Gå til innhold

AMD viser frem APU-en Trinity


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjell: Det er bulldozer som er den kommende x86-kjempen, ikke Llano. Llano er en mellomsjiktet modell for både bærbare og stasjonære PCer. Der ser den ut til å gjøre det meget bra på grafikkytelse * batteritid. Mye bedre batteritid enn Intel + GPUer med grei ytelse og mye raskere enn batterikjempene med Intel GMA.

 

Bergman kunne også avsløre at AMD regner med at innen sommeren 2012 vil over 90 prosent av alle prosessorene som AMD sender ut på markedet være APU-enheter.

Det betyr at de siste 10% fylles av Zambezi og Opteron. Med andre ord regner AMD med å selge veldig mange flere prosessorer i mellomsjiktet og bunnsjiktet enn i toppsjiktet og serversjiktet.

 

Det kan også bety at neste generasjon bulldozer (til toppsjikt og servere) med GPU kommer i løpet av første halvår 2012.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

35W er da MAX, tilsvarende furmark + prime. Idle var snakk om 7-8W for en hel laptop med skjermen på 100 nits.

Jeg vil spekulere at nettlesing og tekstbehandling vil ligge rundt 10-12W, flash og video playback rundt 15-20W.

 

Jeg tror ikke <12" er noen god idè for Llano maskiner. Og synes ikke <12" maskiner er noen god idè generelt heller. Det blir for lav oppløsning / for liten skjerm, for lite tastatur, og for kort batteritid.

Lenke til kommentar

35W er da MAX, tilsvarende furmark + prime.

Det er vel en god grunn til at selv et 11.6" beist som Dell Alienware 11x R3 bruker low voltage CPU med 17W TDP?

 

Jeg tror ikke <12" er noen god idè for Llano maskiner. Og synes ikke <12" maskiner er noen god idè generelt heller. Det blir for lav oppløsning / for liten skjerm, for lite tastatur, og for kort batteritid.

Det er trolig kun skjermstørrelsen som kan være reell ulempe for folk flest, for man får små maskiner med oppløsning tilsvarende den man finner på de fleste 15.6" (hårreisende, men), 11.6" kan og huse tastatur i full størrelse. Endret av mandela
Lenke til kommentar

I og med at AMD setter krav til 10 timer batteritid så vil ikke 35 W-prosessorene deres kunne kombineres med noe lett og lite batteri. Det er ikke skjermstørrelsen som begrenser. Det er f.eks ikke noe teknisk problem å lage en 7" bærbar med Llano og 10 timer batteritid, men da må man regne med at den minner om en murstein i størrelse og vekt. Det ville neppe blitt noen salgssuksess. Derfor regner jeg heller ikke med at særlig mange produsenter kombinerer Llano med liten skjerm. I praksis tipper jeg Llano neppe kommer med noe under 12" skjerm, med mindre det dukker opp laveffekt-utgaver senere.

 

Men husk at dette er prosessorer med ok grafikkytelse. Det betyr at TDP til et ok "grafikkort" er med i de 35 wattene. Man skal lete lenge etter maskiner med under 12" skjerm og noe i nærheten av den grafikkytelsen. Finner man noe sånt så kan man ikke regne med i nærheten av 10 timer batteritid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I og med at AMD setter krav til 10 timer batteritid så vil ikke 35 W-prosessorene deres kunne kombineres med noe lett og lite batteri. Det er ikke skjermstørrelsen som begrenser.

De 10 timene er markedsføring-spin og er nøyaktig hvor lenge AMD's "referansemaskin" klarer idle på skrivebordet med all strømsparing på og skjermens lysstyrke på minimum (rundt 60 nits?). Anandtech har noen batteritester HER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...