Gå til innhold

Lad opp elbilen trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To spoler som skal takle 20 kW overført og montering i bakken høres ikke akkurat billig ut.

 

Jeg tror det vil svare seg bedre å montere en kontakt med et lokk over i fronten av bilen og ha en bevegelig arm som "ser" og kobler seg i kontakten. Lavere energitap, lavere investeringskostnader. Gjerne med "handshake" før kontaktorer kobler til spenninga.

 

Men induktiv lading er jo veldig enkelt og hendig. Jeg vil heller ha en ladeplate for mobiltelefonen, mp3-spilleren, kameraet og andre dippedutter. Sett dingsen på ladeplata og vent til den er ferdig ladet. Av plasshensyn i den portable dingsen bør ladeeffekten være lav. F.eks 5 Watt.

Lenke til kommentar

emmm... Så hva skjer når bilen lades og en unge bestemmer seg for å leke gjemsel under bilen? 20Kwh hørtes ikke akkurat trygt ut, spesielt med tanke på at nærhet til en antenne som sender ut elektromagnetiske bølger på 1 watt, kan gi deg tredjegrads forbrenning på noen minutter...

Lenke til kommentar
emmm... Så hva skjer når bilen lades og en unge bestemmer seg for å leke gjemsel under bilen? 20Kwh hørtes ikke akkurat trygt ut, spesielt med tanke på at nærhet til en antenne som sender ut elektromagnetiske bølger på 1 watt, kan gi deg tredjegrads forbrenning på noen minutter...

Nå leder ikke en kropp strøm i nærheten så godt som en kobberspole, men hvor fort det blir varmt og dermed om det er farlig aner jeg ikke. En liten indikasjon kan man få fra komfyrer med induksjonstopp. Det er ikke noe problem å ha hånda over plata i flere sekunder på full guffe, hverken med kjele rett over hånda eller ikke, så fremt man ikke kommer borti kjelen og brenner seg på den. Men nå er jo sånne kokeplater bare 1-2 kW og en kropp er jo litt tykkere. Jeg tenker bare høyt her.

 

Det med 1 Watt og 3-grads forbrenning høres rett og slett utrolig ut. Er det laser du tenker på? Grunnen til at jeg spør er fordi 1 watt er så lite effekt at den må være konsentrert på et uhyre lite område for at temperaturen skal bli noe særlig høy. Til sammenligning gir sollys inntil ca 10 Watt på arealet av en hånd når man soler seg og det gir jo ikke akkurat 3-grads forbrenninger på noen minutter.

 

Laser og lys er jo også elektromagnetiske bølger, men noe helt annet enn radiobølger som igjen er noe helt annet enn 50 Hz vekselfelt som det antagelig er snakk om her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, selvfølgelig du må være GANSKE nær antenna da for å få forbrenning ved 1w men det er mulig. Tar selvfølgelig noen minutter, men som sagt, fullt mulig.... Må vel mer eller mindre holde på antenna mens den sender, og likevel tar det noen minutter... På 400w kan du stå på 1,3m avstand og det vil ta... uff, husker ikke hvor mange minutter... Rart hvor fort sånne ting går i glemmeboka, selv etter å ha jobba som radiotekniker i to år :p

 

Poenget mitt er ihvertfall at det er fullt mulig selv om det skjer utrolig sjelden. Det jeg tenkte på er at hvis sånnt er mulig på 1w, så må det jo ha noen effekt på 20kw selv om det ikke er elektromagnetiske bølger.

 

Og jo, laser og lys er og elektromagnetiske bølger men på en vesentlig høyere frekvens (er en annen ting som skiller de og men kommer ikke på det sånn i farta). Det jeg snakka om her er HF-bølger (2 - 29mhz).

Lenke til kommentar
Ja, selvfølgelig du må være GANSKE nær antenna da for å få forbrenning ved 1w men det er mulig. Tar selvfølgelig noen minutter, men som sagt, fullt mulig....

 

Nei, det må jeg protestere på. En antenne er i samme størrelseorden som en lommelyktlyspære og selv med den helt inntil huden vil den ikke bli så varm som en 1 watt lommelyktlyspære. Hvorfor? Fordi antenna bruker andre frekvenser som ikke absorberes like mye av kroppen som direkte varme. Tror du virkelig det er mulig å få 3-grads forbrenninger på noen minutter av en lommelyktlyspære på 1 watt? Ikke jeg.

 

Kjøtt absorberer 50 Hz mye mindre enn HF og mobiltelefonfrekvenser (millioner og milliarder av Hz).

Lenke til kommentar

Litt presissering (vet ikke om jeg styrker min eller din sak, eller om det i det hele tatt er relevant :p). En HF antenne kan være alt fra 2,5 meter til 150meter (avhengig om du setter opp hel- eller halv-dipol eller stang og frekvensen selvfølgelig), så lyspære sammenligningen din holder ikke hel mål. (mobiltelefoner opererer også på noen tusen herts høyere enn HF, som gjør at den har vesentlig andre egenskaper, blant annet antennelengde som kan sammenlignes med en lyspære...).

 

Tja... Vil nå annta at nærmere metaltråden du kommer jo varmere vil det bli, og når du faktisk tar på tråden så blir du brent. En lyspære er jo tross alt en liten tråd som gløder hvis jeg ikke tar helt feil, ser ikke akkurat behagelig ut å ta på.

 

Vi brukte forsåvidt aldri å skjerme antennene våre når vi brukte dem, som sikkert gir litt økt strålingsfare. Må jo også være en grunn til at alle radio-instruktørene jeg har hatt i USA og Norge ber oss passe på dette med sikkerhetsavstander og strålingsfare...

 

Selvfølgelig, kan hende jeg snakker litt tull og at det er 10w jeg mener fremfor 1w, skulle gjerne finni frem boka mi og fått bekreftet dette, men den ble igjen på Setermoen :(

Lenke til kommentar

Søkte litt rundt på nett. Du kan få "RF Burn" med ett par watt fra en HF antenne, men da må du gjerne TA PÅ antenna. RF Burn kan i verste tilfelle tilsvare 3. grads forbrenning...

 

Så, det jeg sa i utgangspunktet ble en sannhet med visse modifikasjoner :p

 

Likevel, det jeg reagerte på var jo at hvis det er mulig å få "RF Burn" med ett par watt fra en HF, så må jo 20Kw kunne gjøre noen form for skade mellom bakken og en bil :p

Lenke til kommentar
Litt presissering (vet ikke om jeg styrker min eller din sak, eller om det i det hele tatt er relevant :p). En HF antenne kan være alt fra 2,5 meter til 150meter (avhengig om du setter opp hel- eller halv-dipol eller stang og frekvensen selvfølgelig), så lyspære sammenligningen din holder ikke hel mål. (mobiltelefoner opererer også på noen tusen herts høyere enn HF, som gjør at den har vesentlig andre egenskaper, blant annet antennelengde som kan sammenlignes med en lyspære...).

Jo større antenne jo mer flateareal er det å dele ut effekten på.

 

Det som skjer når man tar på HF-antenner er at fingeren leder effekten til det punktet man tar på. Elbil-laderen har garantert ikke åpne uisolerte kobberspoler med berøringsfare. Det er snakk om vandalsikker konstruksjon.

 

Tja... Vil nå annta at nærmere metaltråden du kommer jo varmere vil det bli, og når du faktisk tar på tråden så blir du brent. En lyspære er jo tross alt en liten tråd som gløder hvis jeg ikke tar helt feil, ser ikke akkurat behagelig ut å ta på.

Selv mobiltelefoner har mye større antenner enn den lille glødetråden. Ergo større flate å dele effekten utover og dermed lavere overflatetemperatur. For å ta på glødetråden til en lommelyktpære må man knuse glasset og da brenner tråden opp øyeblikkelig grunnet tilgang på oksygen. Dermed får man ikke brannskader enn så mye man prøver med lommelyktpæra.

 

Vi brukte forsåvidt aldri å skjerme antennene våre når vi brukte dem, som sikkert gir litt økt strålingsfare. Må jo også være en grunn til at alle radio-instruktørene jeg har hatt i USA og Norge ber oss passe på dette med sikkerhetsavstander og strålingsfare...

Fare? Denne faren?

 

Søkte litt rundt på nett. Du kan få "RF Burn" med ett par watt fra en HF antenne, men da må du gjerne TA PÅ antenna. RF Burn kan i verste tilfelle tilsvare 3. grads forbrenning...

3. grads forbrenning kjennetegnes av at områder helt inn til kjøttet er skadet. Med 1 watt vil det ta rimelig lang tid. Muligens en time hvis man stikker varmekilden godt under varme klær. Klarer man ikke å oppdage at man brenner seg på en time så må man være bevisstløs så lenge og da har man sannsynligvis større problemer enn brannskaden.

 

Hvis det er den lange HF-antenna på lytte/peile-vognene på Setermoen du tenker på så er vel den maks 10 Watt. Jeg har fått en klievink derfra, men det er ikke på grunn av radiobølger men at det bygger seg opp statisk spenning i den ved bruk. Altså tilsvarende man kan få ved å subbe ullsokker langs vegg-til-vegg teppet og ta i noe metallisk. Den statiske spenningen er også årsaken til at man skal skru av HF-radioen i god tid før man skrur ned antenna.

 

Likevel, det jeg reagerte på var jo at hvis det er mulig å få "RF Burn" med ett par watt fra en HF, så må jo 20Kw kunne gjøre noen form for skade mellom bakken og en bil :p

Her blander du sammen 50 Hz med mange MHz igjen. Disse frekvensene oppfører seg veldig ulikt med tanke på menneskekroppen.

 

Men som sagt, jeg ville ikke stukket handa inn i feltet mellom spolene selv om jeg tipper det ikke vil være særlig farlig. Jeg har stått i ganske kraftige 50 Hz mangetfelt på smelteverk uten at det har gitt nevneverdig følelse av varme. Da snakker jeg om å stå få meter fra skinnepakker som fører flere hundre kiloampære 50 Hz. Nøkkelknipper, mobiltelefoner, lommebøker og klokker var strengt forbudt der, men vi fikk likevel demonstrert hva magnetfeltet gjør med en nøkkelring. Det danset i hånda til han som viste oss rundt. Folk jobber døgnskift der en hel yrkeskarriære uten at myndighetene stenger plassen på grunn av "strålingsfare". Støv, avgasser, blydamp med mer har derimot vært reelle helserisikoer som arbeidsplassen har redusert kraftig i flere omganger.

Lenke til kommentar

Sikker på dette med 50hz? Kan ikke resonans spille inn her?

Vet ikke jeg, har hørt om flere tilfeller hvor folk har fått "RF Burn" av bærbare HFer, altså 20w, men har aldri opplevd det selv. Som du sikkert har skjønt nå så var mitt fokus mye mer på rekkevidde og integrasjon med tekniske systemer enn fysikken bak det hele.

 

 

HF brukes så vidt jeg vet kun til radiokommunikasjon i den norske hær, og da hovedsaklig til data-kommunikasjon da det er vanskelig å få gjennom god nok lydkvalitet over lengre avstander. HF er heller ikke så praktisk å bruke på kjøretøy, ihvertfall i Nord-Norge da det vanligvis er små frekvenser som fungerer over lang avstand, og dermed antenner som er mange ganger lengre enn kjøretøyene de skal monteres på (for optimal lengde, skal sies at vi bruker stang som en "hail mary" for korte avstander).

 

De fleste kjøretøysmonterte radioer i det norske forsvaret idag er opererer på VHF-båndet fra 0.1 til 50w, de fleste andre kjøretøysmonterte radioene er VHF/UHF radioer med utgangseffekt på alt fra 1w til 150w. Til sammenligning, HF-stasjonen montert på vårt kjøretøy opererte på 400w.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...