Gå til innhold

Anmeldelse: World of Tanks (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har spillt dette spillet en stund nå, og har utviklet et slags elsk/hat forhold til det. Det er fantastisk gøy til tider, spesielt om man spiller sammen med noen kompiser i en "platoon". Det som derimot trekker ned spillergleden er matchmaking systemet. Det skal i utgangspunktet sette deg i kamper med tankser rundt din egen tier, men når man gjentatte ganger havner som desidert dårligste tanks på kartet, med motstandere 4-5 tiers over deg blir det relativt håpløst. Verste runden jeg har hatt tror jeg var når jeg selv kjørte KV(tier5) og møtte på MAUS(Tier 10) og IS-7(Tier 10). Dette var ved singelplayer spilling.

 

Hvis de hadde brukt litt lenger tid på å samle sammen spillere til random battles hadde dette vært unngått. Når man trykker på "battle" ser det mest ut som om de 30 øverste i køen blir satt sammen til en kamp. Jeg hadde gladelig ventet etpar min for å få flest mulig av samme tiers i en kamp.

 

Håkon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har spillt dette spillet en stund nå, og har utviklet et slags elsk/hat forhold til det. Det er fantastisk gøy til tider, spesielt om man spiller sammen med noen kompiser i en "platoon". Det som derimot trekker ned spillergleden er matchmaking systemet. Det skal i utgangspunktet sette deg i kamper med tankser rundt din egen tier, men når man gjentatte ganger havner som desidert dårligste tanks på kartet, med motstandere 4-5 tiers over deg blir det relativt håpløst. Verste runden jeg har hatt tror jeg var når jeg selv kjørte KV(tier5) og møtte på MAUS(Tier 10) og IS-7(Tier 10). Dette var ved singelplayer spilling.

 

Hvis de hadde brukt litt lenger tid på å samle sammen spillere til random battles hadde dette vært unngått. Når man trykker på "battle" ser det mest ut som om de 30 øverste i køen blir satt sammen til en kamp. Jeg hadde gladelig ventet etpar min for å få flest mulig av samme tiers i en kamp.

 

Håkon

 

Jeg har opplevd å bli satt i kamp mot stridsvogner som er noen tiere over meg, men dette har ikke skjedd veldig ofte, og jeg tror det har sammenheng med når på døgnet man spiller, ettersom det for meg som oftest har skjedd på de litt mer obskure tidspunktene. Som oftest havner jeg, selv i singleplayer, sammen med stridsvogner som varierer innenfor maks tre tiere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg har spilt WoT siden januar, og matchmaking er ikke god nok - men det er ikke slik at de tredve øverste blir slengt sammen. Problemet for folk sånn jeg forstår det er at en ikke kan spille med samme tanksen på samme måte hver runde.

Lenke til kommentar

Havner man midtpå eller under det i matchmaking, så anbefaler jeg å bruke mye HE rounds ( De gjør critical hits på moduler og crew) og heller holde seg litt i bagrunn av de med høyest tier på laget ditt.

Poenget er å la de med høyest tier ta imot hits, sånn at du kan fyre av noen HE shots mens motstanderen reloader.

Det er SYKT frustrerende å bli truffet ofte av HE bullets sånn at halve crewet og modulene dine blir ødelagt. Det kan ofte forandre slagmarken til ditt teams fordel ;)

Lenke til kommentar
I tillegg til de to valutaenhetene jeg allerede har omtalt, utgjør gullpenger en ganske viktig funksjon i spillet. Disse gir deg raskere tilgang til de beste stridsvognene

 

Gull tanks, eller premium tanks som de kalles i spillet er som regel bedre enn stock tanks i samme tier og verre enn fullt oppgraderte. Det er noen tilfeller der man kan bruke en premium tank lik med vanlige tanks, men det er langt i fra noen i win tanks. Hoved formålet til premium tanks er for å tjene inn credits raskere.

 

 

Jeg synes dette er et fantastisk underholdene spill og spiler det aktivt nå om dagen. Variasjon i spillestil mellom tanks eller bare ved det å bytte kanon gir spillet muligheter.

Selv synes jeg KV med 152 mm er fantastisk moro. 23 sekunder reload, 3,5 sekunder aim time og 0.6 dispersion gjør dette tilsyntalene til et dårlig valg. Men det faktum at du lett kan gjøre stor skade per skudd og ta folk på ett skudd hvis du vet hvor du skal sikte viser at dette ikke er så ineffektivt. Det er ikke noe rambo kanon, men den fungerer utmerket hvis du har støtte. I tilfelle fienden kjenner reloaden din og går for å drepe deg mens du reloader.

Lenke til kommentar
I tillegg til de to valutaenhetene jeg allerede har omtalt, utgjør gullpenger en ganske viktig funksjon i spillet. Disse gir deg raskere tilgang til de beste stridsvognene

 

Gull tanks, eller premium tanks som de kalles i spillet er som regel bedre enn stock tanks i samme tier og verre enn fullt oppgraderte. Det er noen tilfeller der man kan bruke en premium tank lik med vanlige tanks, men det er langt i fra noen i win tanks. Hoved formålet til premium tanks er for å tjene inn credits raskere.

 

Det er korrekt, men du kan omgjøre gullpenger til credits, og dette betyr igjen at du alltid kan kjøpe det siste du har forsket frem :)

Lenke til kommentar

Jeg har hatt det mye gøy med WoT. Er blitt veldig glad i å være lett offensiv Tank destroyer.

Men jeg føler at det er litt ulik tier matching på de forskjellige vognene. med min A-20 som vel er tier 4 light tank, (forøvrig høyeste tier light for ussr) har jeg ofte møtt tier 9, Sist gang ble jeg tatt ut av en object 704 som er tier 9 TD. fikk ikke scoutet den engang..

Favoritt TDen min hittil, SU-80 gir mer variert matchin, oftest mot høyere, men det er greit fordi den kan virkelig plage til og med tier 7 heavy med gode treff.

En flott rant der.

Har ikke giddet å bruke penger på det enda, men vurderer å kjøpe gold for å få bra mannskap fortere.

Lenke til kommentar

IMO er det fire ting å bruke gull på:

 

+ Löwe (Visst er den dyr, men da har du GARANTERT nok credits, uansett hva du skal ha i all ettertid, og trenger aldri mer kjøpe noen verdens ting av credits. Den er en creditsmaskin, og til og med ikke de som har M6A2E1, klarer å produsere i nærheten. Du vil ha råd til ALT utstyret du skal kjøpe, alle tanks, osv. Har du akkurat begynt er det den beste invisteringen du kan gjøre. Du kommer ALDRI til å skjønne hvorfor folk i det hele tatt nevner credits. Manger du BARE tier 10, er den fremdeles noe å kjøpe. Du vil få tak i din Tier 10 langt fortere, og du kan utstyre den med alt utstyret du ønsker iløpet av notime. Sannsynligvis har du nok credits når du har nok XP, til å kjøpe tanks for 6,1 mill, og utstyr for 2,4 mill også. Jeg svømmer i credits (Har forsåvidt gjort det siden M6A2E1, men jeg lå an til å ha problemer med Tier 9 og tier 10.)

 

+ Convert Experience på elite/premium tanks (Joda, du kan la være dette også, men det er så utrolig mye lettere og da får du virkelig fart på veien opp)

 

+ Premium Account (Denne er ikke dyr sammenlignet med hva du får. Du får LANGT mer XP og credits. Denne alene er nok til at det blir langt deiligere å komme seg forbi Tier III (Som er en seriøs pain å komme seg forbi på samtlige grener i alle trærene), samt at du får den lille muligheten til å rett og slett lage en platoon og spille med to spillere du har lyst til å spille med :-)

 

+ Premium Ammo (Men her må man bruke det med måte. Premium ammo lastes med hver kamp, men det er ikke hver kamp det blir brukt. Ofte er HE et bedre alternativ, og andre ganger holder det med vanlig ammo. Er du lowtier i en kamp som strekker seg noen tier, er sjansene større for at du vil trives bedre med HE. Det dealer ikke alltid like mye damage, men som Foofight sier, det er sinnsykt irriterende, fordi det har andre effekter enn på akkurat å ta livet dems. Dette er strengt tatt først og fremst et lagspill.)

 

- Garage spots (Dette er kun for de som er ordentlig aktive. Grunnen til å ha flere garage spots enn hva du ellers skulle ha, er rett og slett for å sanke inn flere av den daglige "double XP", og det tar mye tid å vinne på mer enn fem tanks. Dersom du er svært aktiv, er det dog et stort pluss!)

 

- Credits (Hvis du bruker penger på credits, kjøp Löwe. SNITT på rundt 40-50k credits per runde. Enough said. (Pers på 109.000 credits på en runde)

 

- Andre premiumvogner (Mange av disse er egentlig bare for å sanke credits og experience. Det kan du gjøre nok av med Löwe, og det er ikke så mye å hente på andre tanks. Noen er gøye å spille, som Tier II Pz38H, men stort sett er det bare for å komme høyt i tier, uten at det er noe vits i det.)

 

- 100% crew (Du har jo Löwe, du kjøper 75%, og jobber resten. Eller "kjøper" 50% og overfører ditt 100% crew ifra forrige tanks. Eller "kjøper" 50% og trener dem opp igjen. For det første, er det lite å hente på crew. Personlig har jeg bare merket stor forskjell en plass, og det er når man skyter i fart, noe som ikke anbefales i utgangspunktet. Dessuten, så er det bare snakk om tid før du har 100% crew uansett...)

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke lagsammensetningene er noe stort problem, men det er mange som mistforstår hvordan systemet fungerer. Lagene balanseres ikke tank for tank, det regnes ut en verdi (et mål på hvor kraftig tanken er) for hver tank, så skal summen per lag være lik (litt forenklet forklart). Hver tank har også definert hvilke tiers de kan møte i kamp. Med mindre du spiller sammen med andre (i hvilket fall den beste tanken avgjør hva slags motstandere dere kan møte), kan for eksempel ingen T1 møte en T8. Det er imidlertid noen spesialtilfeller som kan plasseres i ganske mange ulike situasjoner. A-20 er nettopp et slikt eksempel. Det er fordi den kan fylle flere roller. Når super9co blir plassert sammen med T9 er det ikke fordi han skal klare å sprenge dem i lufta. WoT er et lagspill, og han er i slike kamper tiltenkt en rolle som "spion". Dvs. at du bør fokusere på å snike deg rundt og oppdage fiender som andre på laget ditt kan plukke istykker. Gode spillere i slike roller kan spesielt være gull verdt for artilleri. Du får xp og credits for denne jobben også.

Endret av Aasgaard
  • Liker 1
Lenke til kommentar

A-20 og andre ligh tanks er vel ikke så mye "spion" som speider, og det er avhengig av at du holder deg i live.

Om du kjører i vei til motlagets base for "suicide scoute", er du ikke mye til hjelp, og får ikke mye xp / credits. Du kan alltids får achievement for å ha detecta flest folk, men det gir jo ikke noe annet enn større e-penis.

 

Den beste måten å spille tankser som A-20 (avhengig av hva slags map og match making så klart, men la oss ta en "favoritt". "Campinovka" og du er den eneste i hele kampen under tier 6.), er å vente til arty (om de er med) / TD / snipere har stilt seg opp og er klare, så kjøre frem og spotte, men dette er ikke nok. Du bør også holde deg i live, så du kan også sette deg til i en busk, hvor du antar motstanderne vil komme forbi slik at du er de første til å spotte dem, og så lenge du er den eneste som spotter dem mens andre skyter på dem, får du en god del xp og credits.

 

Det er ikke det enkleste her i verden, så ofte når jeg er lut lei og ser at jeg har havnet i nok en t9-match, suicide scouter jeg, exit battle og hopper inn i Löwen, T2 Light eller Hotchkissen. I jakten på moro og free xp. For spørsmål om hvor vidt jeg vet hva jeg prater om ... Jeg har 131 kamper i A-20. Jeg tror jeg har lært det til nå. :p

Lenke til kommentar

Skal innrømme at jeg bare har rundt 90 kamper i A-20 (la den vel mer eller mindre på hylla når jeg låste opp T-34), men greit, speider er en bedre oversettelse enn spion. Poenget mitt var uansett det samme: Målet er å oppdage fiender som andre kan knerte, uten selv å bli redusert til skrapmetall. Nå: En tur i IS-3. :)

Lenke til kommentar

A-20 er nettopp et slikt eksempel. Det er fordi den kan fylle flere roller.

 

Dette er jeg fullstendig klar over, og det var et dårlig eksempel. men jeg har en tendens til å oppleve det samme med spg, og det er jo helt verdiløst å ikke kunne lage en ripe i lakken på motstanderne engang når du har rolle som artilleri.

 

apropos artilleri, hvilke tech trees har dere erfaring med? jeg har akkurat begynt på det tyske. Det irriterer meg veldig at hele vognen må snu for å sikte litegrann til siden. endrer det seg når man kommer litt opp i systemet?

Lenke til kommentar

Artilleri balanseres vel først og fremst mot artilleri på motstanderlaget, hvis jeg husker riktig. Men ja, det kan være frustrerende. Jeg mener ikke at systemet er perfekt, men det er ofte folk klager ubegrunnet i spillet. De ser kanskje bare på hvilken tank som står rett ovenfor sin egen på deltagerlista.

Lenke til kommentar

Spiller WOT aktivt i Norges største(?) klan.

Kan melde at Clan Wars som det heter er veldig spennende. Vi sloss daglig for å holde Norge fritt for tyskere og annet pakk!

For å kunne være med må man være en klan med minst 15 medlemmer, og minst 15 Tier 5 vogner.

 

Klanen får gull for territorier man holder, så er man flinke kan alle i klanen få gull uten å betale for det med annet en hardt arbeid med å beholde og å ta over nye territorier!

 

Ta en titt her for matchmaking. (Mulig litt utadert)

http://wiki.worldoftanks.com/Battle_Mechanics#Matchmaking

 

Er du middels interessert i spillet er det veldig greit å lese seg opp på wiki'en, for det er mange rare systemer ute å går her. Spesielt imponert over systemet som går på om du penetrerer vognen eller ikke.

 

Kort og godt; Bør testes! :)

Lenke til kommentar

A-20 er nettopp et slikt eksempel. Det er fordi den kan fylle flere roller.

 

Dette er jeg fullstendig klar over, og det var et dårlig eksempel. men jeg har en tendens til å oppleve det samme med spg, og det er jo helt verdiløst å ikke kunne lage en ripe i lakken på motstanderne engang når du har rolle som artilleri.

 

apropos artilleri, hvilke tech trees har dere erfaring med? jeg har akkurat begynt på det tyske. Det irriterer meg veldig at hele vognen må snu for å sikte litegrann til siden. endrer det seg når man kommer litt opp i systemet?

 

Spiller selv tysk arty. Har kommet meg opp på hummel nå. Det er verdt å grinde seg forbi grillen og komme seg til hummel. Den er helt konge å spille :) Den er uffatelig treig med innzoominga, men gjør 950 dmg med 85 pen, så det veier opp.

Den har MYE mer vandring på løpet en tier'a under, så er ikke avhenging å vri hullen så mye på den. Fungere også utmerket som TankDestroyer på citymaps ;)

Endret av Foofight
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...