Gå til innhold

Dette er verdens største sportsfoto


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv mener jeg at det er latterlig å kalle dette sportsfoto da det ikke er det som er vært tanken bak bildet. Hvis du ser på bildet så er det ikke gjort mye jobb med det på banen. Dommeren kan ses mange steder rundt på banen.

 

Så det å kalle dette et sportsfoto, kan dere mene det?

Lenke til kommentar
Et bilde av tilskuerene er vel ikke et Sportsfoto?

Det finnes de som ligger godt plantet i sofaen, med sneipen i munnvika og ølflaska i andre hånda og fjernkontrollen liggende på bordet som kaller seg sportsinteresserte av på grunn av denne aktiviteten. Forstå det den som kan.

 

Men jeg synes likevel det er et morsomt konsept å lappe sammen et slikt stadionbilde der man kan tagge publikum på facebook.

 

Er det forresten Google Earth som er verdens største sammenlimte bilde? Hvor mange terapiksler er det? (jeg er forresten rimelig sikker på at man ser ennå flere sportsutøvere i aksjon der)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Et bilde av tilskuerene er vel ikke et Sportsfoto?

Det finnes de som ligger godt plantet i sofaen, med sneipen i munnvika og ølflaska i andre hånda og fjernkontrollen liggende på bordet som kaller seg sportsinteresserte av på grunn av denne aktiviteten. Forstå det den som kan.

 

Men jeg synes likevel det er et morsomt konsept å lappe sammen et slikt stadionbilde der man kan tagge publikum på facebook.

 

Er det forresten Google Earth som er verdens største sammenlimte bilde? Hvor mange terapiksler er det? (jeg er forresten rimelig sikker på at man ser ennå flere sportsutøvere i aksjon der)

 

Google Earth er ganske generelt, sjølve karta er jo ikkje så veldig detaljerte. Men når du kjem ned på bakkenivå og tar steget inn i streetview så blir det noko anna. Men er du då i same bilde? Å sjå ein sportsutøvar på google earth og sei kven han er og kva idrett han driver med blir nok vanskelig.

Lenke til kommentar

Dette bildet er bygget opp på tilsvarende måte som google earth. Man zoomer seg inn på ønsket plass og får lastet opp mer detaljinformasjon fra det valgte området. Man laster ikke ned noen av delene som jpeg. Ikke at filformatet har noe å si for definisjonen av bilde vs ikke bilde. Jeg synes heller ikke det er viktig for definisjonen av bilde om fotoet er tatt fra satelitt eller fra bakkenivå. Google street view er forsåvidt også en samling 360-graders bilder satt i system, i motsetning til google earth der satelittbilder er limt sammen til et stort lappeteppe. En 360 graders sfære. Bare at kameraet peker innover mot sfærens sentrum i stedet for utover slik som med station.

 

Ellers så er det vanskelig å vite hva disse ca 0,1% av personene på bildet (spillerne) driver med i øyeblikket. Nettopp fordi det ikke er noe øyeblikk som er fanget. Bildet er sammenlimt av mange ulike øyeblikk og da ser man at flere spillere er representert flere ganger og spillesituasjonen er ulik fra gang til gang. Gjør de et innspill? Er det takling på gang? Følg blikkene og se hvor på banen ballen er. Den er over alt avhengig av hvem du ser på.

 

Som sagt, morsomt stadionbilde.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Som Hufsekongen sier: Dette er gjort av 1 fotograf, ikke 1000.

 

"The kit itself comprised of a professional Digital SLR and zoom lens mounted on a custom designed programmable robotic tripod head. The robot turns, focuses and snaps photos in a continuous motion around 360-degrees until the entire inside space of the stadium has been captured.

 

The hundreds of high-resolution images were then transferred to the stitching server via a super fast broadband pipe. Once uploaded, the images are automatically joined and blended together. The actual processing of the final image was done on a special Fujitsu Technology Solutions Celsius R670 workstation with 192 gigabytes of RAM and 24 CPU cores."

 

Han hadde noe utstyr til hjelp da :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...