Gå til innhold

iPhone-sporing slettet av Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Typisk. Her fjerner Apple en veldig tvilsom funksjon i henhold til personvern kun fordi de "ble tatt på fersken", altså hadde denne selvsagt fortsatt eksistert om ikke media hadde omtalt den.

De virkelig store selskapene er utrolig sleipe når det kommer til slike ting, særlig når det kommer til tvilsomme funksjoner, som er lønnsomme, men ikke særlig populære hos brukerne.

Husker for noen år tilbake, lenge før GPS-brikker ble vanlig i telefoner - da hadde HTC installert en GPS-tracker i en populær modell, uten å informere brukerne. Nå ble dette oppdaget og media skrev om det. Men det er jo bare fantasien som setter grenser for hva de kunne brukt dette til hvis mange telefoner hadde hatt GPS uten brukernes vitende. FBI hadde sikkert betalt godt for tilgang til den...

Lenke til kommentar

Det er jo bra at Apple tar det til etterretning og virkelig legger ut en fiks på dette. Den kom også ganske kjapt, synes jeg.

 

De som skapte den største stormen om dette problemet, sa jo også at ingen informasjon ble videresendt til Apple. Man måtte ha direkte tilgang til enheten eller en relevant backupfil for å kunne hente ut informasjon.

 

Ja, skummelt at det lå åpent, men bra at det kommer en fiks så kjapt, selv om dataene egentlig ikke har vært på avveie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid gøy å laste ned over 600 MB for en oppdatering som på de fleste andre (moderne) OS hadde ligget på 10 kB.

 

De kan ikke forvente at brukere skal laste ned hele OS-et på nytt hver gang de gjør en endring. I fremtiden vil iOS og andre mobile platformer bli en populær platform for skadeprogramvare, noe som krever jevnlige sikkerhetsoppdateringer, noe som igjen krever et system der man kan oppdatere bare én del av systemet.

 

Android klarer dette helt fint. Min Desire har mottatt flere små oppdateringer over-the-air (nei, ingen iTunes). Dessuten oppdaterer telefonens innebygde apps (Google-apps) seg via Market. På iOS må man laste ned hele OS-et på nytt om Apple finner ut at de vil oppdatere f.eks kart-applikasjonen (noe de selvfølgelig ikke gjør utenom store oppdateringer). Google Maps blir oppdatert omtrent ukentlig på Android nå. Det kaller jeg utvikling.

 

Jeg liker iPad-en min, men jeg gidder nok ikke å oppdatere den før det kommer noe nyttig. Den ligger bare i leiligheten min uansett, så jeg føler meg ikke overvåket.

Lenke til kommentar

Advarsel, digresjon:

oj88: Se om du har fått 2.3.3 til desire din.. Jeg fikk det i går til min Desire HD.. Ble en helt ny telefon, er som en rakett nå!

En del endringer i "hovedmeny", statusskjermen, etc. samt bedre copy/paste, velge-tekst funksjoner o.a. Jeg tok den OTA over WIFI, da det var en stor oppgradering (~~100mb)

Lenke til kommentar

De kan ikke forvente at brukere skal laste ned hele OS-et på nytt hver gang de gjør en endring. I fremtiden vil iOS og andre mobile platformer bli en populær platform for skadeprogramvare, noe som krever jevnlige sikkerhetsoppdateringer, noe som igjen krever et system der man kan oppdatere bare én del av systemet.

 

Android klarer dette helt fint. Min Desire har mottatt flere små oppdateringer over-the-air (nei, ingen iTunes). Dessuten oppdaterer telefonens innebygde apps (Google-apps) seg via Market. På iOS må man laste ned hele OS-et på nytt om Apple finner ut at de vil oppdatere f.eks kart-applikasjonen (noe de selvfølgelig ikke gjør utenom store oppdateringer). Google Maps blir oppdatert omtrent ukentlig på Android nå. Det kaller jeg utvikling.

Jepp, det her er noe som bør bli forbedret, hoppet selv over 4.3.2 oppdateringen fordi jeg ikke orket å laste ned 600 MB for noen små endringer.

 

Android klarer det bra, men der har man og problemet med at ikke alle telefoner blir oppdatert innen rimelig tid, slik at sikkerhetshull ikke blir tettet...

Lenke til kommentar

Advarsel, digresjon:

oj88: Se om du har fått 2.3.3 til desire din.. Jeg fikk det i går til min Desire HD.. Ble en helt ny telefon, er som en rakett nå!

En del endringer i "hovedmeny", statusskjermen, etc. samt bedre copy/paste, velge-tekst funksjoner o.a. Jeg tok den OTA over WIFI, da det var en stor oppgradering (~~100mb)

 

Tror ikke 2.3 kommer til originale Desire ennå. Dessuten ligger den å støver, pga den har den kjente feilen at den restarter seg selv ved litt "heftig bruk" (hovedsaklig når mobilt nettverk er på, fungerer som regel bra på WiFi). Problemet blir bare verre og verre, og nå kan jeg knapt boote telefonen før den restarter. Er en laaang tråd om det på XDA. Løsningen er bytte av hovedkort, men siden jeg bor i Spania må jeg vente til jeg skal hjem. Har børstet støvet av Heroen. Funker ganske greit med root og VillainROM 13. Vurderer å prøve 2.3 på den også.

Lenke til kommentar

Jepp, det her er noe som bør bli forbedret, hoppet selv over 4.3.2 oppdateringen fordi jeg ikke orket å laste ned 600 MB for noen små endringer.

 

Android klarer det bra, men der har man og problemet med at ikke alle telefoner blir oppdatert innen rimelig tid, slik at sikkerhetshull ikke blir tettet...

Jepp, det er et forferdelig slit å la datamaskinen stå og laste ned en fil i løpet av noen minutter...det er jo ikke slik at man kan gjøre noe annet i mellomtiden, man faktisk sitte og nistirre på nedlastingsstatusen som langsomt tikker seg fram mot målet... :roll:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...