Vindicator har skrevet et flott innlegg der SGSII sine egenskaper kommer godt fram. 17 punkter der Sensation må se seg bak Samsungs flaggskip...
Skal ikke kommentere alle punktene dine, da noen av dem er helt uvesentlig i den daglige bruken av en mobil.
Når det gjelder design, synes jeg Sensation er mye bedre enn Galaxy S II. Sensation er en liiiiten smule tynnere, men avrundingen gjør at den ligger veldig godt i handa. Designen til HTC har jeg alltid likt, og Sensation er griselekker. Kan ikke si det samme om iPhone-designen til SGSII da..
SGSII er muligens både tynnest og lettest av smartmobilene, men Sensation er ikke akkurat en tjukkas heller. Litt tynnere enn Desire og veier knappe 13 gram mer enn storselgeren til HTC. Når det gjelder punktet om design kan man ikke kåre en vinner, da det alltid vil være personlige preferanser som vil avgjøre dette.
Når det kommer til byggekvalitet, er jeg ikke i tvil om at Sensation føles mye mer solid ut enn SGSII.
Når det gjelder kamera, så er jeg tildels enig i at kvaliteten på stillbilder nok kunne vært bedre. Kameraet ser ut til å slite når det blir mye detaljer i bildet, gjerne på litt avstand. Ser spesielt at blader på trær blir uklare. Ellers synes jeg at kameraet tar veldig bra bilder. I Slashgears test får kameraet til Sensation pluss for naturlige farger på bilder.
Det jeg har sett av videoer i feks 1080p, gjør at jeg synes at det er litt vanskelig å skille mobilene i kvalitet. Noen av SGSII videoene jeg har sett, har lugget en del, men skal visstnok være fikset i en oppdatering. Uansett er opptak i stereo en funksjon SGSII ikke har.
SGSII har bedre frontkamera enn Sensation, men ingen dealbreaker for meg. Bruker det nok ikke uansett...
Sensation har mindre ram enn SGSII. Hvordan dette vil svekke Sensation ytelsesmessig vet jeg faktisk ikke, men det får vi vel svar på når flere tester kommer inn. Det eneste punktet som jeg faktisk mener er noe bekymringsverdig.
Sensation har 4gb med internminne, hvor 1.1gb er dedikert til apps. SGSII har 2gb til apps. Synes strengt talt 1.1gb er mer enn nok for folk flest. 500-600 apps må vel til for å fylle opp den plassen...
Sensation har en stor og fin skjerm, med fine farger og bedre oppløsning enn SGSII. En oppløsning som gjør det bedre å lese tekst når man feks surfer på nettet. Heldigvis er ikke skjermen like blass som den var på Desire HD. SGSII sin SuperAMOLED+ er den beste skjermen på markedet, men Sensation sin SLCD qHD er jammen meg ikke dårlig den heller.
Jeg skal ikke skrive så mye om CPU og GPU, da det ser ut til at benchmarktester ikke viser réelle resultater.
Låst bootloader vil nok være en dealbreaker for mange. EVO 3D skal visstnok ha samme låste bootloader, så mange devs vil nok jobbe med disse to mobilene. Føler meg rimelig trygg på at det kommer root til Sensation etterhvert.
Sensation har definitivt det beste UI'et. Sense 3.0 banker definitivt Touchwiz 4.
Sensation har LED-varsling.
Dette er uten tvil de 2 beste mobilene på markedet i dag. Gleder meg til å se en skikkelig test mellom de to mobilene, der scrolling rask opp og ned på internettsider og i appdrawer ikke er det eneste de tester... Til syvende og sist faller nok valget etter smak og behag, og mitt valg er HTC Sensation
Dette innlegget har blitt redigert av bushwacker: 24. mai 2011 - 18:42