Gå til innhold

Bilder fra mobiltelefon i stor versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser jo overraskende kurant ut. Jeg har ved flere anledninger gått nær på store reklamebannere og desslike, og det er bare bildestøy og de snodige linjene på venstre side av stilken og rundt kronbladene som skiller.

 

Kanskje de kan passe fint i en 30x50-forstørrelse eller mindre?

 

Kan også være greit å få med oppløsning på originalbildet i artikkelen.

Lenke til kommentar

Sammenligningen viser hovedsaklig hva man mister ved utskrift av et stort bilde og refotografering. Litt detaljer i høylys (trekrona) og lavlys (snora med knotten) forsvinner, samt at noe skarphet mistes. Utskriften ser ikke så crisp ut. Støyen ser ut til å blurres godt bort i samme slengen.

 

Uansett, mobilkamera duger greit når det er MYE lys (ISO 100 eller lavere) og det ikke er for store kontraster. Overskyet dagslys er perfekt. Sollys kan også fungere bra dersom det ikke er noe hvitt, blankt eller harde skygger i bildet. En annen forutsetning er at motivet ikke har løpt av gårde fra du trykker på utløserknappen til bildet faktisk tas.

Lenke til kommentar

Uansett, mobilkamera duger greit når det er MYE lys (ISO 100 eller lavere) og det ikke er for store kontraster. Overskyet dagslys er perfekt. Sollys kan også fungere bra dersom det ikke er noe hvitt, blankt eller harde skygger i bildet.

 

Tja, man kan få meget gode bilder også i dårlig lys med mobil. Jeg trodde også det var slik men etter å ha prøvd meg litt frem med bilder i skumring og omtrent helt mørkt rom har jeg fått meget godt resultat :thumbup:

 

Men det er 2 ting som har veldig stor betydning, det er avstand fra motivet og type blitz. En mobil har ofte svakere blitz enn kompaktkamera, det gir begrenset rekkevidde.

Xenon blitz fungerer også mye bedre enn LED som er nesten helt ubrukelig i dårlig lys/mørke rom.

Lenke til kommentar

Blits på mobiltelefon er som å velge mellom pest eller kolera. Enten får du enormt mye ISO-støy eller så får du spøkelsehvite ansikter med stygge refleksjoner i blank hud og alt for mørk bakgrunn.

 

Skal du ha gode bilder med mobilen i mørke/halvmørke omgivelser MÅ du ha mulighet til å velge laveste ISO manuelt og sette telefonen dønn i ro mot noe som står helt fast. Blitsen må være av, motivet må være helt stillestående og fokusen må være stilt inn manuelt (så den ikke jager og bommer).

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Tja, du kan fjerne ganske mye ISO-støy ved å smøre bildet utover med blur-funksjonen. Ulempen er at man detaljer blir smørt utover i samme slengen.

 

Se f.eks hvordan trestrukturen i veggpanelet nesten forsvinner, hvordan linjestrukturen i bladene nesten forsvinner og hvordan strukturen nede på midten av vinduskarmen forsvinner.

 

Utsmøringen av detaljer og støy skjer nok automatisk i fotoskriveren til XXL. Dvs. den har nok ikke noe særlig mer enn 10 unike farger og da må det ganske mange ørsmå dråper til for å gi en gjennomsnittsfarge som er nokså nær den pikselen de skal representere. Kameraet som fotograferer utskriften vil nok bidra ytterligere til litt bluring av de små fargekornene slik at det ser ganske så jevnt og fint ut. På bekostning av detaljer selvsagt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Simen: Jeg må bare si det. Du overrasker meg gang på gang med dine kunnskaper. Du må vite mye om alt du.. :thumbup:Mobilkameraer, iallefall de jeg har hatt til nå, sliter mest innendørs og sliter jevnt over utendørs også. Men vi ser en gradvis bedring.. ;)

Lenke til kommentar

Blits på mobiltelefon er som å velge mellom pest eller kolera. Enten får du enormt mye ISO-støy eller så får du spøkelsehvite ansikter med stygge refleksjoner i blank hud og alt for mørk bakgrunn.

 

Skal du ha gode bilder med mobilen i mørke/halvmørke omgivelser MÅ du ha mulighet til å velge laveste ISO manuelt og sette telefonen dønn i ro mot noe som står helt fast. Blitsen må være av, motivet må være helt stillestående og fokusen må være stilt inn manuelt (så den ikke jager og bommer).

 

Men dette kan man jo også få på ett vanlig kompaktkamera med blitz.

Min erfaring er iallfall att xenon-blitz gir mye bedre bilder på mobiler tatt i innendørs/mørke omgivelser enn LED.

 

ISO kan man justere ned, men jeg har aldri gjort dette selv på min mobil (ISO står på automatisk).

Lenke til kommentar

Xenon-blits og LED er bare to nivåer av samme sak. Det du sier er egentlig at du foretrekker spøkelsesaktige ansikter mot alt for mørk bakgrunn, fremfor massevis av ISO-støy. Eller pest nivå 2 fremfor pest nivå 1 og kolera. Blits kan fungere bra, men da må den enten stå et stykke unna kameraet eller vinkles mot tak/vegg slik at man får indirekte lys på motivet derfra.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...