Gå til innhold

Hvorfor man bør fotografere med stativ


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, visst blir det skarpere bilder. Men når det er godt nok lys til tommelfingerregelen "lukkertid halvparten så kort som tallet på brennvidden", har man virkelig bruk for større skarphet enn det? Sånn stort sett? Mikroskopiske uskarpheter har som oftest veldig lite å si for seeropplevelsen.

Lenke til kommentar

Har de testet å ha feks 2 sekunds forsinkelse, så man tar bildet litt etter man har trykket? Personlig bruker jeg nesten aldri stativ, har et lite ministativ på ca 15 cm jeg bruker avogtil, men det har jo begrenset nytteverdi, å ta med seg større stativ rundt er jo veldig tungvindt, da får det heller være at bildene ikke er maks skarpe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Fotoglede er vel og et nøkkelord her,denne gleden kan fort forsvinne om en føler at en MÅ ha stativ med seg over alt :hmm:

 

Jeg har alltid med Benro karbon stativ som veier litt over 1 kg, men fotogleden blir rimelig begrenset hvis jeg skal bruke det hele tiden, med mindre det er typiske nattbilder som kun fungerer med stativ.

Lenke til kommentar

Kort og grei artikkel. Det ER et viktig poeng at om skarphet er viktig så kommer man ikke unna stativ.

 

Så må jo hver finne ut hvor viktig skarphet er for seg, og hvor viktig det er i forhold til andre faktorer, som bevegelighet/fleksibilitet og annet.

 

- Hvor mye har innebygd bildestabilisering enten i objektiv eller hus å si da?

- Er det bare på "laaaaange" lukkertider IS, O.I.S. etc. har noe å si?

Godt spørsmål. Det første er jo delvis besvart i mange tester, andelen (gjerne av ti skudd) som vurderes som skarpe, temmelig skarpe, ganske uskarpe og veldig uskarpe bedres dramatisk med stabilisator rundt 1/35mm-ekv-brennvidde. Men da tester man jo ikke for kritisk skarphet, men for hvor mye lenger lukkertid du får akseptabel skarphet. Så det er et interessant spørsmål.

 

Stabiliseringssystemene har bare begrenset handlingsrom (hvor mye de kan bevege optikk/sensor, og hvilke frekvenser de kan holde styr på), så de er optimalisert for å virke optimalt rundt grensen for hva mennesker kan håndholde stødig i forhold til brennvidde, og dermed utvide handlingsrommet noen blendertrinn. Det går en grense når du nærmer deg et halvt sekund, avhengig av brennvidde så klart, og ikke minst av hvor skarpt og hvor stor andel skarpe skudd du skal ha. Og på sånne lukkertider er jo motivbevegelse og en utfordring ofte. Oppover så tviler jeg på at de klarer å gi noe ekstra når man passerer 1/(4xbrennvidde), men det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Hvis man klarer å få skarpere bilder enn eksempelbildet i artikkelen (det med stativ og speillås, altså) så kan man med god samvittighet la stativet ligge hjemme? Bra gjort å vise forskjell imellom et uskarpt bilde og ett skarpt bilde, når ingen av bildene er skikkelig skarpe.

Dette var en skikkelig tulleartikkel.

Lenke til kommentar
Poenget her er jo at speilet lager vibrasjon uansett hvor stødig man er. Bildestabilisator eller ikke :)

Speilets vibrasjon vil ha samme frekvens, vibrasjonsstyrke og varighet uansett hvilken lukkertid man bruker. Ved veldig korte lukkertider vil speilets vibrasjon ha lite å si.

 

Uansett så vil jeg si at ståltrådwirestativ* er en lettvint mellomting mellom stativ med stive ben og håndholdt.

 

* M8-skrue for kamerafeste. En ca 10 cm lang stav/plate til å trå på og en stålwire til å forbinde disse. Hold kameraet så stålwiren strammer og man har et ok ettbenstativ. Kveilen får lett plass i fotoveska.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Bildestabilisering har ein god del å sei, å ha IS i kamera, evetuelt i objektiv, spessielt der det er meiningsløst å bruke stativ som på skip og båter der risting av motor og propeler å sjøgang gir ulike bevegelser som en klarer å hadntere bedre hand holdt, på tog buss kan gjerne Gorillapod være til god hjelp.

 

Når det gjelder "problemet" med skarphets er det også eit spørsmål om oppløsning i kamera og betrakning i 1:1 på skjermen, og har man gått frå Canon EOS 1000D, og opp til EOS7D, og ikkje oppgradert obtikk, så er gjerne der det svakeste ledde er.

 

Med kort lukker og stativ er svært litt å hente angåande skarphet, så lenge det ikkje er snakk om Store tele objektiver.

Lenke til kommentar
Poenget her er jo at speilet lager vibrasjon uansett hvor stødig man er. Bildestabilisator eller ikke :)

Speilets vibrasjon vil ha samme frekvens, vibrasjonsstyrke og varighet uansett hvilken lukkertid man bruker. Ved veldig korte lukkertider vil speilets vibrasjon ha lite å si.

Man snakker vel gjerne om området fra 0.3 til 3.0 sekunder?

 

Uansett så vil jeg si at ståltråstativ* er en lettvint mellomting mellom stativ med stive ben og håndholdt.

 

* M8-skrue for kamerafeste. En ca 10 cm lang stav/plate til å trå på og en ståltrå til å forbinde disse. Hold kameraet så ståltråden strammer og man har et ok ettbenstativ. Kveilen får lett plass i fotoveska.

Er det bedre med ståltråd enn hyssing? Hørtes så digert ut med ståltråd + -plate :hmm: Og, husk speillås hvis du er i aktuell lukkertidsintervall :yes:

Lenke til kommentar

Med veldig korte lukkertider tenkte jeg på 1/1000s - 1/8000s for jeg er litt usikkr på hvor korte lukkertider man må ha for at speilets vibrasjoner blir ubetydelige. Det kan godt hende det er kort nok med 1/100s - 1/1000s også.

 

Ståltråd er stivere enn hyssing så det vil bli litt stivere. Egentlig tenkte jeg på stålwire av den typen man bruker til bremsewire på sykler. Jeg skal korrigere det i originalinnlegget. "Plata" trenger ikke være noe større enn en stemmegaffel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

At man også holder kameraet stødig er viktig, det samme når man trykker ned utløserknappen. Kan fort skje at man samtidig "trykker ned" kameraet så at det flytter seg mer enn nødvendig i det man tar bildet.

 

Joe McNally sitt "da grip" går aldri av moten:

 

Lenke til kommentar

Poenget her er jo at speilet lager vibrasjon uansett hvor stødig man er. Bildestabilisator eller ikke :)

 

Jeg har ikke speil :)

 

AtW

 

Da er det jo ikke noe problem ;)

 

Tror du det er slik? Jeg er litt skeptisk, men det er kanskje sånn at denne effekten ikke opptrer i det hele tatt på speilløse kamera (at det er skarpere med stativ selv på relativt korte lukkertider)

 

AtW

Lenke til kommentar

Fotoglede er vel og et nøkkelord her,denne gleden kan fort forsvinne om en føler at en MÅ ha stativ med seg over alt :hmm:

 

Jeg har alltid med Benro karbon stativ som veier litt over 1 kg, men fotogleden blir rimelig begrenset hvis jeg skal bruke det hele tiden, med mindre det er typiske nattbilder som kun fungerer med stativ.

 

Jepp,stativet er med i bilen og brukes med behov.

Det jeg tenkte på med fotoglede var at en ikke måtte skape et inntrykk av at stativ må brukesoveralt, ville neppe bli like godt motatt overalt om en kom drassende med det .

En erterpose kan i mange tilfeller være en god løsning om en må ha noe å støtte kamera på .

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...