Gå til innhold

Vil gjøre månen om til en diskokule


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom de store nasjonene kan samarbeide om dette, og få det til samt dele energien likt utover disse landene etter bidratte midler så vil det føre til mindre fattigdom etc. etc. for da kan fattige land bruke de forurensende energimidlene.

 

Dumt for Norge som da vil tjene mindre, men prosjektet er uansett i planleggingsfasen så oljen er nok brukt opp før den tid :)

Lenke til kommentar
Ifølge avisa ønsker forskerne fra solriket å dekke store deler av måneden med solcellepaneler for å dekke energibehovet.

- > Soloppgangens rike

 

Spørs om miljøprofilen og økonomien blir så bra når de må reise 10 000 ganger til månen med utstyr, folk og forsyninger. En annen ting er at tilførsel av energi til jorda vil bidra til global oppvarming. Ellers så er det ikke mangel på egnede plasser å ha solceller her på kloden. Mange ørkenområder nært ekvator har nesten konstant klarvær. Jeg regner med det er mye enklere og billigere å frakte energi derfra enn fra et gigantisk flak av et solcelledrevet tog på månen.

 

Alec: Det er sikkert med mikrobølger til mottakeranlegg i en eller annen ørken. Den delen av konseptet er forsåvidt ok. Det er forflyttingen av utstyr opp i rommet som er den store bøygen.

 

Morsomt konsept, men dette går nok inn i historien som en del andre "lure" japanske oppfinnelser.

 

438verkouden.jpg

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Alec: Det er sikkert med mikrobølger til mottakeranlegg i en eller annen ørken. Den delen av konseptet er forsåvidt ok. Det er forflyttingen av utstyr opp i rommet som er den store bøygen.

Jorda roterer som vi alle vet, så blir jo ikke mulig å kun ha et punkt. Men transport vil nok koste en del ja

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

13000 TW = 13PW. Jeg sjekket litt på sidene til Shimizu, men fant ikke igjen det tallet. Skulle det være rett, er det jo naturlig å stille et lite spørsmål.

 

Jorda mottar 174 PW, hvorav 89PW opptas av jord og landmasser (resten absorberes og returneres i atmosfæren). Om man så tenker seg at man i tillegg skal motta 13PW, dvs. en økning på 15% energi til land/hav, så er jeg usikker på hva som vil skje. For all den energi som tas i mot fra månen vil til slutt bli omdannet til varme til omgivelsene.

 

Jeg har en mistanke om at dette kan ha noen ukjente sideeffekter. Dessuten: Hvis man først skal bygge massive solcellepaneler, er det ikke da bedre å legge disse i Sahara (i allefall som en step 1).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...