Gå til innhold

Guide: Slik fungerer en SSD – Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant å vite hvor lang levetid en ssd har. Min gamle Corsair P128 har klaget lenge nå. Den er ikke ibruk lengre på grunn av innkjøp av ny, så jeg har skrudd den av. Men uansett, både windows og intel-kontrolleren har klaget på at harddisken er defekt. Kan jeg benytte meg av dette til å få ny SSD når harddisken var kjøpt i Oktober 2009? Den har ikke holdt to år engang.

Lenke til kommentar
En SSD er og forblir et et lagringsmedium

Enn så lenge er nok de gamle platelagrene på HDD det de fleste vil bruke som lagringsmedium. SSD er nok det det aller fleste har som "arbeidsmedium".

 

Basert på det man leser i artikkelen, vil man da kunne anta at jo større SSD man kjøper, jo lengre vil den leve pga flere celler som dataene kan slite på?

Lenke til kommentar

Hvis dere er nyskjerrige på hvor lenge en SSD holder så gjennomføres det nå et eksperiment på forumet XS med bl.a Anvil fra dette forumet. De tester en Intel X25-V 40GB, en Intel 320 40 GB og en OCZ Vertex 2 40GB. Så langt har de klart å skrive over 100TB til X25-V og 140TB til Intel 320. De holder mye mer enn man skulle tro ihvertfall. Det snakkes også om å teste andre SSD, bl.a fra Crucial.

 

Tråden kan dere lese her.

Endret av BAT
Lenke til kommentar

Last ned et prog som heter SSD Life, det regner ut hvor lang tid SSDen din har igjen.

 

Ikke dumt program det. Viser at min Vertex 2 / 90G som er 4 månder og 19 dager gammel (gått 3336 timer) er beregnet å vare til 12 Oktober 2019, total livstid 8 år, 3 måner og 19 dager.

Dette er regnet ut basert på min bruk av disken til nå og leverandørens data som ligger i disken.

 

Med andre ord vil det mest sannsynlig bety at den lever lenger en en vanlig HDD.

Lenke til kommentar

Det hjelper kanskje å ha mye minne? Da burde harddisken være mindre i bruk, med tanke på pagefile altså.

Det burde jo være slik at mye minne gir mindre lagring på SSD, men likevel, det er jo slik at SSD'en hele tiden skriver til de blokkene (pages) som har vært brukt færrest ganger slik at den skal vare lengst mulig.

Kjører du Ubuntu finnes en en kommando som bestemmer terskelen for å ta i bruk vekslefil, tror den er satt til 60% ledig minne som jo er i minste laget (sudo sysctl vm.swappiness=10 for 10%)

Lenke til kommentar

Med tanke på enkelte hovedkort nærmer seg SDD ( de med minst kapasitet) i maks minne så ser jeg ikke bort fra at det kan være mer økonomisk å mye minne på hovedkortet fremfor å bruke SSD ( hvertfall for de som bare har bruk for en liten SSD ).

 

Eer det noen noen vet hvordan man finner ut om man har bruk for SSD og eventuelt hvilken kapasitet ?

Lenke til kommentar

Jeg tok selv et par grep for å forlenge levetiden på min SSD.

 

I utgangspunktet ville min SSD som er under ett år gammel ha en beregnet død i september 2012.

Etter å ha slått av Pagefile (som vil brukes uansett hvor mye minne du har) siden jeg har 12GB minne (alternativt flytte den til en HDD); flyttet TEMP mappa til windows samt flyttet Mine dokumenter, nedlastinger osv over til HDD; har jeg nå etter en måneds bruk senere en forventet levetid på SSD i 2024.

 

Dette er en Andregenerasjons Intel x-25 som kjører OS + en liten spill partisjon.

 

Tror nok mange kan få seg en ubehagelig overraskelse mtp. levetid om man behandler SSD som en HDD.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale alle som er nyskjerrige på levetid på ssd`er om å lese/følge med i denne tråden om ssd levetid, som er startet av ssd guruen Anvil :thumbup:

 

SSD Write Endurance 25nm Vs 34nm:

 

http://www.xtremesys...ce-25nm-Vs-34nm

Man trenger faktisk ikkje å tenke på at ssden blir "brukt opp" før den er gått ut på dato. Da skal man i såfall gå inn for det med sinnsykt mye random writes. Dette skjer ikkje med å ha en ssd som OS medium.

 

 

 

edit: BAT var før meg :D

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Med tanke på enkelte hovedkort nærmer seg SDD ( de med minst kapasitet) i maks minne så ser jeg ikke bort fra at det kan være mer økonomisk å mye minne på hovedkortet fremfor å bruke SSD ( hvertfall for de som bare har bruk for en liten SSD ).

 

Eer det noen noen vet hvordan man finner ut om man har bruk for SSD og eventuelt hvilken kapasitet ?

Det er vel ikke slik at man har bruk for SSD eller ikke. SSD erstatter harddisken (HDD) som ditt operativsystem (Windows eller Linux osv.) og dine programmer kjøres fra. Setter du inn en SSD kan du helt fjerne HDD'en, eller sette inn en stor HDD for alt "stuffet". Alternativt en liten server eller NAS i tillegg kan og være OK.

 

Med SSD får du en PC som starter Windows og programmer mye fortere, men til en mye høyre pris pr. Gbyte. Hvor stor SSD du trenger kommer an på hvor mye programmer du vil installere. Det som er i bruk på C: disk i dag + 40 Gb ? Så rundt 80Gb til 120Gb vil vel passe for de fleste.

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at å flytte vekslefiler over på HDD ødelegger jo mye av grunnen til å kjøre SSD : fart ! Skal Windows (OS) bruke tid på å skrive og lese vekslefiler til HDD og ikke SSD betyr jo det at en ikke får særlig glede av farten.

 

En annen ting som ingen har nevnt er at nettleser også har en "cache" mappe der alt man ser på og blar i på nette lagres. Jeg vil tro dette bruker mere SSD en vekslefiler i OS'et.

 

SSD Life viser at min SSD (90G, 40% ledig) har en forventet levetid på over 8 år og da kan en vel ikke forvente mer, heller ikke av en vanlig HDD ? Tross alt bruker jeg PCen ganske mye med videkonvertering til SDD blant annet.

Lenke til kommentar

MTBF har ingenting med levetid å gjøre og bør ikke presenteres som det.

 

Feilen påpekt i første del hvor feil bruk av kB/KiB blir brukt til utregning av reservevekslingsplass ser ut til å ha blitt brukt i denne delen også.

 

Det er også noen tall uten forklaring som er tatt i bruk. Hvor kommer f.eks 7% fra? En annen ting er at filsystem og OS-konfigurasjon har veldig mye å si for disse tallene og utregningene har nok ingenting med virkeligheten å gjøre, det er et altfor komplekst system med for mange variabler til å kunne simplifiseres og kvantifiseres på denne måten.

Lenke til kommentar

Med tanke på enkelte hovedkort nærmer seg SDD ( de med minst kapasitet) i maks minne så ser jeg ikke bort fra at det kan være mer økonomisk å mye minne på hovedkortet fremfor å bruke SSD ( hvertfall for de som bare har bruk for en liten SSD ).

 

Eer det noen noen vet hvordan man finner ut om man har bruk for SSD og eventuelt hvilken kapasitet ?

Det er vel ikke slik at man har bruk for SSD eller ikke. SSD erstatter harddisken (HDD) som ditt operativsystem (Windows eller Linux osv.) og dine programmer kjøres fra. Setter du inn en SSD kan du helt fjerne HDD'en, eller sette inn en stor HDD for alt "stuffet". Alternativt en liten server eller NAS i tillegg kan og være OK.

 

Med SSD får du en PC som starter Windows og programmer mye fortere, men til en mye høyre pris pr. Gbyte. Hvor stor SSD du trenger kommer an på hvor mye programmer du vil installere. Det som er i bruk på C: disk i dag + 40 Gb ? Så rundt 80Gb til 120Gb vil vel passe for de fleste.

 

SSD er tenkt å erstatte harddisken ( helt eller delvis ) .

Siden de fleste har en harddisk på 200 på Gb + så må man si at SSD delvis erstatter HDD en.

 

hvis jeg tenker for min egendel så ville det være kjet med en pc som kunne starte opp og være klar på 10 sekunder.

prisene på en SSD gjør at jeg synes ikke det er verd det .

samtidig vet jeg ikke hvilke programmer jeg burde legge på SSD en for å få best ytelse.

 

 

 

Om man har bruk for en SSD kommer helt an på om man synes det er verd det .

Artikkelen gir intrykk av at forventet levetid på en SSd er rundt 3-4 år

En harddisk har etter det jeg forstår forventet levetid på 5-6 år.

 

men så er det de som får dem til å vare lengre , andre er uheldig å klarer å ødelegge dem rett etter at garantien ( inkluder reklamasjons retten ) er gått ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...