Gå til innhold

Slik skapte de Worms (Amiga, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah, minnene!

 

En kamerat hadde på barneskolen demoen til Worms, og hvor mange timer vi la ned i den vet jeg ikke, men det var mange. Kjøpte Worms Reloaded når det kom på Steam, men jeg har aldri fått satt meg ned med det slik jeg håpet.

 

Fin artikkel!

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vil bare komme med noen rettelser. Amiga som spilleplatform levde lenge etter Commodores død. Takket være Team 17, ClickBoom og andre spillfirmaer. Store titler som Myst, Quake, Capital Punishment, Alien Breed 3D The Killing Grounds, Wasted Dreams, Trapped II, Payback (Amigas svar på GTA! dette kom også ut for GameBoy), Genetic Species, Tracker Hero (ja guitar hero for Amiga, bare med mods istedet!), Tales of Talmar, Birdie Shoot, Software Tycoon, Earth 2140, Napalm (Amigas rååeste strategi spill), Foundation, Shogo, Simon The Sorcerer II, Heretic II, WipeOut 2097, T-ZerO, Virtual GP (3D racing spill som fungerer utmerket på "kraftigere" Amigaer), Virtual Karting, Virtual Karting II, Xtreme Racing, Burnout (knockout racing spill) ++++ Det kom så mye, så det å si at Amigas spillmarked døde etter Commodores konkurs er vel ikke helt sant. Ja, det gikk ned, men jeg vil nesten påstå at mange av spilltitlene som kom for Amiga etter Commodores død i 1994 hadde dessto bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Ahhhhhh. Amigaens beste flerspiller spill. Jeg var nesten sikker på at jeg hadde worms directors cut allerede i 1996. Men det får så være. Makan til knall multiplayerspill skal du lete lenge etter. jeg og mine kamerater satt kveld etter kveld med pils og spilte worms. USLÅELIG!

Lenke til kommentar

Fin artikkel, men den mangler Qbasic spillet "Gorilla". Mistenker at det kom før tanx - mener å huske at jeg spilte det på 2/86en, og at vi moret oss godt med å redigere det i dos edit. Det var ganske populært, og såvidt jeg kan huske var det et spill alle kidsene med PC hadde selv i 1990, eller sånn ca. da, hvem kan huske så langt tilbake.

Lenke til kommentar

Hei. Jeg vil bare komme med noen rettelser. Amiga som spilleplatform levde lenge etter Commodores død.

Heisann. Jeg er ikke enig i rettelsene dine. Jeg kjenner til de spillene du trekker frem, fordi jeg var der selv. Jeg kjøpte AmigActive helt til bladets nedleggelse, godt forbi årtusenskiftet. Men jeg sier aldri at Amigaen som spillplattform døde etter Commodore forsvant. Jeg sier at plattformens tid som populær spillplattform snart var over, og det står jeg ved. Fra 95/96 av var det en plattform kun for de hardbarkede entusiastene, resten av verden gikk over til PC og PSX.

 

whorebeast: Jeg tror ikke Andy Davidson hadde spilt Gorillas. Han snakket om "that tanks game". Jeg antar det refererer til Tanx på Amiga, siden det var plattformen han hadde. Men det fantes også et eldre MS-DOS-spill som het Tank Wars som var en god del eldre enn Gorillas og Tanx (som er omtrent like gamle hvis ikke jeg tar feil), og sjangeren i seg selv er mye eldre.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Commodore døde i 1994, men Amiga Technologies produserte Amiga maskiner allerede i 1995 igjen. Escom gikk konkurs i 1996. Men PPC kortene kom i 1997 og i 1999 kom det PCI.

 

De beste Amiga spillene kom faktisk etter at Commodore gikk konk!

 

Pinball Illusions (1995)

SlamTilt (1996)

- De beste Pinball spillene kom etter 1994!

 

Breathless (1995) YouTube:

- Stort nokk Amiga spill til at flere PC blader ble forrundret over at Amiga kunne såpass

 

Gloom Deluxe (1996) YouTube:

 

Alien Breed 3D (1995)

Alien Breed 3D II (1996)

- Disse var kjempepopulære.

 

Trapped II (1997) YouTube:

- Det mest avanserte Amiga spillet noensinne.

 

The Shadow Of The Third Moon (1997) YouTube:

- Beste musikken noensinne til et spill! Dette er klasse over alle.

 

Wasted Dreams (1997) YouTube:

- Kanskje et av de beste adventure spillene som er laget etter min mening. Spillet kom

kun ut på Amiga CD-ROM og ble bare spilt av folk med CD-ROM koblet til sin A1200 eller A4000.

 

 

+++ Amiga hadde langt flere stortitler med "kvalitet" etter 1994 vil jeg nå si. WipeOut 2097 kom ut for Amiga så sent som 1999 også.

 

Det at resten av verdenen gikk over til PC og PSX er vel sant, men det ble utviklet masse spill for Amiga etter 1995/1996 som bare kom ut for Amiga og som hadde kvalitet. Så det ble releaset mange gode spilltitler etter 95/96.

Lenke til kommentar

Ikke mer enn 10 år siden jeg gikk over til PC som hovedplattform for spill gitt. Amigaen funker den dag i dag :)

 

Funker fint, og har masse bra spill, som jeg fortsatt spiller (dog på emulator i disse dager). Men den var rimlig død som plattform i praksis rundt 95.

 

Ellers likte jeg worms veldig godt, som artikkelen var inne på så var den type spill populært lenge, programmerte selv en variant på min casio-kalkultor på videregående. (dog betraktelig mindre avansert enn worms :))

 

AtW

Lenke til kommentar

Det at resten av verdenen gikk over til PC og PSX er vel sant, men det ble utviklet masse spill for Amiga etter 1995/1996 som bare kom ut for Amiga og som hadde kvalitet. Så det ble releaset mange gode spilltitler etter 95/96.

Javisst. Jeg vet ikke om du fikk det med deg, men som jeg skrev: jeg var der selv. Jeg husker alle disse spillene, og jeg har spilt de fleste av de du nevner. Men jeg skriver for det første aldri at det ikke kom gode Amiga-spill etter 95/96, og for det andre er det klart at de store aktørene i spillindustrien forlot Amiga-markedet rundt dette tidspunktet.

 

Når det er sagt leker jeg stadig med tanken på å skrive artikler om noen av de gode Amiga-spillene fra denne perioden, for det er mange ukjente perler der (og ja, jeg har også en oppgradert Amiga som fortsatt funker).

Lenke til kommentar

Kanskje vi har tenkt forbi hverandre. Jeg er en hardbarka Amiga entusiast fortsatt. Her er noen Amiga spill som er verdt å få med seg.

 

Burnout for Amiga

 

Final Odyssey

 

Unreal

 

Pinball Illusions

 

Tales from Heaven -Super Mario 64 for Amiga sortof

 

Det kom også endel Amiga CD-ROM spill, men det kan man ta siden så man ikke spammer for mye, hehe :)

Lenke til kommentar

Fant det første Worms spillet til PC for leeenge siden og gliste nesten på meg kjevebrudd. Genialt til lokal multiplayer. Fortsatt er Worms på X360 ett av de spilla som stadig vekk går igjen når vi sitter noen folk i soffaen og gaper. Herlig lite seriøst, men alle vil jo vinne. Ett eller annet med de markene vekker mørke, diabolske, kompetitive sider i de de fleste.

Lenke til kommentar

Kanskje vi har tenkt forbi hverandre. Jeg er en hardbarka Amiga entusiast fortsatt. Her er noen Amiga spill som er verdt å få med seg.

 

Burnout for Amiga

 

Final Odyssey

 

Unreal

 

Pinball Illusions

 

Tales from Heaven -Super Mario 64 for Amiga sortof

 

Det kom også endel Amiga CD-ROM spill, men det kan man ta siden så man ikke spammer for mye, hehe :)

 

 

Enig med de fleste, men synes Unreal var makkverk i forhold til Shadow of the Beast-serien.

Synes også Gods og Barbarian 2 (adventure-spillet som Psygnosis laget) er verdt å nevne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...