Gå til innhold

PNY og Asetek i samarbeid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

tviler på at denne kommer til og bli noe bra, et skjermkort skaper mye varme, og denne varmen skal kjøles og så sendes til cpu'en, også velger dem 1 singel 120mm vifte?! er de tjukke i hue? det er akkurat nok med 1 120mm kun for cpu'en

Lenke til kommentar

Må innrømme at det ser litt tynt ut. Skulle gjerne sett en 240mm radiator, men jeg håper på det beste. Har nemlig ventet på noe slikt til min neste oppgradering. Kommer til å trenge nytt grafikkort til Battlefield 3.

 

Regner med at ting som dette testes grundig før det sendes ut på markedet og deretter skal tet testes av hundrehvis av hardware sider så vi får vel se da.

Lenke til kommentar

De burde vell heller gått for 2x140mm eller 3x120mm om det er beregnet på gamere og overklokkere når både GPU og CPU skal kjøles... 1x120mm vil gi mange misfornøyde kunder som ikke får klokket CPU nevneverdig fordi vannet er for varmt til å kjøle den skikkelig når GPU belastes.

Lenke til kommentar

2 x 120 radiator og en ordentlig pumpe er vel minimumskravet om man skal kjøle både skjermkort og cpu. Lukkede vannkjølingssett blir vel også litt mer dynamisk for folk flest om settet kjøler en komponent. Da kan man bytte gpu og tilhørende gpu-kjøler uten å måtte kjøpe ny kjøler til CPU fordi den kjøleren du hadde ikke funker på det nye skjermkortet...

Lenke til kommentar

En entusiast, overklokker eller hardcore gamer vil aldri kjøpe denne kjøleløsningen. De kjøper heller et custom sett.

 

Et lukket vannkjølingssystem har begrensninger, og vil aldri bli like effektivt som et custom sett.

 

Gimmicks fra A til Å.

Lenke til kommentar

En entusiast, overklokker eller hardcore gamer vil aldri kjøpe denne kjøleløsningen. De kjøper heller et custom sett.

 

Et lukket vannkjølingssystem har begrensninger, og vil aldri bli like effektivt som et custom sett.

 

Gimmicks fra A til Å.

Skal man dra den linja litt ut så er det vel bare flytende luft som gjelder. De lukkede proessorkjølerne er veldig fine. Billige, effektive, stillegående og lette å montere. Erfaringsmessig bedre enn luftkjøling så da er jo målgruppen alle som bytter ut vifta som følger med prosessoren.

Lenke til kommentar

En entusiast, overklokker eller hardcore gamer vil aldri kjøpe denne kjøleløsningen. De kjøper heller et custom sett.

 

Et lukket vannkjølingssystem har begrensninger, og vil aldri bli like effektivt som et custom sett.

 

Gimmicks fra A til Å.

Skal man dra den linja litt ut så er det vel bare flytende luft som gjelder. De lukkede proessorkjølerne er veldig fine. Billige, effektive, stillegående og lette å montere. Erfaringsmessig bedre enn luftkjøling så da er jo målgruppen alle som bytter ut vifta som følger med prosessoren.

What?

 

I veldig mange tilfeller oppfører luft seg som et flytende stoff.

Lenke til kommentar

En entusiast, overklokker eller hardcore gamer vil aldri kjøpe denne kjøleløsningen. De kjøper heller et custom sett.

 

Et lukket vannkjølingssystem har begrensninger, og vil aldri bli like effektivt som et custom sett.

 

Gimmicks fra A til Å.

Skal man dra den linja litt ut så er det vel bare flytende luft som gjelder. De lukkede proessorkjølerne er veldig fine. Billige, effektive, stillegående og lette å montere. Erfaringsmessig bedre enn luftkjøling så da er jo målgruppen alle som bytter ut vifta som følger med prosessoren.

What?

 

I veldig mange tilfeller oppfører luft seg som et flytende stoff.

Tja ... ved ekstremt høyt trykk eller ekstremt lave temperaturer. Ikke så veldig mange alternativer med mindre du teller alle mulige kombinasjoner av de to. Det var en henvisning til en teknikk brukt av noen overklokkere hvor de faktisk heller flytende luft (eller retter sagt flytende nitrogen som holder ca -200 °C) over prosessoren for å kjøle den.

Lenke til kommentar

 

En entusiast, overklokker eller hardcore gamer vil aldri kjøpe denne kjøleløsningen. De kjøper heller et custom sett.

 

Et lukket vannkjølingssystem har begrensninger, og vil aldri bli like effektivt som et custom sett.

 

Gimmicks fra A til Å.

Skal man dra den linja litt ut så er det vel bare flytende luft som gjelder. De lukkede proessorkjølerne er veldig fine. Billige, effektive, stillegående og lette å montere. Erfaringsmessig bedre enn luftkjøling så da er jo målgruppen alle som bytter ut vifta som følger med prosessoren.

What?

 

I veldig mange tilfeller oppfører luft seg som et flytende stoff.

 

Tja ... ved ekstremt høyt trykk eller ekstremt lave temperaturer. Ikke så veldig mange alternativer med mindre du teller alle mulige kombinasjoner av de to. Det var en henvisning til en teknikk brukt av noen overklokkere hvor de faktisk heller flytende luft (eller retter sagt flytende nitrogen som holder ca -200 °C) over prosessoren for å kjøle den.

Da må jeg fortelle deg at det er en stor forskjell på flytende "luft" og flytende nitrogen, temperaturen er en av dem. Vanligvis overklokker man ekstremt med både tørris og ln2, men flytende "luft" har jeg aldri hørt om.

 

Måten du formulerte ditt forrige innlegg på leste jeg som om det var lukkede kjølesystemer med flytende luft inni som var best, noe som ga null mening.

 

Erfaringsmessig er de bedre luftkjølerne bedre enn lukkede vannkjølingssystemer, så kan man se på custom vannkjøling som vil klare å holde loadtemperaturer under 50°C selv under overklokking.

 

En av grunnene til at lukket vannkjøling ikke er så bra er at pumpa er for svak har jeg hørt. Mange som har fått gode resultater ved å bytte ut slangen og legge til et reservoar da.

Lenke til kommentar

Da må jeg fortelle deg at det er en stor forskjell på flytende "luft" og flytende nitrogen, temperaturen er en av dem.

Nei, temperaturen er omtrent det eneste de to har til felles om du skal være kverulant. Siden nitrogen har det laveste kokepunktet av oksygen, nitrogen og karbondioksid (en blanding man normalt kaller luft) er nemlig temperaturen for flytende luft maksimum –196 °C som er kokepunktet for nitrogen ved 1 atmosfæres trykk.

Erfaringsmessig er de bedre luftkjølerne bedre enn lukkede vannkjølingssystemer ...

En av grunnene til at lukket vannkjøling ikke er så bra er at pumpa er for svak har jeg hørt ...

Har du hørt eller erfart selv? Bestem deg. Jeg har erfaring med begge deler og har sett selv at lukkede vannkjølingssystemer er bedre enn luftkjølere.

 

Edit: Kom til skade for å skrive minimum der det skulle være maksimum :p

Endret av TDZGamer
Lenke til kommentar

Da må jeg fortelle deg at det er en stor forskjell på flytende "luft" og flytende nitrogen, temperaturen er en av dem.

Nei, temperaturen er omtrent det eneste de to har til felles om du skal være kverulant. Siden nitrogen har det laveste kokepunktet av oksygen, nitrogen og karbondioksid (en blanding man normalt kaller luft) er nemlig temperaturen for flytende luft maksimum –196 °C som er kokepunktet for nitrogen ved 1 atmosfæres trykk.

I stand corrected. Jeg trodde en blanding ville ha høyere kokepunkt enn ren nitrogen.

 

Erfaringsmessig er de bedre luftkjølerne bedre enn lukkede vannkjølingssystemer ...

En av grunnene til at lukket vannkjøling ikke er så bra er at pumpa er for svak har jeg hørt ...

Har du hørt eller erfart selv? Bestem deg. Jeg har erfaring med begge deler og har sett selv at lukkede vannkjølingssystemer er bedre enn luftkjølere.

 

Edit: Kom til skade for å skrive minimum der det skulle være maksimum :p

Jeg har erfart at NH-D14 kjøler bedre enn H70. Jeg har hørt at dette kommer av at pumpa er for svak ;)

Lenke til kommentar

Jeg bruker 2 Noctua kjølere selv og har sammenlignet med H50 og må si at H50 kjøler mye bedre i forhold til støy (og jeg bruker samme Noctua 120mm vifte modell på alle kjølerne. Det er mulig at Noctua kjølerne med to vifter på full guffe slår H50, men den slags støynivå fixer jeg ikke i lengden så det uninteressant. Som Hardcore gamer og entusiast og som har overklokket alle PCr jeg har vil jeg foretrekke lukkede vannkjølingsløsninger og planlegger å bytte ut de Noctua kjølerne jeg har etterhvert. Om jeg skulle drive ekstremklokking ville jeg nok valgt helt andre løsninger, men det faller litt utenfor emnet.

 

Kanskje luftkjløng passer bedre i noen kabinetter? Uansett, poenget mitt var å tilbakevise påstanden om at dette er "gimmicks fra A til Å".

Lenke til kommentar

En entusiast, overklokker eller hardcore gamer vil aldri kjøpe denne kjøleløsningen. De kjøper heller et custom sett.

 

Et lukket vannkjølingssystem har begrensninger, og vil aldri bli like effektivt som et custom sett.

 

Gimmicks fra A til Å.

Skal man dra den linja litt ut så er det vel bare flytende luft som gjelder. De lukkede proessorkjølerne er veldig fine. Billige, effektive, stillegående og lette å montere. Erfaringsmessig bedre enn luftkjøling så da er jo målgruppen alle som bytter ut vifta som følger med prosessoren.

What?

 

I veldig mange tilfeller oppfører luft seg som et flytende stoff.

 

Tja ... ved ekstremt høyt trykk eller ekstremt lave temperaturer. Ikke så veldig mange alternativer med mindre du teller alle mulige kombinasjoner av de to. Det var en henvisning til en teknikk brukt av noen overklokkere hvor de faktisk heller flytende luft (eller retter sagt flytende nitrogen som holder ca -200 °C) over prosessoren for å kjøle den.

Da må jeg fortelle deg at det er en stor forskjell på flytende "luft" og flytende nitrogen, temperaturen er en av dem. Vanligvis overklokker man ekstremt med både tørris og ln2, men flytende "luft" har jeg aldri hørt om.

 

Måten du formulerte ditt forrige innlegg på leste jeg som om det var lukkede kjølesystemer med flytende luft inni som var best, noe som ga null mening.

 

 

Da må jeg fortelle deg at det er en stor forskjell på flytende "luft" og flytende nitrogen, temperaturen er en av dem.

Nei, temperaturen er omtrent det eneste de to har til felles om du skal være kverulant. Siden nitrogen har det laveste kokepunktet av oksygen, nitrogen og karbondioksid (en blanding man normalt kaller luft) er nemlig temperaturen for flytende luft maksimum –196 °C som er kokepunktet for nitrogen ved 1 atmosfæres trykk.

 

Flytende luft kjøling går det an å lage selv med kraftig kompressor, men det er rimelig kostbart utstyr og drar en del mer energi å produsere enn man får hentet ut igjen pga høy temp/trykk delta. Som nevnt er det atmosfærisk luft som blir komprimert til flytende nitrogen, oksygen, og CO2. Den trykksatte blandingen får også høy temperatur som følge av at all entropien (bevegelsesenergien) til et stort volum gass samles i et mye mindre volum.

Denne temperaturen blir så kjølt over en varmeveksler (radiator aktig) så man får luft i væskevasen ved høyt trykk ved ca romtemperatur. Man kan så kjøre dette inn i et utviddelseskammer med varmeveksler (kjøleribber) over en varmekilde (CPU/GPU/etc.) hvor temperaturen vil synke til ca den kaldeste delens kokepunkt ved atmosfærisk trykk (så lenge den er tilstede i væskefase).

For å lage noe slikt i praksis er det snakk om fler-stadie kaskadekjøling som vil dra mange ganger så mye effekt som det som kjøles. IIRC så jeg grove tall for et planlagt L2N kaskade oppsett for å kjøle ca 300W(-500W?) som dro i område 3-5KW.

 

Om jeg hadde hatt ubegrenset budsjett ville det vært kaskade kjøling ja :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...