Gå til innhold

Spill offisielt anerkjent som kunst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det var det jeg visste! Jeg er ingen nerd, jeg er en kunstsamler.

 

Ellers er jeg enig med Spartapus. Annerkjennelsen hjelper på, men det gjenstår mye arbeid før massene vil anse spill for å være noe annet enn hjernedød moro.

 

Hjelper på for hva? Greit nok, jeg kan ikek komme på en eneste definisjon av kunst der ikke spill kan bli innebefattet, men hva så? Er det virkelig så vikitg? Forøvrig er de fleste spill "hjernedød moro" i like stor grad som svært mange andre fritidsaktiviteter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Spill kan være kunst ja, men det er langt fra det samme som å si at alle spill er kunst. På samme måte som The Fast and The Furious er veldig langt fra en kunstfilm er spill som CoD MW2 veldig langt fra å være et kunstspill. Om en gamer skal kunne kalle seg kunstsamler må han nok samle spill som er langt fra mainstream...

Lenke til kommentar

Spill kan være kunst ja, men det er langt fra det samme som å si at alle spill er kunst.

 

Enten er spill kunst eller ikke, enkelt og greit.

 

På samme måte som The Fast and The Furious er veldig langt fra en kunstfilm

 

Hvis film er kunst, så kan du begynne å forklare meg hvorfor TFaTF er unntaket, om det er personlig smak som spiller inn blir dette et tøvete argument

 

Om en gamer skal kunne kalle seg kunstsamler må han nok samle spill som er langt fra mainstream...

 

Sludder og pølsevev.

"Alle" kjenner til Mona Lisa, ergo, Mona Lisa er mainstream og samtidig kunst.

Slike kommentarer gjør ikke annet enn å bidra til denne "elitismen" vi ser blant en del såkalte kunstkjennere, som mener Hollywood er en pest og en plage, og nipper til tsjekkisk brennevin mens de ser på en 7 timer lang film om ungarske tilslørte bondepiker.

 

Personlig smak er vel og greit, men å begynne å skille mellom kunst innad i et medie blir for meg tullete og hyklersk.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar

Spill kan være kunst ja, men det er langt fra det samme som å si at alle spill er kunst.

 

Enten er spill kunst eller ikke, enkelt og greit.

På samme måte som farge på papir enten er kunst eller ikke?

 

AtW

 

Skal jeg slenge meg etter det snøret så begynner en ny endeløs diskusjon om "Hva er kunst", og siden jeg er en veldig kjedelig person så melder jeg meg ut av den før den i det hele tatt starter.

 

Jeg nøyer meg med å si:

Brus er brus, kunst er kunst.

Lenke til kommentar

Hjelper på for hva? Greit nok, jeg kan ikke komme på en eneste definisjon av kunst der ikke spill kan bli innebefattet, men hva så? Er det virkelig så vikitg?

Det er ikke slik at jeg heiser flagget på grunn av denne nyheten. Det er bare hyggelig å høre at spillmediet får større annerkjennelse fra både media og offentlige institusjoner.

 

Forøvrig er de fleste spill "hjernedød moro" i like stor grad som svært mange andre fritidsaktiviteter.

Jeg tror du misforstår meg. Spill er kunst, men det betyr dermed ikke at alle spill er god kunst. De fleste spill er, i likhet med utallige filmer, tv-serier, bilder og bøker, hjernedød moro. Problemet er at mange fortsatt ikke forstår at spill kan være noe annet enn hjernedød underholdning.

Lenke til kommentar

Dette betyr ikke at spill er kunst, men at bransjen kan nyte godt av noen av de samme støtteordningene. Det gir mening, fordi spillbransjen kan sysselsette mange kunstnere, men det er ikke dermed sagt at spill er ren kunst. Dette er det mange grunner til. Den viktigste er kanskje at for at det skal være et spill, må brukeren ha noe han skulle ha sagt. Et kunstnerisk uttrykk er på et eller annet tidspunkt ferdig, mens spillets uttrykk i stor grad avgjøres av spillerens manipulasjon. Et spill inneholder selvfølgelig mye kunst, men er egentlig mer leketøy.

 

Jeg synes man burde slutte med denne spyttslikkingen. Spill er ikke kunst og hører ikke hjemme i de etablerte olympiske leker. Det burde ikke bety det spøtt for spilleren, som i stedet for å se opp til snobbene bør be dem dra til helvete.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spill kan være kunst ja, men det er langt fra det samme som å si at alle spill er kunst.

 

Enten er spill kunst eller ikke, enkelt og greit.

På samme måte som farge på papir enten er kunst eller ikke?

 

AtW

 

Skal jeg slenge meg etter det snøret så begynner en ny endeløs diskusjon om "Hva er kunst", og siden jeg er en veldig kjedelig person så melder jeg meg ut av den før den i det hele tatt starter.

 

Jeg nøyer meg med å si:

Brus er brus, kunst er kunst.

 

Hva er kunst er som du er inne på et veldig komplisert spørsmål, det er litt det som er poenget mitt. Uten å gå inn på akkurat hva som innebefattes av kunst (antakelig finnes det ingen presis definsjon)(interessant nok blir jo faktisk spill ofte brukt som et eksempel på noe som vi ikke klarer å definere, med fellestrekk mellom alle, men som er definert utifra alle tingene som er i gruppen "spill), så synes jeg det er litt enkelt å si at enten er alle spill kunst eller ingen. Jeg mener at ikke alle spill er kunst, uten at jeg synes det er hyklersk.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Det er (heldigvis) ikke noe fasitsvar på det, men i min bok så er all kunst er kultur, men ikke all kultur er kunst.

 

Det er betrakteren som bestemmer hva som er kunst og ikke. Kunst er for meg noe som går utover det rent underholdningsmessige, konkrete og funksjonelle. Kunst skaper emosjonelle tanker og følelser. Kunst er noe abstrakt og derfor rimelig udefinerbart.

Lenke til kommentar

Hva er kunst er som du er inne på et veldig komplisert spørsmål, det er litt det som er poenget mitt. Uten å gå inn på akkurat hva som innebefattes av kunst (antakelig finnes det ingen presis definsjon)(interessant nok blir jo faktisk spill ofte brukt som et eksempel på noe som vi ikke klarer å definere, med fellestrekk mellom alle, men som er definert utifra alle tingene som er i gruppen "spill), så synes jeg det er litt enkelt å si at enten er alle spill kunst eller ingen. Jeg mener at ikke alle spill er kunst, uten at jeg synes det er hyklersk.

 

AtW

Vår venn, ordboken, har heldigvis et par definisjoner på lager, så vi slipper å finne på noen.

 

Spill helt klart kunst. Om du synes det eller ikke er i grunn meningsløst å diskutere. Jeg kan synes en spade ikke er en spade fordi jeg ikke likte den, eller den gjorde jobben dårlig, men det ville fortsatt vært en spade.

 

Men det er klart, all kunst er ikke bra kunst. Jeg synes ikke fargeklatter på et lerret med tittelen "Angstens Angst" er bra kunst (og da sier man jo gjerne "det der er ikke kunst!") men det er, desverre, fortsatt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...