Gå til innhold

Norges kraftigste superdatamaskin


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På høy tid! Yr sin værmeldingstjeneste har gjort meg gjennomvåt for siste gang!

Ja! Hvor mange FLOPS må vi egentlig investere i før vi kan få bedre vær? :)

 

Spent på hva slags nettverk og lagring de går for. Mellanox FDR IB nettverk kanskje? Regner med dette er E5 serie Xeon på LGA2011 som får PCIe 3.0 noe som passer bra med FDR IB.

Lenke til kommentar

Maksinen virker grei nok for sitt bruk, men jeg irriterer meg kraftig over at Norge lett kaster bort milliarder av kroner i Afganistan og andre tapte saker, men når det kommer til å investere i skolevesenet og vitenskap/teknologi i vårt eget land er det innstramminger og sparinger både her og der. 35 millioner for en ny superdatamaskin høres ganske forsiktig ut for meg (og på høy tid!), med tanke på at vi er verdens rikeste land per innbygger. Med fare for å høre ut som et standard innlegg på dagbladet.no og vg.no, så er vi veldig flinke i dette landet til å spinke og spare overfor oss selv, men regjeringen kaster villig bort gigantiske pengesummer til såkalte "politisk korrekte" formål rundt om i verden.

Som tidligere student ved NTNU kan jeg fortelle at de har slitt med store pengeproblemer der de siste årene, og diverse nedlagte fag (spesielt på Dragvoll). Denne nye superdatamaskinen er selvsagt en positiv nyhet, men la oss håpe på enda bedre støtte og finansiering i framtiden til skolevesenet og forskning i Norge. Dette er dog et godt skritt i riktig retning.

Endret av Mac_31
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke et tankekors at NTNUs nye superdatamaskin "bare" koster 35 millioner kroner når den helt ordinære tjeneren til Altinn.no kostet den Norske befolkning 1 milliard? Ja, det er jo naturligvis system-utvikling, avdelings-tjenere og ikke minst lønninger involvert i den summen. Men jeg synes det var drøyt mye for noe som ikke har virket som avertert enda.

Lenke til kommentar

...er YR.no og MET.no det samme da? :whistle:

 

Ikke helt, men nesten.

 

Yr er et samarbeid mellom NRK og Met.no. NRK står for websidene, mens alle varslene er utarbeidet av met.no eller det europeiske værsenteret ECMWF, avhengig av hvor i verden du ber om værvarsel for.

Lenke til kommentar
35 millioner for en ny superdatamaskin høres ganske forsiktig ut for meg (og på høy tid!)

 

NTNU og met.no har spleiset på superdatamaskiner flere ganger nå, og de byttes ut med jevne mellomrom. Njord har vel vært i drift ca. 5 år når den nå byttes ut med Vilje (som er navnet på den nye maskinen). Njord fikk for øvrig en oppgradering som tredoblet ytelsen for halvannet år siden.

Lenke til kommentar
De kjøper en utdatert maskin for full pris.

 

OK? CPUene maskinen skal bruke kommer ikke på markedet før til høsten, så jeg er litt spent på hvordan maskinen kan være "utdatert" allerede.

 

For øvrig kan det vel nevnes at maskinen, selv om den "bare" er 11 ganger raskere enn den gamle, gjør ferdig modellberegningene våre på 1/20 av tiden i forhold til den gamle. Altså bruker den 12 minutter på noe som før tok 4 timer. Det burde altså være gode muligheter for å både øke oppløsningen og modellområdene betraktelig i løpet av neste år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...