Gå til innhold

Toshiba lanserer engangsminnekort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er disse kortene med tanke på sikkerheten da? Holder de i 5 år?

 

Kan vell ikke tro at markedet er så stort for dette, kan ikke se noen sammenheng det kan brukes i på privat basis.

 

Antar det er vanlig flash-minne teknologi og da bør holdbarheten være rimelig bra. Har sett levetider på 10 år oppover referert. Mitt eldste CF-kort er rundt 10 år nå og fungert fint sist jeg brukte det. Problemet er vel heller at lesere vil forsvinne etter hvert som ny teknologi overtar.

 

Folk som tar et JPG-bilde i ny og ne kan sikkert bruke dette som backupløsning. Mange vil klare seg med 1GB i året, men at det blir noe veldig populært produkt tviler jeg litt på. For storforbruker er jo 1GB alt for lite.

Lenke til kommentar

Nå er vell ikke denne nyheten mest attraktiv for Akam eller kameragutta.

Dette appellerer mer til Hardware som erstatter for CD-R og muligens en ny måte å distribuere programvare på og naturligvis døden for BluRay.

 

Uansett, kort med skrivetilgang hadde uansett vært mer attraktiv om ikke annet, men ett steg i riktig rettning da det optiske drevet holder på å bli faset ut.

Lenke til kommentar

Det er (antageligvis) et veldig billig kort, som du kan fylle med data og legge i hylla.

Næh - tror jeg rørte der.

 

Dette kan i alle fall være interessant sammen med signering av filer fra kamera, spesielt om det kan integreres sammen med kortet - at man også kan få en nøkkel fra kortet og signere/legge dette sammen med fila.

 

Problemet er at signering kan knekkes dersom det er mulig å hente ut nøkkelen fra hardwaren. Både Canons og Nikons signeringsløsninger har blitt knekt - men såvidt jeg forstår skal man fysisk ødelegge og skru opp hardwaren for å få mulighet til å hente ut nøkkelen.

 

Skal dette brukes til sikkerhetsformål håper jeg noen dyktige sikkerhetsfolk har vært inn over løsningen - det er ikke nok med matematikere og ingeniører.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Sammen med rutiner som loggføring av kortets serienummer (ved utddeling) osv, kan dette langt på vei garantere at bevis ikke er tuklet med, selv uten kryptering/signering.

 

Tukling med bevis; -det er når man har bestemt seg for en tolkning av helheten og en masse detaljer at man kan begynne å ønske seg "litt tydeligere bevis". Under normalt bevisopptak er det veldig vanskelig å rigge det mot en bestemt konklusjon, bl.a. fordi det er mange involvert i bevisopptaket.

 

Jeg kan godt tenke meg at bilderedaksjoner / -byrårer etterhvert kommer til å godkjenne bruk av slike. En stor fordel er at det gjør sikringen av autentisiteten uavhengig av noen få eksklusive kameramodeller.

 

Akams artikkel er faktisk ikke så tynn som den først virker, det er veldig tynt med informasjon om kortformatet på nett nå, også hos Toshiba. Spent på å få vite mer om det etterhvert. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg utleie av film på et slikt kort.

 

Hva med pris på kortet. Finnes det noe informasjon?

Lite informasjon, ikke noe om pris. Tilgjengelig i kapasitet 1GB. Hva ville fordelen være med å leie ut film på sånne framfor DVD/Blueray hvis kapasiteten var stor nok? Hvorfor ikke bare bruke standard SDHC-kort? (Det har aldri vært noe stort problem at kundene har tuklet med leiefilmen, tror jeg? :hmm:) Du kan fortsatt kopiere innholdet, men du kan ikke redigere det og erstatte originalfila på samme kort.

Lenke til kommentar

Det er neppe lenge til vi ser disse kortene med 64+ GB. Da snakker vi virkelig om at det er noe for massemarkedet. Tenk bare på distribusjon av film og spill(og musikk er det allerede egnet for med 1 GB).

 

Kanskje vi endelig kan ta farvel til snurrende disker og mekaniske drev om noen år?

 

-ED-

Lenke til kommentar

Jeg jobber i en ganske vanlig fotobutikk. Hvis et slikt 1gb kort som ikke kan slettes kan selges med en normal fortjeneste til f.eks 49,- så er det uten tvil et stort marked for det. Flere av våre kunder er litt oppe i åra og kjøper ett nytt 2gb kort (99,-) hver gang de skal ha papirkopier fra sitt fulle kort. Så beholder de og arkiverer det gamle sammen med indexkopi av innholdet. Minner litt om hvordan man behandlet APS-negativkassettene. Hvis det hadde funnets ett kort som ikke kunne overskrives tror jeg de ville valgt dette. Om prisen ikke er avskrekkende seff. :)

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg utleie av film på et slikt kort.

 

Hva med pris på kortet. Finnes det noe informasjon?

Lite informasjon, ikke noe om pris. Tilgjengelig i kapasitet 1GB. Hva ville fordelen være med å leie ut film på sånne framfor DVD/Blueray hvis kapasiteten var stor nok? Hvorfor ikke bare bruke standard SDHC-kort? (Det har aldri vært noe stort problem at kundene har tuklet med leiefilmen, tror jeg? :hmm:) Du kan fortsatt kopiere innholdet, men du kan ikke redigere det og erstatte originalfila på samme kort.

 

Endel TVer har støtte for avspilling direkte fra minnekort slik at man kan slippe en dedikert boks med optisk drev. Avspiller tar mindre plass siden man slipper optisk drev. Raskere oppstart av filmen.

 

Det er vel langt enklere å tukle med et minnekort som kan skrives til enn det er med en DVD eller videokassett.

 

Jeg ser for meg utleie av film på et slikt kort.

Leie? Salg av film, mener du vel? ;)

 

Ja takk begge deler. :)

 

Men ved salg er det ikke så viktig at mediet er ikke skrivbart.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...