Gå til innhold

Test: Apps til bilnavigasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette så ut til å være en veldig overfladisk test.

Min opplevelse med NDrive var ikke den beste.

Likte dårlig at den i rundkjøringer viser kun et symbol med er tall som forteller hvilken utkjøring du skal ta, i stedet for å vise den virkelige retningen ovenfra.

Videre er det ikke underveis mulig å legge til et viapunkt. Er du sulten eller trenger drivstoff på veien og søker opp et stoppested, bli dette plutselig endepunktet i stedet for viapunkt, og du må legge inn det opprinnelige bestemmelsesstedet på nytt etterpå.

Her synes jeg Navigon var elegant hvor den enkelt søkte opp spisesteder og bensinstasjoner som lå langs ruta.

Endret av jornhd
Lenke til kommentar

Har akkurat investert i Navigon Nordic og ble også forbaust når jeg så plaseringen den havnet på i denne testen. Har erfaringer med flere bilnavigasjoner, og må si Navigon er av de bedre. Har hatt TomTom på min forrige telefon, og den når ikke navigon til midjen en gang, men selvfølgelig kan jo TomTom være forbedret siden den gang. Registrerer at det er flere som ikke helt forstår plaseringen dere har gitt Navigon. Har dere egentlig testet den siste versjonen av Navigon Nordic?

Lenke til kommentar

Det er siste utgave av Navigon vi har testet. Vi opplevde den både som kronglete å installere, og vanskelig å følge i trafikken. Spesielt kombinasjonen av svak stemmeguiding og kartvisning gjør at vi ikke synes den er like enkel å følge som TomTom. Dette er problemer som bare blir større jo tettere trafikken er rundt deg, og det er jo ofte i tettbygde strøk at man har størst behov for navigasjonshjelp. Her fungerer de tre vinnerne alle betydelig bedre.

 

Hverken Ovi eller HTC vinner testen, til tross for særdeles gode tjenester. Noen trekk har vi også til disse, og vi liker heller ikke at de binder deg til en spesifikk telefon. Alle vinnerne kan du ta med deg fra telefon til telefon. Har du en Nokia med Ovi Maps eller en HTC med Premium-navigasjon er det likevel ingen grunn til å bytte telefon for å få noe bedre :)

Lenke til kommentar

Personlig har jeg gått for Sygic (Android) denne gangen. Den ene store grunnen? Kan søke på gate og DERETTER velge sted, i stedet for omvendt. Det tullet med å måtte velge sted først, som 90% av alle navigasjonsprogrammer tvinger oss til å gjøre, er helt håpløst i Norge. Jeg har vært med på at selv de som bodde på stedet ikke klarte å gjette seg frem til hvilket stedsnavn GPSen hadde gjemt bort gaten under.

 

Ulempen er at Sygic velger rare ruter noen ganger, og fotoboksvarslingen er hårreisende dårlig.

Lenke til kommentar

For tiden har jeg ikke navigasjon på min mobil siden jeg gikk over til en HTC Trophy med Windows Phone siste november (venter på "Mango"-oppdateringen), men jeg har tidligere brukt både TomTom og Navigon på blant annet en HTC Touch Cruise II med Windows Mobile.

 

Jeg var nok mest fornøyd med TomTom, men den hadde større problemer enn Navigon med kommunikasjonen med den innebygde GPS-mottakeren. Og uansett så synes også jeg at det er merkelig å finne Navigon så langt nede på listen.

 

Dere nevner ikke noe om bruk av f.eks. Bing Maps eller Google Maps baserte systemer hvor man hele tiden får lastet ned kart og altså ikke har noen kart lagret lokalt på telefonen, og jeg savner også generelt informasjon om hvor mye data som lastes ned når slike systemer brukes. Det vil jo helt klart ha noe å si for telefonregningen, ikke minst hvis man skal bruke systemet utenfor Norge.

Lenke til kommentar

Fotoboksvarslingen til TomTom er ikke abonnementstjeneste er det vel? De faste fotoboksene tror jeg ligger inne og varsler.

Du kan laste dem ned fra http://nystul.no/ (TomTom forum Norge) som POI's. Disse kan og konverteres til andre POI-formater som f.eks. upi (ov2upi translator o.l.).

 

Prøvde Sygic, den tryna på min Desire v/ oppstart etter kartnedlastning :( Navigon vet jeg ikke om jeg skal ta meg råd til eller ei.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt dette jeg heller. Bruker Navigon på min HTC Desire, og har aldri vært borti bedre navigasjonsprogram... Man kan forøvrig endre innstillinger på om du ønsker varsel om trafikkmeldinger, hvor lang tid på forhånd de skal varsle osv....

 

Hvorfor er ikke Reality View Pro ett pluss? Første gang jeg kjørte i Oslo reddet den meg for MANGE feilplasseringer.

Traffic live burde også vært ett pluss om det var innstillt etter førerens preferanser.

Lenke til kommentar

Hverken Ovi eller HTC vinner testen, til tross for særdeles gode tjenester. Noen trekk har vi også til disse, og vi liker heller ikke at de binder deg til en spesifikk telefon. Alle vinnerne kan du ta med deg fra telefon til telefon. Har du en Nokia med Ovi Maps eller en HTC med Premium-navigasjon er det likevel ingen grunn til å bytte telefon for å få noe bedre :)

.. og det gjør ikke testvinneren TomTom som bare fås til iPhone? Greit, du er bundet til 2 modeller da (iPhone 3 og 4) - men jeg mener da vitterlig både Nokia og HTC har flere modeller på markedet enn det.

Lenke til kommentar

Misantropen: TomTom trakk uansett det lengste strået i denne testen, selv om begge produsent-appene er svært gode.

 

HTC har en kronglete butikkløsning og der TomTom stoppet opp i tunnell, trodde HTC vi var et helt annet sted. Nokias løsning var litt kronglete å sette opp, og også den var på bærtur i stedet for å bare stoppe opp - eller aller best å simulere - inni tunnelen. Nokia har mange telefoner man kan bruke Ovi Maps på, men da må man som regel leve med mindre skjermer og mindre brukervennlige menyer.

 

(Edit)

Som allerede påpekt i tråden har vi ikke testet Google Maps-navigasjon fordi den i utgangspunktet ikke er tilgjengelig her til lands.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Er forresten fotoboksvarsling tatt med som et eget vurderingspunkt? Det teller nesten 50% for meg mhp valg av GPS.

 

Edit: Jeg mener er dette med fotobokser tatt med som et tellende kriterie for endelig score, og evt om det er en tillegstjeneste som koster penger (f.eks. Navigon og TomTom tar seg godt betalt for dette - om man ikke henter ned POI-filer selv og legger inn)

 

Og jeg irriterer meg litt over at TomTom ikke har fått ut fingern og laget en Android app...

Endret av Misantropen
Lenke til kommentar

Misantropen: Det er tatt med i vurderingen, ja. Likevel blir helhetsvurderingen litt flytende. Mange av disse er direkte vanskelige å følge i trafikken, og derfor går den tyngste vurderingen på hvorvidt vi føler vi kan ta trygge avgjørelser i et tett bybilde basert på informasjonen vi får. Roadee var så dårlig at vi hadde slitt med å ikke kjøre på andre trafikanter om vi skulle forsøke å følge den. Hvor enkelt det er å installere appen, og hvor lettfattelige menyer den har er også viktig - man skal ikke behøve å være noe teknisk geni for å bruke appen.

 

Det blir nødvendigvis en helhetsvurdering, som vi har delt opp i funksjoner og brukervennlighet, der fotobokser fins under funksjonsbiten. Så dårlige som enkelte av appene vi testet var, har vi ikke sett fullt så mye på pris som vi kanskje tenkte ved utgangspunktet. Her er det viktigere at det fungerer, og at du slipper å kjøre på ting enn at det er superbillig :)

 

Både pris og fotoboks(-tjenester) har vi lagt inn i faktaboksene for at det skal være enklere å vurdere disse for seg.

Lenke til kommentar

Slutter meg til kritikerne, jeg har også brukt Navigon i lang tid og er storfornøyd. Klart beste nav-app til Android. Ved testing av nav-apper så er det uhyrlig viktig å ha i bakhodet hva slags telefon man benytter. Jeg har ikke testet Samsung Galaxy S II selv, men forgjengeren er helt ubrukelig til navigasjon av flere grunner (misvisning på opptil 50 meter, svært treg til å låse satelitter, mister kontakt med gps enhet hvis skjermen slukkes). Hvis 2ern har like dårlig gps-enhet/drivere kan man stille spørsmålstegn ved testingen av Android appene.Ellers synes jeg argumentasjonen ved testingen er litt tynn, men det er godt vi har egne meninger... "Flytende helhetsvurdering" gir jo virkelig rom for å krydre med egne forutinntatte meninger... Kudos for att dere i alle fall har tatt dere bryet med å gjøre dette siden det har vel vært et ønske lenge.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...