Gå til innhold

Forlenger HDMI-signalet med opptil 100 meter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDMI (særlig 4K) krever vel en del høyere båndbredde enn det Cat5e/Cat6 kabler er beregnet for over 100 meters avstand? Hvordan får de båndbredderegnestykket til å gå opp? Eventuelt, tyner de lengde-spesifikasjonen til Cat5e og Cat6?

 

Støtte for 100 meters lengde kan være kjekt for auditorier med over 15-20 meter fra scenen til videokanonen/projektoren i bakkant.

 

Ellers så leser jeg at HDBaseT kan skjøtes sammen med repeatere/hubber til hele 8 lengder a 100m.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Vi bruker et lignende oppsett for både HDMI, DVI og VGA på Volda Filmteater.

Boksene ser helt like ut, sett bort fra logoen.

De brukes fra scenen til prosjektør i maskinrommet.

 

Fungerer aldeles utmerket, men du bør ikke regne med å bruke en cat5 kabel på noe lengder å snakke om. Da får du artifacts. Her gjelder det høyest mulig kvalitet på nettverkskabelen, for det er 10Gbit/s som blir brukt.

Lenke til kommentar

DrHawkins: Nå er det ikke akkurat beregnet på hjemmebruk der 15-20 meter holder i lange baner. (Har man større hus enn det så har man nok også råd til forlengersettet.) Dette er hovedsaklig beregnet på større bedrifter, universiteter, kinoer og sånt og der har man litt andre krav til kvalitet og driftsikkerhet enn hjemme i stua.

Lenke til kommentar

3100 og 5200 kroner for en ussel HDMI forlenger, nei vettu hva, man skal være ganske så desperat for å kjøpe en slik til en slik pris. 500kr er mer ok pris for noe sånt noe og i tillegg burde det være sender og mottaker i samme boks, spesielt på den størrelsen. for noe crap

 

Du har kanskje prøvd en slik løsning til 500 kroner, og kommet til at det ikke er noe crap? Hint: det er ikke tilfelle.

 

Hva mener du forresten med sender og mottaker i samme boks?

Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig det er litt merkelig at det er behov for slike extendere.

 

Kanskje noen her som kan forklare det for meg?

 

HDMI er jo en standard for digital overføring av lyd og bilde. Det vil si at alt den sender er 0 og 1 over kabelen. Dette er nøyaktig det samme som den dataen som sendes over en nettverks kabel. En nettverks kabel klarer derimot å sende signalene over 100 meter uten videre problemer.

 

Hvorfor klarer da ikke HDMI dette? er det dårlige kabler som påvirkes av støy? mangler HDMI feilretting av signalet?

 

Noen som vet svaret?

Lenke til kommentar

for å svare noen:

 

for det første så skumleste jeg artikkelen og derfor trodde dette var hjemmebruk rettet så der tok jeg feil tydeligvis.

for det andre så syntes jeg fortsatt det er en stiv pris for en ting som bare skal videresende et signal

 

det er gjerne kvalitet og en kjekk sak for bedrifter men den koster ikke så mye å produsere, de har ikke cutting edge technology inni der.

ps3/xbox360 var mye dyrere å produsere i starten og kosta like mye som den der.

de tar seg godt betalt kun for det er til bedrifter fordi de har råd til det og tenker ikke så mye over det.

jeg syns at det er feigt at de gjør slik men kan forstå at de vil tjene masse penger (hvem vil ikke det liksom)

 

@fatalicus

jeg er ikke helt sikker men regner med det er som vanlig antenne kabel at signalene forsvinner etterhvert som lengden byr seg på. det er jo slik med lydkabler og mange mange andre kabler au. selv nettverksledninger er det slik med bare den når litt lengre før det skjer, det er nok støy og tap det går i. skal ha kvaliteten fram og har liten % tap margin å gå på

Lenke til kommentar

Er vel begrenset hvor nytt dette egentlig er, har vært slikt utstyr på markedet leeenge.

 

HDMI-fiber kan strekkes 100m om det er lengde man trenger, evnt finnes extendere som sender signalet over fiber...om man føler for å strekke flere 100m med kabel.

Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig det er litt merkelig at det er behov for slike extendere.

 

Kanskje noen her som kan forklare det for meg?

 

HDMI er jo en standard for digital overføring av lyd og bilde. Det vil si at alt den sender er 0 og 1 over kabelen. Dette er nøyaktig det samme som den dataen som sendes over en nettverks kabel. En nettverks kabel klarer derimot å sende signalene over 100 meter uten videre problemer.

 

Hvorfor klarer da ikke HDMI dette? er det dårlige kabler som påvirkes av støy? mangler HDMI feilretting av signalet?

 

Noen som vet svaret?

HDMI er digitalt slik at det er 0 og 1 som sendes. Men det er motstand i en kabel slik at lenger strekk medfører tap i signalstyrke slik at til slutt klarer ikke mottaker å skille mellom 0 og 1. HDMI spesifikasjonen tilsier hvor kraftig signal man kan sende over kabelen slik at maks lengden for en HDMI kabel blir ca 10-20m avhengig av kvaliteten på kabelen.

Jeg har ikke sett spesifikasjonen på disse boksene, men logisk sett kjører de rett og slett et kraftigere signal seg imellom for å oppnå lenger rekkevidde.

Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig det er litt merkelig at det er behov for slike extendere.

 

Kanskje noen her som kan forklare det for meg?

 

HDMI er jo en standard for digital overføring av lyd og bilde. Det vil si at alt den sender er 0 og 1 over kabelen. Dette er nøyaktig det samme som den dataen som sendes over en nettverks kabel. En nettverks kabel klarer derimot å sende signalene over 100 meter uten videre problemer.

 

Hvorfor klarer da ikke HDMI dette? er det dårlige kabler som påvirkes av støy? mangler HDMI feilretting av signalet?

 

Noen som vet svaret?

 

Det er ihvertfll singaltap som gjør at HDMI ikke kan gå 100 meter.

 

Hvorofr kan denne da gå 100meter på TP kabel? Sansynligvis pga. denne forsterkeren sender mye kraftigere impulser som taper seg mindre over avstand - langt over det som ligger i HDMI standarden.

 

Dette er bare spekulasjon fra min side, men det vile være den mest straight-forward løsningen. Dette er jo ikke helt ulikt hvordan mange lignende HDMI baserte extendere fungerer, men naturligvis er TP mer praktisk på virkelig lange avstander da kabelen er mindre og mer fleksibel og mye billigere.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg syns egentlig det er litt merkelig at det er behov for slike extendere.

 

Kanskje noen her som kan forklare det for meg?

 

HDMI er jo en standard for digital overføring av lyd og bilde. Det vil si at alt den sender er 0 og 1 over kabelen. Dette er nøyaktig det samme som den dataen som sendes over en nettverks kabel. En nettverks kabel klarer derimot å sende signalene over 100 meter uten videre problemer.

 

Hvorfor klarer da ikke HDMI dette? er det dårlige kabler som påvirkes av støy? mangler HDMI feilretting av signalet?

 

Noen som vet svaret?

 

HDMI har ingen feilretting av signalet. Dessuten sender den over mye høyere frekvens enn de fleste andre kabler. En kabel kan kun formidle 1 og 0 som høy og lav spenning. Motstand i kabelen og induksjon fra omliggende kabler kan bidra til at 1 og 0 kan forveksles. Dessuten, som en her over nevner, er det standarder for sendestyrke. Alle disse tingene setter begrensninger til at det finnes svært få kabler over 20 m.

 

I dette svaret ligger også grunnen til at det kan være forskjell på HDMI-kabler. Om en 1 eller 0 forveksles vil det gi utslag som feil/støy i bildet. Jeg har flere ganger sett HDMI-kabler som gir hvite prikker i bildet. Når det er sagt trenger ikke kabelens kvalitet være avhengig av pris, og det er som regel svært lett å oppdage feil over HDMI. Det er viktig å være klar over at et digitalt signal (uten feilretting) på ingen måte er en garanti for et perfekt bilde. Her er det mye missforståelser ute og går...

Lenke til kommentar

Først: Dette er selvsagt ikke produkter myntet på hjemmemarkedet, men AV installasjoner i proffmarkedet. Å kjøpe en haug med Kina produkter for så å bytte hver gang noe feiler, var en kreativ løsning :) Hvem skal betale når systemintegratøren må rykke ut ukentlig for å bytte bokser?

 

Videre: Når det gjelder HDMI extendere til et par hundrelapper kan dette selvsagt kjøpes fra Kina etc., men disse produktene har disse garantert ikke den driftssikkerheten som kreves i proffmarkedet. Du får selvsagt heller ikke den supporten og garantien du får fra en norsk leverandør. Kvaliteten på komponentene er også ofte mildt sagt varierende, den første boksen du kjøper kan virke, mens den neste ikke gjør. Du vet heller aldri hva hvilke chipset som benyttes, og produsentene bytter gjerne uten å informere, og plutselig er ikke ting kompatible lenger. Det er heller ikke alle disse billig-produktene som er CE godkjent. Alle kan klistre på et CE-klistremerke, men ikke alle har sertifikatene (jeg snakker av personlige erfaringer). Når det er sagt, lages det selvsagt også mye bra videodistribusjonsløsninger i Asia, primært Taiwan og Korea, selv om produsentene kanskje ikke er de mest innovative.

 

Om noen lurer på hvordan det er mulig å forlenge et HDMI signal 50-60 meter, så dreier det seg om equalization. Man kan fint kjøre 40meter over høykvalitets HDMI kabel, så lenge man setter en equalizer på enden. Å bruke Cat6 kabling gjør det imidlertid langt mer fleksibelt, og man har mulighet til å booste signalet også fra transmitteren. Extron har en enkel artikkel her:

 

Extron DVI over Catx

 

Det eneste chippsettet som per i dag klarer 100m ukomprimert, er HDBaseT fra Valens Semikonductors. Dette benyttes i dag av de fleste HDMI ekstenderprodusenter. Mer info om HDbaseT finnes på HDbaseT Alliance webside.

 

Om noen lurer, nei jeg jobber ikke for Lys & Av Teknikk, men benytter av og til deres løsninger for å spe på eget sortiment :)

Lenke til kommentar

For å lage et kort svar... Ved høyere spenning vil det være færre eksterne støykilder som kan påvirke signalet. Samtidig vil spenningsverdier som er "gyldig" bli fler.

 

Eks. HDMI 1.3 = +/- 200mV der 200mV er "1", og -200mV er "0" Toleranse=20% = 40mV, altså vil +/- 160mV være ugyldige verdier.

 

Ethernet = +/-850mV Toleranse 20%=170mV og +/-680mV er ugyldige verdier.

 

Nesten selvforklarende :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...