Gå til innhold

Pass på – ikke DAB av!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«I dag har rundt 80 prosent av Norges befolkning mulighet til å lytte på digitalradio via DAB/DAB+.»

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro. Med mindre du eier en ny bil eller en dedikert DAB-radio er det vel lite annet som støtter det formatet.

 

Jeg tror ikke på DAB med mindre det fører til fordeler over FM. F.eks tre-fire ganger flere kanaler, lettere for lokalradioer å få konsesjon osv, men det er vel omtrent motsatt med DAB.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er så latterlig at vi skal satse på Dab og at vi ikke går direkte på Dab+, hva er greia?

 

Eller, Norge skal ta en Danmark!

Danske forbrukermyndigheter har gått hardt ut og sagt at de som har kjøpt DAB-radioer er blitt ført bak lyset fordi radioene snart blir ubrukelige siden de ikke kan ta inn det nye formatet DAB+. Dette er også et element som norske myndigheter må ta med i betraktningen.

 

«I dag har rundt 80 prosent av Norges befolkning mulighet til å lytte på digitalradio via DAB/DAB+.».

 

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro.

Internettradioer = "Dab radio". Snakkes også om at Mini-tv går under Dab radio...

Lenke til kommentar

Er på tynn is her, men tror folk flest er fornøyd med det de har og at overgangen til DAB vil gå tregere enn andre digitale endringer som til eksempel innen TV/Video...

Ja de aller fleste andre endringer har jo vært til det bedre. DAB derimot, har jo ikke klart å vinne frem fordi det er bedre, så det må tvinges gjennom politisk...
  • Liker 1
Lenke til kommentar

«I dag har rundt 80 prosent av Norges befolkning mulighet til å lytte på digitalradio via DAB/DAB+.».

 

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro.

Internettradioer = "Dab radio". Snakkes også om at Mini-tv går under Dab radio...

En sånn vridning av begrepet går jeg ikke med på. :)

 

Er helt enig der, og hvis det hadde vært argumentet, så kan man jo bare legge ned radionettet i sitt hele, for alle har jo tilgang til å lytte på radio over internett. Og de aller fleste har den muligheten med seg i mobiltelefonen også.

 

 

Skulle gjerne sett noen tall på hvor mange som har DAB/DAB+ i bilen i dag. Da jeg kjøpte bil for ett par år siden kan ikke jeg huske å ha sett den muligheten i noen av bilene jeg så på. Og hvis vi lytter mest til radio i bil, så vil det bli ganske mange som er uten mulighet den dagen de skrur av FM nettet.

Endret av bOMS
Lenke til kommentar

Jeg synes det er tragisk å se metodene staten bruker for å tvinge folk over på DAB og de tvilsome argumentene de bruker.

 

Her er noen av påstandene som blir framsatt av "Digital Radio" utvalget:

 

 

Digital radio framstår som brukervennlig for lytterne fordi man ikke trenger å huske hvilken frekvens en kanal ligger på, søke etter bedre signal eller endre innstilling på bilradioen underveis når man er på reise.

 

En må jo ha bodd i ei steinrøys for å tro på dette, selv 20år gamle RDS radioer hadde funksjoner som: forhåndsprogramerte kanaler, automatisk frekvensøkning, automatisk kanalbytte ved trafikkmeldinger. Mao dette er ikke et argument i det hele tatt.

 

 

I denne forbindelse er det også grunn til å nevne at det i Norge selges omkring 800 000 radioapparater i året. Dette kan tolkes som at folk generelt skifter ut sine radioapparater ofte, eller stadig supplerer disse. En overgang til digital radio behøver slik sett ikke å være altfor tyngende kostnadsmessig for de fleste. Dette føyer seg inn i en generell tendens til at folk skifter ut elektroniske artikler som mobiltelefoner og datamaskiner med stadig større hyppighet.

 

Dette argumentet faller på sin egen urimelighet. Folk som bytter ut mobiltelefoner, datamaskiner o.l gjør det av egen fri vilje. Utbyttingen kommer av den naturlige utviklingen som foregår på feltet og samfunnstrender og er ikke påtvunget. Hvorvidt et nytt produkt har livets rett er det markedskreftene som skal avgjøre, det er ikke noe de folkevalgte i utgangspunktet skal avgjøre.

 

 

Rapporten «Digitalradio i Norge» var på bred høring våren 2006. Flertallet av de som uttalte seg, var i hovedsak enige i arbeidsgruppens vurderinger. De av instansene som var kritiske til rapportens konklusjoner, pekte særlig på arbeidsgruppens sammensetning av aktører med egeninteresse i å fremme DAB-teknologien, og at anbefalingen om å satse på DAB som hovedplattform for digital radio harmonerte dårlig med at mange andre europeiske land har valgt å avvente situasjonen mht. valg av standard for digitalisering av radio.

 

For å ta telenor: Det er å lese i rapporten at telenor ga bort 10.000 DAB radioer til sine ansatte og at de har egeninteresse i at DAB ble innført som teknologi for digitalradiosatsingen i Norge, en meget uheldig dobbeltrolle, NRK som har nektet og oppgi hva de har brukt på DAB satsingen har også en finger med i dette.

 

 


 

 

En annen ting jeg har merket meg er "helomvendingen" da mellom Trond Giske ble byttet ut med Anniken Huitfeldt.

 

Kulturdepartement med Giske

 

Giske vil ikke gravlegge FM-radioen

Kritisk til at Giske tviholder på FM-nettet

 

 

Tenker på lytterne

 

Trond Giske sier han forstår godt at NRK har spesielle interesser i å slukke FM-nettet.

 

Men mitt ansvar ligger hos lytterne. Det er to grunner til at jeg mener vi bør gå saktere fram enn tilfellet var med innføringen av digital-TV. Det er mer kostnadskrevende for forbrukerne å gå over til DAB. Årsaken er at de fleste har flere radioapparater. I tillegg oppleves ikke kvalitetsforbedringen stor nok, sier Giske til Adresseavisen.

 

- Når halvparten har kjøpt digital radio, så er vi villige til å diskutere en konkret tidsfesting for når FM-nettet kan slukkes, sier han.

 

I dag har cirka 17 prosent av folket kjøpt digital radio. Med dagens tempo, der salgstallene ligger stabilt på rundt 60.000 DAB-radioer i året, vil Giske først ta denne praten i år 2022.

 

 

 

Kulturdepartementet med Huitfeldt

 

Redningspakke for NRK

Radioreklame forsøker å påvirke politisk standpunkt.

Frykter nærradiodød når FM-nettet stenges

Nesten ingen bilradioer vil fungere etter 2017

Gir bransjen fire år i kappløpet for digitalradio

 

Det finnes minst 15 millioner FM-radioer i Norge. Om seks år vil de være ubrukelige. Et digitalt system som heter DAB overtar. Men foreløpig er det kun solgt 300.000 DAB-radioer her i landet. Alle radiokanaler sender i dag over FM-båndet. Regjeringen har altså bestemt at all radio skal være digital fra 2017. Det skriver nyhetsbyrået NTB.

 

Regjeringen legger fram en stortings-melding om digital-radio fredag. Der står det en dato for når FM-båndet skal skrus av. Særlig NRK har presset på for å få en endelig dato. Ifølge NRK gir DAB bedre og mer stabil lyd. Men politikernes problem er at folk ikke har villet kjøpe DAB-radioer.

 

Det er utviklet en ny og bedre versjon som kalles DAB+. Det er bare nye DAB-radioer som kan ta inn signaler fra DAB+.

 

– Vi er ikke der ennå at vi kan sette en eksakt dato for slukking. Meldingen vil nok likevel inneholde en tids-beskrivelse. Vi legger en strategi frem mot en endelig slukkedato, sa Trond Giske for halvannet år siden. Han er tidligere kulturminister for Arbeiderpartiet (Ap). Nå er det Anniken Huitfeldt fra Ap som har dette ansvaret.

 

 

 

 

Overgangen til DTV ble tvunget ned ned over hodene på folk, og nå gjør de nøyamktig det samme med DAB. Hvis DAB og DTV hadde vært så genialt som personene bak det påstår, så hadde det ikke vært behov for å bruke kommunistmetoder for å få folk til å skifte. Hvis produktet det er så dårlig at det må tvinges på folk for at de skal bruke, det så har produktet i utgangspunktet ikke livets rett.

Endret av Rebel-Rider
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har vært på utkikk etter en slik DAB radio men de finnes omtrent ikke! Og nå skal man ikke lenger ha DAB, men DAB+? Godt jeg ikke gikk i fella.

 

Har bestilt en DAB-radio til bilen hos en bilradiospesialist. Det var ikke mange å velge mellom. Og de man kunne velge mellom fantes ikke på lager, og lang tid tar det å få dem inn også.

 

Virker som:

 

-ingen er interessert i å lage DAB-radio.

-ingen er interessert i å selge DAB-radio.

-ingen er interessert i å kjøpe DAB-radio.

 

Hvertfall når det kommer til bil!

Lenke til kommentar

«I dag har rundt 80 prosent av Norges befolkning mulighet til å lytte på digitalradio via DAB/DAB+.».

 

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro.

Internettradioer = "Dab radio". Snakkes også om at Mini-tv går under Dab radio...

En sånn vridning av begrepet går jeg ikke med på. :)

Ikke jeg heller, men Staten prøver seg og de har lov...

Lenke til kommentar

Det største problemet her er vel ikke teknologien, som med DAB+ er akseptabel, men det faktum at de fleste husstander i Norge har 5-10 analoge radioer som med ett slag blir ubrukelige. (Ja, man kan kjøpe DAB-tuner og koble til disse, men hallo, dette blir antagelig like dyrt som en ny radio) og kostnader og miljømessige konsekvenser dette fører med seg.

 

Synes sammenligningen de kjører mot digital-tv innføringen er ganske tvilsom, da det for det første var en mye mindre del av befolkningen som hadde mer enn 1-2 TV'er som ble ubrukelige, samt at en stor del allerede hadde en dekoder-boks gjennom kabel- eller parabol- abonnement.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
– Heldigvis har radioprodusentene gjort det enklere for oss, slik at vi kan unngå å kjøpe en radio som må skiftes ut etter noen få år, presiserer Sørhus.

 

– Radioer kommer nå på markedet med både FM, DAB, DAB+ og internettradio i en og samme radio.

For en tulling. Det kan skje mange endringer på utstyr, f.eks. brukervennlighet, høytalerkvalitet/størrelse og mye annet på en 5-6 år.

 

Vær oppmerksom på at det i dag kan finnes DAB-radioer i salg på markedet som ikke har DAB+, tipser Sørhus om.

Nettopp, altså ikke fullmodent i markedet enda.

 

Og hva tilsier at verden skulle stoppe for Norges skyld. Det kan jo dukke opp nye standarder. Teknologien utvikler seg kanskje også. Plutselig sitter man med en DAB+ app til sin smarttelefon, og man dokker den til sin hjemmestereo/gettoblaster, slik at man slipper å handle fysisk radioapparat for å oppnå den nye funksjonaliteten.

 

Dessuten sier vedtaket at dersom ikke tilstrekkelig av befolkningen har tatt i bruk DAB-sendinger innen 2015 så blir det utsettelser å forvente på 2017-innføringen.

 

Man kan heller ikke kalle det for stengning når småradiostasjoner skal få lov å fortsette med FM-sendinger.

 

Frigjør dette FM-frekvensene til annen bruk, eller legges FM-frekvensene simpelthen døde? Kommer myndighetene til å håndheve forbudet, dersom folk starter sine egne FM-sendinger?

 

Ble ikke DAB+ også kritisert i sin tid?

 

Criticism

 

Broadcasters have been criticized DAB for ‘squeezing in’ more stations per ensemble than recommended, by:

 

Minimizing the bit-rate, to the lowest level of sound-quality that listeners are willing to tolerate, such as 128 kbit/s for stereo and even 64 kbit/s for mono speech radio.

 

Having few digital channels broadcasting in stereo.

 

DAB+

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg aldri ser stillt i DAB vs. FM debatten er;

Hva skjer med Norges nødnett den dagen FM-nettet slukkes?

 

Skal DAB ta over som nasjonalt nødnett? I så fall er det helt på sin plass å kreve at Staten tar hele regningen for utbyttingen av FM-apparater i norske husstander og kjøretøy.

Det kan ikke være slik at Ola og Kari må punge ut, for overprisede DAB-radioer, for å kunne ha tilgang på et potensielt livreddene infonett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også lurt på det, men tror ikke de på stortinget tenker så mye på det engang. Kanskje ser de for seg at nødmeldinger kan gå digitalt over TV og radio samtidig. Men det vil jo være ett problem i tunneler som ikke kan basere seg på at alle biler kan ta imot P1 lenger, og dermed ikke komme med nødmeldinger i tunneler ved f.eks brann

Lenke til kommentar

Internettradioer = "Dab radio". Snakkes også om at Mini-tv går under Dab radio...

 

Mini-TV er DAB. Eller rettere sagt DAB+/DMB. Siden alle Mini-TV-mottakere kan ta imot DAB-sendinger, så vil det da være naturlig å telle dette som DAB-radioer også.

 

Jeg har også lurt på det, men tror ikke de på stortinget tenker så mye på det engang.

 

Les stortingsmeldingen, så kan du se at de har tenkt på nødnettet også.

Lenke til kommentar

«I dag har rundt 80 prosent av Norges befolkning mulighet til å lytte på digitalradio via DAB/DAB+.»

Det har jeg faktisk vanskelig for å tro. Med mindre du eier en ny bil eller en dedikert DAB-radio er det vel lite annet som støtter det formatet.

 

DAB har 80% befolkningsdekning i dag. Det betyr ikke at 80% har DAB-apparater, men at 80% kan ta inn DAB hvis de kjøper et apparat.

 

Jeg tror ikke på DAB med mindre det fører til fordeler over FM. F.eks tre-fire ganger flere kanaler, lettere for lokalradioer å få konsesjon osv, men det er vel omtrent motsatt med DAB.

 

I dag har P1 99% dekning, P2 98%, P3 95%, Radio Norge 90% og P4 80% dekning. NRKs spesialkanaler finnes stort sett bare i byene.

 

Med DAB-nettene som det er gitt konsesjon til, så vil NRK ha ca. 10 kanaler med P1-dekning. Radio Norge, P4 og 7-8 andre kanaler vil få 90% dekning, og en tredje multiplex med 8-10 kanaler vil få 80% dekning.

 

For lokalradioer blir det pluss og minus. De vil nå flere folk, og de vil kunne få lengre sendetid, og det vil bli plass til flere kanaler. Men, de vil ikke eie senderene sine selv. Større dekningsområde og flere kanaler betyr også høyere utgifter til tono og mer kamp om reklameinntektene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...