Gå til innhold

Guide: Elektronikkens verden – Del 1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, hadde ikke vært dumt med en liten guide/gjennomgang av diff-likninger nei Marthe Ma..

 

Meeeeen, det ble vi i hovedsak ferdige forrige mandag, så dette var helt perfekt tiltak å få i disse dager. Denne artikkelen fylte igjen noen hull jeg har glemt, ga meg litt ny info som jeg burde kunne til onsdagen. :new_woot:

 

 

 

 

Venter spent på gjennomgang av spoler, vekselstrøm, fasesystemer, fasekompensering etc.. samt en oppdatering på kanskje thevenin, Nortons etc.. sine theoremer. :innocent: Det er snasent stoff.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Flott guide, men med fare for å være pirkete...

 

Ta for eksempel et batteri som gir ut 9 Volt og 1 Ampere.

 

Vil det ikke være kretsen som eventuelt trekker 1 Amp, og strøm kilden vil levere 1 Amp om den har kapasitet til det? På et strømadapter til for eks routeren vil det vel stå strømmen adapteret kan levere og spenningen den leverer, men routeren vil trekke det den trenger utifra den totale resistansen og om adapteret ikke klarer å levere strømmen den trenger vil den ikke fungere skikkelig (eller i det hele tatt). Altså adapteret leverer ikke det den kan med mindre kretsen krever det. Edit: Mens spenningen er konstant.

 

Arrester meg om jeg tar feil, det er lenge siden jeg kunne dette...

Endret av Obi-Wan
Lenke til kommentar

Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk,

det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk.

i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere.

Lenke til kommentar

Supert!

 

Dette var en fin guide, men du kunne med fordel kanskje forklart mer det helt grunnleggende. F.eks forskjellen på strøm, spenning og ladning, hvordan de er definert, at Ohms lov kun gjelder for kretser med konstant temperatur, etc, etc:).

 

Men som sagt, en guide som dette kom i allefall ikke for sent:P

Lenke til kommentar

Fin guide det her enkel og grei, syntes dog at ikke hele funktionaliteten ble tatt fram når det gjelder transistoren, det er riktig forklart at den funker som en bryter iforhold til digital elektronikk,

det som ikke nevnes er jo dens bruksområder innen analog elektronikk.

i og med at en av de store fordelene er at den kan variere "ut" spenningen i forhold til signalet inn på basen (ikke bare av og på), som gjør at transistorer er en viktig komponet i blant annet forsterkere.

ja det kan vel med fordel sammenlignes med en av disse:

https://secure.wikimedia.org/wikipedia/no/wiki/Potensiometer

 

Og greia med å bruke transistor som forsterker er vel å bruk inn-signalet til å styre transistoren slik at signalet blir gjenskapt på ett kraftigere utgående signal? Noe som gjær en transistor basert AM radio til noe av det enkleste en kan lage, eller?

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar

"Kondensatorens oppgave er å samle opp elektrisk strøm, for så å sende det ut igjen når spenningen forsvinner."

Dette er en veldig mangelfull beskrivelse. Hovedpoenget med en kondensator er at den leder vekselstrøm, men ikke likestrøm.

Forsåget riktig, men praktisk bruk for oss er utgjevning av pulser og help i likeretting trolig viktigst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...