Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] NRK - lisens: er dette nok til å unngå lisensen?


Anbefalte innlegg

Jeg har i dag en simpel Norgespakke fra Canal Digital som blir sjelden brukt, så jeg vurderer å kutte den ut for å spare noen kroner. En betingelse for at det skal være verdt å kansellere abonnementet må også være at NRK - lisensen faller bort.

 

Jeg har lest litt rundt for å prøve å sjekke hva som er kravene for å "få" lisens, men er ikke helt opplyst. Er det noen som har peiling / erfaring nok til å si om følgende oppsett kvalifiserer til fravær av NRK-lisensen?

 

- TV: En Samsung som tar i mot analogt bakkenett, samt digitalt bakkenett via mpeg 2 (ergo: ikke norsk digitalt bakkenett)

- Et mediasenter, uten tv-kort

- En dvd spiller

- En PS3

- En forsterker

 

Jeg har funnet ut at jeg klarer meg med de web-baserte tjenestene man kan få fra eksempelvis NRK nett-tv og TV2 sumo.

 

Takker for innspill!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke husker feil her så må man betale nrk tv-lisens om man har ett apparat som kan ta imot tv signaler. Det være seg en tuner, digital dekoder etc.

 

Om du har kabeltv, henter fra "luften" eller rett og slett ikke ser på tv i det hele tatt er ikke gyldig grunn.

 

Du må evt få TV'en "plombert" for all mulig/potensiell TV titting om man ønsker å ikke betale tv-lisensen.

 

Les mer her:

 

http://www.nrk.no/lisens/

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.2843183

http://www.nrk.no/informasjon/lisens/1.4532306

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Spennende tråd, jeg er med her, har verken TV, eller HD boks som kan motta slike signaler.

 

Så dermed slipper man unna tv lisens?

 

Tviler, fordi hvis huset ditt, kan ta imot TV signaler, der dette er i veggen, må du nok betale NRK lisens.

 

122-294.JPG

 

styr unna hus som har dette på veggen.

 

WebTV vurder jeg selv å gå til, men desverre finnes det ikke pakkeløsninger her med kanaler.

Så TVnorge/TV2 sumo er nok alternativet.

 

Et mediasenter, uten tv-kort (Popcorn hours)

- En dvd spiller (Dette har jeg ja)

- En PS3 (JA)

- En forsterker (Ja)

 

Ingen av disse tingene, trenger du å betale tvlisens på.

 

Har du PC skjerm med HDMI slipper du også unna.

Men har den Coaks kabel inngang, slipper du ikke unna.

Har du først en TV, tror jeg du sliter å selge den også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Helt tilbakestående system.

 

Hva mener du her? TV er morderne?

Webtv er gammeldags?

 

Jeg har foreløpig bestemt meg å aldri kjøpe TV, fordi PC er så mye bedre.

Men om jeg må, må jeg, det er ikke fordi TV er bra, men fordi hvis man må bo i boligbyggelag, har man ikke noe valg, enten så må man ha TV, ellers må man betale tvlisens som man ikke bruker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Spennende tråd, jeg er med her, har verken TV, eller HD boks som kan motta slike signaler.

 

Så dermed slipper man unna tv lisens?

Ja

 

Tviler, fordi hvis huset ditt, kan ta imot TV signaler, der dette er i veggen, må du nok betale NRK lisens.

 

122-294.JPG

 

styr unna hus som har dette på veggen.

Slutt å tull. Igjen kommer du med ubegrunnet tullball...

Det er TVen din du må betale lisens for, ikke at du har kabeltv i veggen. Så lenge du ikke har noen mottager for signalene som kabelen sender så skal du heller ikke betale lisens.

 

WebTV vurder jeg selv å gå til, men desverre finnes det ikke pakkeløsninger her med kanaler.

Så TVnorge/TV2 sumo er nok alternativet.

 

Et mediasenter, uten tv-kort (Popcorn hours)

- En dvd spiller (Dette har jeg ja)

- En PS3 (JA)

- En forsterker (Ja)

 

Ingen av disse tingene, trenger du å betale tvlisens på.

 

Har du PC skjerm med HDMI slipper du også unna.

Men har den Coaks kabel inngang, slipper du ikke unna.

Ingen av disse kan ta i mot tv-signaler, så da slupper du unna.

 

Har du først en TV, tror jeg du sliter å selge den også.

Hvorfor det? Mange som trenger en gammel TV, men det er ikke noe problem å bare kaste den heller. Går ut på det samme for NRK...

 

Jeg har foreløpig bestemt meg å aldri kjøpe TV, fordi PC er så mye bedre.

Men om jeg må, må jeg, det er ikke fordi TV er bra, men fordi hvis man må bo i boligbyggelag, har man ikke noe valg, enten så må man ha TV, ellers må man betale tvlisens som man ikke bruker.

Du har åpenbart ikke lest hva jeg har skrevet til deg i den andre tråden din...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

NRK TV lisens må man betale om man har tilgang til kabelett what so ever. Så lenge man har en tv er det gyldig nok grunn til å betale lisens. Deler personlig din frustrasjon da jeg under studietiden min hadde 20" kassetv, der det ikke var tilgjengelig for å få inn tv signaler. Brukte den for å spille nintento 64:p, likevel måtte jeg betale lisens! MEN, en løsning hadde vært om du kan lage en deal med et familiemedlem om at tven din kan gå under deres lisens. Man kan ha flere tver pr hustand stående hvor som helst :)

Lenke til kommentar

NRK TV lisens må man betale om man har tilgang til kabelett what so ever. Så lenge man har en tv er det gyldig nok grunn til å betale lisens. Deler personlig din frustrasjon da jeg under studietiden min hadde 20" kassetv, der det ikke var tilgjengelig for å få inn tv signaler. Brukte den for å spille nintento 64:p, likevel måtte jeg betale lisens! MEN, en løsning hadde vært om du kan lage en deal med et familiemedlem om at tven din kan gå under deres lisens. Man kan ha flere tver pr hustand stående hvor som helst :)

NRK har endret praksis slik at TV-apparater som ikke kan motta programsignaler, kan beholdes av eier for bruk til avspilling av DVD-er uten at eier blir belastet for NRK-lisens.

 

Kulturminister Trond Giske (Ap) opplyser til Forbrukerombudet at det er iverksatt arbeid med endringer av forskriftene som regulerer innkreving av kringkastingsavgiften.

 

NRK vil heretter foreta en konkret vurdering av om husstanden kan motta fjernsynssignaler. I vurderingen vil det være av betydning om husstanden befinner seg i områder der avvikling av analoge signaler er gjennomført. I tillegg må husstanden erklære at den ikke kan motta fjernsynssignaler på annen måte. (©NTB)

 

http://www.hegnar.no/it/article362962.ece

Lenke til kommentar

Slutt å tull. Igjen kommer du med ubegrunnet tullball...

Det er TVen din du må betale lisens for, ikke at du har kabeltv i veggen. Så lenge du ikke har noen mottager for signalene som kabelen sender så skal du heller ikke betale lisens.

 

Tuller, ikke.

 

Siden jeg bor hos foreldrene mine, er dette ikke noe problem.

Foreldene mine betaler tvlisens.

 

Flytter jeg for meg selv, og har kabeltv inngang i min leilighet, riskikerer man å at noen ringer på døren, å spør å om få sjekke om man fysisk har tv.

Eller om bevis på at jeg ikke har TV, det er umulig å bevises, fordi jeg kunne lånet TV fra foreldrene mine, kan da være snakk om en 20" biledørskjerm, men vet unge mange gjør dette.

 

Nå har jeg hørt spessielt studenter, som leier leilighet som har opplevet dette.

 

Så siden jeg driter i TV, og klarer meg med PC+ WebTV, er det like grei å droppe kabelTV inngang også. Da får jeg god bildekvalitet heletiden, og kan slutte med webtv når jeg vil.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Tviler, fordi hvis huset ditt, kan ta imot TV signaler, der dette er i veggen, må du nok betale NRK lisens.

 

122-294.JPG

 

styr unna hus som har dette på veggen.

Det er feil. Lisensplikten omfatter alle som eier eller disponerer en kringkastningsmottaker. En veggkontakt hverken kan eller vil noengang være en kringkastningsmottaker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg tok en hvit en da NRK la ned det analoge bakkenettet og sendte dem et brev om at jeg ikke lenger hadde TV. Det er en påstand jeg er villig til å forsvare i retten - finnes det ingen signaler fjernsynet mitt er i stand til å motta er det blitt en skjerm. Som nevnt over er det nå formelt åpnet for dette, men jeg lurer på hvordan en lisenskontrollør på provisjon vil se på saken. Det blir nok et helvetes papirarbeid.

Lenke til kommentar

Det er feil. Lisensplikten omfatter alle som eier eller disponerer en kringkastningsmottaker. En veggkontakt hverken kan eller vil noengang være en kringkastningsmottaker.

 

Ok, la oss støtte din teori.

 

60% av beholkning får foreldrene sine å betale TV/HDPVR bokser, hva så?

En person betaler mindre å kjøpe til seg selv, og leietakeren betaler nesten ingenting?

 

Du ser jo da at denne praksisen ikke vil fungere?

 

Nå er det ikke slik det er i praksis, men sier det ikke er mørke tatt på alle under 25 år.

Altså flere mellom 18/25 år som velger en slik løsning fordi disse ikke har penger å betale både husleie og tvlisens.

 

Husk også på det er "staten" som krever inn penger, disse personene vanskelige å ungå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er TVen din du må betale lisens for, ikke at du har kabeltv i veggen. Så lenge du ikke har noen mottager for signalene som kabelen sender så skal du heller ikke betale lisens.

Jeg vet ikke hvor utbredt det fortsatt er, men det finnes (fantes?) kabel-TV-opplegg der enkelte kanaler sendes i analog form over kabelen og der man altså kan ta imot TV-sendinger med en god, gammeldags TV med antenneinngang. Dette er (var?) vel mest utbredt i blokker med "fellesantenneopplegg" e.l.

 

I slike tilfeller kan det nok bli vanskelig å argumentere for at man ikke skal betale lisensen.

Lenke til kommentar

Det er feil. Lisensplikten omfatter alle som eier eller disponerer en kringkastningsmottaker. En veggkontakt hverken kan eller vil noengang være en kringkastningsmottaker.

 

Ok, la oss støtte din teori.

 

60% av beholkning får foreldrene sine å betale TV/HDPVR bokser, hva så?

En person betaler mindre å kjøpe til seg selv, og leietakeren betaler nesten ingenting?

 

Du ser jo da at denne praksisen ikke vil fungere?

 

Nå er det ikke slik det er i praksis, men sier det ikke er mørke tatt på alle under 25 år.

Altså flere mellom 18/25 år som velger en slik løsning fordi disse ikke har penger å betale både husleie og tvlisens.

Det innlegget ditt der er en total avsporing av det du siterer. Du påstår at man skal unngå hus som har et antenneuttak på veggen da man da automatisk blir lisenspliktig. Det er tull. Man blir ikke lisenspliktig fordi man har et antenneuttak på veggen. Man blir lisenspliktig når man har en kringkastningsmottaker. Eller tuner om du vil. Så lenge du har et TV(eller videospiller) med gammeldags tuner eller separat tuner så har man lisensplikt. Eg avslutter den diskusjonen der. Vil du ta opp noe annet så presenter problemstillingen og argumentene dine på en skikkelig måte så får du nok både flere svar og får meg kanskje på kroken en gang til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I slike tilfeller kan det nok bli vanskelig å argumentere for at man ikke skal betale lisensen.

 

Jeg tror hvis man bruker parabol/Antenne kan dette spores opp, hvor signalene går.

Altså tror jeg kabelTV er den vanskelige å komme utenom NRK lisens.

 

Men du har nok rett i boligbyggelag/Leie av hus er den delen, hvor man kan stille spørsmålet, hvem som skal ta ansvaret for å betale både NRK lisens + Tv lisens.

Ville tippet Eien av boligen/byggelaget står ansvarlig både å betale og sjekke om folk bruker TV.

 

Men en ting jeg lurer på:

Kan jeg i følge "Nrk lisenen" se på webTV (NRK) uten å betale NRK utgift?

Hvis det er slik, ser jeg gjerne heller gratis på NRK nettv isteden.

 

Men om for mange velger en slik løsning blir det neppe mulig på lang sikt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lisensen går jo også på å dekke NRK nett-tv!

 

Så du mener her, altså det er forbudt å bruke Nett-tv med NRK uten å betale NRK avgiften?

 

Nå sammenligner jeg ikke det som piratkopiering, men det er jo en avgift til staten.

Syns jeg bør få litt, for pengene hvis jeg velger 100 mbit fiber, er jo ikke billig.

 

Selvsagt kunne jeg betalt NRK lisens på webtv i full HD og funger til fleste operativsystem bare prisene ble billigere. Men finner ikke andre måter å kjøpe meg NRK lisens på webtv, så da blir det heller uten.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg betaler ikke lisens, selv med boks fra Canal+. Kan ha noe med at jeg ikke har kjøpt TV-en, men fikk den via en slektning.

Står du som abbonnent hos Canal+?

Tror du NRK og Canal Digital 'snakker sammen' og utveksler abbonnentlister innimellom?

(Jeg vet ikke, men jeg mener å ha hørt at folk som tegnet RiksTV-abbonnement etter en stund fikk brev fra lisenskontoret til NRK .... Det kan også ha vært innmeldt fra forhandleren, selvsagt.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...