Gå til innhold

- Journalister favoriserer iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er enig! Og det irriterer meg fryktelig at det er slik!!

 

NRK har egne iPhone kurs, og det ville ikke overraske meg om flere andre i media/journalist bransjen har det samme. Det at "statskanalen" har dette synes jeg er uheldig og resulterer ofte til snikreklame for iPhone i artikler og sendinger.

 

Men samtidig er det bare å ta av seg hatten for Apple som klarer og få dette til, de er fantastisk flinke til drive markedsføring (og spesielt mot journalister)!

 

PS: Vet også at Apple ringer ofte til journalister for å lage artikler eller tipse dem om saker.

Lenke til kommentar

OT: Enda en artikkel med iPhone i tittelen :p

 

Lommedatamaskin er tingen, og iPhone var den første brukbare, men nå er det på tide for andre å ta over, så for meg er det en lettelse å lese at i enkelte regioner selges Android mer enn iPhone. Selvfølgelig husker alle den tiden IBM PC XT var den eneste tilgjengelige modellen, men den ekte frigjøringen kom når alle fikk lov å lage kompatible maskiner. Android er omtrent samme sted, så den filosofien er mye mer akseptabel for meg.

Lenke til kommentar

"Samtidig må det tas med i betraktningen at iPhone også har vært umåtelig populær blant norske mobilkjøpere,"

 

Blir litt høna-og-egget-diskusjon, dette her. Er iPhone populær fordi det skrivast so mykje om den, eller skrivast det so mykje om den fordi den er populær?

 

Min meining er det fyrste, men det er sikkert mange som er ueinige.

Lenke til kommentar

Jeg er enig! Og det irriterer meg fryktelig at det er slik!!

 

NRK har egne iPhone kurs, og det ville ikke overraske meg om flere andre i media/journalist bransjen har det samme. Det at "statskanalen" har dette synes jeg er uheldig og resulterer ofte til snikreklame for iPhone i artikler og sendinger.

 

Men samtidig er det bare å ta av seg hatten for Apple som klarer og få dette til, de er fantastisk flinke til drive markedsføring (og spesielt mot journalister)!

 

PS: Vet også at Apple ringer ofte til journalister for å lage artikler eller tipse dem om saker.

Lenke til kommentar

Litt enig her ja. Men etter å ha jobba i media noen år, ser jeg at Apple er ekstremt dyktige/kyniske på å få ressurspersoner til å bruke deres produkter (derav ovennevnte kurs). For eksempel får man voldsomme rabatter som medielærer på Apple-produkter (da jeg jobba som lærer var det 30% fra lokal butikk).

Lenke til kommentar

Tenk på saken da folkens.

 

Samsung Galaxy SII knuser iPhone ned i støvlene på det fleste områdene. Men ser vi denne mobilen på nyhetene noen sted??

 

Hver eneste lansering av iPhone får publisitet igjennom alle nyhetsformer på tv. Nrk og tv2 viser begge lansering av siste generasjon, samt at det også blir publisert på nettet.

Lenke til kommentar

Ja men det er ikke vg og dagbladet som har skrevet testene, de har bare blitt publisert via mediahuset og mobili.no

 

Men tenk selv da, når en mobil når nesten samtlige nyhetssendinger i hele usa, europa og andre deler i verden. Er ikke dette litt spesielt, med tanke på at det flusser opp andre konkurrenter som er bedre?

 

Apple har et ballegrep på mediaverden. Dette kunne Amobil/mobilen ha laget en artikkel om!:

http://androidnorge.wordpress.com/2011/03/01/markedsf%C3%B8ring-android-vs-apple/

Lenke til kommentar

Tenk på saken da folkens.

 

Samsung Galaxy SII knuser iPhone ned i støvlene på det fleste områdene. Men ser vi denne mobilen på nyhetene noen sted??

Ja, på forsiden av VG med overskriften "- Slår iPhone 4 ned i støvlene" Test: Samsung Galaxy S II (terningkast 6) :D

Det som er morsomt er at det er nettopp overskrifter som denne som bygger opp under at iPhone er den de facto standarden i bransjen gang på gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dekningen er spesielt overdreven for iPhone. Ser man på salgstallene, så er det jo telefonen veldig mange vil ha...

Men jeg tror vinklingen vil endre seg etter som markedsandelen for Android blir stadig større. Galaxy S-II er jo eksemplet på at nyskapende produkter får plass på forsidene.

 

Tipper eplegutta skal få svette mye, med bølgen av telefoner og åpenhet som Android og Google bringer...

Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken selv - at iPhone og Apple får ufortjent mye oppmerksomhet i media. VG er ikke Norges eneste mediehus som tilbyr Apple-produkter til sine ansatte for å si det sånn. Lett å konspirere rundt dette :-)

 

Imidlertid så er det vel sånn at Apple har vært og er fortsatt bedre som innovatør enn sine konkurranter. Skyt meg hvis jeg tar feil, men:

 

Flere mobiltelefonprodusenter forsøkte å lage "smarttelefoner" uten særlig hell (i privatmarkedet) før Apple lanserte sin iPhone i 2007. Forskjellen, så vidt jeg husker, var høyere brukervennlighet og nytteverdi for mye bredere og større kundesegmenter. Nå var ikke smarttelefoner lenger forbeholt proffbrukere i jobbsammenheng. Så vidt jeg vet så klarte ingen av de andre aktørene den gangen å respondere på dette før Android etter hvert ble en verdig konkurrent.

 

Samme historien har vel også gjentatt seg med nettbrett...

 

Sånn sett så "fortjener" nok Apple sin andel av rampelyset i media - de har, enn så lenge, rollen som bjellesau og både konkurrenter og kunder (og dermed også media?) følger dem.

 

Jeg håper imidlertid at media i større grad presenterer Apple som en aktør i et marked som består av mange andre aktører.

 

PS: Har aldri eid et Apple-produkt...

Endret av stian-hg
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke dekningen er spesielt overdreven for iPhone. Ser man på salgstallene, så er det jo telefonen veldig mange vil ha...

Men jeg tror vinklingen vil endre seg etter som markedsandelen for Android blir stadig større. Galaxy S-II er jo eksemplet på at nyskapende produkter får plass på forsidene.

 

Tipper eplegutta skal få svette mye, med bølgen av telefoner og åpenhet som Android og Google bringer...

 

Skal man se på salgstallene alene, så virker det åpenbart at Apple får langt flere atrikler per solgte produkt enn de fleste/alle andre

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan godt si meg enig i at Apple/iPhone får utrolig mye medieoppmerksomhet, og for mye av det. Dog er jeg noe uenig i vinklingen. Grunnen til at iPhone får så mye oppmerksomhet er i stor grad at folk leser artiklene. Når folk leser artiklene tjener avisene penger, og når avisene tjener penger på ei ku, så vil de melke denne for hva det er verdt. F.eks. gårsdagens artikkel om at iPhoner slår seg av om de blir for varme som for meg virker som en ikke-sak. Tåpne mobileiere som lar en svart telefon ligge i solsteken og mener de burde få penger for å tipse pressen om det. Blir rimelig overasket om ikke samme funksjonalitet eksisterer i tilnærmet samtlige androidtelefoner også, uten at det når ut til media.

 

Ser heller ingen som skriver om HTC Desire sin GPS-mottaker er dårlig. Kjenner flere som har Desire som ikke greier å lokalisere de. Hva dette skyldes skal ikke jeg spekulere i, men to enheter kjøpt med et halvt års mellomrom burde ikke ha dette problemet, men det blir litt OT.

 

Problemet er dessverre at alle som "elsker" iPhone/Apple og alle som "hater" iPhone/Apple leser alle artikler om iPhone (tilsynelatende). De som "hater" bruker masse tid i kommentarfeltet og syter over at det er så mange artikler om iPhone...

 

Synes heller Amobil og andre medier kunne strebet etter å være mer etterettelige og publisert nyheter i stedet for å prøve å skape inntekter ved å spekulere i hva som får folk til å lese/klikke på en artikkel uavhengig av nyhetsverdi. Man kunne f.eks. skrevet om noe av det Google annonserte i går som er med på å gjøre Android mye mer attraktivt, og ikke bare i forhold til mobiltelefoner. Hvordan Google tilsynelatende prøver å jobbe mot fragmentering, og at de har fått avtaler med mobilprodusentene som sikrer kundene at de får oppgraderinger til programvaren i minst 18 måneder. Dette er nyheter. At en dansk iPhone-hater mener at iPhone får for mye oppmerksomhet - "All PR er god PR" sies det - er ikke en nyhet spør du meg.

 

Mer nyhetsmessige Apple-artikler takk! Så kan den sparte energien brukes på å rapportere andre nyheter også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Endelig! Takk John Strand! :new_woot:

Den kan ikke engang kalles en lommedatamaskin. Det er et misbrukt begrep. (Den er bare en mobil, ikke mer.)

En lommedatamaskin er avansert. De lager ikke mange slike nå lenger.

 

Jeg fryder meg over artikler som handler om Linux og Android. Når jeg ser en om Apple... Blar jeg videre. Etter min mening, er artikler om førstnevnte mer utdannende enn artikler om sistnevnte.

 

Galaxy S II har mye større potensiale for alt en Iphone kan gjøre. Den har bedre kamera, bedre prosessor og mer frihet.

Lenke til kommentar

Ser heller ingen som skriver om HTC Desire sin GPS-mottaker er dårlig. Kjenner flere som har Desire som ikke greier å lokalisere de. Hva dette skyldes skal ikke jeg spekulere i, men to enheter kjøpt med et halvt års mellomrom burde ikke ha dette problemet, men det blir litt OT.

 

Løsning: http://androidforums...ps-problem.html

 

EDIT: På min Galaxy S, så har jeg redigert en GPS-fil i mobilen for å få raskere lock.

Slike bugs er kanskje forklaringen på hvorfor iPhone har større suksess enn Android - til nå.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...