Gå til innhold

USA vil bombe hackere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det Nord-Koreanske forsvarsdepartementet, som har hovedsete i Pyongyang, har bestemt seg for at angrep via Internett er en form for krigserklæring. Dette innebærer at forsøk på sabotere for eksempel infrastruktur som strømnett via Internett kan bli møtt med militær makt.

 

Ahh, det føler jeg rimer bedre... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hyklersk spør du meg, når de samme landene bruker cyberangrep i dag. Hadde vært morsomt hvis Iran hadde svart på samme måte som USA sier de skal gjøre. Da hadde jo bombinga av USA startet allerede..

 

Synes det er snedig hvordan man skal forsvare et politisk ståsted hvor nasjonen har lov å gjøre cyberangrep selv, men hvis noen svarer med samme mynt er det en krigserklæring som de svarer på med bombing. :ph34r:

Lenke til kommentar

Det er trist å se at selv dere i Tek.no-netterverket ikke lenger vet forskjellen på en hacker og en cracker.

Jeg tenkte på distinksjonen mellom cracker/hacker da jeg skrev artikkelen, men valgte etter en vurdering å bruke begrepet hacker:

 

Norske synonymer

hacker

  • datasnok(er)

 

datasnok person som urettmessig kobler seg inn på EDB-anlegg for å utnytte el. endre data

 

Teknisk norsk-engelsk om

datasnok (innbryter i datasystemer)

  • hacker

 

Definisjoner fra ordnett.no' date=' Kunnskapsforlagets tjeneste på nett.

 

A hacker is a person who breaks into computers and computer networks for profit, as protest, or sometimes by the motivation of the challenge.

 

Other definitions of the word hacker exist that are not related to computer security. They are subject to the long standing hacker definition controversy about the true meaning of hacker. In this controversy, the term hacker is reclaimed by computer programmers who argue that someone breaking into computers is better called cracker

 

Hacker (computer security)

 

Språk er stadig bevegelig og kan ikke alltid lett bli båssatt her eller der innen faste rammer. Definisjonene går om hverandre, men det er som påvist helt legitimt å bruke hacker i dette tilfellet. Hacker er også et mer kjent begrep som flere personer har et forhold til, derfor ble det brukt :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det Nord-Koreanske forsvarsdepartementet, som har hovedsete i Pyongyang, har bestemt seg for at angrep via Internett er en form for krigserklæring. Dette innebærer at forsøk på sabotere for eksempel infrastruktur som strømnett via Internett kan bli møtt med militær makt.

 

Ahh, det føler jeg rimer bedre... ;)

 

Var det ikke USA som utviklet ett virus som rammet Irans infrastruktur noen måneder tilbake da? Betyr dette at Iran nå kan angripe USA om de føler for det?

Lenke til kommentar

Cuneax: Uten at jeg er 100% ekspert på området, mener jeg å huske at hacker i betydningen "datasnok" opprinnelig stammer fra en misforståelse. Folk som er veldig gode med datamaskiner har blitt kalt hackere ganske lenge, og når en hacker bryter seg inn i et datasystem skriver main stream media historien om hackeren. Hverken media eller folk flest skjønte at han var en hacker fordi han var kapabel til å bryte seg inn, og ikke fordi han brøt seg inn. Medias og etter hvert folk flests bruk av ordet "hacker" har også blitt negativt ladet, mens det i utgangspunktet ble sett på som en ære å bli kalt en hacker. Dette er nok noe av grunnen til jeg og andre datainteresserte skriker så høyt når noen bruker hacker "feil".

 

 

Nå har du selvfølgeligvis rett i å bruke hacker i følge ordboka, men i den sammenhengen bør det også nevnes at hacker ikke er et norsk ord. Det beste ordet her hadde kanskje vært "datainnbrudd" eller noe i den dur.

 

Uansett er det flott at du argumenterer for deg, og hvis vi skal bruke definisjonen i ordbøker som mal på korrekt norsk har du definitivt retten på din side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det ikke Israel det viruset stammer fra?

 

(Men ja, det er ikke helt lett å se politisk forskjell på Israel og USA til tider)

 

Ah, mulig det, men det er jo enda "bedre" da kan jo Iran angripe Israel uten at USA kan si noe på det.

 

Med "bedre" så mener jeg som i at USA møter seg selv i døra ikke at det er bra med krig.

Lenke til kommentar

Det Nord-Koreanske forsvarsdepartementet, som har hovedsete i Pyongyang, har bestemt seg for at angrep via Internett er en form for krigserklæring. Dette innebærer at forsøk på sabotere for eksempel infrastruktur som strømnett via Internett kan bli møtt med militær makt.

 

Ahh, det føler jeg rimer bedre... ;)

 

bortsett fra at nordkorea knapt nok er kobla på nett :p

Lenke til kommentar

Dette er i og for seg bare en naturlig utvikling. Når fiendeland angriper strømnett, flyplasser, kommunikasjonskanaler osv. gjennom nettet er jo dette helt klart ett angrep på nasjonen USA, som jeg ikke er direkte uenig i at er en krigserklæring. Nå regner jeg også med at privatpersoner som cracker datasystemene for creds ikke er en del av pentagons planer her, men politiets ansvar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er trist å se at selv dere i Tek.no-netterverket ikke lenger vet forskjellen på en hacker og en cracker.

 

90% av norges befolkning tror at en hacker og en cracker er det samme eller vet ikke hva en cracker er men tror at definisjonen av en "hacker" er det som egentlig er en cracker. I tillegg så står det feil i online ordbøker så hele denne hacker / cracker-kampen er desverre tapt. Ordet er ødelagt av aviser og nyhetskanaler som aldri gadd å lære seg riktig definisjon. Om en avis som f.eks aftenposten nå bytter ut "hacker" med "cracker" i en overskrift skal jeg vedde på at flesteparten ikke forstår hva de mener

Lenke til kommentar

Det er ugreit å si at noen bruker begrepene feil når det finnes flere motstridende definisjoner, selv på begrepet cracker. At en eller annen definisjon står i en tilfeldig valgt norsk ordbok betyr ikke at andre definisjoner er mindre riktige...

 

F.eks. er det en definisjon som sier at forskjellen mellom hacker og cracker er at en hacker benytter seg av informasjon for å få tilgang, mens en cracker "slår en sprekk" i sikkerheten for å få tilgang. Med andre ord, dersom ditt besøk medfører endringer i kode, sikkerhetsnivå el.l., er du en cracker.

 

Dette er bare ett av mange definisjonssett, og her brukes også begrepet hacker som angriper og ikke bare "kyndig". Disse definisjonene leste jeg så tidlig som på midten av nittitallet, og er såvidt jeg kan huske skrevet av innsidere. Så selv om en hacker i denne sammenhengen er i angrep, så er det et respektladet begrep.

 

Noen bruker konsekvent hacker for å beskrive en utvikler med knowhow. I følge den definisjonen jeg først leste, er ikke en utvikler med knowhow en hacker før han faktisk beveger seg fra teori til praksis. Men det er vel ikke dermed sagt at man kan si en definisjon er riktig og en er feil... Hvem bestemmer det, lizzom.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...