Gå til innhold

Nå blir det virkelig skummelt å være pirat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3t93k9

helt greit for meg om flere pc-spillere blir nødt til å kjøpe spillene. selv laster jeg ned noe musikk av og til, hvilket program kan jeg kjøpe enkelte sanger med bortsett fra itunes? funker det i spotify?

 

Du kan kjøpe sanger fra spotify.

 

 

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Feil måte å angripe problemet på, ass... Det bør ses mer på roten til piratkopiering, nemlig ønsket om hurtig og digital distribusjon, samt lavere priser og stor valgmulighet. Få dette på plass i systemet, SÅ kan man begynne å jakte på de som fremdeles vil ha alt gratis.

 

Godt poeng ovenfor; TENK om det hadde vært like stort internasjonalt søkelys på voldtekt. Desverre lider vi under trangsynte politikere som ikke kan noe om det de jobber med.

Lenke til kommentar

helt greit for meg om flere pc-spillere blir nødt til å kjøpe spillene. selv laster jeg ned noe musikk av og til, hvilket program kan jeg kjøpe enkelte sanger med bortsett fra itunes? funker det i spotify?

 

Det er sånn passe naivt om du tror at en av de faktiske konsekvensene ved å innføre slike lover vil være at priatkopiering går ned... alt indikerer det motsatte, plus at man får en oppblomstring av profesjonelle pirater (vinningskriminalitet) fremfor individer (copyrights violations).

 

-Stigma

Lenke til kommentar

I USA er en ny lov i ferd med å bli vedtatt i senatet, og denne skal gjøre det mulig å stenge nettsider i andre land som amerikanerne mener krenker deres opphavsrett.

 

Det der er jo latterlig.

 

knekkebrødmedost: Ja, du kan kjøpe sanger via Spotify. http://www.spotify.com/no/about/features/buying-music/

 

ALt det jeg har lest om saken så langt har hintet mot at det er snakk om en blacklist. Det er litt "kinesisk brannmur" fakter USA skal til med kort sagt. Om de ikke liker siden din så skal de kunne blokkere ute siden fra hele landet. Det er ikke snakk om å sende SWAT team til Ukraina for å stoppe serveren. Det er jo klart ikke hadde fungert i praksis :) Selvfølgleig dog - dette er jo fremdeles hårreisende likevel. Ekstra ironisk er det jo at dette er nøyaktig hva USA har kritisert Kina for å gjøre i åresvis. Nå gjør de akkurat det samme. Jeg kan neste høre lyden av millioner av små kinesiske hender som klasker mot panner. *facepalm*

 

Les mer - og støtt saken med din underskrift (kan være litt masete på deg på epost om å be om støtte for lignende saker om du velger å motta epost, men også veldig informativt da du blir obs på denne typen hårreisende saker på et tidlig stadium også)

http://demandprogress.org/blacklist/

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

helt greit for meg om flere pc-spillere blir nødt til å kjøpe spillene. selv laster jeg ned noe musikk av og til, hvilket program kan jeg kjøpe enkelte sanger med bortsett fra itunes? funker det i spotify?

 

Det er sånn passe naivt om du tror at en av de faktiske konsekvensene ved å innføre slike lover vil være at priatkopiering går ned... alt indikerer det motsatte, plus at man får en oppblomstring av profesjonelle pirater (vinningskriminalitet) fremfor individer (copyrights violations).

 

-Stigma

tjener pirater penger på å legge ut filer da? i såfall, hvordan?

og hvorfor skulle det bli mer piratkopiering hvis piratkopieringen får større konsekvenser?

Lenke til kommentar

Det virkelig banale oppi det hele er at man kjemper MOT kundene i stedet for å lytte til hva de vil ha. De bevisste og viktigste kundene forsvinner, man skaper mektige fiender og forer undergrunnsmiljøer, og i stedet for å i det hele tatt vurdere at man kriger i feil ende så tar man kundetap som en bekreftelse på at underholdningsbransjens feilslåtte antiterrorvirksomhet må intensiveres.

Lenke til kommentar

helt greit for meg om flere pc-spillere blir nødt til å kjøpe spillene. selv laster jeg ned noe musikk av og til, hvilket program kan jeg kjøpe enkelte sanger med bortsett fra itunes? funker det i spotify?

 

Det er sånn passe naivt om du tror at en av de faktiske konsekvensene ved å innføre slike lover vil være at priatkopiering går ned... alt indikerer det motsatte, plus at man får en oppblomstring av profesjonelle pirater (vinningskriminalitet) fremfor individer (copyrights violations).

 

-Stigma

tjener pirater penger på å legge ut filer da? i såfall, hvordan?

og hvorfor skulle det bli mer piratkopiering hvis piratkopieringen får større konsekvenser?

 

Vel, pirater KAN tjene penger på å legge ut filer på nettet også - via adrevenue og den slags (dette skjer i dag på veldig mange torrent sites). Det var dog ikke det jeg refererte til egentlig . Jeg tenkte på salg av piratvarer. Det kan bli kina-tilstander der straffe-tiltak for slike ting på nettet blir så ekstreme at folk istedet velger å kjøpe ting av profesjonelle pirater i stedet (og der med går penger inn og finansierer andre kriminelle foretag). Med det mener jeg fysisk distribusjon - som ved f.eks. narkotika historisk sett har vist seg umulig å stoppe.

 

Den andre muligheten er direkte eller indirekte privat salg over nettet der du i praksis betaler for å sikre deg mot å bli straffeforfulgt. Dette kan ta mange former også - men èn av dem ser du jo allerede har blostrert opp enormt - anonyme proxy/VPN tjenester, seedboxer osv. osv. Noen av disse leverandørene er fremdeles bra seriøse slik som iprdator, og pengene der går neppe til kriminalitet enda, men etterhvert som situasjonen blir værre og mer press påføres så vil flere og flere gråsone og direkte kriminelle slike tjenster også poppe opp - helst i land der man ikke klarer å håndheve lovene naturligvis. F.eks. VPN tilbydere som driter blankt i alt som heter loggføring (eller evt. ikke er påbudt å ha det pga. landet de er plasert i) og som selger dette faktum i sin tjeneste som en ting som gjør dem bedre enn alternativene. Du kan banna på at mange her på forumet allerede har abbonemnt slike proxy/VPN tjenester - enten pga. lovendringene rundt piratvarer som skjer i Norge og resten av verden i dag - eller pga. de er alarmert og pissed off på slike hårreisende ting som innføringen av DLD.

 

Dette er like dødfødt som når de innførte forbud mot alkohol i statene (og like dødfødt som det nåværende forbudet mot marijuana/hash i dette og de fleste andre land forøvrig).

 

Dette er ikke speskulasjon og synsing, men basert på hva vi vet har skjedd gang på gang tilbake i historien med lignende tilltak. Om du synes dette er et spesialtilfelle pga. det er internett så kan du se på helt nylige data som indikerer akkurat det samme. F.eks. se på økningen av pirattrafikk som følge av innføring av IPRED i Sverige. Lignende resultater kan man også se ut av andre land som har innført like eller lignende direktiv - og da er det heller ikke tatt hennsyn til svarte-tallene fra den voldsomme økningen av bruk av slike VPN tjenester som nevnt tidligere. Det er rimelig naivt å tro at dette vil ha en positiv effekt i Norge når det beviselig har fungert mot sin hennsikt i andre land som har vært tidligere ute med det enn oss - og tapet av privatliv og overvåkningen som kommer som et nødvendig resultat av slike lover kommer på toppen av det hele som et prinsipiellt problem.

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når det tar like lang tid å dra i butikken som det gjør å hente ned en film som blir strøkent på TV'en.. med tilnærmet gode subs somregel... og uten reklame(!) Da er det veldig lett å ta det mest lettvinte valget!

 

Dessuten kjøper jeg de filmene jeg liker godt, og bruker spotify til musikk, så har ikke dårlig samvittighet heller.

 

Da blir det vanskelig å stoppe "piratene" de taper så hinsides mye penger på..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Spill: Kjøper dem på steam

Musikk: Spotify premium

Serier: Stream

Film: Torrent

 

Serier: Skulle gjerne betalt for en tjeneste som automatisk lastet ned de nyeste episodene av seriene jeg følger med på samtidig som de air'er i USA.

 

Film: Hadde heller ikke hatt noe imot å kjøpe filmer gjennom et program så lenge det var DRM-fritt med god kvalitet og med et system som Steam hvor man kunne laste ned de filmene man har kjøpt når man vil og så mange ganger man vil.

 

Syntes ikke dette er urimelige krav. Helt forkastelig hvor mye penger som blir kastet bort på utvikling, implementering og oppfølging av disse systemene som skal gjøre det vanskeligere for pirater. Vi lever i en overgang hvor de gamle selskapene tviholder på gamle tradisjoner men gradvis må gi etter. De hadde tjent mye på å henge litt bedre på utviklingen.

 

Får håpe UVVU kan bli løsningen på dette problemet. Time will tell..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

piratkopiering av filmer og serier hadde sunket med god andel om selskapene faktisk var villig til å selge de istedet for å måtte gjøre brukere og fan base til kriminelle! når eneste måte å få tak en spesific serie er å pirat nedlaste den så blir jo det også gjort!

Lenke til kommentar

jeg får min del laster ikke ned film og spill, musikk? en skjelden gang i blandt, har lite behov når det meste allerede er tilgjengelig via streaming som spotify og youtube :/ MEN! jeg liker åverhodet ikke ideen om at de skal ha innsyn i hva jeg driver med på internett, det krenker privatlivets fred! tenk også at med denne utviklingen så kan det bare gå en vei... komplett statlig sensur og overvåking(jeg sier ikke over natten, men gradvis over lengre tid) av all nettrafikk, og det vi sitter igjen med da er god gammeldags kommunisme.

Lenke til kommentar

Straks VPN gutta dukker opp så sitter de med skjegget i postkassa.

Her i gården er vi allerede igang med sabotasje aksjonen og den blir satt i verk straks DLD og resten av skiten i regjeringen begynner.

 

Da er det slutt på morroa for Simonsen og co i allefall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...