Gå til innhold

– Windows 8 slippes neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Vel nå er vel Vista windows versjon 6.0 og "Windows 7" versjon 6.1 så da blir vel Windows 8 versjon 7.0...eller kanskje 6.2... med eller uten DX 12. Streng tatt er det windows 7 som er en patch av Vista, dårlig omtale kan gjøre mye med produktnavn.

 

Dersom du er forvirret så ring Sales and Marketing hos MS.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Operativsystemer er langt mer enn bare det grafiske. Faktisk så er 99.9% av jobben gjort bak kulissene.

Jepp, skrivebordsmiljøet har egentlig ingenting med OS'et å gjøre selv om markedsavdelingen er overbevist om at det er kjernen i produktet. Omtrent på samme måte som hvordan kjærringa mi rangerer bilers kvalitet etter fargen.

Lenke til kommentar

ser ganske ut som win7 bare at er win8.....money for patches?

 

Et nytt GUI for W8 har ikke blitt implementert i den versjonen du ser bilde av i artikkelen, det kommer senere.

 

 

ser du et konsept Microsoft har jobbet med, men det er ingen garanti for at W8 vil se slik ut. Jeg regner med at det blir en relativt liten forskjell mellom desktop versjonen av W8 og W7.

 

Hvis man ikke er redd for å leke litt med explorer.exe så finnes det mange muligheter for å endre på utseendet til W7 før W8 slippes: link.

 

 

Lenke til kommentar

ser ganske ut som win7 bare at er win8.....money for patches?

 

Hvor annerledes ser OSX Lion ut i forhold til den første versjonen av OSX? Hvor store endringer fikk vi i UI i første versjon av Ubuntu og frem til forrige versjon (ikke 11.04 da denne faktisk bør på store forandringer, men den før).

 

Om ryktene stemmer så vil vi få mange store forbedringer i Windows 8, og jeg gleder meg kraftig til D9.

Lenke til kommentar
ser ganske ut som win7 bare at er win8.....money for patches?

Forskjellene mellom to utgaver vil være ganske proporsjonalt med utviklingstida, altså tida mellom utgavene. Fra XP til Vista gikk det ca 5,5 år. Fra Vista til 7 gikk det ca 2,5 år og fra 7 til 8 ca 3 år. Microsoft tapte nok en god del salgsinntekter på å at det gikk for lang tid mellom XP og 7. Dette prøver de nå å fikse ved å ha ca 2,5-3 år mellom hver utgave.

 

Personlig foretrekker jeg 6 mnd mellom hver utgave og dermed mindre forskjeller, men desto mer kontinuerlig up to date. Men jeg gidder selvsagt ikke å betale over tusen kroner på hver ny utgave når det er så kort tid i mellom. Derfor vil en slik hastighet på utgavene ikke fungere for betal-OS med mindre prisen reduseres drastisk og det kan være en farlig strategi for MS siden svært mange ikke oppgraderer OS oftere enn de kjøper ny PC i butikken. For gratis-OS vil en så rask oppdatering fungere bra så lenge hver oppgradering gjøres sømløst i bakgrunnen og ikke krever total reinstallasjon av OS, programmer og tilpassing av alt mulig.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

WinFS kommer til Longhorn.

Men seriøst, det jeg får ut av dette er:

 

Bla, bla, bla, bla, bla, ARM! (!!!!!!!!!!!!!)

Så er selvsagt spørsmålet om de kommer til å lage spesialversjoner for ARM eller om den vanlige versjonen vil komme i to former som OSX og om de kommer til å lage et "universal binary"-format. Min tiltro til Microsoft er så lav at jeg tror de kommer til å fumle dette til og at det er minst én versjon til før de nærmer seg det konkurrentene har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvordan dette kan være mulig?? Blir sikkert til å oppgradere ved en anledning selv, men er ikke fornøyd med å gjøre det hvert tredje år(kanskje oftere ved noen anledninger). I mine øyne er dette melking, og jeg syns de kunne minst ha ventet til 2013 for å gi ut ett nytt operativsystem. Win 7 funker fett enda, og vil gjøre det i flere (ti)år enda. Bare se på Windows XP.... Bedre operativsystem skal vel letes lenge etter(utenom win7 som kan være i nærheten) og det holder fortsatt ut og brukes hyppig pga. kompatibiliteten til gamle programmer.

Lenke til kommentar
ser ganske ut som win7 bare at er win8.....money for patches?

Forskjellene mellom to utgaver vil være ganske proporsjonalt med utviklingstida, altså tida mellom utgavene. Fra XP til Vista gikk det ca 5,5 år. Fra Vista til 7 gikk det ca 2,5 år og fra 7 til 8 ca 3 år. Microsoft tapte nok en god del salgsinntekter på å at det gikk for lang tid mellom XP og 7. Dette prøver de nå å fikse ved å ha ca 2,5-3 år mellom hver utgave.

Salget av retail-versjoner av Windows til folk som oppgraderer PC'ene sine utgjør en forsvinnende liten del av Microsoft's inntekter. De fleste bruker den OS-versjonen som fulgte med PC'en da de kjøpte den - og det ble kjøpt en del PC'er (med XP) i de lange årene før Vista ble sluppet. (Det ble solgt en god del PC'er med XP etter at Vista var sluppet også, men det er en annen sak.)

 

Bedrifter har gjerne sine egne investeringsbudsjetter og utrulleringsplaner å forholde seg til, og de kommer ikke til å øke utskiftningsgraden selv om Microsoft skulle øke release-frekvensen av nye Windows-versjoner. (De hadde neppe lagt seg på en to-ganger-i-året oppgradering av sine systemer om de hadde kjørt Linux heller. Vel, det kommer vel an på hvor stor bedriften er.)

 

Grunnen til at Microsoft ønske å legge seg på en 3-års syklus henger nok sammen med flere ting; tempoet i HW-utviklingen, hva er praktisk gjennomførbart for en så stor organisasjon som MS' Windows-team, ønsket om å fremstå som (relativt) nyskapende, hva konkurrentene gjør (les: Apple), osv.

Lenke til kommentar

Blir sikkert til å oppgradere ved en anledning selv, men er ikke fornøyd med å gjøre det hvert tredje år(kanskje oftere ved noen anledninger). I mine øyne er dette melking, og jeg syns de kunne minst ha ventet til 2013 for å gi ut ett nytt operativsystem.

Du kan jo bare la være. - Det er vel ingen som truer deg til å oppgradere?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...