantastisk.

 

Men! Der synes jeg det slutter med gode nyheter. Resten av programmet ser ut til å være en oppgradering av iMovie mer enn en oppgradering av FCP. Man trenger ikke "Magnetic Timeline". Det er kun irriterende, siden vi har lært oss hvordan vi kan utnytte at det ikke har vært "magnetic". I tillegg er eksporteringsfunksjonene for dårlige. Det er fortsatt ingen måte å sende klippen til lydmix eller andre grade-verktøy. Ei heller er den bakoverkompatibel med gamle prosjekter, noe som vil si at man ikke har mulighet til å f.eks gå tilbake til et gammelt prosjekt for å hente ut en sekvens.

 

Legger ved link til Final Cut guru Larry Jordan som skriver mer om releasen..

http://www.larryjordan.biz/app_bin/wordpress/archives/1514/comment-page-2#comment-5949

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Har brukt FCP X ei lita uke nå - og er sålangt storfornøyd. XML-eksport er sikkert kjekt for de store studioene og tv-kanalene - men for min del er det irrelevant atm. Slipper omveien om egen app for color correction, siden funksjonene i FCP X faktisk er gode nok til en skikkelig grade. Ser dog hvorfor studioene og tv-stasjonene savner det. :)

 

Ellers tror jeg Magnetic Timeline-lignende konsepter kommer til å snike seg over i andre NLEs etterhvert også slipper jo faktisk å ha timelines inni timelines sånn som i FCP 7.

 

Tja, sånn rent bort sett fra at hele internett er i harnisk over FCP X og utrolig mange profesjonelle videofolk (kommer ikke på ordet... brainfreeze) klager høylytt. Når til og med talkshow som Conan O’Brien harselerer med det skjønner man at noe er galt. Tror dette er noe av det verste Apple har gitt ut, folk konverterer til Avid og Adobe i en fei (hvertfall sålangt jeg kan se). Såeh, FCP X er sikkert greit for amatører og slikt, men FCP har i grunn vært for entusiaster og profesjonelle.

Lenke til kommentar

Såeh, FCP X er sikkert greit for amatører og slikt, men FCP har i grunn vært for entusiaster og profesjonelle.

Ja, FCP X har enkelte mangler, men det betyr at det nesten garantert kommer oppdateringer som fikser dette (se bare på iOS). I tillegg er det ingen som tvinger deg til å bytte ut FCP 7 med FCP X, så hvorfor de roper så høyt og går over til andre programmer forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ja, FCP X har enkelte mangler, men det betyr at det nesten garantert kommer oppdateringer som fikser dette (se bare på iOS). I tillegg er det ingen som tvinger deg til å bytte ut FCP 7 med FCP X, så hvorfor de roper så høyt og går over til andre programmer forstår jeg ikke.

 

Fullstendig klar over det. Synes selv det er litt rart med hylekoret over at FCP X ikke duger og at de ikke bruker FCP 7 i stedenfor. Kan jo komme av at Apple trakk tilbake FCP 7 fra butikkene og slikt. Men de har allerede sagt at de jobber med en oppdatering til FCP X så regner med at de fikser opp i det hele, ellers er det jo direkte tragisk for/av Apple å ødelegge en hel produktrekke på en slik måte.

Lenke til kommentar

FCP X er ubrukelig for de som er i en situasjon hvor de er avhengig av å jobbe med andre (eller foretrekker å grade i feks. Reslove, eller mikse lyd i Pro Tools) - det har jeg heller aldri benekta. For de av oss som ikke trenger sånt er FCP X genialt. Vet faktisk om en hel del folk som tjener storparten av inntekta si på arbeid de like gjerne kunne ha gjort i FCP X. Som fotojournaliststudent med interesse for video - og arbeider en del med det - finner jeg ikke XML/OMF-export-mangelen problematisk.

 

 

Magnetic Timeline ER bedre å jobbe med når man blir vant med det kontra den i FCP 7 - har nesten ikke lest om noen som faktisk har prøvd programmet (bortsett fra det satt-på-spissen-videoklippet fra Conan) som synes den er dårligere enn den i FCP 7. Annerledes - ja, men stortsett ei forbedring. Hva folk har i fingrene er nesten litt irrlevevant - tipper det tar mye lengre tid å lære seg Avid enn FCP X om man går fra FCP 7.

 

 

Edit: Det jeg personlig savner mest er multiclip - det kommer nok, og i mellomtida fungerer faktisk FCP 7 finfint...

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Ja, FCP X har enkelte mangler, men det betyr at det nesten garantert kommer oppdateringer som fikser dette (se bare på iOS). I tillegg er det ingen som tvinger deg til å bytte ut FCP 7 med FCP X, så hvorfor de roper så høyt og går over til andre programmer forstår jeg ikke.

Det er dog ingen som lar meg kjøpe Final Cut Studio 3 lengre. Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe meg en ny redigeringsstasjon i sommer. Planen var Final Cut Studio 3 på en MacBook Pro, fordi vi bruker FCS på skola. Men det kan jeg jo bare glemme. Så jeg blir tvunget til å starte å bruke FCPX eller bytte til Adobe/Avid.

Lenke til kommentar

Det er dog ingen som lar meg kjøpe Final Cut Studio 3 lengre. Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe meg en ny redigeringsstasjon i sommer. Planen var Final Cut Studio 3 på en MacBook Pro, fordi vi bruker FCS på skola. Men det kan jeg jo bare glemme. Så jeg blir tvunget til å starte å bruke FCPX eller bytte til Adobe/Avid.

Nå har det vel vært kjent ganske lenge at FCPX kom til å ta over for FCS, og du skal heller ikke se bort ifra at førstnevnte får mye av funksjonaliteten til sistnevnte gjennom (hyppigere) oppdateringer. Men jeg forstår frustrasjonen din!

Lenke til kommentar

Prislappen for de fleste er vel 1699,- + en mac

For ikke å snakke om et kamera å ta opp video med. Blir mye penger av slikt... :!:

 

Men ikke-Mac-brukere har vel alternativer? Pluss at alle disse er gratis. I den grad de virker. :)

 

Selv holder jeg meg til iMovie inntil jeg blir mye mer interessert i video enn det jeg er nå.

jauda, jeg overlever nok med Vegas og Premiere :) Godt at kameraene ikke er bundet til ett OS :wee:

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Om det så skulle være at FCP X var heeelt ubrukelig for oss som ikke trenger å tenke på å jobbe med andre - så hadde jeg nok ikke kjøpt noe PC med Windows. Kanskje Linux - men NLEs til Linux er svindyrt. Iallefall de som fungerer. Nei, Mac OS blir det ei stund til jeg går bort i fra, uavhengig av hva Apple tenker om pro-software. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...