Gå til innhold

Wii 2-kontrolleren får trykkskjerm (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ideen om at gamepadene også kan brukes som selvstendige håndholdte konsoller er ganske god jeg. Det betyr at man for eksempel kan spille gamle 2D-platformere på selve gamepad-en, uten å måtte fyre opp hele konsollen. Det betyr også at det vil være nok plass i hver gamepad til å lagre en rekke instillinger og kanskje save-filer.

 

Dette kan for eksempel være svært praktisk hvis man skal spille hos en venn uten internett, men gjerne vil bruke sine egne saves. Da er det bare å overføre de(n) aktuelle save-filen(e), og dra ivei. Det samme gjelder når det kommer til å ta med seg spillprofilen sin. Når jeg f. eks skal "ta med meg" Xbox Live-profilen min til broren min, må jeg laste ned profilen til Xbox-en på nytt hver gang jeg har lastet den ned hjemme og vise verca. Et system som gjorde dette enklere (laster automatisk inn vha håndkontrollen), og som samtidig fungerer offline hadde vært smør.

 

Tror også at skjerm med touch-mulighet på kontrollen kan gi gode muligheter for små ekstra-innovasjoner i spill. I spill som for eksempel Battlefield-serien, kunne man flyttet communications-kommandoene ned på skjermen (tenker da på de klassiske kom-mulighetene i Battlefield 2). I rpg og eventyr-spill kunne man for eksempel hatt enkelt bytte og bruk av items nede på skjermen, så man slipper å gå inn i item-menyen, eller bruke kombinasjoner av fysiske knapper for å gjøre noe som burde være enkelt.

 

I spill som Splinter Cell kunne f. eks skjermen på gamepaden brukes når man bruker spion-utstyr som trådløse overvåkningskamera, teleskop-dingser (slike leger også bruker), og andre mulige slike ting. Og dette er bare de åpenbare mulighetene. Nintendo har nok tenkt mye mer og lenger på dette enn oss dødelige. Så noen gode ideer har de nok til bruk av skjermen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på er hva prisen på disse håndkontrollerene kommer til å bli. Nå trenger ikke touch-skjermer på 6" å være spesielt dyre om de bruke billige TFT-skjermer med TN-panel. Det som er verre er jo at håndkontrolleren skal kunne brukes separat til "håndholdt"-spill. Spørsmålet da er hvor god maskinvaren de bruker. Om maskinvaren er på nivå med for eksempel Nintendo DS Lite, vil jo håndkontrollene unektelig ende opp med å koste en del gryn. Hvis kontrollene kommer opp i priser på 1000 kroner for eksempel, blir det jo i dyreste laget om man skal ha mange nok til lokal flerspillermoro.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer litt på er hva prisen på disse håndkontrollerene kommer til å bli. Nå trenger ikke touch-skjermer på 6" å være spesielt dyre om de bruke billige TFT-skjermer med TN-panel. Det som er verre er jo at håndkontrolleren skal kunne brukes separat til "håndholdt"-spill. Spørsmålet da er hvor god maskinvaren de bruker. Om maskinvaren er på nivå med for eksempel Nintendo DS Lite, vil jo håndkontrollene unektelig ende opp med å koste en del gryn. Hvis kontrollene kommer opp i priser på 1000 kroner for eksempel, blir det jo i dyreste laget om man skal ha mange nok til lokal flerspillermoro.

 

Sjekk ut tråden jeg siterte ovenfor om Nintendos E3-konferanse, der står det en masse rykter om kontrolleren. Et av de er at kontrolleren vil være to- eller tredelt som Wiimoten og nunchuken, men at også skjermen selv vil kunne festes av resten (og slik bli en Tablet). Om dette stemmer, så vil jeg tro at man kan kjøpe de andre delene uten skjerm hver for seg, og slik fint få fungerende kontrollere til alle i en multiplayer!

Lenke til kommentar

mmm-skeptisk.

 

Må se hvilke tanker Nintendo har rundt dette før jeg klarer å bli begeistret. Høres dyrt ut.

 

Hvis jeg var Nintendo ville jeg brukt pengene på en Wii HD med moderat kraftig hardware (bedre enne ps3) +analogstikke på Wiimoten. Dessuten et par SUPERSPILL med SUPERGRAFIKK ved launch. Deretter surfe videre på det familievennlige, sosiale imaget de allerede har.

 

Kanskje bra jeg ikke er Nintendosjef. De har ikke kommet dit de er i dag ved å kjøre "safe".

Lenke til kommentar

mmm-skeptisk.

 

Må se hvilke tanker Nintendo har rundt dette før jeg klarer å bli begeistret. Høres dyrt ut.

 

Hvis jeg var Nintendo ville jeg brukt pengene på en Wii HD med moderat kraftig hardware (bedre enne ps3) +analogstikke på Wiimoten. Dessuten et par SUPERSPILL med SUPERGRAFIKK ved launch. Deretter surfe videre på det familievennlige, sosiale imaget de allerede har.

 

Kanskje bra jeg ikke er Nintendosjef. De har ikke kommet dit de er i dag ved å kjøre "safe".

 

Den blir kraftigere enn PS3, ca fem ganger kraftigere ifølge ryktene. Ikke noe uberkraftige greier for å komme ut i 2012, men en moderat økning i kraft. Og Nintendo lager alltid superspill :)

Lenke til kommentar

Fem gangen kraftige? Hahaha, DREAM on. Tipper litt kraftigere. Fem gangen kraftige kan du drømme om.

 

Det er ikke min drøm, jeg er mer enn fornøyd med nivået på PS360 som det er. Ryktet baserer seg på blant annet verdens største spillnettside IGN side kilder. Jeg aner selvsagt ikke om de har rett eller ikke, men jeg har ingen grunn til å tro at det ikke skal være ihvertfall noe sant i det. Og det har heller ikke du.

 

Forøvrig er fem ganger kraftigere enn en konsoll som kom i 2006 ikke spesielt imponerende, da denne konsollen er ment å skulle komme ut i 2012. Hadde du hatt en smule teknisk innsikt, så ville du vist det. (Forøvrig regner man med at et generasjonsskifte er et 10x hopp, så den blir ca en halv generasjon forann PS360).

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

PS3 er en fem år gammel maskin. Da er det ikke det minste urealistisk å se for seg noe fem ganger kraftigere. Moore's lov gjelder fremdeles, og hvis vi bruker den på PS3 får vi vel en økning på omtrent 12 ganger frem til i dag. Det blir så klart veldig PR å regne sånn. Spillmakernes evne til å utnytte kraften øker dessverre ikke i samme tempo.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

PS3 er en fem år gammel maskin. Da er det ikke det minste urealistisk å se for seg noe fem ganger kraftigere. Moore's lov gjelder fremdeles, og hvis vi bruker den på PS3 får vi vel en økning på omtrent 12 ganger frem til i dag. Det blir så klart veldig PR å regne sånn. Spillmakernes evne til å utnytte kraften øker dessverre ikke i samme tempo.

 

:thumbup: En utmerket post!

Lenke til kommentar

For meg høres dette konseptet særdeles fristende ut. Jeg har fundert litt på forholdet mellom håndholdte og stasjonære konsoller. Min drøm er at fremtidens konsoller vil være både portable og stasjonære, og dette høres ut som et skritt mot den drømmen.

 

Gleder meg til å se hva Nintendo har tenkt å vise frem i morgen. :)

Lenke til kommentar

For meg høres dette konseptet særdeles fristende ut. Jeg har fundert litt på forholdet mellom håndholdte og stasjonære konsoller. Min drøm er at fremtidens konsoller vil være både portable og stasjonære, og dette høres ut som et skritt mot den drømmen.

 

Gleder meg til å se hva Nintendo har tenkt å vise frem i morgen. :)

Hva som gjelder for Moore's Lov har lite å si i dagens konsollbransje. Og hvis Nintendo følger opp linja de har lagt de siste årene med å holde tilbake på hardwaren, så har vi en konsoll som ligger et hakk over PS360, men bare det vesle hakket altså. For det første er ikke tredjepartsutviklerne interesserte i å begynne med ny teknologi før Sony og MS er med på lasset. For det andre innebærer det at den nye Nintendoen kan få alle titlene 360 og PS3 får uten at portingen går ut over ytelsen.

Endret av Only Chaos
Lenke til kommentar

Hva som gjelder for Moore's Lov har lite å si i dagens konsollbransje. Og hvis Nintendo følger opp linja de har lagt de siste årene med å holde tilbake på hardwaren, så har vi en konsoll som ligger et hakk over PS360, men bare det vesle hakket altså. For det første er ikke tredjepartsutviklerne interesserte i å begynne med ny teknologi før Sony og MS er med på lasset. For det andre innebærer det at den nye Nintendoen kan få alle titlene 360 og PS3 får uten at portingen går ut over ytelsen.

 

Alt dette er riktig, men alle de mest konkrete ryktene tilsier altså ca en halv generasjon opp, eller ca fem ganger kraftigere enn PS360 (noe som definitivt vil være konservativt). Det kan jo også være logisk å forsøke å plassere seg i mellom PS360 og neste generasjon med Sony og MS konsoller, og så håpe at de har solgt såpass at de vil få porter også fra den generasjonen. Jeg tror uansett bare et fåtall titler vil se genuint bedre ut på N6 enn på PS360.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Ryktene sier en r700 gpu i øvre del av skalaen. Dvs et ATI 4xxx kort, to generasjoner bak de siste pc-kortene, men mange ganger kraftigere en x360. Jeg tror heller ikke de vil lage en direkte undermotorisert konsoll denne gangen. Nintendo vil gjøre det billig, men det er ikke billig å plukke deler fra teknisk museum.

Lenke til kommentar
S3 er en fem år gammel maskin. Da er det ikke det minste urealistisk å se for seg noe fem ganger kraftigere. Moore's lov gjelder fremdeles, og hvis vi bruker den på PS3 får vi vel en økning på omtrent 12 ganger frem til i dag. Det blir så klart veldig PR å regne sånn. Spillmakernes evne til å utnytte kraften øker dessverre ikke i samme tempo.
Dette er nintendo. Aldri i verden om det blir en så kraftig maskin sammen med det som virker som en dyr kontroll. Det går rett og slett ikke opp kostnadsmessig. Men klart, om jeg må (tvilsomt) svelge ordene mine gjør jeg det med glede. En kraftig maskin fra Nintendo ville vært flott.

 

Hadde du hatt en smule teknisk innsikt, så ville du vist det.
Søtt, men har nok minst like god teknisk innsikt som deg :) Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Dette er nintendo. Aldri i verden om det blir en så kraftig maskin sammen med det som virker som en dyr kontroll. Det går rett og slett ikke opp kostnadsmessig. Men klart, om jeg må (tvilsomt) svelge ordene mine gjør jeg det med glede. En kraftig maskin fra Nintendo ville vært flott.

 

Hadde du hatt en smule teknisk innsikt, så ville du vist det.
Søtt, men har nok minst like god teknisk innsikt som deg :)

 

I så fall burde du vite at det vil være omtrent dyrere for Nintendo å komme med en svakere maskin enn PS3 i dag - slike deler er ikke på markedet lengre, og de måtte fått produsenter til å starte opp igjen produksjonen av gamle deler=høyere pris. Jeg har ikke spesielt god teknisk innsikt, så det kan godt hende du har bedre teknisk innsikt enn meg, men da synes jeg det er pussig at du ler av at Nintendos neste konsoll mest sannsynlig kommer til å være betydelig kraftigere enn PS3 - en konsoll lansert i 2006.

 

Vi vet heller ikke hva kontrolleren vil koste - jeg tipper de har klart å få prisen ned i ca 500 kroner for den (trykkfølsomme skjermer er mye billigere enn folk tror), og da er det egentlig ingen grunn til at det ikke skal være brukt en del ressurser på kraft. Når det er sagt, personlig håper jeg heller Nintendo har brukt ressursene sine på noe innovativt enn bare enda en PS360 - de har vi jo to av allerede, så for meg kan den gjerne være mindre kraftig enn PS3 til og med - det interessante er uansett hva som gjør den unik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...