Gå til innhold

Test: Sony Ericsson Xperia Neo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ang karakteren: Det har vært ganske tett mellom toppmodellene som har innfridd den siste tiden. Det siste halve året er det sju telefoner som har fått den gjeveste karakteren, av noen titalls telefoner som har vært testet.

 

Av toppkarakterene er det tre eller fire som kan regnes som toppmodeller. Fire om man tar med Huawei U8800 som ikke er øverst i pris, men det heftigste fra sitt merke.

 

At Neo når så høyt opp kommer av at den deler egenskaper med storebror Arc på svært mye, til tross for at den er betydelig billigere. Samme kamera, samme prosessor, samme relativt gode skjermteknologi, HD-video, HDMI, siste Android-utgave og et svært godt og responsivt brukergrensesnitt.

 

Når det er sagt har vi i disse dager en pågående diskusjon i redaksjonen om en eventuell justering av hvor listen for terningene skal ligge. Jeg regner med at den diskusjonen vil få en konklusjon rett i etterkant av påske.

Lenke til kommentar

"Den tøffeste konkurrentene til Sony Ericsson Xperia Neo er antakelig den noe rimeligere Huawei U8800. Denne modellen er på flere områder omtrent identisk med Neo, men den er ikke like rask, og den har ikke på langt nær like godt kamera."

 

Hm, identisk? HDMI + hdmi-kabel, DLNA, 8GB, størrelse, vekt, design, skjerm, cpu, Android versjon, kamera, front-kamera og sikkert mer jeg ikke kommer på......

 

Vil vel heller si at toppmodellene heller har denne som konkurrent.

 

"Målgruppen for slike mobiltelefoner er gjerne unge og aktive mennesker som ønsker en rimelig Android-mobil uten å gå glipp av det siste av teknologi. Vi tror denne vi appellere ekstra til de som er opptatt av å knipse og dele bilder, og til brukere som laster ned film for å se det på reiser eller på en hotell-TV."

 

Så ikke noe mobil for gamle og inaktive mennesker? ;) rimelig? Den koster da over 3k?

 

Hørte også snakk om at den ikke kommer i salg før i juli.....så da blir det vel heller en 2X eller Nexus S på meg.....

 

Når det gjelder karakter setting, så ville jeg vel delt det opp i tre prisklasser: cheap, mid-range og top-range. Og eventuelt tatt en liten sammenligning på tvers av prisklassene i slutten av testen.

 

edit: Litt synd med batteriet. kanskje dere likte den litt for godt og testet den ihjel? ;) få tak i nytt produkt fra SE og test igjen. Og så satser vi på at det ikke blir noe jordskjelv....

Endret av odderik
Lenke til kommentar

Ikke enig med en 6er jeg heller..

 

Terningkast er en alt for dårlig måte å gi karakter på. Skalaen fra 1-6 er rett og slett for liten og avstand fra en OK til topp score er sjeldent mer en 1 opp. Personlig liker jeg mye bedre 0-100 skalaen. Da kan man trekke og legge på eller trekke mye mer fritt der det trengs.

 

Feks: en mobil er sykt bra men har en stygg hake. Denne vil da mest sannsynlig få 5/6 på terning.. Og 5 er absolutt en bra karakter og er dermed ganske villendene for en litt uforstående forbruker/leser

 

På en 0-100 skala ville den samme mobilen kanskje fått en 65-70/100

 

For det skal nemlig noe til for en toppscore. Men med en terning som karaktermedie så er det ikke så alt for vanskelig, noe amobil beviser..

Endret av vesleengen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ang karakteren: Det har vært ganske tett mellom toppmodellene som har innfridd den siste tiden. Det siste halve året er det sju telefoner som har fått den gjeveste karakteren, av noen titalls telefoner som har vært testet.

 

Av toppkarakterene er det tre eller fire som kan regnes som toppmodeller. Fire om man tar med Huawei U8800 som ikke er øverst i pris, men det heftigste fra sitt merke.

 

At Neo når så høyt opp kommer av at den deler egenskaper med storebror Arc på svært mye, til tross for at den er betydelig billigere. Samme kamera, samme prosessor, samme relativt gode skjermteknologi, HD-video, HDMI, siste Android-utgave og et svært godt og responsivt brukergrensesnitt.

 

Når det er sagt har vi i disse dager en pågående diskusjon i redaksjonen om en eventuell justering av hvor listen for terningene skal ligge. Jeg regner med at den diskusjonen vil få en konklusjon rett i etterkant av påske.

 

Det jeg likte med Amobil før, var at det skulle noe til før en mobil fikk karakter 6.. Har følgt amobil i 5-6 år nå.. Det har vært mange forskjellige testere hos amobil, og det har egentlig alltid krevd litt ekstra for og få toppkarakter.. Jeg har derimot aldri likt mobilen.no sine tester.. testene var ofte meget tidelig ute og korte, noe som gir inntrykk av at mobilen ikke er testet skikkelig, det har også vært en del forskjell i terningene mellom amobil og mobilen tideligere..

 

Nå skal det sier at jeg ikke leste mange tester fra mobilen før, for jeg tok de ikke seriøst..

Men lest mer av de i det siste, etter som amobil og mobilen er smeltet sammen.. og testene er gode, men overhode ikke enig i karakterene.. Selvom det bare er ett terningskast, og det er innholdet i testen som teller. Så har karakteren endel og si..

 

Så jeg håper virkelig at karakteren 4 skal bli en grei/god karakter, karakter 5 en meget god telefon.. Og karakter 6 gies til de få mobilene som har det lille ekstra, som scorer høyt på alle områder..

 

Men for all del, testene er gode..

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ville bare kaste inn at jeg elsker terningkastene på amobil.no - synes som regel de er veldig bra overveid, og hjelper meg veldig når jeg skal skifte mobil (sorterer etter terningkast). Terningkastet bør ikke kompliseres og oppdeles i flere klasser, heller ikke fjernes. Derimot kan man kanskje ha en automatisk funksjon som gjør at terningkastet går ned med 1 prikk per 10 måneder eller noe sånt?

 

Takk for en fin test. Ble frastjelt Huawei U8800'en min. Ble veldig glad i den. Responsiv og lekker, men tror jeg satser på Sony nå siden de tar kamerabiten mer på alvor. HDMI er jo også psyko rått :)

Lenke til kommentar

Ang karakteren: Det har vært ganske tett mellom toppmodellene som har innfridd den siste tiden. Det siste halve året er det sju telefoner som har fått den gjeveste karakteren, av noen titalls telefoner som har vært testet.

 

Da er det vel på tide å øke kravene, og begynne å trekke for å mangle ting sammenlignbare modeller har.

Helplastutførelse alene burde koste et øye på terningen til en "toppmodell"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ønskelig hadde vært noen uttalelser fra brukere på hvor lenge batteriet holder. I testen skal den være dårlig men kan forandre seg etter litt bruk og type av bruk. Leter selv etter en enkel telefon men med bra kamera. Noen andre forslag? Kikket litt på Satio men litt samme der.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...