Gå til innhold

USB-projektor du kan bruke i parken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Projektoren veier 300 gram og lager et 25-tommers stort bilde på en meters avstand.

Det er meningsløst å oppgi størrelse uten å samtidig oppgi lysstyrke ved den avstanden. Hvor stort bilde man kan få er bare avhengig av hvilke minstekrav man har til lysstyrke. Det er f.eks null problem å lage et bilde på 250 tommer med denne, bare man senker kravene til lysstyrke langt nok.

 

USB 3.0 kan levere inntil 4,5 Watt, mens USB 2.0 kan levere inntil 2,5 Watt. Så det er neppe snakk om særlig styrke på LEDen i denne. Antagelig vil det være mer brukervennlig og lesbart for folk på møtet å se direkte på en 17" skjerm på den bærbare PCen. En bærbar PC 17" skjerm veier sikkert omtrent det samme som en med 13,3" + denne projektoren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

Man kan også kjøpe et lerret på 25 tommer, som før og etter bruk kan foldes sammen.

Hva skulle hensikten være med å folde lerretet sammen før bruk? Jeg ville ha trodd at det tvert i mot var naturlig å folde det ut før bruk.

 

Man kan ikke bare slenge en håndfull ord ned på et papir og forvente at det skal gi noen mening ...

Lenke til kommentar
Projektoren veier 300 gram og lager et 25-tommers stort bilde på en meters avstand.

Det er meningsløst å oppgi størrelse uten å samtidig oppgi lysstyrke ved den avstanden. Hvor stort bilde man kan få er bare avhengig av hvilke minstekrav man har til lysstyrke. Det er f.eks null problem å lage et bilde på 250 tommer med denne, bare man senker kravene til lysstyrke langt nok.

 

USB 3.0 kan levere inntil 4,5 Watt, mens USB 2.0 kan levere inntil 2,5 Watt. Så det er neppe snakk om særlig styrke på LEDen i denne. Antagelig vil det være mer brukervennlig og lesbart for folk på møtet å se direkte på en 17" skjerm på den bærbare PCen. En bærbar PC 17" skjerm veier sikkert omtrent det samme som en med 13,3" + denne projektoren.

En LED pære kan faktisk være ganske effektiv med 2-4 W. Jeg har en 3W Cree lommelykt fra Dealextreme, og den lyser noe inn i granskauen mye til å være LED. Jeg håper Acer har hivd inn en lignende LED i denne også, men det kommer aldri på tale å ha et bilde på 250" alikevel. Om jeg hadde kjøpt denne, hadde jeg vært fornøyd med 60-100" bilde, som er en akseptabel størrelse.

Lenke til kommentar

Det er mulig du kan få et 250-tommers bilde, men jeg tviler på at du vil kunne fokusere det skarpt. Faktisk skulle det ikke forundre meg om denne er begrenset av fokus når det gjelder størrelse, og det er fullt mulig at 25 tommer er det største du kan få.

Lenke til kommentar

flinx: Jeg tviler sterkt på at fokus er begrenset til maks 25". Det er fordi det er ørsmå marginer som skal til for å øke fokuset derfra til uendelig på sånne dingser som det her. Det kommer av at DLP(?)-brikken sannsynligvis er veldig liten. Det må den være for å holde vekt og pris nede. Og selv om du skulle ha rett i at det finnes en maks fokusavastand så vil kort hyperfokalavstand sannsynligvis gjøre bildet skart nok for det meste selv på ganske mye lengre avstander.

 

AnaXyd: Jeg tipper 1000-2000 kr. Hvor stort bilde du får avhenger bare av hvor din nedre grense er for lysstyrke. Hvis du vil ha en sånn så vil jeg anbefale deg å prøve den i praksis før du kjøper. Prøv i så fall med tilsvarende lysforhold som der du skal bruke den. Er man i et mørkt demorom så blir det jo noe helt annet enn du vil oppleve i praksis, f.eks i et klasserom med dagslys fra vinduene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...