Gå til innhold

Test: Corsair Vengeance DDR3-1600 3x4GB CL9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig å få tatt de samme testene på et Amd oppsett?

Mener at disse brikkene kan yte langt bedre der pga hvordan Amd cpu'er og hk håndterer minnet så det hadde vært morsomt å se dette i praksis på ca samme cpu hastighet (ytelse) om det lar seg gjøre.

 

Ellers morsomt å se at 12Gb nå begynner å bli allmanseie ^_^

Lenke til kommentar

Som dere fant ut, trenger disse ~1.65v for å operere på spesifiserte frekvenser på 1366 plattformen. Mine 12gb vengeance er like på samme plattform, og årsaken tror jeg er at tripplechannel trenger dette for å fungere. 1.5v bootet da kun med 1 eller 2 brikker, og 1.5v er jo en Sandy sak, ikke en 1366 sak, i allefall på mitt hovedkort som nekter å gi tripplechannel uten disse ~1.65v.

 

 

Til gjengjeld fixer vengeance 1600mhz med 8-8-8-24 på denne volten, noe som slettes ikke er galt mtp at det er 12gb vi snakker om...

Lenke til kommentar

Mulig å få tatt de samme testene på et Amd oppsett?

Mener at disse brikkene kan yte langt bedre der pga hvordan Amd cpu'er og hk håndterer minnet så det hadde vært morsomt å se dette i praksis på ca samme cpu hastighet (ytelse) om det lar seg gjøre.

 

Ellers morsomt å se at 12Gb nå begynner å bli allmanseie ^_^

 

Så vidt jeg husker har vel ikke AMD støtte for 3kanals RAM, så da blir det vanskelig å teste dette settet med minnebrikker.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Noen spesiell grunn til at det kjøres med 2T command rate? Jeg trodde det aller vanligste her var 1T.

 

 

Er vel kun i overklokk for max frekvens dette ble gjort, mine innstillinger ser du under...

 

Iogforseg ikke noe galt i å leke seg litt, men 1800MHz 9-9-9 2T kan da ikke være raskere enn 1600MHz 8-8-8 1T? Og i så måte blir det litt søkt. Uansett er ikke overklokken veldig stor, så enten klokker settet elendig med standard settings, selv med voltøkning, ellers er det lite å tjene ift frekvens å gå fra 1T til 2T, og da kunne man vel heller kjørt 1T all the way - mener nå jeg.

 

Skal ikke kjefte på noen for å teste ut frekvenser om det er det som er tanken her, men 2T må senke ytelsen noen hakk, så det man sitter igjen med er igrunn pene tall og ikke topp ytelse.

Lenke til kommentar

I AIDA64 testene så kommer mine 8-8-8-24-1T@1600mhz ut som nr. 1 på båndbredde med klar margin og nr. 2 på latency sammenlignet med testen til hw.no til tross for lavere FSB hos meg, så målet er tydligvis ikke best ytelse for testeren (?), som virker kanskje litt mot sin hensikt ja...

 

Så mine innstillinger +/- er nok det man bør sikte etter for best ytelse fremfor slakkere timings og høyere frekvenser, spesiellt når det er så liten frekvensøkning, som du også er innom. Hvor langt jeg kan strekke disse brikkene oppover på disse timings, hveit jeg ikke, men siden det var en bris å komme dit, antar jeg det er endel igjen før veggen nås..

 

At de beste resultatene disse brikkene kan prestere troligen ikke har kommet frem av denne testen, er vel kanskje en grei konklusjon...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Mulig å få tatt de samme testene på et Amd oppsett?

Mener at disse brikkene kan yte langt bedre der pga hvordan Amd cpu'er og hk håndterer minnet så det hadde vært morsomt å se dette i praksis på ca samme cpu hastighet (ytelse) om det lar seg gjøre.

 

Ellers morsomt å se at 12Gb nå begynner å bli allmanseie ^_^

 

Så vidt jeg husker har vel ikke AMD støtte for 3kanals RAM, så da blir det vanskelig å teste dette settet med minnebrikker.

 

Håkon

 

Stemmer kun Intel I7 har tre kanaler, 12GB er også litt mye for vanlig bruk, det er relevant siden forige steg er 6GB på et tre kanals system og bruker du mye minne kan det bli lite.

Lenke til kommentar

Har 12 gb vengeance og jeg får alltid error når jeg extracter filer, om jeg fjerner en brikke så fungerer alt normalt. Hva kan være galt? :S

 

Last ned memtest som ISO eller for USB pinne og kjør en kjapp test. Finner den feil har så får du nok bytta dem der du kjøpte dem.

 

Har et 16G kit (4x4G) av disse selv i en AMD rigg, men den er opptatt med arbeid så det blir lite OC og greier på den akkurat nå.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg daglig i mangel av mer minne, selv med 12gb, så ser enkelte ikke vitsen med mer minne, så er det vel fordi de enten ikke bruker software som utnytter minne fullt ut eller så har de det og ikke veit hva du går glipp av, uansett grunn er det bare å la være å kjøpe dersom man mener at man ikke trenger det...

Lenke til kommentar

"Trenger" uansett et håpløst ord å bruke i spørsmålet med mindre det kun gjelder jobb/proffer, for hobbyistene er det vel mer "vil ha", en naturalist SV'er ville kanskje si at man kun trenger pent vær :p

 

Her er et par eksempler på daglig bruk som angår de fleste på forumet der mer minne jo bedre gjelder:

 

1. Dersom man bruker mye winrar på relativt store filer man laster ned via servere eller torrents, tjener man massivt med tid dersom man cacher hele nedlastingen/ene i minne, utpakkingen tar 1/5-1/10 del av tiden mot ucachet. Dette krever relativt mye minne på HD materiale o.l., og her er det egentlig langt igjen til for mye minne selv om man har 12/16gb minne dersom man ofte driver med store filer.

 

2. Ramdisk er et annet bruksområde der mye minne er velkommen, selv synes jeg f.eks. spilling fra ramdisk er knall, bare fantasien setter grenser her om man har nok minne... Har man riktig mye minne, kan man lagre nedlastinger på ramdisken og pakke dem ut der, her sparer man uhorvelig mye tid, både i jobb sammenheng og ren hobby...

Lenke til kommentar

Og noen bare leker seg med store databaser, data-analyser og (lager) programmer som behandler store datamengder. Ingen ende på hva datamaskina kan brukes til om man ser forbi web og spill... Gikk tom for minne med 16G i dag, swapping er for tregt. In-Memory databaser f.eks. liker terabytes med minne. Ikke helt der på hjemme-pc

en enda, men 128G hadde vært ideelt :-)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...