Gå til innhold

Sniktitt: Panasonic Lumix DMC-GF3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser at sensoren er 12MP. Vet dere om det er mer eller mindre den samme som den i GF1/GF2, eller om den oppgradert slik at høy ISO egenskapene er i tråde med GH2 og G3?

 

Gleder meg til 25mm f/1.4 - må si prisen ser ut til bli hyggelig; og ytelsen virker det ikke som om det er noe i veien med.

Lenke til kommentar

Ser at sensoren er 12MP. Vet dere om det er mer eller mindre den samme som den i GF1/GF2, eller om den oppgradert slik at høy ISO egenskapene er i tråde med GH2 og G3?

 

Det er nok mange som lurer på det, ser dpreview skriver at det er mer eller mindre samme sensor, men at elektronikken er oppgradert til å vurdere fokus på 120Hz som på GH3/G3. Det blir uansett interessant å se om de har justert på sensoren eller ikke.

Lenke til kommentar

Jeg hadde gleden av å være i Roma dagen etter Are.

 

Mitt inntrykk av GF3 stemmer ganske bra med Are sin oppfatning. Det er klart at størrelsen fører til enkelte ulemper med tanke på betjening, manglende søker og svak blits, og jeg synes også menysystemet var noe kronglete oppbygd. Men det er for småpirk å regne når man tenker på at kompaktkjøperne her har et reellt alternativ til å få seg et skikkelig godt kamera. De som er ute etter et systemkamera, går nok heller for et G3. Jeg fikk også prøvd G3, og følte meg umiddelbart mer hjemme med det. Det var heller ikke et stort kamera, men det var gjort plass til søker og betjeningen var enklere.

 

Jeg tror mange av de som er ute etter et avansert kompaktkamera som Panasonic LX5, Canon G12, Samsung EX1 og Olympus XZ1 vil gå ut av butikkene med et slikt et å hånda i stedet. Selve kamerakroppen er omtrent på størrelse med kamerakroppen på en LX5. Så kommer riktignok objektivet i tillegg, men til gjengjeld har man utskiftbar optikk, og da kan man ha et pancake som man bruker i de tilfellene man vil ha med seg minst mulig. Da er den faktisk omtrent på størrelse med en LX5.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Jeg tror mange av de som er ute etter et avansert kompaktkamera som Panasonic LX5, Canon G12, Samsung EX1 og Fuji XZ1 vil gå ut av butikkene med et slikt et å hånda i stedet. Selve kamerakroppen er omtrent på størrelse med kamerakroppen på en LX5. Så kommer riktignok objektivet i tillegg, men til gjengjeld har man utskiftbar optikk, og da kan man ha et pancake som man bruker i de tilfellene man vil ha med seg minst mulig. Da er den faktisk omtrent på størrelse med en LX5.

Olympus XZ-1, kanskje?

Lenke til kommentar

Jeg tror mange av de som er ute etter et avansert kompaktkamera som Panasonic LX5, Canon G12, Samsung EX1 og Olympus XZ1 vil gå ut av butikkene med et slikt et å hånda i stedet. Selve kamerakroppen er omtrent på størrelse med kamerakroppen på en LX5. Så kommer riktignok objektivet i tillegg, men til gjengjeld har man utskiftbar optikk, og da kan man ha et pancake som man bruker i de tilfellene man vil ha med seg minst mulig. Da er den faktisk omtrent på størrelse med en LX5.

 

Jeg tror den gjennomsnitlige kompaktkamerakjøper stort sett går ut av butikken med det selgeren anbefaler. "Pancake" og ISO-egenskaper er det svært få av disse som har peiling på hva er. Men de vet hva zoom er. Og om det går i lomma eller ikke.

 

For en liten stund siden var jeg i en nyåpnet Elkjøpbutikk, det var (laaange) hyller opp og ned med kompaktkameraer. Helt vanvittig mange, har aldri sett så mange kompaktkamera samlet på et sted. Mobiljungelen er småtterier i forhold til havet av kompaktkamera. Greit nok siden her er noe for enhver lommebok, men å navigere i det havet er sannelig ikke lett. Hva som anbefales (grønne) går nok mer på hva de "vil bli kvitt", for antallet forskjellige er så stort at selgerne har knapt mer viten om de enkelte enn hva som står på lappen under eller klistermerker på kameraet. Zoom og mp går igjen som salgsargumenter stort sett (ingen bombe det nei).

 

De fleste av de speilløse systemkameraprodusentene sikter seg nok inn mer og mer på kompaktmarkedet, men vil det i lengden bli nok salgsvolum? Ser man på størrelsen (med det vanlige ønsket om zoom i tankene) blir det problematisk å kalle det lommevennelig dersom man sammenligner med tradisjonelle kompaktkamera. Selv med neste hakk, f.eks Canon G12-størrelsen vil de slite. Også på pris antar jeg. Vekt er og et moment på kompaktkamera.

 

Og man må heller ikke glemme at objektivskifte er noe man helst ikke bør gjøre hvor som helst og når som helst. Tar man ingen hensyn der er det ikke lenge før sensoren ser ut som en støvete ulldott. Men er selgerne klar over dette, eller opplyser om slike ting? Neppe, ihvertfall ikke de jeg snakket med.

 

Etter min oppfatning har det skjedd veldig lite av betydning siden første speilløse systemkamera ble lansert, stort sett har forskjellene vært på detaljnivåer mens objektivene er like store enda. Men en trend er blitt synligere: Tilpasningen til kompaktverden som så betyr mer og mer auto og færre og færre fysiske knapper, og overgang til (den forbannete) trykkskjermen. At GF3 så ikke engang har muligheter for søker (hvis jeg leste rett) er nok et moment for samme tilpasning.

 

Vil en ordinær pek og skyt-kompakteier (som nok representerer gjennomsnittet) få bedre bilder med f.eks et GF3 enn et G12 eller lommevennlige med zoom s95? Neppe såpass at vedkommende ville fått reisning på øyenbrynene. Ikke uvanlig er denne snittbrukeren "imponert" av hva vedkommende får ut av kameraet i mobilen.

 

Men jeg håper at produsentene ikke i samlet tropp nå sikter mot det rene kompaktmarkedet og gir opp en inovativ utvikling mot mer krevende brukere som f.eks ønsker noe i lomma når speilrefleksen bør ligge hjemme.

 

Tor

Lenke til kommentar

Han vill ha telezoom og ho vill ha normalzoom, dette er også det som var problem stilingen hos eit venne par av meg, så hadde fått låne ei leighet i Spania, gjenom jobben hans.

Men egentlig er vell det greit at, dei har kvar sitt objektiv. :whistle:

 

Så trenge ein hverfall ikkje 10x+ zoom objektiv som man har fast på kamera heile tiden.

 

Det er vell også der kamera produsentene øyner huligheter til at foreksempel ein bruker eit lysterkt ojektiv på kvelstid men lite lys, og widvinkel zoom til trenga gater med masse folkeliv. :whistle:

Lenke til kommentar

Vil en ordinær pek og skyt-kompakteier (som nok representerer gjennomsnittet) få bedre bilder med f.eks et GF3 enn et G12 eller lommevennlige med zoom s95? Neppe såpass at vedkommende ville fått reisning på øyenbrynene. Ikke uvanlig er denne snittbrukeren "imponert" av hva vedkommende får ut av kameraet i mobilen.

Merk at jeg snakket om de som er ute etter et avansert kompaktkamera. Det er gjerne de som synes mobilbildene og de rimelige kompaktkameraene har for store begrensninger i blant annet bildekvaliteten.

 

En god del av de vil nok, når de blir gjort oppmerksom på og får prøve et GF3, legge det til i vurderingen.

Lenke til kommentar

Vil en ordinær pek og skyt-kompakteier (som nok representerer gjennomsnittet) få bedre bilder med f.eks et GF3 enn et G12 eller lommevennlige med zoom s95? Neppe såpass at vedkommende ville fått reisning på øyenbrynene. Ikke uvanlig er denne snittbrukeren "imponert" av hva vedkommende får ut av kameraet i mobilen.

Merk at jeg snakket om de som er ute etter et avansert kompaktkamera. Det er gjerne de som synes mobilbildene og de rimelige kompaktkameraene har for store begrensninger i blant annet bildekvaliteten.

 

En god del av de vil nok, når de blir gjort oppmerksom på og får prøve et GF3, legge det til i vurderingen.

 

Jeg er klar over det :) og snakket helst om generelle betrakninger.

 

Ikke aner jeg hvor stor andel disse (enklere) systemkameraene har av kompaktmarkedet, men inntrykket jeg har fått av de selgerne jeg har snakket med så selger de f.eks 5-10 av G12 før de selger et konkurrerende speilløst systemkamera. Hvorfor er jeg ikke sikker på, men husker en som nevnte størrelsen på objektivene (zoomene) "skremte" flere avsted til "G12-avdelingen".

 

I Norge betyr nok muligens kompaktsalget fra de store kjedebutikkene ganske mye for totalen, uten at jeg har peiling på noen konkrete tall der. Og dersom det er tilfelle så er det vel ikke helt ukjent at de kjører ofte press på enkeltprodukter - og enkelte produsenter favoriseres, og ikke nødvendigvis hva kunden reelt sett var best tjent med, selv om ingen direkte vil innrømme forholdet.

 

Personlig mener jeg at speiløsprodusentene har fremdeles en vei å gå angående objektivstørrelsene - husene er jo mer eller mindre der de bør være på dette området etterhvert.

 

Men det blir interessant å se om 2-3 år hvor de speilløse vil befinne seg - posisjonere seg.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Jeg tror mange av de som er ute etter et avansert kompaktkamera som Panasonic LX5, Canon G12, Samsung EX1 og Olympus XZ1 vil gå ut av butikkene med et slikt et å hånda i stedet. Selve kamerakroppen er omtrent på størrelse med kamerakroppen på en LX5. Så kommer riktignok objektivet i tillegg, men til gjengjeld har man utskiftbar optikk, og da kan man ha et pancake som man bruker i de tilfellene man vil ha med seg minst mulig. Da er den faktisk omtrent på størrelse med en LX5.

 

Tror du treffer spikern på hodet der. Personlig har jeg letet etter et hverdagskamera som jeg kan ta med meg i stedet for min 5D2. Kompaktkameraene har ikke alt for god bildekvalitet( solgte min G10 tidligere i år), og det jeg har sett hittil av speilløse systemkameraer har ikke falt i smak, frem til nå. Ble fascinert av X100, men det at jeg ikke kan bytte objektiv er en dealbreaker.

 

Hvis GF3 + Leica 25mm f/1.4 kommer på under 10 lapper, er jeg temmelig sikker på at jeg går for det.

Lenke til kommentar

Jeg er klar over det :) og snakket helst om generelle betrakninger.

 

Ikke aner jeg hvor stor andel disse (enklere) systemkameraene har av kompaktmarkedet, men inntrykket jeg har fått av de selgerne jeg har snakket med så selger de f.eks 5-10 av G12 før de selger et konkurrerende speilløst systemkamera. Hvorfor er jeg ikke sikker på, men husker en som nevnte størrelsen på objektivene (zoomene) "skremte" flere avsted til "G12-avdelingen".

Joda, pr. i dag går det flere avanserte kompaktkamera enn det går enkle systemkamera. Men de har krympet en del i størrelse i det siste, og GF3 er det tydeligste tegnet på dette. Du har rett i at objektivene skremmer enkelte bort fra de, men allikevel vil et mindre hus være positivt for salget og jeg tror at vi med GF3 vil merke en grei økning i salget av enkle systemkamera.

 

I Norge betyr nok muligens kompaktsalget fra de store kjedebutikkene ganske mye for totalen, uten at jeg har peiling på noen konkrete tall der. Og dersom det er tilfelle så er det vel ikke helt ukjent at de kjører ofte press på enkeltprodukter - og enkelte produsenter favoriseres, og ikke nødvendigvis hva kunden reelt sett var best tjent med, selv om ingen direkte vil innrømme forholdet.

Sånn sett er jeg heldig, i og med at jeg kan selge det jeg har lyst til å selge, uten at jeg blir halshugget av ledelsen om det er et produkt med lite avanse. Jeg har det direkte fra min overordnede at jeg selger det jeg vil, og ut fra hva jeg mener er best for kunden jeg snakker med. De fleste seriøse selgere gjør nok nettopp dette, mens man nok også finner det motsatte, spesielt i kjeder der man får masse skryt og ros for å selge produkter med mest mulig fortjeneste.

 

Personlig mener jeg at speiløsprodusentene har fremdeles en vei å gå angående objektivstørrelsene - husene er jo mer eller mindre der de bør være på dette området etterhvert.

 

Men det blir interessant å se om 2-3 år hvor de speilløse vil befinne seg - posisjonere seg.

Ja, det blir spennende å se. Alt vi vet helt sikkert, er at vi ikke kan vite noe helt sikkert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...