Gå til innhold

MSI byr på hovedkort for topprosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noe mer info om dette har SLi støtte eller ei? Florerer rykter om at 990 serien brikkesett fra AMD skal få SLi støtte grunnet at Nvidia ikke lenger lager nForce brikkesett til AMD.

Offisielt svar: Ja, det blir støtte. :)

In an Nvidia blog post on Thursday, Tom Peterson, Nvidia’s director of technical marketing officially confirmed that Nvidia has licensed SLI to motherboard manufacturers for products that feature AMD’s 990FX, 990X and 970 chipsets.

Kilde

 

Hva med minnebussen?? Fremdeles Dual-channel eller har nå Quad-channel?

Dobbeltkanal, men til gjengjeld øker de offisiell hastighet til DDR3-1866. Dermed gir AMD 17% større minnebåndbredde enn Intel gir med 3 kanaler (Core i7-990X Extreme Edition og i7-975 Extreme Edition støtter offisielt bare DDR3-1066.)

 

Skal du ha større båndbredde må du over til Operon og Xeon. Xeon tilbyr både 3 og 4 kanaler med DDR3-1333 per sokkel, mens Opteron tilbyr 4 kanaler med DDR3-1333 per sokkel.

 

Småskuffaaa.... skulle det ikke komme quad channel også?

Ikke til desktop. Det er ingen grunn til å være skuffet. Du har bare satt deg for høye forventninger. Uansett har både intel og AMD nok båndbredde til desktop for tida. Økninger gir liten gevinst.

 

Ellers så er det morsomt å observere at AMD blir først ute med støtte for 8 GB-moduler til desktop. Ikke at det er særlig nyttig på desktop det heller.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gi meg ytelse. Topp ytelse. Da kanskje AMD kommer tilbake igjen i PC'n min.

Ta en titt på 12-kjerne Opteron, G34-hovedkort med 4 sokler og 16 minnekanaler ;)

 

De nye Bulldozer 8-kjernene er ikke myntet på sånne som deg, men på folk som vil ha svært mye for pengene uten at maskina vil koste flere titusner av kroner.

Lenke til kommentar
Gi meg ytelse. Topp ytelse. Da kanskje AMD kommer tilbake igjen i PC'n min.

Ta en titt på 12-kjerne Opteron, G34-hovedkort med 4 sokler og 16 minnekanaler ;)

 

De nye Bulldozer 8-kjernene er ikke myntet på sånne som deg, men på folk som vil ha svært mye for pengene uten at maskina vil koste flere titusner av kroner.

Å ha flere kjerner med lav ytelse per kjerne gir deg ikke bedre ytelse enn å ha færre kjerner med høyere ytelse per kjerne i de fleste forbrukerrelaterte oppgaver.

Lenke til kommentar
.. i de fleste forbrukerrelaterte oppgaver.

Det er vel stikkordet her. Han sa bare topp ytelse, ikke i hva. Men jeg tar poenget ditt. Topp ytelse koster skjorta og de nye 8-kjernene skal ikke koste skjorta men gi oss mye for pengene. Det ryktes at toppmodellen vil få en veiledende pris på 320 dollar. (noe som sikkert betyr rundt 2500 kr inkludert mva her i landet)

 

Prisen tyder på at nærmeste konkurrent fra Intel vil bli Core i7 2600K. AMD vet at de er underdog og må prestere godt for at folk skal velge AMD FX-8130P fremfor i7 2600K. AMD regner nok også med at Intel kommer med prisjustering og nylansering i mellomtiden. Av det kan vi tolke at AMD FX-8130P mest sannsynlig vil knuse i7 2600K i ytelse og overgå "2700K" også med en god margin.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hva med minnebussen?? Fremdeles Dual-channel eller har nå Quad-channel?

Dobbeltkanal, men til gjengjeld øker de offisiell hastighet til DDR3-1866. Dermed gir AMD 17% større minnebåndbredde enn Intel gir med 3 kanaler (Core i7-990X Extreme Edition og i7-975 Extreme Edition støtter offisielt bare DDR3-1066.)

 

Skal du ha større båndbredde må du over til Operon og Xeon. Xeon tilbyr både 3 og 4 kanaler med DDR3-1333 per sokkel, mens Opteron tilbyr 4 kanaler med DDR3-1333 per sokkel.

 

Småskuffaaa.... skulle det ikke komme quad channel også?

Ikke til desktop. Det er ingen grunn til å være skuffet. Du har bare satt deg for høye forventninger. Uansett har både intel og AMD nok båndbredde til desktop for tida. Økninger gir liten gevinst.

 

Ellers så er det morsomt å observere at AMD blir først ute med støtte for 8 GB-moduler til desktop. Ikke at det er særlig nyttig på desktop det heller.

 

 

Hm... må vel medgi at du har rett der da og så lenge det er "nok" båndbredde, så er det jo ikke noe å gnåle over.

 

Ang 8GB moduler:

Hva mener du "ikke særlig nyttig"?? Du kan jo lage en seriøs virtualiserings boks her!! 32GB og et skjermkort med 3 elelr flere skjermer så har du jo lab galore :D

Lenke til kommentar

Ja, hvis du skulle være så heldig å få tak i overkommelig prisede 8 GB-moduler før 2013 og samtidig har dilla på virtualisering. :D

 

(Og selv da burde man vurdert et tosokkelsystem med 8 eller flere minneplasser i stedet for). Det man sparer på å bruke 4 GB-moduler kan man legge i hovedkort og en ekstra prosessor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Småskuffaaa.... skulle det ikke komme quad channel også?

 

Er du skuffet pga. du bare vil ha skrytefaktoren på spesifikasjonene, eller fordi du tror det vil skade ytelsen?

 

Hvis det er sistnevnte så er det bare å informere om at både AMD og Intels nyere platformer nå har så mye båndbredde at det egentlig ike er noe behov for mer ved mindre du holder på med veldig atypiske programmer. Foruten rene minnebenchmarks og visse tallknusere som bruker ekstremt med minne men lite CPU så er det nesten ingen målbar forskjell - selv ved bruk av billige rambrikker med standard frekvens. Jeg ville rådet deg til å se på noen benchmarks vedrørende det. Mener Anandtech hadde en god test elelr to om dette for å demonstrere nettop hvor ubetydelig forskjellene var.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Av det kan vi tolke at AMD FX-8130P mest sannsynlig vil knuse i7 2600K i ytelse og overgå "2700K" også med en god margin.

 

Når du sier noe Simen1 så stoler jeg på deg - men jeg vil gjerne vite hva det er du baserer dette utsagnet på. Jeg trodde at det var ingen (pålitelige altså, ikke inkludert screenhots som sansynigvis er faket) ytelsesdata enda for Bulldozer foruten visse basic-specs.

 

Det er forsovidt kjekt om AMD klarer å ta igjen eller overgå Intel i high-end markedet - de har vært for langt bak for lenge - men jeg må nesten se noen data på det før jeg vil starte feiringen.

 

Jeg skal forøvrig kjøpe ny hardware meget snart - så om det er solide indikasjoner på at Bulldozer kan betydelig overgå Sandy Bridge serien så er jeg selvfølgelig interessert.

 

Det som også vil være ganske viktig er hvoran Bulldozer overklokker. Bulldozer vil ha litt fordel for billige maskiner siden du slipper å gå opp i 1500kr klassen for å få en ulåst CPU - menspørsmålet er om de vil kunne holde tritt med Sandy Bridge chippene. De overklokker jo mildt sagt sinsykt bra, og på den nye platformen er det nesten triviellt enkelt nå. Jeg vet ikke om det faktum heeelt dekker opp for at de ikke lot alle CPUene være ulåst men...

 

Som sagt - har du noe info å dele så er jeg interessert i å høre :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg baserer antagelsen kun på rykter om prisplassering og det faktum at de ville solgt dårlig dersom de ga samme ytelse for samme pris som 2600K. Dårlig på grunn av omdømmet Intel har opparbeidet seg i markedet og på grunn av at 2600K har lavere TDP (95 vs 125W).

 

Klokkehastigheten på toppmodellen ryktes å bli 3,8 GHz originalt og 4,2 med turbo. Den andre åttekjernen med 95W TDP ryktes å få 3,6 og 4,0 GHz.

 

Overklokkbarheten er ren gjetting per nå og jeg forventer at de har en fornuftig sikkerhetsmargin (ikke fabrikk-blodtynt som P3 1,0 GHz var i sin tid) og dermed lett når 4,5 GHz med original kjøling og 5 GHz med vannkjøling. Men dette er selvsagt bare spekulasjoner.

 

Det skal bli spennende å se. Vi går jo inn i lanseringsmåneden om et par dager. :)

Lenke til kommentar

Småskuffaaa.... skulle det ikke komme quad channel også?

 

Er du skuffet pga. du bare vil ha skrytefaktoren på spesifikasjonene, eller fordi du tror det vil skade ytelsen?

 

Hvis det er sistnevnte så er det bare å informere om at både AMD og Intels nyere platformer nå har så mye båndbredde at det egentlig ike er noe behov for mer ved mindre du holder på med veldig atypiske programmer. Foruten rene minnebenchmarks og visse tallknusere som bruker ekstremt med minne men lite CPU så er det nesten ingen målbar forskjell - selv ved bruk av billige rambrikker med standard frekvens. Jeg ville rådet deg til å se på noen benchmarks vedrørende det. Mener Anandtech hadde en god test elelr to om dette for å demonstrere nettop hvor ubetydelig forskjellene var.

 

-Stigma

 

Dersom jeg var ute etter skrytefaktor, så hadde vel maskinene mine vært bygget av andre komponenter allerede ;)

 

Tanken var/er:

Ifølge et anandtech review på socket 1156 (som jeg ikke gidder lete opp akkurat nå) så ville dualchannel bussen gi nok båndbredde til at 3 av i5-750 kjernene skulle kunne jobbe 1000% med minneintensive operasjoner.

Altså godt nok for det meste på den plattformen.

 

Hvis du da tenker fremover og putter 8 kjerner i maskina og etterhvert som spillene (eller hva enn du måtte jobbe med) klarer å utnytte disse kjernene så skal det kanskje ikke så mye til før du er bottlenecked på minnebåndbredden.

 

Nå har jeg verken testet, regnet på eller sjekka så mye rundt dette selv, så det er ingen påstand.

Dessuten er det jo som Simen poengterer, tross alt høyere hastighet på den nye specen og således mer båndbredde å ta av, men det var dette som var bekymringen min.

 

Dessuten kommer jo intel med quad channel på X79(?) chipsettet sitt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...