Gå til innhold

Guide: Elektronikkens verden – Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gode gamle LM317, LM7805, LM7812 osv :love: Dette vekker til live mange hyggelige minner fra den tiden jeg satt og loddet små prosjekter "hele dagen".

 

Man kan si hva man vil om effektiviteten, men de gode, gamle linjære strømforsyningene er ihvertfall mere sjarmerende enn dagens switchede forsyninger. :thumbup:

Endret av killerost
Lenke til kommentar

Leser en feil her:

"Din strømleverandør er faktisk ikke pliktig til å levere 230 V konstant, men de har en margin på ±10 %"

Det er faktisk slik at marginen er -10% og + 5% :) pga. elektriskutstyr tåler mye lavere spenning enn overspenning.

Lenke til kommentar

Hva er brukt til å lage tegninger?

Crocodile Clips :-)

 

 

 

Leser en feil her:

"Din strømleverandør er faktisk ikke pliktig til å levere 230 V konstant, men de har en margin på ±10 %"

Det er faktisk slik at marginen er -10% og + 5% :) pga. elektriskutstyr tåler mye lavere spenning enn overspenning.

 

Det er fullt mulig ting har endret seg her, bøkene jeg sitter med her begynner tross alt å bli noen år nå. Har du en eller annen kilde å vise til, så skal jeg rette det? :-)

 

 

 

 

På nest siste side så står det at for lysdioden er I = 27 mA. Hvor kom tallet 27mA fra?

 

Det kom kanskje ikke så godt frem i akkurat denne delen av artikkelserien, men jeg gikk igjennom det i Del 1: http://www.hardware.no/artikler/elektronikkens_verden_-_del_1/97978/7

 

Lysdioden du har valgt har en driftspenning på 1,3 Volt. Lysdioder bruker nemlig opp litt av spenningen som flyter igjennom kretsen. En generell regel for lysdioder mellom 3 og 5 mm i diameter, er at de lyser best om de får 10 til 30 mA strøm. Du velger selv hvor mye strøm du vil sende inn i dioden, men det er lurt å holde seg innenfor denne rammen.

 

Grunnen til at jeg valgte akkurat 27 mA og ikke 30, var rett og slett fordi dette ga et rundt tall for motstanden, 500 Ω :-)

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Fantastisk å se hw.no skrive om dette. Involveres det en mikrokontroller (f.eks Atmels AVR-er, evt Arduino-løsninger for de mindre avanserte) så finnes det nesten ingen grenser for hva man kan lage.

 

Det er masse tips og triks å finne på http://www.educypedia.be/electronics/electronicaopening.htm

 

Skal man lage PCB-utlegg er programmet DesignSpark gratis, genialt og uten kommersielle begrensninger:

http://www.designspark.com/

 

Hva om Tek.no hadde hatt en engineering-side med tilhørende community? :) Her kunne det vært oversikter over elektronikk-ninja-triks, mikrokontrollere, protokoller (eks SPI, UART, CAN og I2C), prosjekter/arbeidslogger++ og relaterte nyheter.

 

 

Hilsen en ivrig kybernetiker

Lenke til kommentar

Jeg trenger en lett og ladbar batteripakke som kan samtidig levere 1,5v, 3v, 5v, 7,4v ... kan det ordnes slik at denne lader/overtar "jobben" for batterier som står i apparatene allerede er det topp.

 

Dingsene som skal forsynes er en vario, to stk GPS, en radio, kanskje et digitalkamera og en mobiltelefon også.

 

Noen tips om kretser ol.?

Lenke til kommentar

Og med denne kan man forsyne en PC med modifikasjoner?

 

Hvordan er det du monterer denne herligheten? lager du et kretskort(etsing, fresing?) Og lodder på?

 

Vet ikke størrelsen på den LM317T tingsten så var vanskelig for meg å se det i hodet :)

 

Søkte på google og fant, er jo en transistor :p

 

Hvordan er det man velger ut kjøleribber? Har ikke snøring på det.. :S

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...