Gå til innhold

Problemer med Java på nettbank


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp reinstallert pcen til foreldrene (Windows 7 Professional / 32bit).

 

Er ein "clean" install, har tilnå bare lagt inn, Office 2007, Opera og Nod32 Smart Security.

 

Har og installert Flash og Java.

 

Problemet er at Java fungerer når eg tester den på java.com, men ikkje fra nettbanken på sr-bank.no.

 

Feilmeldingen eg får opp er:

 

load: class sb1.web.security.bankid.DetectorApplet not found.

java.lang.ClassNotFoundException: sb1.web.security.bankid.DetectorApplet

at sun.plugin2.applet.Applet2ClassLoader.findClass(Unknown Source)

at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass0(Unknown Source)

at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)

at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadClass(Unknown Source)

at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)

at sun.plugin2.applet.Plugin2ClassLoader.loadCode(Unknown Source)

at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager.createApplet(Unknown Source)

at sun.plugin2.applet.Plugin2Manager$AppletExecutionRunnable.run(Unknown Source)

at java.lang.Thread.run(Unknown Source)

Exception: java.lang.ClassNotFoundException: sb1.web.security.bankid.DetectorApplet

 

 

Er det nokon som har ein ide kva som kan være problemet her?

 

På forhand takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det ikke er en feil med nettbanken så er det Java som er problemet. Avinstaller Java, og installer den på nytt. Dersom du har mange tillegg i Internet Explorer kan det være greit å deaktivere disse. Hvordan du gjør dette er litt avhengig av hvilken versjon av IE du har, men stor sett er det verktøy, Alternativer for Internett, Avansert, Reset. Vær oppmerksom på at dette sletter historikk, passord osv.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hvis det er flere som har dette problemet kan en mulig løsning være å installere en eldre versjon av Java.

 

Mine foreldre hadde store problemer med å logge seg inn i nettbanken til Sparebank1. Problemet viste seg å være den nye oppdateringen til Java (Java 7 version 9, tror jeg det var). Jeg avinstallerte denne versjonen og installerte den siste versjonen av Java 6. Dermed var problemene løst.

 

Slike problemer kan være fryktelig irriterende så jeg håper dette hjelper.

Endret av Kerplunk2207
Lenke til kommentar

Det er normalt for implementasjoner av BankID å benytte seg av en "detector applet" som er skrevet av brukerstedet (som regel bare knabbet den som følger med dokumentasjonen til BankID). Dette er ikke et krav, men er på langt nær den vanligste måten å gjøre det på. Hensikten med denne er å finne ut operativsystem, nettleser etc. hos klienten for å kunne vise korrekt BankID applet. Det som derimot feiler her, er at denne appletten ikke blir funnet. Dette kan være fordi Java er skrudd av i nettleseren, eller på nettsiden, appletten blir ikke funnet fordi class path er feil, eller fordi det rett og slett er et problem på banken sin side som gjør at Appletten ikke blir funnet. Dette ville man kunnet sett i loggen til nettleseren du benytter.

Lenke til kommentar

Madammen har lignende problem (Java virker ikke) når hun skal logge inn i nettbanken, men kun i Firefox.

 

Samme problem hos mine foreldre. De hadde prøvd å laste ned og (re)installere Java flere ganger. Så viste det seg at Firefox hadde deaktivert Java tidligere pga. eldre/usikker versjon, men klarte ikke skru denne på igjen automatisk etter at de/jeg hadde oppdatert. Googlet 'enable java firefox', da det ikke var rett frem. Kunne så logge inn i nettbanken med Firefox igjen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis det er flere som har dette problemet kan en mulig løsning være å installere en eldre versjon av Java.

 

Mine foreldre hadde store problemer med å logge seg inn i nettbanken til Sparebank1. Problemet viste seg å være den nye oppdateringen til Java (Java 7 version 9, tror jeg det var). Jeg avinstallerte denne versjonen og installerte den siste versjonen av Java 6. Dermed var problemene løst.

 

Slike problemer kan være fryktelig irriterende så jeg håper dette hjelper.

 

Fikk beskjed av banken om å oppdatere java til 7.11 og dermed oppståd det med å logge seg inn på nettbank via bankID. Prøvde avinstallere og installere flere ganger men det hjalp ikke. Endte med å installere 6.38 og vips så virket bankID igjen. Laptopen min er en Fujitsu Lifebook og alle på jobben har samme problem. Kona har Samsung Laptop Java 7.11 og der er det ingen problem. Begge laptopene har win 7 64 bit. Det virker som Java 7.11 ikke virker opptimalt på noen pc merker. Jobben har vært i kontakt med Fujitsu angående problemet og de hadde ingen løsning. Venter med å oppdatere Java til det kommer en løsning.

Lenke til kommentar

Opplevde det samme her. På min Windows 8 installasjon oppdaterte jeg Java via Kontrollpanel >> Java >> Update-fanen >> Update-knappen. Nettbank fungerte som normalt etterpå (bruker Google Chrome).

 

På en annen maskin med Windows 7 gjorde jeg det samme, men det var akkurat som Java ikke var installert etterpå. Nettleseren fant ingen plugin. Så da re-installerte jeg. Ingen forskjell, test på Java.com viste at det ikke var installert. Avinstallerte så JavaFX etter tips fra googling og vips fungerte det igjen. Neste steg hadde vært å slette noen oppføringer i registeret.

Endret av Pey'J
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei

Jeg har samme problem som beskrevet i denne tråden. Jeg har også forsøkt de samme løsningene som er nevnt. Jeg kjører winxp på den pc'n som det ikke funker på. Har også en win7 der alt fungerer som normalt.

 

Har forsøkt og sammenligne registrene på disse to pc'ene som nevnt. Men det er jo to ulike OS så ser ikke likt ut. Hvilke oppføringer ville du startet med og slette Pey'J?

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har samme problem som beskrevet i denne tråden. Jeg har også forsøkt de samme løsningene som er nevnt. Jeg kjører winxp på den pc'n som det ikke funker på. Har også en win7 der alt fungerer som normalt.

 

Har forsøkt og sammenligne registrene på disse to pc'ene som nevnt. Men det er jo to ulike OS så ser ikke likt ut. Hvilke oppføringer ville du startet med og slette Pey'J?

 

Slett Java fra kontrollpanelet - "Legg til/Fjern programmer". Ta en restart før du installerer siste versjon av Java.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd både og fjerne Java ved å benytte Legg til/Fjern-programmer funksjonen og JavaRa. Startet maskinen på nytt og installerte siste versjon av Java ved å bruke JavaRa. Har fortsatt samme problem. Dette er feilmeldingen jeg får:

 

java.lang.ClassNotFoundException: sb1.web.security.bankid.DetectorApplet

 

Problemet dukket opp tidlig i høst. Det ble borte en ukes tid i oktober etter at jeg formaterte maskinen og la inn en ren installasjon av WinXP. Men så kom det tilbake og til nå har jeg benyttet andre løsninger for å betale regningene mine. Får også problemer med og logge på Norsk Tipping sine sider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...