Gå til innhold

(SPOILERTRÅD) Game of Thrones - For oss som har lest bøkene || IKKE bruk sitering av brukere utenfor tråden


Anbefalte innlegg

Etter mye om og men i søstertråden hvor serien diskuteres episode etter episode, kom det klart frem at en spoilertråd for de som har lest boken vil være på sin plass!

 

Her kan vi som har lest bøkene diskutere boken kontra serien og rose/kritisere produsenter sine valg et cetera.

 

 

Game of Thrones

 

gameofthronesle2.jpg

 

 

Game of Thrones @ HBO

 

A Song of Ice and Fire @ Wiki

 

 

 

WikiFullASoIaFSizeEdit.JPG

 

A Game of Thrones, første bok i serien.

 

A Clash of Kings, andre bok i serien.

 

A Storm of Swords, tredje bok i serien.

 

A Feast for Crows, fjerde bok i serien.

 

A Dance with Dragons, femte bok i serien.

 

Det er planlagt to bøker til i serien etter disse fem, "The Winds of Winter" og "A Dream of Spring".

A Dance with Dragons har utslippsdato 12. juli 2012.

 

George R. R. Martin, mannen bak bøkene.

 

Endret av Jesse Pinkman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og da kan vi konkludere med at jeg leste A Game of Thrones for raskt, var egentlig ikke så veldig glad i den boken - ble mer fanget i historien etterhvert. Så jeg har ikke fått med meg ting jeg burde ^^.

Jeg husker i alle fall at jeg skjønte veldig fort at Loras var glad i menn. Og mange av de nye scenene i TV-serien var ikke mulig i bøkene på grunn av at det ikke var noen POV-karakterer i nærheten, og det måtte da skje i bakgrunnen. Siden TV-serien ikke har samme POV-oppbygning, får du innsyn i samtaler mellom karakterer som Robert og Cersei lenge før hun fikk POV-kapitler.

 

Men for å ta opp igjen tråden fra den andre... tråden:

 

Petyr er vel den som spiller spillet (the game of thrones) best av alle. Og han har nok en baktanke med å hjelpe Ned, men hva vil han oppnå på dette tidspunktet i historien?

 

Når det gjelder hans vennskap til Cat fra barndommen så tviler jeg på at han vil hjelpe mannen som giftet seg med kvinnen han elsker, og som er broren til mannen som tok henne fra ham ved å latterliggjøre ham i tvekamp og som var nær ved å drepe ham. Det er heller trolig at Petyr vil rydde Ned av veien, men hadde han planer om å få Ned fengslet allerede nå?

 

Hva vil Petyr oppnå ved å få Ned til å avsløre at dronningens barn ikke er Roberts barn (ved å vise at alle Roberts barn har mørkt hår siden "the seed is strong"). Tror Littlefinger at den nye kunnskapen vil gjøre at Ned sår tvil ved tronens arving? I så fall, hva håper han Ned vil gjøre med denne kunnskapen? Jeg vet jo hva som skjer, men tviler på at Littlefinger kunne forutse det allerede nå. Og handlet Ned som Baelish hadde håpet?

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Littlefinger sine motivasjoner tror jeg er ganske konfliktfylte. Selv om han er en av de flinkeste i spillet, og i prinsippet setter seg selv høyest, så blander han stadig inn det - i sammenlikning - lite sofistikerte følelseslivet sitt. Han er fremdeles mer enn litt betatt av Cat, og vil gjerne demonstrere for henne at han er nyttig også videre - også gjennom å hjelpe Ned. Samtidig klarte nok besøket fra Ned og Cat å vekke til live masse gammel sjalusi, slik at han ikke egentlig ser det som et problem hvis det går med Ned som med Jon Arryn.

 

At han er sykelig opphengt i Cat blir jo enda mer åpenbart senere, da kulminasjonen av månedsvis med planlegging er at han tar med seg Sansa til The Eyrie.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at Sansa omsider blir en karakter du ikke vil kaldkvele, og slår Littlefinger i sitt eget spill. Men bokspekulasjon passer kanskje bedre i boktråden. :p

 

Hvor mye tror dere de får med i neste episode? Ut i fra tittelen regner jeg ned vi får se Viserys bli "kronet", men jeg håper også på å få se trial by combat-scenen.

Lenke til kommentar

En episode er vel på 5 kapitler +-, så å få sett "kroningen" til Viserys er vel det sjanse for i neste episode.

Viserys er en av mine favoritter i serien, så det blir synd å miste han.

 

edit: Og ut ifra tittelen på episoden, såklart. "A Golden Crown" hinter ganske mye om at det vil skje.

 

edit2: Eksamensforberedelse i matte i 6 timer, så siden jeg har engelsk fikk jeg lese bok isteden. Da blir det unnagjort noen kapitler idag. :)

Endret av Friksjon
Lenke til kommentar

Jeg tror littlefinger enten kommer som en stor og viktig player, eller så dør han ganske kjapt i bok fem.

 

Jeg er veldig spent på hvordan de løser scenene der the hound blir en stadig snillere og snillere fyr mot søstrene stark..

Tror den eneste som greier å avsløre Littlefingers spill er Tyrion, eventuelt Sansa hvis hun bestemmer seg for å "ta" ham. Likte også at Cersei gikk på en smell, mest på grunn av uvitenhet og udugelighet. Hun har ikke vært god nok til å skjule handlingene sine, og malte seg selv inne i en hjørne.

 

Men det blir mer bokspekulasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg er svært postitivt overasket over hvor dyktige barna i serien er og hvor godt de passer til rollen. Syntes Robert Arryan var helt perfekt!

 

Håper vi i senere sesonger får se den godeste Podrik Payne, som i mine øyne er en kjempeartig liten skrue. Den gutten er det alltid ett eller annet morsomt med.

Lenke til kommentar

Littlefinger gjør bare det som tjener Littlefinger. Ved å få Jon Arryn drept åpnet han muligheten til å gifte seg med Lysa, samt at han sådde et av de første frøene som førte til borgerkrig. Ved å manipulere Ned ryddet han Catelyns ektemann av veien, samtidig som vi kom til the point of no return når det gjelder borgerkrigen. Jeg tror at Neds død var en del av Littlefingers plan. Når han først hadde forrådt Ned etter Roberts død, ville han mistet Catelyns gunst om Ned levde lenge nok til å fortelle henne om dette. Når Tyrion avhører Janos Slynt i bok 2 mener jeg å huske at Slynt innrømmer å ha visst om halshuggingen på forhånd. Ettersom Slynt er Littlefingers mann, visste også Littlefinger. Hadde han da ønsket å redde Ned, kunne han bare sendt en liten fugl for å hviske i Cerseis øre.

 

Jeg synes ikke det er så spennende hvorfor Littlefinger hjelper Ned indirekte istedenfor direkte. Det store spørsmålet knyttet til hans motivasjoner synes jeg er hvorfor han prøver å drepe/sette Tyrion ut av spill.

 

Etter fire utgitte bøker er det naturlig å anta at Littlefinger forgiftet Tyrions mat i Joffreys bryllup. Da hadde han jo en klar motivasjon for det - gjøre Sansa til enke. Men Littlefingers spill mot Tyrion (om det er korrekt at han forgiftet maten) begynte jo ikke her. I første bok prøver han å legge skylden for mordforsøket på Bran i Tyrions hender. Dette kan jo bare ha en hensikt?

 

Hvorfor gjør han dette?

Endret av -Q-
Lenke til kommentar

Littlefinger gjør bare det som tjener Littlefinger. Ved å få Jon Arryn drept åpnet han muligheten til å gifte seg med Lysa, samt at han sådde et av de første frøene som førte til borgerkrig. Ved å manipulere Ned ryddet han Catelyns ektemann av veien, samtidig som vi kom til the point of no return når det gjelder borgerkrigen. Jeg tror at Neds død var en del av Littlefingers plan. Når han først hadde forrådt Ned etter Roberts død, ville han mistet Catelyns gunst om Ned levde lenge nok til å fortelle henne om dette. Når Tyrion avhører Janos Slynt i bok 2 mener jeg å huske at Slynt innrømmer å ha visst om halshuggingen på forhånd. Ettersom Slynt er Littlefingers mann, visste også Littlefinger. Hadde han da ønsket å redde Ned, kunne han bare sendt en liten fugl for å hviske i Cerseis øre.

 

Jeg synes ikke det er så spennende hvorfor Littlefinger hjelper Ned indirekte istedenfor direkte. Det store spørsmålet knyttet til hans motivasjoner synes jeg er hvorfor han prøver å drepe/sette Tyrion ut av spill.

 

Etter fire utgitte bøker er det naturlig å anta at Littlefinger forgiftet Tyrions mat i Joffreys bryllup. Da hadde han jo en klar motivasjon for det - gjøre Sansa til enke. Men Littlefingers spill mot Tyrion (om det er korrekt at han forgiftet maten) begynte jo ikke her. I første bok prøver han å legge skylden for mordforsøket på Bran i Tyrions hender. Dette kan jo bare ha en hensikt?

 

Hvorfor gjør han dette?

Littlefinger hadde ikke SÅ mye å gjøre med å starte borgerkrigen:

-Jaime prøvde å drepe Bran ved å kaste ham fra tårnet.

-Joffrey prøvde å drepe Bran med en stjålet kniv og en leiemorder.

-Ned greide fint selv å få fiender i hoffet.

-Littlefinger hadde ingenting med at Tyrion tilfeldigvis møtte på Catelyn, og ble tatt til fange. Han fikk henne til å tro at det var Tyrions kniv, riktignok.

-Det var Joff alene som ville henrette Ned. Dronningen ønsket ikke det.

-Littlefinger kunne ikke forutse at Ned ville gi dronningen en sjanse til å flykte. Hvis Ned hadde gått hardt ut og avslørt henne offentlig, med støtte fra Renly, Stannis etc. hadde Ned greid seg bra. Det var ikke før Ned gav dronningen en sjanse, og dermed fikk tid til å danne et motangrep, at Littlefinger forådte Ned.

-Slynt kunne vel ikke vite om Joffs planer siden selv ikke moren visste om det før det skjedde.

-Var planen å drepe Joff eller Tyrion? Uansett var nok Olenna Tyrell innblandet, sammen med Littlefinger. Han avslørte også til Lannister'ene at Olenna ville at Sansa skulle giftes bort til Tyrells arving.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Hyrlen: Nei, det var ikke Tyrions kniv. Den tilhørte en gang Littlefinger, men han må ha gitt den bort, for Joffrey fant den i sin fars våpensamling eller noe sånt.

 

Littlefinger hadde ikke SÅ mye å gjøre med å starte borgerkrigen:

Tja. Jeg er enig, til en viss grad. Littlefinger er den eneste karakteren jeg kan komme på som aktivt jobber for å oppnå borgerkrig (av de sentrale karakterene på dette tidspunkt, i det minste). Eller kanskje det blir feil å si at han aktivt jobber for å starte borgerkrig, men han jobber i alle fall aktivt for å så splittelse, vil jeg si. Her gjorde han ikke nødvendigvis veldig mye, men han gjorde svært avgjørende ting.

 

La oss si at borgerkrigen hadde to utløsende faktorer, akkurat som skuddene i Sarajevo utløste første verdenskrig:

 

- Catelyn fanget Tyrion

- Ned ble drept

 

Bak disse utløsende faktorer ligger det naturligvis et intrikat mønster av intriger, akkurat som det lå mye mer bak første verdenskrig enn et drap. Men Littlefinger var delaktig i begge disse utløsende faktorene, spesielt når det gjelder Ned.

Littlefinger hadde ingenting med at Tyrion tilfeldigvis møtte på Catelyn, og ble tatt til fange. Han fikk henne til å tro at det var Tyrions kniv, riktignok.
Joffrey prøvde å drepe Bran med en stjålet kniv og en leiemorder.

Helt korrekt, helt enig. Men for det første, mener jeg det er irrelevant at Joffrey sto bak det andre mordforsøket på Bran. Tyrion fikk skylden, og Littlefinger skapte således ytterlige en grunn til splittelse mellom Stark/Tully og Lannister, en splittelse som førte til krig i the Riverlands. Som jeg var inne på i slutten av posten, så kjenner jeg/vi ikke Littlefingers beveggrunner når det gjelder Tyrion (før han giftet seg med Sansa, i det minste). Det Littlefinger gjorde ved å legge skylden på mordforsøket hos Tyrion, var ikke bare å intrigere mot ham, men også å lyve for Catelyn. Vi vet ikke hvorfor. Jeg ser frem til å bli bedre kjent med Littlefinger og hva som ligger bak hans handlinger, for å si det sånn.

Littlefinger kunne ikke forutse at Ned ville gi dronningen en sjanse til å flykte. Hvis Ned hadde gått hardt ut og avslørt henne offentlig, med støtte fra Renly, Stannis etc. hadde Ned greid seg bra. Det var ikke før Ned gav dronningen en sjanse, og dermed fikk tid til å danne et motangrep, at Littlefinger forrådte Ned.

Jeg kan ikke si meg helt enig med deg her. Nei, Littlefinger kunne ikke forutse at Ned skulle gjøre noe så Ned-sk som å gi Cersei en sjanse til å flykte. Men det er jo Ned-sk... Og Littlefinger visste hvor håpløs, eller snarere uvillig, Ned var til å spille the Game of Thrones. Samtidig visste han at den godeste Ned var ærefull til det dumme.

Når det er sagt, så sitter jeg ikke her og påstår at Littlefinger forutså det Ned gjorde.

 

Poenget mitt er heller at Littlefinger ikke var avhengig av at Ned ga henne en sjanse.

 

Hvis Ned hadde gått hardt ut og avslørt henne offentlig, med støtte fra Renly, Stannis etc. hadde Ned greid seg bra. Der er vi enige. Enda bedre, hvis Ned hadde avslørt henne for Robert, hadde han greid seg enda bedre.

Men Littlefinger gikk aldri bort til Ned og fortalte ham at Joffrey, Tommen og Myrcella var et resultat av Cerseis og Jaimes søskenkjærlighet. Han gjorde aldri mer enn å hjelpe Ned indirekte, og det endte med at Ned ikke handlet før det var for sent. Så døde Robert, og Ned havnet i en håpløs situasjon. Littlefinger hadde the City Watch, og det visste seg at han ikke var noen god venn...

 

Det er mange spørsmål man kan stille til Littlefingers spill når det gjelder Ned, men en ting er sikkert: Det endte på en måte som var ganske optimal for hans ambisjoner.

Det var Joff alene som ville henrette Ned. Dronningen ønsket ikke det.

Det var jeg jo inne på. Og om Littlefinger ville hindret dette, kunne han hvisket i dronningens øre. Altså hvis man går ut i fra at han visste, noe jeg gjør. Husk at Littlefinger i blant vet ting selv ikke Varys vet. Littlefinger har sine egne fugler, og en av dem var Janos Slynt.

Slynt kunne vel ikke vite om Joffs planer siden selv ikke moren visste om det før det skjedde.

Vår kjære Joff kan ha glemt å nevne den detaljen for sin bedårende mor. Jeg lette opp den scenen jeg nevnte i forrige innlegg. Tyrion konfronterer Janos Slynt, og har etterpå en samtale med Varys:

 

Varys: "King Joffrey gave the command. Janos Slynt and Ser Ilyn Payne carried it out, swiftly, without hesitation..."

Tyrion: "...almost as if they had expected it. "

 

Jeg må ærlig talt innrømme at jeg trodde det var mer som støttet opp om min tolkning av situasjonen. Jeg mente å huske at Slynt innrømmet forhåndskunnskap om dette, men det gjorde han ikke. Det eneste "sporet" i dialogen mellom ham og Tyrion er at Slynt virker svært selvtilfreds med hvor få, selv ikke Varys, som hadde forventet at Ned skulle bli drept. Pytt, pytt; jeg tolker det fortsatt på samme måte, men jeg klarte kanskje ikke å overbevise deg. ;)

Var planen å drepe Joff eller Tyrion? Uansett var nok Olenna Tyrell innblandet, sammen med Littlefinger. Han avslørte også til Lannister'ene at Olenna ville at Sansa skulle giftes bort til Tyrells arving.

Interessant spørsmål. Jeg heller mot Tyrion. Det er aldri lett å gjennomskue Martin, men at det var maten som var forgiftet syntes jeg egentlig virket litt åpenbart. Tyrion tømte ut vinen, uten at det egentlig foreligger noen rasjonell grunn. Og Tyrion er svært rasjonell. Så vinen ble aldri testet på en sau (det kunne vel vært aktuelt?), og ingen tenkte på at Joffrey stappet i seg fra Tyrions fat.

 

Du tar meg forresten litt på sengen, jeg hadde ikke tatt med Olenna Tyrell i min betraktning. Det burde jeg ha tenkt på, hun hadde jo allerede visst at hun "er med" i spillet. Samtidig vet vi at Littlefinger har hatt en god mulighet til å smi renker med Tyrellene, og tydeligvis benyttet han også muligheten til å skaffe seg sangfugler blant dem.

 

Faktisk begynner jeg å helle mot at Olenna sto bak, men at Littlefinger ikke hadde noe med forgiftningen å gjøre direkte. Jeg ser for meg dette:

 

- Olenna Tyrell planlegger å gifte bort Sansa til sitt barnebarn Willas.

- Littlefinger vil ikke miste Sansa til Highgarden, og avslører dette for Lannisterene.

- Tywin svarer med å gifte bort Sansa til Tyrion.

- Olennas svar på Lannisternes trekk er å forsøke å forgifte hennes ektemann. Står Olenna bak, ville det vært maten som var forgiftet, og hun kunne da umulig forutsett at dette ville resultere i Joffreys død. Hun ville neppe forgiftet vin Margaery kunne drukket av. Sto Olenna bak, var Tyrion målet.

- Via sine spioner i Olennas krets ville Littlefinger kjent til dette, tror jeg. Han vil fortsatt ikke miste Sansa til Highgarden, men trenger ikke gå i mot Olenna igjen, ettersom planen var at Sansa skulle flykte den kvelden. Det tjener Littlefinger, ettersom det vil gjøre det enklere for Sansa å komme seg unna. Samtidig ville han blitt kvitt Tyrion, og Sansa vært fri. Littlefinger trengte ikke gjøre noe som helst, bare la det gå sin gang.

Endret av -Q-
Lenke til kommentar

Hva skulle vært motivet med å drepe Tyrion? Han hadde ingen makt, og liten innflytelse i den perioden. Får det ikke til å stemme. :)

 

Edit: Dersom det er Littlefinger som står bak selvfølgelig, som virker trolig ettersom Sansa fikk hårnettet giften lå i fra ser Dontos, som jobber for Littlefinger. Men ja, ser logikken bak det dersom det faktisk var Olenna som stod bak.

 

Edit 2: Leser på westeros-forumet at folk stort sett er enige at det var Garlan Tyrell som helte oppi giften i begeret. Slu type isåfall! Han slo meg alltid som en skikkelig alright fyr.

Endret av OKMarius
Lenke til kommentar

Jeg ser, som nevnt, klare motiver for hvorfor Olenna og/eller Littlefinger skulle forsøke å drepe Tyrion. Jeg ser imidlertid ikke så mange motiver for hvorfor noen Tyrell skulle ønske livet av Joffrey? Sett bort i fra at han er en jævla idiot, naturligvis. Får vel ta en titt på Westeros-forumet og lese meg opp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...