Gå til innhold

Ser du hva dette er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nytt og spennende fototilbehør fra Pentax.

 

<a href="http://www.akam.no/artikler/ser_du_hva_dette_er/98804" title="Ser du hva dette er?">Ser du hva dette er?</a>

Først tenkte jeg .. Jaha, så spennende at Pentax endelig har GPS .. Men Astrotracer funksjonen derimot, den så spennende ut! Ikke så halvgæren pris hvis man driver en del med dette.

Ps, det heter vel AstroTracer og ikke AstroRacer?

Lenke til kommentar

Ps, det heter vel AstroTracer og ikke AstroRacer?

Jeg er helt sikker på at om jeg må velge foretrekker jeg kamera med AstroRacer :yes:

 

Men, hvis AstorTracer funker, så skulle vel det svare på den diskusjonen som dukket opp under artikkelen om Hasselblads nye 4x50Mpx-bakstykke.... Vel så interessant for mange som AstroTrace, skulle jeg tro?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hvorfor pokker ikke værtette skikkelig når en først lager en sånn dings ?

 

Det heter ASTROTRACER, ja. Mer her (pentax.jp)

 

Den veier 61 gram, med batteri. Hvilket vel er greit nok.

 

Litt trist de ikke støtter mer enn siste serien med kameraer, men det kan vel hende det kommer etterhvert (via firmvare).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Angående GPS-merking av bilder - hvorfor? spør jeg meg selv hver gang dette fremheves som noe viktig. Kan forstå poenget i f.eks en jobbsammenheng hvor man skal dokumentere en art eller lignende (noe man forsåvidt har gjort lenge på en eller annen måte uansett) , men våre private fotos?

 

For egen del vet jeg hvor samtlige bilder jeg har er tatt, og kan rett og slett ikke se nytten jeg ville hatt om de i tillegg var GPS-merket?

 

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

For egen del vet jeg hvor samtlige bilder jeg har er tatt, og kan rett og slett ikke se nytten jeg ville hatt om de i tillegg var GPS-merket?

Fottur i fjellheimen eller Safari i Afrika... husker du virkelig i ettertid nøyaktig hvor alle bildene er tatt?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

For egen del vet jeg hvor samtlige bilder jeg har er tatt, og kan rett og slett ikke se nytten jeg ville hatt om de i tillegg var GPS-merket?

Fottur i fjellheimen eller Safari i Afrika... husker du virkelig i ettertid nøyaktig hvor alle bildene er tatt?

 

Jeg har ca 25 000 bilder i min database. Hvis du plukker ut 10 bilder er jeg 98% sikker at jeg kan fortelle deg hvor bildet er tatt. Jeg har nok ikke 100% riktig med evnt gatenavn men vet i hvilket område og ganske nøyaktig hvor.

 

Men ser bruksområdet når man er på helt ukjente steder i andre land, eller langt inne på vidda.

Også som alle andre dingser og sånn er jo utrolig gøy, jeg har Canon sådenne vil ikke funke for meg. Men ville vært kult med en slik dings, men må være ganske automatisk da jeg ikke vil gidde å legge inn et og et bilde.

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Angående GPS-merking av bilder - hvorfor? spør jeg meg selv hver gang dette fremheves som noe viktig. Kan forstå poenget i f.eks en jobbsammenheng hvor man skal dokumentere en art eller lignende (noe man forsåvidt har gjort lenge på en eller annen måte uansett) , men våre private fotos?

 

For egen del vet jeg hvor samtlige bilder jeg har er tatt, og kan rett og slett ikke se nytten jeg ville hatt om de i tillegg var GPS-merket?

 

Tor

 

Det har egentlig lite med å vite hvor bildet er tatt å gjøre. Har en lengde- og breddegrad så er det enkelt å bruke et program som også merker bildene (i exif) med stedsnavn (land, fylke, by, bydel). Da er det svært lett å finne bildene igjen. Har en titalls tusen bilder så er det ikke alltid lett å huske hvor på harddisken bildet fra fjellturen i Nordland eller ferieturen i Kroatia ligger lagret. Men når dette er søkbar informasjon så er det gjort på et øyeblikk. Lightroom og andre slike programmer lar en svært effektivt velge slike søkeord og vise de bildene som tilfredsstiller søket.

Lenke til kommentar
Men, hvis AstorTracer funker, så skulle vel det svare på den diskusjonen som dukket opp under artikkelen om Hasselblads nye 4x50Mpx-bakstykke.... Vel så interessant for mange som AstroTrace, skulle jeg tro?

Godt poeng! Det gir oss i hvert fall teoretiske muligheter til supersizeing. Nå er det bare å vente på firmwareoppdateringen som gjør nettopp det. :)

 

Tenk dere foto av melkeveien (vidvinkel) eller noen av de store stjernetåkene (normalvinkel) med denne og lyssterk fastoptikk! :dribble:

 

Are har vist ventet på mer info om O-GPS1 men det ser ikke ut til at Pentax har kunnet svare.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Angående GPS-merking av bilder - hvorfor? spør jeg meg selv hver gang dette fremheves som noe viktig. Kan forstå poenget i f.eks en jobbsammenheng hvor man skal dokumentere en art eller lignende (noe man forsåvidt har gjort lenge på en eller annen måte uansett) , men våre private fotos?

 

For egen del vet jeg hvor samtlige bilder jeg har er tatt, og kan rett og slett ikke se nytten jeg ville hatt om de i tillegg var GPS-merket?

 

Tor

 

Det har egentlig lite med å vite hvor bildet er tatt å gjøre. Har en lengde- og breddegrad så er det enkelt å bruke et program som også merker bildene (i exif) med stedsnavn (land, fylke, by, bydel). Da er det svært lett å finne bildene igjen. Har en titalls tusen bilder så er det ikke alltid lett å huske hvor på harddisken bildet fra fjellturen i Nordland eller ferieturen i Kroatia ligger lagret. Men når dette er søkbar informasjon så er det gjort på et øyeblikk. Lightroom og andre slike programmer lar en svært effektivt velge slike søkeord og vise de bildene som tilfredsstiller søket.

 

Tja, ser ikke forskjellen på det og ha søkeprogram på mapper med god struktur (dersom man ikke selv gidder åpne harddisken mappene ligger på). Selv er mine mapper sortert med år-måned-dag-sted. F.eks 2010_12_01 Bergen. Og det tar meg små sekunder å finne rett mappe, og nye små sekunder å finne de bildene jeg lette etter.

 

Mulig jeg har bedre husk en endel andre, og mulig andre er på så mange steder i verden på kort tid at de ikke husker når og hvor etterpå ;)

 

Slik jeg har forstått enkelte og deres mål med geotagging er det i hovedsak for at andre skal finne deres bilder når de f.eks søker på kart - og ikke for at de selv skal finne tilbake til bildene. Men da må de i såfall laste bildene ut offentlig på nettet før det har noen hensikt.

 

Tor

Lenke til kommentar

Geotagger kan være veldig nyttig når man er på turer der man er innom mange steder på kort tid. Da er det fort å ikke huske navnene på de stedene man har vært innom. Med geotagging, så kan man ta et bilde og ha lokasjonen husket.

 

Jeg selv reiser mye til Tyskland på biltur, og der hender det at vi overnatter eller stopper på et lite sted som vi liker godt. Og da er det greit å ha et håndfast bevis på hvor det er i ettertid.

Lenke til kommentar

Hvorfor fokuserer dere så mye på geotagging-funksjonen? Etter min mening er det bare en ekstra gimmic med denne dingsen. Hovedattraksjonen (igjen etter min mening) er astrotracerfunksjonen. Genialt for oss som liker astrofoto og som synes det blir for stort, tungt eller dyrt å reise rundt med motorisert teleskopstativ. Man får riktignok ikke de brennviddene og diameterne teleskoper tilbyr, men man får i hvert fall gode bilder av stjernetåker og denslags.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor fokuserer dere så mye på geotagging-funksjonen? Etter min mening er det bare en ekstra gimmic med denne dingsen. Hovedattraksjonen (igjen etter min mening) er astrotracerfunksjonen.

 

Neeeeeiiiiii. Hovedfunksjonen er navigering til egne veipunkter eller til hvor et bilde er tatt.

 

1: Du suger på retningssans

2: Du ankommer hotellet i Roma

3: Du er lysten på å fotografere og allerede utenfor hotelldøren tar du første bilde

4: I løpet av dagen roter du deg vekk (engentlig skjedde det etter første hushjørne)

5: Du blar deg tilbake til bilde nummer 1 og velger "naviger dit"

6: Kameraet forteller deg med pil hvilken vei du skal gå

 

Kan også brukes på skogsturer når du ikke lenger vet hvor bilen står......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor fokuserer dere så mye på geotagging-funksjonen? Etter min mening er det bare en ekstra gimmic med denne dingsen. Hovedattraksjonen (igjen etter min mening) er astrotracerfunksjonen.

 

Neeeeeiiiiii. Hovedfunksjonen er navigering til egne veipunkter eller til hvor et bilde er tatt.

 

1: Du suger på retningssans

2: Du ankommer hotellet i Roma

3: Du er lysten på å fotografere og allerede utenfor hotelldøren tar du første bilde

4: I løpet av dagen roter du deg vekk (engentlig skjedde det etter første hushjørne)

5: Du blar deg tilbake til bilde nummer 1 og velger "naviger dit"

6: Kameraet forteller deg med pil hvilken vei du skal gå

 

Kan også brukes på skogsturer når du ikke lenger vet hvor bilen står......

 

Tja, men da forutsetter du vel at kameraet og har en fullblods navigeringsenhet i seg som man f.eks kan finne i biler - og som krever lagringsplass og stadige oppdateringer. Skal man ha et fullblods kart over hele verden (også utenom veiene) blir det svære og kompliserte saker. Det vil sikkert komme et eller annet i de fleste kameraene i fremtiden, men hvor omfattende er et annet spørsmål.

 

(ellers fungerer kart og kompass i dag som alltid, og noe man alltid bør ha med seg dersom man skal bevege seg langt inn i ukjent terreng, kart og kompass behøver heller ikke strøm for å funke. Angående tilfellet Roma er det enkelt, skriv opp navnet på hotellet, går man seg vill er det da bare å ta en taxi tilbake, eller be noen peke veien)

 

Tor

Lenke til kommentar
mapper med god struktur

 

Det koker vel ned til å ha selvdisiplin nok til å vedlikeholde en god struktur eller å la det foregå mer eller mindre automatisk med geotagging. Geotagging er bare et hjelpemiddel og har en alternativer så blir det overflødig. Men du nevnte at du ikke forstod hensikten - kanskje du gjør det nå?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...