Gå til innhold

Core i7-navnet skal brukes på LGA2011


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mulig det er smart markedsmessig å beholde i7, men det er på trynet rent praktisk. Jeg misliker når ting med veldig ulike egenskaper bærer samme navn kun fordi navnet allerede er poppis i markedet.

 

Det er vel bare for "oss andre" å fortsette bruk av modell nummereringen (som allerede gjøres med f.eks 2600K, jeg vet knapt om den er en i3, i5 eller i7).

Lenke til kommentar

Litt rotete, men rot og dårlig oversikt er som en trend som har kommet for å bli.

 

Uansett, det skal bli spennende med 4 minnekanaler på en enkelt sokkel kombinert med overklokkingsmuligheter. Mon tro om det dukker opp dual socket LGA2011 med overklokkingsmuligheter?

 

Håper at AMD følger etter og lar hovedkortprodusentene implementere overklokking på dual socket G34 (også 4 minnekanaler per sokkel).

Lenke til kommentar

De av oss som har spillt Gran Turismo 2 vil huske en "Impreza jungel."

Det å orientere seg blant de dusinene av Impreza versjoner i bruktbil forhandleren var en rotete affære.

 

Nå får vi altså en "i7 jungel" hos Intel...

Men men, vi får se hva de klarer å kjøre opp med og hva Bulldozeren kommer rullende med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at det allerede finnes i7-prosessorer på LGA1156, LGA1366, BGA1288, PGA988, FCBGA1023 og LGA1155 kommer det vel ikke som noe overraskelse at det også dukker opp på LGA2011? Intel er eksperter på å lage rot og kryptiske serier (sjekk ut i7-2657M vs. i7-2649M :confused: , og det helvetes Pentium-navnet som fremdeles brukes).

 

i7, i5 og i3 sier jo strengt tatt bare hvor de posisjonerer seg i markedet. Arkitekturen og funksjonaliteten er nøyaktig den samme i hele gjengen, og det eneste som posisjonerer dem er antall kjerner og klokkefrekvens. Alt det andre tjafset (bl.a. minnekanaler, minnehastighet og cache) spiller liten rolle i forbrukermarkedet (liten ytelsesgevinst på forbrukerworkload), og sokkeltypen er dermed irrelevant for markedsposisjonen.

 

Men selv om introduksjonsprosessorene på LGA2011 får i7-navnet utelukker vel ikke det at det senere kommer i8 eller i9 på samme sokkel?

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar

AMD bruker riktignok fortsatt Athlon, men de har ihvertall vett nok til å kalle det Athlon II. Og de kjører alle sine A/CPUer på samme sokkel (så lenge de er i samme generasjon). I motsetning til Intel som har 2 sokkler pr generasjon.

 

Intel kunne gjort dette langt enklere med å slenge på en bokstav bak iX som beskrev hvilken sokkel det var snakk om, samt gitt sokklene sine noen bedre navn, at man bruker 1156 for forrige generasjon og 1155 for nyeste generasjon er langt fra logisk fra ett sluttbruker perspektiv.

 

Hva med å kalle 1155 for iE-sokkel, og kalle alle CPUer som passer i denne i3E, i5E etc?

Lenke til kommentar
Ifølge nettstedet X-bit labs skal Intel komme med minst tre modeller ved lansering. To av disse er ulåste sekskjernemodeller med 15 eller 12 MB cache og en frekvens på 3,3 eller 3,2 GHz.

Spørsmålet er hva dette vil koste når en 970 sekskjerne har hatt billigste pris på rundt 4000,- til nå. Skal sekskjerne plutselig dumpes til 2700,-?

 

Det som irriterer meg litt er at selv Z68 som er et entusiast chipsett ikke har flere intel/chipset sata porter enn man hadde for mange år siden. Skal man ha fler må man over på LGA2011 som er overkill i mange henseende. Etter å ha kjøpt X58 når det var flunkende nytt og såvidt på lager ser jeg ikke behovet for LGA2011 annet enn at jeg vil ha flere intel sata porter til en bunch SSDer og HDDer.

 

6 stk. som selv Z68 fikk er for lite i 2011, gi oss 8 eller helst 10 på et chipsett som Z68 til LGA1155 så kan man heller være sparsommelig på P67 og ennå mer sparsommelig på H67. SB 2600K hadde vært en fin oppgradering men jeg trenger ikke SB-E.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det som irriterer meg litt er at selv Z68 som er et entusiast chipsett ikke har flere intel/chipset sata porter enn man hadde for mange år siden.

... og jeg irriteres av det motsatte.

Om du skal ha så mange SATA porter så er det vel bare å kjøpe ett hovedkort med SAS-kontroller på er det ikke det da?

Eller kontroller som innstikkskort.

 

Jeg vil gjerne ha et klokkbart hk uten alt stæsj (skjermkort, lydkort, SATA etc) og heller mange PCI-X/PCI/PCIe slotter, gjerne i E-ATX format. Ja til kort kun med Northbridge!

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg litt er at selv Z68 som er et entusiast chipsett ikke har flere intel/chipset sata porter enn man hadde for mange år siden.

... og jeg irriteres av det motsatte.

Om du skal ha så mange SATA porter så er det vel bare å kjøpe ett hovedkort med SAS-kontroller på er det ikke det da?

Eller kontroller som innstikkskort.

 

Jeg vil gjerne ha et klokkbart hk uten alt stæsj (skjermkort, lydkort, SATA etc) og heller mange PCI-X/PCI/PCIe slotter, gjerne i E-ATX format. Ja til kort kun med Northbridge!

Poenget som jeg fremhevet er at de kunne skilt dette på H67, P67 og Z6x med eks. 4, 6, 10 ICH SATA Porter. Så hadde man sluppet kjaset.

Ellers er det ingen som sier at du må ha 6 ICH SATA porter på et P67 kort, de kan eks. kun ha 2-4 porter som noen miniITX kort har.

Ditt/dere klagepunkt går på hovedkortprodusenten som er vesentlig enklere å ordne opp i og ikke sokkel/chipsett.

 

Innstikkskort sier dere? Da må man orientere seg bedre om fordelene med ICH.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Core i9 blir jo det folk vil kjøre på LGA2011 uansett, så ser ikke problemet. Ser for meg i7 og i9 på 2011, noe ala dagens i5 / i7 kombo.

 

Nå er ikke jeg så oppdatert, men når kommer disse CPUene, i 2011 eller 2012?

 

Antakelig bare til Xeon før jul, så forbrukermarkedet etter jul.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Innstikkskort sier dere? Da må man orientere seg bedre om fordelene med ICH.

Hvilke fordeler ?

Jeg bruker ICH kun til systemdisk (ofte SSD) og datadisk på instikkskort. Adaptec, LSI, Promise eller Areca PCIe kontroller med 8 eller 16 SATA/SAS porter (raid 5/6/50 el 60). Ting flytter seg ofte litt kjappere når det henger direkte på northbrigde.

(Med mirror av systemdisken på RAID'et).

 

 

Frustrasjons note :mad: :

Jeg er fortsatt rimelig oppgitt over MS manglende evne/vilje til å støtte flytting av "Program files" strukturen(e) bort fra C:. Selv ikke på Win7 er dette mulig på noen enkel måte. Hvilket er bra idiotisk i disse SSD dager (dvs. forholdsvis liten plass på systemdisk).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...