Gå til innhold

Hva viser Samsung her?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe muffens med dette objektivet - det er sikkert ikke så mange måter å lage ett objektiv med disse spesifikasjonene, men dette var påfallende likt Nikon 300mm 2.8G VR (første versjon) - særlig stativfestet, knappene og ikke minst at det står "M/A - M" på knappen som velger manuell eller autofokus. Samsung skriver AF - MF på denne knappen på de andre objektivene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ser uansett latterlig ut for et system som fokuserer på liten størrelse. De forsøker vel å "komplettere" systemet, men jeg regner med de finner ut at folk kjøper noe annet enn speilløse kamera når de skal ha 300/2,8 objektiver. Grunnet registeravstand får man ikke adapter til særlig mange andre systemer heller (kun Sony NEX?).

 

Samsung har vist en prototype 700mm f/11 NX også. Men den blir sikkert mye mindre og lettere enn 300-millimeteren.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det ser uansett latterlig ut for et system som fokuserer på liten størrelse.

 

Hvem sier Samsung fokuserer kun på liten størrelse med NX? Mindre størrelse er jo en mulighet som speilløst gir, men Samsungs første modell var jo en ren "speilreflekskonkurrent" med innebygd søker. Riktignok en ganske kompakt entry level modell, men det er nok på det nivået speilløs teknologi må kunkurrere i dag.

 

Jeg vet ikke hvilke ambisjoner Samsung har for sitt system, men siden de satser helt speilløst antar jeg at de ønsker å konkurrere i hvert fall opp i semipro-klassen på litt sikt. Og da er jo 300mm F2.8 om ikke en storselger så i hvert fall et interessant objektiv å ha i objektivparken. Jeg synes forresten Samsung har vært flinke til å lansere interessant optikk til NX og det begynner å bli et bra alternativ til MFT.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med registeravstand og adapterkommentaren. Sony NEX har jo kortest registeravstand av alle så NEX-optikk vil ikke kunne brukes på noe annet system med adapter. Motsatt retning er vel ikke så interessant, i hvert fall ikke for NX-brukere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva du mener med registeravstand og adapterkommentaren. Sony NEX har jo kortest registeravstand av alle så NEX-optikk vil ikke kunne brukes på noe annet system med adapter. Motsatt retning er vel ikke så interessant, i hvert fall ikke for NX-brukere.

Det var motsatt retning jeg tenkte på. Altså å prøve å finne et marked for 300-millimeteren, utenfor Samsungs eget system.

 

Apropos semipro så har Samsung planer om en klasse over NX11 i følge veikartet på linken lengre opp her.

 

Hvis direktelinking av bilde fungerer så er det her:

SAM_9731.jpg

Lenke til kommentar

Altså å prøve å finne et marked for 300-millimeteren, utenfor Samsungs eget system.

 

Tviler på at det er veldig interessant hvis de ikke skal levere med forskjellige fatninger. Det er nok de færreste som er interessert i å betale for en 300mm F2.8 uten AF (og blenderstyring) selv om det skulle være mulig å bruke det med adapter. Adapter som gir AF og blenderkontroll er jo en mulighet i teorien, men så langt er det ikke mange eksempler på det.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...