Gå til innhold

Kompakt kamerastativ fra Velbon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

6 ledd! Da blir det et skikkelig vinglestativ.

 

Det ligner jo konstruksjonen til Gitzo Traveller og Benro Travel Angel, bare ennå litt mindre sammenslått og lavere pris. Med oppgitt maks belastning på 2kg kan det nok fungere OK med superzoomkameraer, kompaktkameraer og mindre systemkameraer uten alt for store objektiv.

Lenke til kommentar

Nja.. vekt er jo med på å stabilisere så gitt at man har samme bildevinkel så vil et tyngre kamera gi mer stabilt bilde enn et lett kamera. Superzoom er både lett og har lang tele og det er en dårlig kombinasjon i denne sammenhengen. Et lite vindpust og stativet skjelver som bambi på isen.

 

Jeg kan ikke se noen krok for å hekte på mer vekt på stativet og det ser ikke ut som det går an å senke staget som er over "hofta" på stativet.

Lenke til kommentar

Nja.. vekt er jo med på å stabilisere så gitt at man har samme bildevinkel så vil et tyngre kamera gi mer stabilt bilde enn et lett kamera. Superzoom er både lett og har lang tele og det er en dårlig kombinasjon i denne sammenhengen. Et lite vindpust og stativet skjelver som bambi på isen.

 

Selvsagt er dette et stativ med mange kompromisser, helt enig i det. Eneste grunn (jeg kan se) for å kjøpe denne type stativ er når alternativet er å ikke ha med noe. Når det gjelder stabilitet er det mye enklere å holde et superzoomkamera enn et speilrefleks med tilsvarende brennvidde. Mulig vi snakker forbi hverandre, men jeg forutsetter bruk av selvutløser på denne type stativ og siden kompakkameraer og superzoomer ikke gir vibrasjoner når de tar bilde fungerer selv lette stativer bra. Er det en del vind blir det problemer, både med speilreflekser og kompaktkameraer.

 

Jeg bruker superzoomer mye på lettvektsstativ og har aldri problemer med stabiliteten så lenge det ikke blåser. Setter jeg min 7D med en 18-270 eller 100-400 på samme stativ er det mye vanskeligere å få skarpe bilder. MFT, selv med en del tele stiller også mindre krav til stativet enn et litt tyngre speilrefleks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste grunn (jeg kan se) for å kjøpe denne type stativ er når alternativet er å ikke ha med noe.

Og det er ofte tilfelle - bedre med et enkelt stativ enn ikke noe stativ.

 

Jeg har et veldig stødig og relativt lett (karbon) stativ fra Manfrotto, men det er rett og slett for stort til at jeg gidder å ta det med når jeg skal reise langt (altså ferie o.l.).

 

Plukket derfor opp et rimelig Benro-stativ inkl. et fastmontert enkelt hode til en tusenlapp for litt siden, og selv om det er langtfra like solid så er det kompakt nok til at jeg faktisk kan ta det med meg uten altfor mye bry.

 

Bare hodet til Manfrotto-stativet mitt veier jo nesten like mye (og koster mer) enn hele det lille Benro-stativet...

Endret av satchman
Lenke til kommentar
men jeg forutsetter bruk av selvutløser på denne type stativ og siden kompakkameraer og superzoomer ikke gir vibrasjoner når de tar bilde fungerer selv lette stativer bra.

 

Har ikke ditt kamera speillås? Det er ikke uvanlig på andre merker at det er speillås både manuelt og i kombinasjon med selvutløser.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...