Gå til innhold

Norges første IPV6 konferanse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Juji og DCG, DCG har helt rett :) Internasjonale aktører som Statoil forholder seg allerede nå til IPv6 for å ivareta sin globale konnektivitet, og har det som et krav til sine aksessleverandører, av ren nødvendighet. Mao, mye erfaring å vise til og dele med oss andre.

 

@b-real, Vi håper at du kan se på agendaen din en gang til. Det er mye ekspertise og ulike miljøer som er samlet på et sted for både faglig og sosialt treff. Jeg kan også opplyse deg om at Oslo-konferansen 23. og 24. mai er den første i en serie av IPv6-konferanser og jeg oppfordrer deg til å følge med på www.ipv6forum.no for oppdateringer om neste konferanse i Stavanger, høsten 2011.

 

For å bl.a. tilrettelegge en møtearena for bransjen før sommerferie og IPv6 day 8. juni, har vi jobbet med meget knappe deadlines foran akkurat denne konferansen. Neste konferanse vil bli annonsert god tid i forveien. Takk for interessen, og kontakt oss gjerne på post (at) ipv6forum.no ved spørsmål.

 

Mvh,

Linda Firveld

www.ipv6forum.no

Lenke til kommentar

Hva er det og diskutere?

ja jeg forstår at den norske stat kan kvalifiseres som tilbakestående, når det kommer til IT men IPV6 er faktisk nødvendig

det gir bedre mulighet for flowlabelig, bedre autoriserings teknikker og du kan ha hele IPV4 omfanget i EN IPV6 adresse. det er bare patetisk at vi ikke har byttet for lenge siden.

Lenke til kommentar

Jeg som sluttbruker ser jeg frem mot att alle begynner å bruke IPv6. Tenk all fordelene med å slippe å bruke NAT, alle mine duppeditter kan få en egen iIPv6 adresse, en til kjøleskapet (for å kunne sjekke om ølen har rett temperatur) en til web kameraet en til hvert lås på dørene der hjemme osv.

 

Tenk att allting kan ha sin egen adresse da kan vi glemme allting med telefonnummer, bare å ringe til Ipv6 adressen. Endelig kanskje videokommunikasjon kan bli en suksess.

 

Nå kommer jo allting med innebygde SIM kort,M2M kommunikasjon er på sterk frammarsj, og da må vi begynne å bruke IPv6 adresser.

Lenke til kommentar

Jeg som sluttbruker ser jeg frem mot att alle begynner å bruke IPv6. Tenk all fordelene med å slippe å bruke NAT, alle mine duppeditter kan få en egen iIPv6 adresse, en til kjøleskapet (for å kunne sjekke om ølen har rett temperatur) en til web kameraet en til hvert lås på dørene der hjemme osv.

 

Tenk att allting kan ha sin egen adresse da kan vi glemme allting med telefonnummer, bare å ringe til Ipv6 adressen. Endelig kanskje videokommunikasjon kan bli en suksess.

 

Nå kommer jo allting med innebygde SIM kort,M2M kommunikasjon er på sterk frammarsj, og da må vi begynne å bruke IPv6 adresser.

Tror heller jeg ringer til en dns-addresse, som kan gi forskjellig ip tilbake basert på time, dag og årstid (vinterhalvåret sendes alt til /dev/null, jeg er i dvale).

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kommune, og vi kunne forsåvidt tenkt oss å kikke litt på IPv6. Men sist jeg sjekket, så kunne ikke vi søke egne IPv6-adresser ennå.

Og det er jo veldig dumt da, hvis det "haster" sånn å få IPv6 på plass.

 

Noen som vet om dette har endret seg?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Spørsmålet er vel ikke så mye hvorfor Statoil er der, spørsmålet er hvorfor de store, EDB ErgoGroup og Atea, ikke er der som leverandører av kunnskap.

Endret av Bruker-245639
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kommune, og vi kunne forsåvidt tenkt oss å kikke litt på IPv6. Men sist jeg sjekket, så kunne ikke vi søke egne IPv6-adresser ennå.

Og det er jo veldig dumt da, hvis det "haster" sånn å få IPv6 på plass.

 

Noen som vet om dette har endret seg?

 

Hei, tenker du på registraren din eller hva refererer du til når du sier "Men sist jeg sjekket, så kunne ikke vi søke egne IPv6-adresser"? Du burde uansett benytte anledningen til å få med deg en energisk møtearena med det ypperste miljøpet i Norge på området.

 

Ha en riktig fin 17. mai så lenge :)

 

Mvh,

Linda

 

Linda Firveld

www.ipv6forum.no

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel ikke så mye hvorfor Statoil er der, spørsmålet er hvorfor de store, EDB ErgoGroup og Atea, ikke er der som leverandører av kunnskap.

 

Atea stiller definitivt og vår tekniske prosjektleder er fra Atea. EDB ErgoGroup stiller med deltagere i denne første konferansen og har et meget sterkt kompetansemiljø som jobber med IPv6 prosesser for sine kundeområder. Det er naturlig at operatører og nettverksprodusenter er sterkt representert i første runden, da de er blant de første gruppene som har merket etterspørselen og behovet en god stund allerede. Norge har også en rekke profiler som er internasjonalt anerkjente og deltar aktivt i ulike internasjonale arenaer for å fremme og utvikle arbeidet av IPv6-migrasjonen. Se programmet for detaljer, på www.ipv6forum.no :)

 

Mvh,

Linda

 

Linda Firveld

www.ipv6forum.no

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en kommune, og vi kunne forsåvidt tenkt oss å kikke litt på IPv6. Men sist jeg sjekket, så kunne ikke vi søke egne IPv6-adresser ennå.

Og det er jo veldig dumt da, hvis det "haster" sånn å få IPv6 på plass.

 

Noen som vet om dette har endret seg?

 

Hei, tenker du på registraren din eller hva refererer du til når du sier "Men sist jeg sjekket, så kunne ikke vi søke egne IPv6-adresser"?

Hei.

Jeg sjekket med Uninett, og svaret fra dem var at RIPE NCC fortsatt diskuterer om de skal dele ut PI-adresser i Europa. Men dette er et par år siden, og jeg håper jo at dette har endret seg nå.

Vi har en søknad inne nå på IPv4-adresser, men kunne også tenkt oss en segment med IPv6-adresser for å starte testingen.

Lenke til kommentar

@G CPE med IPv6 har begynt å komme nå og flere er nok på markedet innen året er omme. Jeg har en ZyXEL P-2612HNU-F3 hjemme som støtter IPv6, storebroren 2812 (Telenor sin VDSL2 CPE), får en FW oppgradering iløpet av sommeren.

2612 er litt rufsete i kantene akkurat nå, men neste FW oppgradering kommer med mere polish. Men ikke noe problem å bruke den som default IPv6 GW.

 

@Dal man kan få PI adresser så vidt jeg vet, men er hoops man må igjennom som vanlig.

 

http://www.ripe.net/ripe/docs/ripe-512#_8._IPv6_Provider

 

Dog det er mye letter å få IPv6 adresser enn IPv4 adresser for tiden. :roll:

 

Pedro

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel ikke så mye hvorfor Statoil er der, spørsmålet er hvorfor de store, EDB ErgoGroup og Atea, ikke er der som leverandører av kunnskap.

 

Atea stiller definitivt og vår tekniske prosjektleder er fra Atea. EDB ErgoGroup stiller med deltagere i denne første konferansen og har et meget sterkt kompetansemiljø som jobber med IPv6 prosesser for sine kundeområder. Det er naturlig at operatører og nettverksprodusenter er sterkt representert i første runden, da de er blant de første gruppene som har merket etterspørselen og behovet en god stund allerede. Norge har også en rekke profiler som er internasjonalt anerkjente og deltar aktivt i ulike internasjonale arenaer for å fremme og utvikle arbeidet av IPv6-migrasjonen. Se programmet for detaljer, på www.ipv6forum.no :)

 

Mvh,

Linda

 

Linda Firveld

www.ipv6forum.no

 

 

Yepp, EDB ErgoGroup stiller på konferansen og har hatt IPv6 infrastruktur gående en god stund. På World IPv6 Day den 8. juni vil både vi og noen av våre større kunder ha eksterne web sidene på IPv6. Pr idag har vi test web, mail (SMTP) og ekstern DNS på IPv6.

 

Per Weisteen

EDB ErgoGroup

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...