Gå til innhold

Slik er Apples iCloud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Betyr dette at man slipper å tenke på å ta backup av musikk man har kjøpt ettersom den kan lastes ned på nytt?

 

Om man matcher alle sine rippede CD'er og deretter sier opp iTunes Match, vil de sangene man allerede har matchet fortsatt være tilgjengelig gjennom iTunes?

Lenke til kommentar

@JeffK: Vil tro at iCloud i prinsippet fungerer som backup av sanger du har kjøpt gjennom iTunes, ja - men ikke la det være en dårlig unnskyldning for å slurve med backup, du har sikkert ting som er vanskeligere å erstatte enn litt musikk.

 

Vil også tro at musikken du har matchet gjennom iTunes Match ikke forsvinner om du sier opp etter et år, siden den skal være fri for DRM.

Lenke til kommentar

@JeffK: Vil tro at iCloud i prinsippet fungerer som backup av sanger du har kjøpt gjennom iTunes, ja - men ikke la det være en dårlig unnskyldning for å slurve med backup, du har sikkert ting som er vanskeligere å erstatte enn litt musikk.

 

Vil også tro at musikken du har matchet gjennom iTunes Match ikke forsvinner om du sier opp etter et år, siden den skal være fri for DRM.

Musikken man har lastet ned blir nok ikke borte, men derimot muligheten til å laste de ned igjen.

Lenke til kommentar

Hmm, så iCloud blir i bunn og grunn en 30-dagers synkroniseringstjeneste?

Hvor bilde du tar med din iPhone automatisk kan bli pushet og synkronisert automatisk til din MacBook Pro osv osv..?

 

Det vil altså ikke fungere som noen online backup tjeneste på noen som helst måte med unntak av musikkbiblioteket til iTunes som du har kjøpt direkte fra iTunes?

 

 

Er vell ikke helt det jeg så for meg og håpet på, jeg var faktisk naiv nok til å innbille meg at iCloud kunne fungere som et online lagringssenter for dokumenter og media hvor dette ble automatisk pushet og synkronisert til mine Apple enheter og hvor jeg eventuelt kunne hatt en Apple TimeCapsule i mellom hvor jeg da kjører TimeCapsule som en lokal server for dokumenter og multimedia som automatisk speilet seg opp mot iCloud for sikrere backup og hvor iCloud gjorde at all data ville være tilgjengelig uansett hvor jeg oppholdt meg.

 

Er jo mulig vi hører mer etterhvert som iOS 5.0 og iCloud release nærmer seg og kanskje dukker det opp en løsning i forbindelse med TimeCapsule?

 

 

Men det som skuffer meg aller mest er at dette ikke ser ut til å kunne fungere som en streaming tjeneste fra iCloud. Ergo så vil et musikkbibliotek på 30GB ikke kunne bli pushet til en iPhone4 16GB uten at det skaper krøll og du må filtrere ut ditten og datten. Hadde håpet at det ville være en form for streaming involvert her slik at du ikke er avhengig og ha alt fysisk lagret på hver enhet for slik jeg forstår at det er ment å fungere så vil jo et musikkbibliotek på la oss si 30GB ta opp 30GB på min iPhone, på min iPod, på min MacBook Pro osv osv.. Virker som en lite intelligent løsning anno 2011 om du spør meg ettersom vi har MacBook Air og andre enheter med begrenset lagring og vi ser at ting pushes mot SSD som gjør at lagringskapasiteten til mange blir noe begrenset og da syntes jeg det blir litt skjeivt om jeg må lagre hele biblioteket mitt fysisk på hver maskin som tar opp drøssevis med plass når det burde vært mulig med streaming rett fra iCloud for de av oss som har noenlunde oppegående nettlinjer?

 

 

Og hvordan fungerer dette med Apple TV2 som ikke har lokal lagring? Må jeg da fremdeles få min MacBook Pro synkronisert via iCloud for så å streame fra min MacBook Pro til min Apple TV2? Ingen form for direkte streaming fra iCloud?

 

 

Er også litt usikker på hvordan dette iTunes Match systemet fungerer, Apple sier du kan få synkronisert inntil 25'000 sanger som ikke finnes i iTunes bibliotek noe som er knall for de av oss som har et spektrum av rips i Apple Lossless format som meg selv, og spesielt for de av oss som har mye norsk musikk du aldri noengang vil finne på iTunes. Men betyr dette at om 5'000 av mine 20'000 sanger finnes i iTunes fra før av men ikke er kjøpt via iTunes vil disse da falle innunder min grense på 25'000 sanger eller gjelder det utelukkende sanger som ikke finnes i iTunes sitt bibliotek uavhengig om jeg faktisk har kjøpt sangen på iTunes eller ikke?

 

Personlig har jeg ikke kjøpt en eneste sang via iTunes så dette er jo en nokså kritisk spørsmål når jeg skal avgjøre om iTunes Match er noe å satse på for mitt vedkommende eller ikke. Og hva skjer med sanger som ikke finnes i iTunes sitt bibliotek, som jeg har rippet i Apple Lossless? Blir disse omgjort til AAC 256kbps eller forblir de Apple Lossless og urørt av Apple? Og hvordan fungerer i det hele tatt matchingen? Hva om jeg har en skrivefeil på artistnavn eller sangnavn eller har lagt til mer informasjon enn det som finnes i iTunes sin database vil den da bli gjenkjent som riktig sang eller ender du opp med mye kluss?

Lenke til kommentar

Hmm, så iCloud blir i bunn og grunn en 30-dagers synkroniseringstjeneste?

Hvor bilde du tar med din iPhone automatisk kan bli pushet og synkronisert automatisk til din MacBook Pro osv osv..?

Det er bare "PhotoStream" tjenesten hvor bildene kun blir lagret i 30 dager i skyen. På datamaskiner (PC, Mac) vil disse lagres permanent.

 

Det vil altså ikke fungere som noen online backup tjeneste på noen som helst måte med unntak av musikkbiblioteket til iTunes som du har kjøpt direkte fra iTunes?

Joda. Du får dine 5GB med lagring til backup, mail, kalender etc. gratis. Disse er permanente. Ønsker du lagring utover dette må kan du betale ekstra. Apps, bøker, film og annet du har kjøpt fra iTunes, AppStore eller iBookstore teller ikke inn i disse 5GB.

 

 

Er jo mulig vi hører mer etterhvert som iOS 5.0 og iCloud release nærmer seg og kanskje dukker det opp en løsning i forbindelse med TimeCapsule?

Tipper vi får høre mer rundt OSX Lion lanseringen i juli. iCloud blir også gratis for Lion-brukere.

 

Men det som skuffer meg aller mest er at dette ikke ser ut til å kunne fungere som en streaming tjeneste fra iCloud.

Det kommer nok, men her må nok Apple gå noen ekstra runder angående rettigheter. Spotify er jo heller ikke lansert i USA enda.

 

 

 

Er også litt usikker på hvordan dette iTunes Match systemet fungerer, Apple sier du kan få synkronisert inntil 25'000 sanger som ikke finnes i iTunes bibliotek noe som er knall for de av oss som har et spektrum av rips i Apple Lossless format som meg selv, og spesielt for de av oss som har mye norsk musikk du aldri noengang vil finne på iTunes. Men betyr dette at om 5'000 av mine 20'000 sanger finnes i iTunes fra før av men ikke er kjøpt via iTunes vil disse da falle innunder min grense på 25'000 sanger eller gjelder det utelukkende sanger som ikke finnes i iTunes sitt bibliotek uavhengig om jeg faktisk har kjøpt sangen på iTunes eller ikke?

 

Personlig har jeg ikke kjøpt en eneste sang via iTunes så dette er jo en nokså kritisk spørsmål når jeg skal avgjøre om iTunes Match er noe å satse på for mitt vedkommende eller ikke. Og hva skjer med sanger som ikke finnes i iTunes sitt bibliotek, som jeg har rippet i Apple Lossless? Blir disse omgjort til AAC 256kbps eller forblir de Apple Lossless og urørt av Apple? Og hvordan fungerer i det hele tatt matchingen? Hva om jeg har en skrivefeil på artistnavn eller sangnavn eller har lagt til mer informasjon enn det som finnes i iTunes sin database vil den da bli gjenkjent som riktig sang eller ender du opp med mye kluss?

Her får vi forhåpentligvis flere svar når det nærmer seg lansering for sluttbrukere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...