Gå til innhold

Moralske valg i Rainbow Six (PC, PS3, X360)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke "moralske valg" når man bryr seg katten om karakterene det ender opp med å gå utover. I R6 gir det liksom taktisk mening å bare dytte fyren av broen. Får man et lite meter som går fra blått til rødt også, og representerer hvor snill og grei/kjip du er også?

Lenke til kommentar

Soldat: Captein, there is a civilian strapped to the bomb.

Sjefen: Can you disarm the bomb in time?

Soldat: I don't know.

Sjefen: Throw him of the bridge.

Soldat: Roger.

Sivil: I can see my house from heeeeeeeeeeeere... *boom*

Rapport: The situation was handled with no structural damage and acceptable casualties.

 

Soldater som tenker på moral, etikk eller i det hele tatt gjør noe som helst annet enn å følge ordre er ikke spesielt effektive.

 

Men var det ikke dette spillet som også skulle gå tilbake til røttene?

 

Hvis man hadde en planleggingsfase kunne man begynne og legge inn moralske valg. Scenario: terrorister tar over et sykehus, sender man mest styrker for å redde barna eller de eldre, sender man flere team til en lokasjon for å sikkere at man får minst mulig dødsfall der, eller sprer man ut laget for å potensielt redde flere, men større fare for skade på egene soldater. Eller er man et taktisk geni og finner en måte å redde alle på(dog med dagens spill så er det vel utenkelig å tillate en mulighet et fåtall av spillere har mulighet til å få til).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Håper inderlig dette blir mer likt de eldre Rainbow Six spillene. Serien har tapt seg fryktelig mye etter at Ubisoft tok over mesteparten av rotet. Rainbow Six: Vegas 1 & 2 er et makkverk uten like. Våpenkasser spredt utover brettet, tredjepersons coversystem (?), re-genererende HP (?!), Hollywood-klisjeér hvor hovedpersonen må ta hevn.

 

Nei, gi meg SWAT 5.

Lenke til kommentar

Det er ikke "moralske valg" når man bryr seg katten om karakterene det ender opp med å gå utover. I R6 gir det liksom taktisk mening å bare dytte fyren av broen. Får man et lite meter som går fra blått til rødt også, og representerer hvor snill og grei/kjip du er også?

 

Helt enig. I de første tre Rainbow Six spillene, selv om at det fantes ca. null karakterhistorie eller personlighet i hver karakter, så brydde man seg faktisk LANGT mer når man mistet disse enn i Lockdown og Vegas-spillene. Dette blir bare nok et dumt gimmick fra en sjelløs utvikler som har tatt over og ødelagt nok en spillserie.

 

 

Håper inderlig dette blir mer likt de eldre Rainbow Six spillene. Serien har tapt seg fryktelig mye etter at Ubisoft tok over mesteparten av rotet. Rainbow Six: Vegas 1 & 2 er et makkverk uten like. Våpenkasser spredt utover brettet, tredjepersons coversystem (?), re-genererende HP (?!), Hollywood-klisjeér hvor hovedpersonen må ta hevn.

 

Nei, gi meg SWAT 5.

 

Ubisoft (utgiver og utvikler) har sagt at de ønsker "å gå tilbake til røttene", men samtidig prater de om at de fortsatt skal ha et tredjepersons coversystem. De har tydeligvis ikke skjønt en forbanna dritt, spør du meg.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Soldater som tenker på moral, etikk eller i det hele tatt gjør noe som helst annet enn å følge ordre er ikke spesielt effektive

 

Ja, det er kun HELTER som følger hjertet sitt også

 

Endelig et skytespill med moralske valg og konsekvenser som i rollespill. Med skyting så kommer også moral her i virkeligheten. For meg trenger det ikke være store dype konsekvenser, det viktigste er at det er der for å gi det dybde

 

Lenke til kommentar

Ja, det er kun HELTER som følger hjertet sitt også

 

Endelig et skytespill med moralske valg og konsekvenser som i rollespill. Med skyting så kommer også moral her i virkeligheten. For meg trenger det ikke være store dype konsekvenser, det viktigste er at det er der for å gi det dybde

 

Litt av en necropost :p

 

Helter som mislykkes er bare idioter, så en moderne spilldesigner har bare 2 muligheter: 1. Gjør spillet så lett at alle kan føle seg som en helt. 2. Godta at en veldig liten minoritet av spillerene har egenskapene nødvendig for å gjøre noe helteaktig, og lag innhold som flesteparten av spillere aldri vil se.

 

Men før vi spekulerer mer, vet vi i det hele tatt om dette spillet fortsatt produseres? Eller har utviklingen blitt avbrudt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...