Gå til innhold

AMDs Fusion blir kvassere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke si jeg ble imponert. En Sandy Bridge tokjerne hadde opptil 150% bedre ytelse for CPU. Klart, grafikken har blitt noe sterkere, men hva er det egentlig denne klarer som Intel HD 3000 ikke klarer? Video? Nei. Spill? Der halter de begge to. Videoredigering? Intel Quick Sync er drastisk bedre. Slik jeg anser det fra testene må AMD kjøre rekordlave priser for å ikke floppe. Men hva vet jeg. Kanskje har jeg oversett noe viktig. :)

Edit: Viser seg at jeg faktisk overså noe viktig. Se Osses innlegg for en god refleksjon rundt produktets kundegruppe.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar
Kan virke som et dumt spørsmål, men Lano er for bærbare?

Llano er for både bærbare og stasjonære, men tabellen i artikkelen inneholder bare de for bærbare. Lanseringen er tydeligvis fremskyndet en ukes tid. De for stasjonære PCer kommer sikkert neste uke. Her er en liste over Llano-prosessorer fra CPU-world:

 

 

Model number Family Socket Type CPU speed (GHz) Bus speed (MHz) L2 cache size (KB) L3 cache size (KB) Cores Notes

A4-3300M A4-Series Mobile Socket FS1 1.9 2048 2 Not released yet

A4-3310MX A4-Series Mobile Socket FS1 2.1 2048 2 Not released yet

A4-3350 A-Series Socket FM1 2048 2 Not released

A4-3360 A-Series Socket FM1 2048 2 Not released

A4-3400 A-Series Socket FM1 2.7 1024 2 Not released yet

A6-3400M A6-Series Mobile Socket FS1 1.4 4096 4 Not released yet

A6-3410MX A6-Series Mobile Socket FS1 1.6 4096 4 Not released yet

A6-3450 A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A6-3450P A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A6-3460 A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A6-3460P A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A6-3600 A-Series Socket FM1 2.1 4096 4 Not released yet

A6-3650 A-Series Socket FM1 2.6 4096 4 Not released yet

A8-3500M A8-Series Mobile Socket FS1 1.5 4096 4 Not released yet

A8-3510MX A8-Series Mobile Socket FS1 1.8 4096 4 Not released yet

A8-3530MX A8-Series Mobile Socket FS1 1.9 4096 4 Not released yet

A8-3550 A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A8-3550P A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A8-3560 A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A8-3560P A-Series Socket FM1 4096 4 Not released

A8-3800 A-Series Socket FM1 2.4 4096 4 Not released yet

A8-3850 A-Series Socket FM1 2.9 4096 4 Not released yet

 

 

Jeg skulle til å si meg ganske skuffet over ytelsen etter å ha skummet raskt gjennom artiklene til Anand. Men så oppdaget jeg at de to store vinnerne av testene egentlig er Nvidia Geforce og AMD Radeon. Har man dette i tankene så ser det straks mindre fælt ut for AMD. Radeon-grafikken trekker Llano opp fra middelmålig til bra. Legg også merke til at erkerivalens vinner i batteritesten har Intel grafikk som gjør det dårlig i spilltestene. "Intels" klare seier i spilltestene skyldes tydeligvis Nvidia og disse gjør det igjen dårlig i batteritesten. Det virker altså som AMD Llano er et godt kompromiss som tilbyr bra batteritid kombinert med bra ytelse. Ikke best på noen av de to punktene, men en god mellomting mellom lengst batteritid og høyest ytelse. Synergieffektene av å kombinere CPU og GPU ser altså ut til å komme godt til syne her.

 

Det er i hvert fall førsteinntrykket jeg får fra Anand-artiklene. Så får jeg finlese når jeg får tid.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Anandtech er alltid negativ til cpu fra AMD, anatech har nært sammarbeid med Intel, fikk blant annet sampel av sandy brigde lenge før noen annen.

 

Hvorfor skuffet over ytelse, les litt andre me nøytrale tester. Til min store forbauselse var selv Tomshardware possitiv

 

Tomshardware

 

As is so often the case, there is no right answer to those questions. It’s a matter of individual usage patterns. To be frank, most folks aren’t going to be able to distinguish between a Sandy Bridge-based Core processor or a Llano-based A-series chip when it comes to Web browsing or composing a document in Word. Then again, if you fire up a game, the A-series APU surges past Intel’s HD Graphics implementation. Play that same title on a mobile system using battery power and you’re treated to another surprise: improved performance is complemented by longer battery life.

 

Legit reviews gir Editors Choice

 

Legit Bottom Line: AMD Llano A-Series APUs usher in 32nm processors that are easily competitive with the competitors offerings and we think it has the right mix of GPU and CPU performance for the average PC user.

 

Hexus gir 4 av 5 stjerner

 

Pc Percpectiv

Gir Gold award

 

HotHardware Gir Rekomended

In short, if you care about balanced computing, multimedia and gaming performance, AMD's Llano simply cannot be denied.

 

er flere jeg har lest men gidder ikke ramse opp mer.

 

PS, når det gjelder fanboy, Agentspoon, du fremsto allerede som Intel fanboy under dine første såkalte guider, den tiden jeg brukte å bry meg mer om hva som er best, synes faktisk det er latterlig endel av dine innlegg hvor du beskylder Simen for fanboy, få en brøkdel av den datakunnskap han har først. Blir ikke noe tilsvar på kommentar av dette, har i siden 1994 alrdig kjøpt intel og vil aldrig gjøre det.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Det er i hvert fall førsteinntrykket jeg får fra Anand-artiklene. Så får jeg finlese når jeg får tid. Agentspoon kommer sikkert til å slakte dette innlegget uansett hva jeg skriver.

Det vil jeg ikke, fordi innlegget ditt i dette tilfellet var nyansert. Kritikken jeg rettet mot deg i den forrige artikkelen var basert på inntrykket mitt av at du bevisst unnlot å kritisere en AMD-maskin med store svakheter. Normalt når HP lanserer en Pavilion-maskin vil man være naturlig skeptisk pga. seriens dårlige omdømme. Dette gikk du imidlertid ikke inn på, og kommenterte i stedet de to eneste positive punktene - begge indirekte knyttet til AMD.

 

Om dette virkelig var befallende tilfeldig og et resultat av at du bare skimtet over artikkelen som du hevdet, så ber jeg innstendig om unnskyldning. Det er meg ingenting i mot at folk kommenterer enkeltmomenter ved en artikkel, så lenge man ikke prøver å påvirke leserne ved å bevisst holde informasjon tilbake.

 

Jeg vet at jeg var krass og personlig i kritikken, og jeg legger ikke skjul på at utblåsningen kunne vært tatt over PM i stedet. Jeg lot ikke tvilen komme deg til gode, og det er en innstilling jeg angrer på i ettertid.

 

As is so often the case, there is no right answer to those questions. It's a matter of individual usage patterns. To be frank, most folks aren't going to be able to distinguish between a Sandy Bridge-based Core processor or a Llano-based A-series chip when it comes to Web browsing or composing a document in Word. Then again, if you fire up a game, the A-series APU surges past Intel's HD Graphics implementation. Play that same title on a mobile system using battery power and you're treated to another surprise: improved performance is complemented by longer battery life.

Der har vi informasjonen som jeg mer eller mindre har oversett. Jeg leste Anandtechs batteritest som sa at Intel kom seriende ut også her. Når det i tillegg kom fram at CPU-kraften var opptil 150% svakere enn Sandy Bridge sine svakere modeller, så reagerte jeg naturligvis.

 

Konklusjonen rundt produktet er veldig avhengig av hvilket perspektiv du setter på det. Er det viktig med lang batteritid når man spiller? Får man fortsatt en akseptabel FPS i nye spill på medium innstillinger med 1366x768 eller 1920x1080 oppløsning? Er Llano i større grad uegnet om man bruker den bærbare som ens primære maskin?

 

PS' date=' når det gjelder fanboy, Agentspoon, du fremsto allerede som Intel fanboy under dine første såkalte guider, den tiden jeg brukte å bry meg mer om hva som er best, synes faktisk det er latterlig endel av dine innlegg hvor du beskylder Simen for fanboy, få en brøkdel av den datakunnskap han har først. Blir ikke noe tilsvar på kommentar av dette, har i siden 1994 alrdig kjøpt intel og vil aldrig gjøre det.

[/quote']

Om jeg ikke husker helt feil var Athlon II og Phenom II (nærmere bestemt X3 720) lenge del av oppsettene i selv de første versjonene av guidene mine. I dag har begge oppsettene, både Black Refinery og Runes of Dublon, grafikk fra AMD. Runes of Dublon har i tillegg Phenom II-prosessor. Med andre ord er 3/4 AMD-basert. Det skurrer derfor litt rundt den påstanden der.

 

Og jeg er helt klar over at Simen1 besitter mye mer teoretisk kunnskap om datamaskiner enn det jeg gjør. Jeg mener likevel at på det rent praktiske planet, der funksjonalitet, ytelse og pris gjelder framfor alt, så er nøytralitet et "must". Når du skriver at du aldri vil kjøpe Intel igjen, gjør du det helt klart at du ikke er egnet for å drive en slik tråd. At Simen1 i desidert flest anledninger hyller AMD er et klart tegn på at han har større interesse i dette merket enn konkurransen (i praksis, Intel). Det er derfor lett å fatte mistanke rundt objektiviteten hans, noe som har lite til ingenting å gjøre med kunnskapene han besitter. Det er det jeg ved tidligere anledninger har beskyldt han for, at han ikke drøfter etter egne (svært kapable) evner, men i stedet promoterer AMD ensidig. Dette blir jo lettere når han kan ta dypdukk i teknologier for å finne fram til fordelaktige sider ved produktene. I noen artikler er det sikkert ikke hensikten, men dersom en stor nok prosentandel går for AMD, skapes det jo en trend. smile.gif

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Agentspoon, du har like store skylapper som tidliger, jeg har aldrig anbefalt AMD til en bruker der hvor Intel er bedre, slik blir bare for dumt. Har tross alt bygget pc'er siden 1995. Og der hvor jeg vet og viste at Intel var bedre, ba jeg de rett og slett å gå til en som bygger intel. Men det er ikke oss dette handler om, det er llano.

 

Hvis du ser på alle testene rund om llano, så ser du fort hvilke brukergrupper som bør kjøpe intelbasert i den prisklassen llano skal konkure i, og for hvem intelbasert er et dårlig valg. Prisklassen er ca 500 - 700 us, og i den prisklassen er det meget meget få intelbaserte bærbare med dedikert grafikk.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva folk mener med skuffet over Lliano. Den gjør jo akkurat det den skal, og mer til vil jeg påstå. I bærbar-markedet har AMD slitt de siste årene med dårligere CPU-ytelse og mindre batteritid enn alternativene. Den integrerte grafikkløsningene fra begge parter har vært

ubrukelige for de fleste formål. Spilling krevde et dedikert skjermkort som igjen slukte mye

strøm og effektivt fjernet bærbar-aspektet ved maskinen. Altså var Intel bedre på så og si

alle punkter.

 

Men nå kommer Lliano og imponerer synes jeg. Integrert GPU er plutselig brukbar, gjennomsnittlig 60% raskere enn Sandy Bridge (og forbedringen øker jo mer GPU-intesive oppgavene er). I tillegg er strømforbruket faktisk bedre enn Intels alternativ, så her får man bedre ytelse over lengre tid. Intel er fremdeles bedre på CPU, da spesielt entrådsytelse, men det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg (Les: Tinity).

Sannsynligvis blir også AMDs produkter lavere priset. Det betyr at en kan få en bærbar spillmaskin til en overkommelig pris med brukar ytelse. Det liker jeg! I de siste årene har CPU ytelsen i maskiner ikke vært et særlig problem (sett bort fra såkalte nettops). Det er GPU ytelsen jeg har savnet, med harddisken som en kontinuerlig flaskehals. Med andre ord vil Lliano + SSD gi en betydelig bedre brukeropplevelse enn SNB til ca samme pris. Så dette er en positiv utvikling vil jeg påstå.

 

Alt i alt har AMD klart å forbedre grafikkytelsen med 2-4 ganger og tredoblet batteritiden, samtidig som de leverer samme, eller bedre prosessorytelse. Imponerende! Det er tydelig hva de har prioritert i første omgang, og jeg mener de har prioritert riktig. Bærbarmarkedet virker igjen spennende!

Lenke til kommentar

Vet at disse kommer i mITX, ASRock har allerede annonsert noen. Har veldig lyst til å bygge meg en ny HTPC i kompakt format, må bare finne et pent stuevennlig kabinett med ir mottaker og gjerne plass til étt pci kort, gjerne low profile for en DVB tuner. Trenger ikke noe optisk drev eller display...

Lenke til kommentar

Anandtech er alltid negativ til cpu fra AMD, anatech har nært sammarbeid med Intel, fikk blant annet sampel av sandy brigde lenge før noen annen.

Synes AnandTech sin virker god og ballansert jeg... Virker som fler andre review ser seg litt blind på at det "endelig" er akseptabel grafikkytelse for casual spilling.

 

Ellers blir det spennende å se litt mer dedikerte HTPC tester... :)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva folk mener med skuffet over Lliano. Den gjør jo akkurat det den skal, og mer til vil jeg påstå. I bærbar-markedet har AMD slitt de siste årene med dårligere CPU-ytelse og mindre batteritid enn alternativene. Den integrerte grafikkløsningene fra begge parter har vært

ubrukelige for de fleste formål. Spilling krevde et dedikert skjermkort som igjen slukte mye

strøm og effektivt fjernet bærbar-aspektet ved maskinen. Altså var Intel bedre på så og si

alle punkter.

 

Men nå kommer Lliano og imponerer synes jeg. Integrert GPU er plutselig brukbar, gjennomsnittlig 60% raskere enn Sandy Bridge (og forbedringen øker jo mer GPU-intesive oppgavene er). I tillegg er strømforbruket faktisk bedre enn Intels alternativ, så her får man bedre ytelse over lengre tid. Intel er fremdeles bedre på CPU, da spesielt entrådsytelse, men det blir veldig spennende å se hvordan dette utvikler seg (Les: Tinity).

Sannsynligvis blir også AMDs produkter lavere priset. Det betyr at en kan få en bærbar spillmaskin til en overkommelig pris med brukar ytelse. Det liker jeg! I de siste årene har CPU ytelsen i maskiner ikke vært et særlig problem (sett bort fra såkalte nettops). Det er GPU ytelsen jeg har savnet, med harddisken som en kontinuerlig flaskehals. Med andre ord vil Lliano + SSD gi en betydelig bedre brukeropplevelse enn SNB til ca samme pris. Så dette er en positiv utvikling vil jeg påstå.

 

Alt i alt har AMD klart å forbedre grafikkytelsen med 2-4 ganger og tredoblet batteritiden, samtidig som de leverer samme, eller bedre prosessorytelse. Imponerende! Det er tydelig hva de har prioritert i første omgang, og jeg mener de har prioritert riktig. Bærbarmarkedet virker igjen spennende!

Dette gjør det jo interessant. AMD har faktisk gjort en god jobb.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1308054228' post='17897532']

Anandtech er alltid negativ til cpu fra AMD, anatech har nært sammarbeid med Intel, fikk blant annet sampel av sandy brigde lenge før noen annen.

Synes AnandTech sin virker god og ballansert jeg... Virker som fler andre review ser seg litt blind på at det "endelig" er akseptabel grafikkytelse for casual spilling.

 

Ellers blir det spennende å se litt mer dedikerte HTPC tester... :)

 

ta meg , nåværende laptop turion x2 - grafikk 3450

 

Programmer jeg bruker:

Uni-Micro - Regnskapsprogram - cpu messig ingen problem

Photoshop 7.0 - Regigerer bilder o.l - har ikke merka noen plasser at jeg trenger mer cpu, bruker lite filtre da.

Dreamweaver og flash - er enstund siden jeg brukte det

Open Office , text og regneark - i regneark med mye grafer går det litt for tregt når grafer skal regnes ut - her vil jeg gjerne ha mer cpu power

 

Ellers så går det på mye filmtitting, musikkavspilling, webrowsing . Men det er en ting jeg ikke kan og det er a game litt på denne, gama mye før. Nå akter jeg ikke å bruke mer en en 5-6000 på min neste laptop.

 

Vil egentlig tro at jeg bruker pc ganske vanlig, utenom regnskap. Men jeg ønsker å kunne game

 

hvor er det jeg trenger mer kraft, er det ikke gpu og her er llano overlegen sandy bridge, i tillegg så er det bedre filmavspilling (vet det var dekket i en av de mange reviews jeg har lest)

 

Muligens jeg bruker pc'en til for lette ting for cpu, men hvilke programmer er det du mener cpu' delen til llano vil gi merkbar dårligere opplevelse for brukeren en sandy brigde, og ser det på gamingdelen , jeg trenger vel ikke kommentere det, det står på reviwes opp og ned rundt på nettet.

 

Sandybrigde er overlegen på cpu vs llano

llano er overlegen gpu sandybrigde.

 

men cpu til llano er god nok, og grafikkdelen er overlegen.

 

Og spilledelen var også testet på en av reviwsiten , samme spill, llana gir deg 45 minutt lengre spilletid med bedre grafikk, kommer dette frem hos anantech.

 

trenger ikke ta mine ord for det, les revives, jeg mener ikke at anatech forfalsker noe, de bare rett og slett hopper over endel nyttig å vite ting. Samt vinklingen i omtrent alle reviews ofte går mot intel, menok er de i forhold til xbitlab

 

Edit:

 

Siden jeg nevte 45 min lengre spilletid på batteridrift bør jeg vel dokumentere det kilde legit reviews

 

Battery life is huge when it comes to mobile devices and when you use something everyday you don't want to be tied down by your battery. The AMD A-Series APU has battery life on par with the Intel Core i5 'Sandy Bridge' processors when it comes to DVD playback (AMD lasted 1 minute longer), but far outperforms their processor when it comes to gaming. Let's face it gaming is huge these days and most people play games on a daily basis. We were very impressed by what AMD has done with gaming on the battery. When we were gaming on the Intel platform we pulled the power during a game and the performance of the game didn't change and the battery died in 75 minutes. We did the same thing on the AMD Llano notebook and when we unplugged the laptop we noticed the FPS performance decreased. AMD has some power saving measures taking place when the system is unplugged, but even though performance dropped the frame rate was still higher than the Intel system! The AMD system lasted an amazing 120 minutes on the battery when gaming, which was 45 minutes longer than the Intel notebook and both batteries are similar 6-cell batteries.
Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...