Gå til innhold

– Apple eier spillindustrien om ti år (iPad, iPhone)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med tanke på kor lite Apple har brukt på å utvikle spel fram til no så er det vel ikkje rart at dei har hatt ein stor vekst på dette området (å auke noke frå null er ikkje vanskelig).

 

Men at Apple blir dei som er størst på spel om 10 år ser eg på som usannsynlig. I alle fall om ein snakker om meir avanserte spel.

Lenke til kommentar

Når vi ser på kor lite Macintosh sattsa på å utvikle spel (berre nokre få orginaltittler om eg ikkje husker feil) så er det tvilsomt at Apple vil kunne ta igjen dei andre produsentane.

 

Dersom Apple skal bli verkelig store på dataspel så må ein av to ting skje:

-enten må dei dataspela vi kjenner i dag vike til fordel for apps-spel der hovedpoenget til spelet er å undeholde deg i nokre minutt og ikkje å fortelle ei historie.

-eller så må Apple ta opp kampen om konsollmarkedet og lage betre spel en det Sony, Microsoft og Nintendo klarer å få til.

 

 

Eg antar at om 10 år så vil personlige datamaskiner slik vi kjenner dei i dag etter all sannsynligheit måtte vike for små ferdigkonstruerte maskiner som spelekonsoller eller mobiltelefoner. Eg rekner med at interessen for å sjølv kjøpe komponenter og sette sammen vil bli mykje mindre etter kvart som at komponentane blir så små at dette er vanskelig å få til for vanlige folk.

Men eg tviler på at folk heller vil spele avanserte Angry Birds spel i staden for historiestyrte spel som blir meir en kombinasjon mellom spel og film.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hvordan folk klarer å spille på iPhone/iPad osv...

Har du prøvd det? Hvis ikke, foreslår jeg at du prøver før du uttaler deg.

 

 

Men eg tviler på at folk heller vil spele avanserte Angry Birds spel i staden for historiestyrte spel som blir meir en kombinasjon mellom spel og film.

Det finnes flere «ordentlige» spill utviklet for iOS, blant annet Dungeon Hunter 2 og ikke minst Monkey Island. Tingen er at det er andre som utvikler spill for Apples plattform, ikke Apple selv.

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hvordan folk klarer å spille på iPhone/iPad osv...

Har du prøvd det? Hvis ikke, foreslår jeg at du prøver før du uttaler deg.

 

 

Men eg tviler på at folk heller vil spele avanserte Angry Birds spel i staden for historiestyrte spel som blir meir en kombinasjon mellom spel og film.

Det finnes flere «ordentlige» spill utviklet for iOS, blant annet Dungeon Hunter 2 og ikke minst Monkey Island. Tingen er at det er andre som utvikler spill for Apples plattform, ikke Apple selv.

 

Ikke noe vits å prøve å forklare, folk har bestemt seg for lenge siden at det er kun simple spill og at Apple er den store stygge ulven. Og at ingen kjøper Apple produkter....

 

Realiteten er jo noe helt annet...men som deg så har jeg prøvd å forklare folk x antall ganger med dem har som sagt allerede bestemt seg...håpløse tilfeller dessverre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ehm datamaskiner har ikke blitt noe mindre i det siste har de vel? ok det finnes en god del miniløsninger, men i hovedsak har dem beholdt størrelsen og isteden blitt mye kraftigere.

 

Og det er ingen konsollstikke og ihvertfall ingen touchscreen som slå tastatur og mus som input, så ihvertfall vi fullblods PC spillere vil tvilholde på stasjonære sjølbygg. Så er jo et maskin du har bygget sammen sjøl, gjerne med en vindu i siden og hvite led liste inni mye bedre og tilfredsstillende en en ferdigbygd overpriset wannabe HTPC eller wannabe Tablets(synes at tablets før ipad kom var mye bedre på mange måter; flere tilkoblinger, hardware tastatur osv,)

 

 

Men så er det jo dessverre slik at den store massen tenke annerledes.

Lenke til kommentar

Når vi ser på kor lite Macintosh sattsa på å utvikle spel (berre nokre få orginaltittler om eg ikkje husker feil) så er det tvilsomt at Apple vil kunne ta igjen dei andre produsentane.

 

Dersom Apple skal bli verkelig store på dataspel så må ein av to ting skje:

-enten må dei dataspela vi kjenner i dag vike til fordel for apps-spel der hovedpoenget til spelet er å undeholde deg i nokre minutt og ikkje å fortelle ei historie.

-eller så må Apple ta opp kampen om konsollmarkedet og lage betre spel en det Sony, Microsoft og Nintendo klarer å få til.

 

Virker som du tror at Microsoft har utviklet alle spillene som er kommet ut for Windows. Vet du ikke at det finnes en drøss med spillutviklere som lager flesteparten av spillene?

 

Du har tydeligvis heller ikke hørt om begrepet "multiplattform", dvs. at et spill blir gitt ut til mer enn èn plattform. Så hvorfor skal da Apple lage bedre spill enn de andre plattformene? Det er jo bare snakk om å få spillutgiverne til å lage spill for Mac OS, noe som forøvrig skjer i stadig større grad. Etter at Mac App Store kom har vi sett en god del PC spill komme til Mac, og det er bare begynnelsen. Blizzard har jo også gitt ut alle sine titler fra og med WC2 til Mac, og de er som kjent en av de beste spillutviklerne.

Lenke til kommentar

"Med dette tempoet, hvis du overfører den veksten de har i markedet i dag til ti år frem i tid, og hvis veksten deres får fortsette uhindret – så er det en god sjanse for at Apple blir spillindustrien"

 

Det er veldig mange (urealistiske) forutsetninger han legger til grunn for den påstanden. Ikke noe galt med det, men jeg tolker det langt ifra slik at han mener det er god sjangse for at "apple blir spillindustrien".

 

AtW

Lenke til kommentar

Ser virkelig ikke hvordan folk klarer å spille på iPhone/iPad osv...

Har du prøvd det? Hvis ikke, foreslår jeg at du prøver før du uttaler deg.

Ja, jeg hadde iPhone i litt over ett år før HTC og prøvde en del spill, familien har iPad hjemme som jeg også har prøvd, ikke optimalt etter min mening :)

MÅ ha fysiske knapper.

Lenke til kommentar

Android har alt overtatt som markedsleder på smarttelefoner, trendene blir nok de samme på nettbrett.

 

Å utvikle apps og spill til iOS er et mareritt til sammenligning. Slipper moralkontrollen og profittmaksimerende hysteriet til Apple. Ingen avtale må signeres som dikterer innhold.

 

Integritet er vanskelig å ha når den avtalen er signert. Jeg håper ikke det blir til at store selskap som krever strutsementalitet overtar kontrollen og jeg håper folk tar til fornuft og ikke støtter selskap som bedriver slikt tull (Apple er ikke alene om dette).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bytt ut "Apple" med tablets og mobil, så er innspillet mer relevant. Logisk sett burde konsoller vært fortrengt av pc, men det er rom begge deler i markedet så lenge konsoller har noen (tilsynelatende små) fordeler som mange setter stor pris på. Når videospillere kom på markedet trodde mange det var slutten for kinoene.

 

Jeg har spilt mer på iPod, iPad og htc enn hva sundt er. Flere fps og plattformspill. Blir dessverre aldri 100% uten analogstikker etc.

 

Lik det eller ikke: Kinnect, Wiimoten, Move, dansematter etc er STORT i markedet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...