Gå til innhold

Slik er spillbransjen om 10 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg for min del er både uenig og enig dere her. Dere nevner at spill kommer til å nå mer ut til massene og at det derfor kommer til å bli enda flere enkle og lett fordøyelige spill? Dette for meg henger ikke spesielt på grep. Jeg tror at jo flere spillere som rekrutteres jo mer kommer også entusiastenes del å vokse, ikke bare den nybegynnerdelen av markedet. Jeg har allerede flere venner som ser ut til å bli mer og mer entusiaster når det gjelder spilling. De vil ha bedre og bedre spill.

 

Som generelle spådommer ellers tror jeg at spillmarkedet kommer til å vokse seg veldig svært, vi kommer til å få FLERE entusiastgrupper (hardcore simsspillere, hardcore mylittlepony spillere osv...), motion kontrollere og andre slike enheter blir mer integrert og MYE mer presise, spillkonsoller og pc og tv og mobil kommer til å bli fortsette utviklingen og bli til flere mindre enheter bundet sammen i store miniclouder.

 

Og til slutt,det er mer et håp eller ønske enn en spådom, tilfeldig generering i spill blir mer vanlig. MINECRAFT FTW

 

Edit: og btw det går ikke an for meg å poste rett fra artikkelen, jeg måtte inn på forumet.

Endret av Fotsopp
Lenke til kommentar

I 2021 er man for det første ALLTID online, og i spillsammenheng betyr det at man alltid vil ha tilgang til så og si alt av spill, hvor som helst og når som helst. Men viktigere enn det er at man ikke vil trenge en tv eller skjerm av noe slag for å spille fordi det vil skje rundt en, altså at spillene blander seg sammen med virkeligheten. Augmented reality blir fremtidens virtual reality, og det vil bli dritrått :-D

Lenke til kommentar

La oss se litt på fakta først. Om vi år snakker vi 2020-tallet, så vi kan begynne med 80-tallet. Spilling var ennå ikke "stuerent", så det var i hovedsak gutte-nerder som spilte. Selv om det var en del jente-nerder også var de ikke langt nær så utbredte som guttene, og i alle fall ikke like synlige. Selve spillene var ikke de mest avanserte, men til gjengjeld var det lettere å være kreativ med det lille man hadde. Piratkopiering var minst like utbredt som i dag, men siden spill ikke var helt "stuerene" var det mest undergrunnen som brydde seg. Selvsagt var det tapre forsøk på kopibeskyttelse, men det bestod mest av "finn ordet på side 5, linje 3 ord 9 i manualen" og så videre. Det var både genialt og tragisk dårlig på samme tid. Hadde ordene vært generert tilfeldig måtte man faktisk ha manualen for å fjerne kopibeskyttelen, men siden det aldri var mer en ti, femten ord som gikk igjen var det bare å spre listen. Nuvel.

 

På 90-tallet begynte spill å bli mer stuerene, og internett som vi kjenner det begynte å bli vanlig. Selv om spill fortsatt var mest offline og single-player begynte multiplayer å bli populært. I tillegg begynte mods for alvor å bli populært, og jeg våger å påstå det hele begynte med gode, gamle Doom. Endelig fikk vi en bra FPS, og siden det var så enkelt å lage nye kart til den kunne nesten hvem som helst gjøre det. Å endre lydene, modellene og textures var svært enkelt, så ganske snart dukket en hel drøss mods og nye kart til Doom opp over alt. Men konsoller begynte også å dukke opp nå, noe som gjorde at spill begynte å bli stuerene og spre seg ut til massene på godt og vondt. Det begynte å bli mange, mange flere som innrømmet at de spilte spill, og selv jenter kunne innrømme det uten å bli mindre feminine og vakre av den grunnen. Å date en nerd var akseptabelt for begge kjønn. Men det negative (?) med alt dette var at spillbransjen begynte å by seg frem til de store massene, og den lille, hardbarkede kjernen med übernerder ble glemt. Vi var med på å bygge opp hele bransjen, men nå da den var etablert for godt og begynte å vokse ble vi kastet ut med resten av søpla. Nesten, da. Fortsatt fikk vi enkelte spill som var for avanserte eller for kreative for massene, men det begynte å bli mindre og mindre. Heldigvis (?) fikk vi også MMORPGer, og selv navnet var for langt for massene.

 

Så kom 2000-tallet. Bransjen har fortsatt ut utvikle seg, men det har gått mer og mer over til massene. Konsollene har tatt mer og mer over, og spill har blitt mer og mer generiske. "Alle" skal kunne spille. Uansett om det er et FPS eller flysimulator skal det bare være å plukke opp håndkontrolleren og sette i gang. Vi har fått bevegelsesfølsome kontroller, touchskjerm på den håndholdte, selv rykter om en kontroller hvor du ikke engang trenger å holde noe som helst. Massene gleder seg. Nerdene... gjør det ikke. Vi har blitt trykket så langt ned i søla at noe må gjøres, og det raskt. Men hva? Løsningen ble helt enkelt i dobbel betydning. Indie. La bransjene holde på som de vil. Hvem trenger et generisk FPS eller "se, bestemor fly!" flysimulator fra store, grådige selskaper når vi har indiebransjen? I stedet for å følge massene gjør nerder det de gjør best og lagde sin egen bransje. Massene brydde seg ikke om slike "små gratis-spill", men sannheten er at nerdene fikk en helt egen undergrunnsbransje slik det hele hadde startet. Spill er minst like kreative og engasjerende som før, men det er få som egentlig bryr seg. Det passer meg utmerket.

 

I våre dager har alt begynt å starte på nytt igjen. Massene har de evige generiske spillene sine, men indiekulturen har begynt å bli stueren. Braid ble regnet som et av tiårets beste spill i fjor, og hvor mange kjenner ikke til Minecraft? De store selskapene forstår at generiske spill selger, men de forstår også at indiekulturen er her for å bli. I stedet for å prøve å trykke oss nerder ned i sølen igjen har de begynt å høre på oss og se hva vi får til. Mange av spillene våre er jo bra. Resultatet er at vi på mange måter har fått tre bransjer nå. Vi har de store, masseproduserte, generiske spillene, vi har indiespill bare undergrunnsbransjen bryr seg om, og vi har indiespill som klatrer ut av undergrunnen og prøver seg i massene, men aldri når helt opp. Si hva du vil om Minecraft og Braid, men de er og blir undergrunnsspill, selv om de er godtatt av massene. Men det er en positiv ting, helt klart. Det gjør at indiespill er godtatt av de store massene og kan få støtten til å nå ut til massene, men på samme tid risikerer ikke indiebransjen å bli ødelagt på samme måte som den gamle bransjen på 80-tallet.

 

Spol frem ti år, og hva ser vi? Det er ikke godt å si, men jeg vil tippe flere og flere aktører på indiemarkedet dukker opp (vi trenger tross alt bare én person pr "selskap"), og flere og flere aktører i indiebransjen vil slå seg sammen og utrette større ting. Se bare på f.eks Telltale Games. De har gitt oss Sam & Max, Back to the Future og Monkey Island tilbake, og det er bare starten. Men de er og blir et indieselskap likevel. Vi vil få flere slike indie-selskaper som gir oss kvalitetsspill som er godkjent av massene, men på samme tid er de små nok til å kunne ta sjanser og være virkelig kreative. De er den sanne tredje bransjen, og de vil bare bli mer og mer utbredt. Selvsagt vil de store aktørene som EA prøve å utnytte dem så bra som mulig, men selv om noen vil falle for det og bli en del av de store massene vil vi nok ha en hel drøss med slike aktører som Telltale Games. Utopia som jeg ser det er at vi har nok spill fra både undergrunnsbransjen og massene til å gjøre alle glade igjen. :)

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

La oss se litt på fakta først. Om vi år snakker vi 2020-tallet, så vi kan begynne med 80-tallet. Spilling var ennå ikke "stuerent", så det var i hovedsak gutte-nerder som spilte. Selv om det var en del jente-nerder også var de ikke langt nær så utbredte som guttene, og i alle fall ikke like synlige. Selve spillene var ikke de mest avanserte, men til gjengjeld var det lettere å være kreativ med det lille man hadde. Piratkopiering var minst like utbredt som i dag, men siden spill ikke var helt "stuerene" var det mest undergrunnen som brydde seg. Selvsagt var det tapre forsøk på kopibeskyttelse, men det bestod mest av "finn ordet på side 5, linje 3 ord 9 i manualen" og så videre. Det var både genialt og tragisk dårlig på samme tid. Hadde ordene vært generert tilfeldig måtte man faktisk ha manualen for å fjerne kopibeskyttelen, men siden det aldri var mer en ti, femten ord som gikk igjen var det bare å spre listen. Nuvel.

 

På 90-tallet begynte spill å bli mer stuerene, og internett som vi kjenner det begynte å bli vanlig. Selv om spill fortsatt var mest offline og single-player begynte multiplayer å bli populært. I tillegg begynte mods for alvor å bli populært, og jeg våger å påstå det hele begynte med gode, gamle Doom. Endelig fikk vi en bra FPS, og siden det var så enkelt å lage nye kart til den kunne nesten hvem som helst gjøre det. Å endre lydene, modellene og textures var svært enkelt, så ganske snart dukket en hel drøss mods og nye kart til Doom opp over alt. Men konsoller begynte også å dukke opp nå, noe som gjorde at spill begynte å bli stuerene og spre seg ut til massene på godt og vondt. Det begynte å bli mange, mange flere som innrømmet at de spilte spill, og selv jenter kunne innrømme det uten å bli mindre feminine og vakre av den grunnen. Å date en nerd var akseptabelt for begge kjønn. Men det negative (?) med alt dette var at spillbransjen begynte å by seg frem til de store massene, og den lille, hardbarkede kjernen med übernerder ble glemt. Vi var med på å bygge opp hele bransjen, men nå da den var etablert for godt og begynte å vokse ble vi kastet ut med resten av søpla. Nesten, da. Fortsatt fikk vi enkelte spill som var for avanserte eller for kreative for massene, men det begynte å bli mindre og mindre. Heldigvis (?) fikk vi også MMORPGer, og selv navnet var for langt for massene.

 

Så kom 2000-tallet. Bransjen har fortsatt ut utvikle seg, men det har gått mer og mer over til massene. Konsollene har tatt mer og mer over, og spill har blitt mer og mer generiske. "Alle" skal kunne spille. Uansett om det er et FPS eller flysimulator skal det bare være å plukke opp håndkontrolleren og sette i gang. Vi har fått bevegelsesfølsome kontroller, touchskjerm på den håndholdte, selv rykter om en kontroller hvor du ikke engang trenger å holde noe som helst. Massene gleder seg. Nerdene... gjør det ikke. Vi har blitt trykket så langt ned i søla at noe må gjøres, og det raskt. Men hva? Løsningen ble helt enkelt i dobbel betydning. Indie. La bransjene holde på som de vil. Hvem trenger et generisk FPS eller "se, bestemor fly!" flysimulator fra store, grådige selskaper når vi har indiebransjen? I stedet for å følge massene gjør nerder det de gjør best og lagde sin egen bransje. Massene brydde seg ikke om slike "små gratis-spill", men sannheten er at nerdene fikk en helt egen undergrunnsbransje slik det hele hadde startet. Spill er minst like kreative og engasjerende som før, men det er få som egentlig bryr seg. Det passer meg utmerket.

 

I våre dager har alt begynt å starte på nytt igjen. Massene har de evige generiske spillene sine, men indiekulturen har begynt å bli stueren. Braid ble regnet som et av tiårets beste spill i fjor, og hvor mange kjenner ikke til Minecraft? De store selskapene forstår at generiske spill selger, men de forstår også at indiekulturen er her for å bli. I stedet for å prøve å trykke oss nerder ned i sølen igjen har de begynt å høre på oss og se hva vi får til. Mange av spillene våre er jo bra. Resultatet er at vi på mange måter har fått tre bransjer nå. Vi har de store, masseproduserte, generiske spillene, vi har indiespill bare undergrunnsbransjen bryr seg om, og vi har indiespill som klatrer ut av undergrunnen og prøver seg i massene, men aldri når helt opp. Si hva du vil om Minecraft og Braid, men de er og blir undergrunnsspill, selv om de er godtatt av massene. Men det er en positiv ting, helt klart. Det gjør at indiespill er godtatt av de store massene og kan få støtten til å nå ut til massene, men på samme tid risikerer ikke indiebransjen å bli ødelagt på samme måte som den gamle bransjen på 80-tallet.

 

Spol frem ti år, og hva ser vi? Det er ikke godt å si, men jeg vil tippe flere og flere aktører på indiemarkedet dukker opp (vi trenger tross alt bare én person pr "selskap"), og flere og flere aktører i indiebransjen vil slå seg sammen og utrette større ting. Se bare på f.eks Telltale Games. De har gitt oss Sam & Max, Back to the Future og Monkey Island tilbake, og det er bare starten. Men de er og blir et indieselskap likevel. Vi vil få flere slike indie-selskaper som gir oss kvalitetsspill som er godkjent av massene, men på samme tid er de små nok til å kunne ta sjanser og være virkelig kreative. De er den sanne tredje bransjen, og de vil bare bli mer og mer utbredt. Selvsagt vil de store aktørene som EA prøve å utnytte dem så bra som mulig, men selv om noen vil falle for det og bli en del av de store massene vil vi nok ha en hel drøss med slike aktører som Telltale Games. Utopia som jeg ser det er at vi har nok spill fra både undergrunnsbransjen og massene til å gjøre alle glade igjen. :)

Det ser ut til at du sier litt det samme som redaksjonen her, nemlig at "Nerdene" er en liten gruppe folk som også fortsetter å være liten. Er det ikke logisk å se på det slik at hvis spillmarkedet fortsetter å vokse, så kommer også nerdegruppen(entusiastene) fortsette å vokse?

 

Vi kan jo dra inn Paradox interactive som eksempel, de lager og publiserer spill som definitivt ikke er for de store massene og de har vokst DRAMATISK. Hvis ikke det er ett tegn på at nerdegruppene vokser seg store så vet ikke jeg. Og så lenge det er en stor brukermasse som vil ha noe så kommer det til å bli lagd gode spill, med store budsjetter og god grafikk til den gruppen også. Ingen grunn til å være indie når du kan få penger til spillet ditt og ikke trenge å gå vekk fra fokuset på nerdegruppene.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det vil bli økt fokus på spill som Farmville og Angry Birds. Enkle spill, som er billige å utvikle, men samtidig drar inn enorme inntekter. Til kontrast fra Farmville etc vil vi få mastodoner, som CoD 15 og FIFA 2021, som lever videre på etablerte merkenavn. Generelt vil vi også se en forenkling av alle spill, for å gjøre dem mer attraktive for ikke-gamere.

 

Store kultklassikere, som Deus Ex, vil komme sjeldnere og sjeldnere. Det vil fortsatt være noen spillselskaper som er drevet av idealister og gir oss genuine spillperler. Men det vil være et mindre marked for disse spillene, og dermed mindre produkter.

 

Jeg deler Øysteins negative syn på spillutviklingen, og håper at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Jeg tror at det vil bli økt fokus på spill som Farmville og Angry Birds. Enkle spill, som er billige å utvikle, men samtidig drar inn enorme inntekter. Til kontrast fra Farmville etc vil vi få mastodoner, som CoD 15 og FIFA 2021, som lever videre på etablerte merkenavn. Generelt vil vi også se en forenkling av alle spill, for å gjøre dem mer attraktive for ikke-gamere.

 

Store kultklassikere, som Deus Ex, vil komme sjeldnere og sjeldnere. Det vil fortsatt være noen spillselskaper som er drevet av idealister og gir oss genuine spillperler. Men det vil være et mindre marked for disse spillene, og dermed mindre produkter.

 

Jeg deler Øysteins negative syn på spillutviklingen, og håper at jeg tar feil.

 

+ 1 på denne.

 

Jeg synes det har gått nedover i flere år, og jeg tror ikke lenger på de helt store tingene. Patching fra dag 1, hauger med små DLC-pakker, forenkling slik at rullestolbrukere med sugerør kan spille etc. Folk er utålmodige og gidder ikke en gang lenger lære seg å bruke et våpen i FPS.

Enten har jeg blitt for gammel, eller så trenger jeg bare litt terapi.

Lenke til kommentar

Jeg for min del er både uenig og enig dere her. Dere nevner at spill kommer til å nå mer ut til massene og at det derfor kommer til å bli enda flere enkle og lett fordøyelige spill? Dette for meg henger ikke spesielt på grep. Jeg tror at jo flere spillere som rekrutteres jo mer kommer også entusiastenes del å vokse, ikke bare den nybegynnerdelen av markedet. Jeg har allerede flere venner som ser ut til å bli mer og mer entusiaster når det gjelder spilling. De vil ha bedre og bedre spill.

 

Som generelle spådommer ellers tror jeg at spillmarkedet kommer til å vokse seg veldig svært, vi kommer til å få FLERE entusiastgrupper (hardcore simsspillere, hardcore mylittlepony spillere osv...), motion kontrollere og andre slike enheter blir mer integrert og MYE mer presise, spillkonsoller og pc og tv og mobil kommer til å bli fortsette utviklingen og bli til flere mindre enheter bundet sammen i store miniclouder.

 

Og til slutt,det er mer et håp eller ønske enn en spådom, tilfeldig generering i spill blir mer vanlig. MINECRAFT FTW

 

Edit: og btw det går ikke an for meg å poste rett fra artikkelen, jeg måtte inn på forumet.

Enig med deg her, med et stort maked er det plass til mer spesialisering. Dette er en effekt vi ser i dag i spillbransjen, og som også har en paralell til TV bransjen i USA tidligere.

Der var det lenge kun primetime og massemakedet som var interesangt dette gjorde at det ble satset enorme resurser på å lage noe som appelerte til alle. Resultatet ble programmer som var dyre og lage pga alle stjernene du trengte for å ha en sjanse, veldig usikkert siden det var 20 andre show som konkurerte samt at noe som appelerer til alle ikke virket så godt, det ble kjedelig og tamt. Resultated var mer satsing på nisjer der det var mindre konkuranse så det var lettere å forutsi salg samt at programmene var billigere å lage.

 

I spillverdnen har vi allerede masse sjangere og det er ingen mulighet for at det blir færre, ja det har trolig blitt mindre nyskapning siden 1 mye er funnet opp alt så det er vanskligere å finne på noe helt nytt 2 det er riktig at det dyrere å lage et storspill i dag noe som gjør det vanskligere å prøve noe helt nytt. På den andre siden er det ganske billig å lage mobil spill og online salg gjør det lettere for indi utviklere å få solgt spillene sine.

 

Ja jeg er meget optimistisk. nå legg til at hardware blir kraftigere, utviklings verktøyene bir bedre og det vil faktisk bli lettere å lage gode spill.

Lenke til kommentar

Jeg tror også cloud computing, med kjøp av lisenser blir framtiden. Piratkopiering blir "bai bai" i forhold til i dag.

 

Jeg ser for meg at mobiltelefonene bare vil foresterke sin posisjon som en slags mediesentral, spesielt når cloud fjerner maskinvarekrav. Her har du alt av lisenser og tilgang til spill, filmer osv, og kan velge selv om du spiller gjennom spillbiblioteket ditt på bussen eller hjemme koblet til storskjermen.

Jeg tror den fysiske håndkontrollen med knapper gradvis forsvinner, men jeg tror heller ikke man nødvendigvis skal trenge å stå og veive med armene. Kanskje vil neste generasjons kinetic tilby en slags virtuel håndkontroller som leser håndbevegelsene dine til hvilken som helst kontroller du vil? Kanskje 10 år er litt for tidlig, men jeg tror det skjer etterhvert.

 

Når det gjelder hva slags typer spill vi får, tror jeg fremdeles det vil være rom for litt av alt. Det finnes fremdeles alt for mange spillnerder blant oss til at de vil risikere å forenkle og fjerne all dybde. Det gjør meg ikke noe om spillene blir mer tilgjengelige, bare de ikke mister dybden. Det vil kanskje gå lenger mellom de virkelig enorme nyskapende opplevelsene, men de vil nok absolutt eksistere og ha mye fokus også om 10 år. Jeg tror alltid det vil finnes utviklere som vil ønske å skape nye store opplevelser og ikke bare slå seg til ro med 123spill formelen eller enda en CoD klone, både av ideologiske og økonomiske grunner (blir det for trangt i småspill sjangeren, gir det mer plass i storspill sjangeren).

Endret av Galten
Lenke til kommentar

Jeg håper i det lengste noen skal komme og bringe tilbake det som en gang var, og jeg tror også det kommer. Nå har vi hatt en periode med spill for oss spillerne, nå kommer massene etter og vi får en periode hvor disse vil vies oppmerksomhet før vi om noen år får tilbake oppblomstringen av de store titlene for de virkelig dedikerte.

 

Det er en balansegang som foreløpig kun har hatt vekt i en ende, og bransjen har mye å ta igjen.

 

Plattformer og slike ting tør jeg ikke spå noe om.

Lenke til kommentar

Umulig å si hva som skjer om 10år i spill bransjen, men at vi som gamere har noen utrolige opplevelser å vente har jeg stor tro på. Spillbransjen er som en berg å dalbane...hva som er populært av spill forandres veldig fort...jeg liker at vi er på vei i en fase hvor spill med dyp historie og handling er litt på vei tilbake. Vi gamere blir eldre og jeg setter ihvertfall veldig pris på spill som går litt bort ifra action 24/7 og litt roligere tempo.

Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

La oss se litt på fakta først. Om vi år snakker vi 2020-tallet, så vi kan begynne med 80-tallet. Spilling var ennå ikke "stuerent", så det var i hovedsak gutte-nerder som spilte. Selv om det var en del jente-nerder også var de ikke langt nær så utbredte som guttene, og i alle fall ikke like synlige. Selve spillene var ikke de mest avanserte, men til gjengjeld var det lettere å være kreativ med det lille man hadde. Piratkopiering var minst like utbredt som i dag, men siden spill ikke var helt "stuerene" var det mest undergrunnen som brydde seg. Selvsagt var det tapre forsøk på kopibeskyttelse, men det bestod mest av "finn ordet på side 5, linje 3 ord 9 i manualen" og så videre. Det var både genialt og tragisk dårlig på samme tid. Hadde ordene vært generert tilfeldig måtte man faktisk ha manualen for å fjerne kopibeskyttelen, men siden det aldri var mer en ti, femten ord som gikk igjen var det bare å spre listen. Nuvel.

 

På 90-tallet begynte spill å bli mer stuerene, og internett som vi kjenner det begynte å bli vanlig. Selv om spill fortsatt var mest offline og single-player begynte multiplayer å bli populært. I tillegg begynte mods for alvor å bli populært, og jeg våger å påstå det hele begynte med gode, gamle Doom. Endelig fikk vi en bra FPS, og siden det var så enkelt å lage nye kart til den kunne nesten hvem som helst gjøre det. Å endre lydene, modellene og textures var svært enkelt, så ganske snart dukket en hel drøss mods og nye kart til Doom opp over alt. Men konsoller begynte også å dukke opp nå, noe som gjorde at spill begynte å bli stuerene og spre seg ut til massene på godt og vondt. Det begynte å bli mange, mange flere som innrømmet at de spilte spill, og selv jenter kunne innrømme det uten å bli mindre feminine og vakre av den grunnen. Å date en nerd var akseptabelt for begge kjønn. Men det negative (?) med alt dette var at spillbransjen begynte å by seg frem til de store massene, og den lille, hardbarkede kjernen med übernerder ble glemt. Vi var med på å bygge opp hele bransjen, men nå da den var etablert for godt og begynte å vokse ble vi kastet ut med resten av søpla. Nesten, da. Fortsatt fikk vi enkelte spill som var for avanserte eller for kreative for massene, men det begynte å bli mindre og mindre. Heldigvis (?) fikk vi også MMORPGer, og selv navnet var for langt for massene.

 

Så kom 2000-tallet. Bransjen har fortsatt ut utvikle seg, men det har gått mer og mer over til massene. Konsollene har tatt mer og mer over, og spill har blitt mer og mer generiske. "Alle" skal kunne spille. Uansett om det er et FPS eller flysimulator skal det bare være å plukke opp håndkontrolleren og sette i gang. Vi har fått bevegelsesfølsome kontroller, touchskjerm på den håndholdte, selv rykter om en kontroller hvor du ikke engang trenger å holde noe som helst. Massene gleder seg. Nerdene... gjør det ikke. Vi har blitt trykket så langt ned i søla at noe må gjøres, og det raskt. Men hva? Løsningen ble helt enkelt i dobbel betydning. Indie. La bransjene holde på som de vil. Hvem trenger et generisk FPS eller "se, bestemor fly!" flysimulator fra store, grådige selskaper når vi har indiebransjen? I stedet for å følge massene gjør nerder det de gjør best og lagde sin egen bransje. Massene brydde seg ikke om slike "små gratis-spill", men sannheten er at nerdene fikk en helt egen undergrunnsbransje slik det hele hadde startet. Spill er minst like kreative og engasjerende som før, men det er få som egentlig bryr seg. Det passer meg utmerket.

 

I våre dager har alt begynt å starte på nytt igjen. Massene har de evige generiske spillene sine, men indiekulturen har begynt å bli stueren. Braid ble regnet som et av tiårets beste spill i fjor, og hvor mange kjenner ikke til Minecraft? De store selskapene forstår at generiske spill selger, men de forstår også at indiekulturen er her for å bli. I stedet for å prøve å trykke oss nerder ned i sølen igjen har de begynt å høre på oss og se hva vi får til. Mange av spillene våre er jo bra. Resultatet er at vi på mange måter har fått tre bransjer nå. Vi har de store, masseproduserte, generiske spillene, vi har indiespill bare undergrunnsbransjen bryr seg om, og vi har indiespill som klatrer ut av undergrunnen og prøver seg i massene, men aldri når helt opp. Si hva du vil om Minecraft og Braid, men de er og blir undergrunnsspill, selv om de er godtatt av massene. Men det er en positiv ting, helt klart. Det gjør at indiespill er godtatt av de store massene og kan få støtten til å nå ut til massene, men på samme tid risikerer ikke indiebransjen å bli ødelagt på samme måte som den gamle bransjen på 80-tallet.

 

Spol frem ti år, og hva ser vi? Det er ikke godt å si, men jeg vil tippe flere og flere aktører på indiemarkedet dukker opp (vi trenger tross alt bare én person pr "selskap"), og flere og flere aktører i indiebransjen vil slå seg sammen og utrette større ting. Se bare på f.eks Telltale Games. De har gitt oss Sam & Max, Back to the Future og Monkey Island tilbake, og det er bare starten. Men de er og blir et indieselskap likevel. Vi vil få flere slike indie-selskaper som gir oss kvalitetsspill som er godkjent av massene, men på samme tid er de små nok til å kunne ta sjanser og være virkelig kreative. De er den sanne tredje bransjen, og de vil bare bli mer og mer utbredt. Selvsagt vil de store aktørene som EA prøve å utnytte dem så bra som mulig, men selv om noen vil falle for det og bli en del av de store massene vil vi nok ha en hel drøss med slike aktører som Telltale Games. Utopia som jeg ser det er at vi har nok spill fra både undergrunnsbransjen og massene til å gjøre alle glade igjen. :)

Det ser ut til at du sier litt det samme som redaksjonen her, nemlig at "Nerdene" er en liten gruppe folk som også fortsetter å være liten. Er det ikke logisk å se på det slik at hvis spillmarkedet fortsetter å vokse, så kommer også nerdegruppen(entusiastene) fortsette å vokse?

 

Vi kan jo dra inn Paradox interactive som eksempel, de lager og publiserer spill som definitivt ikke er for de store massene og de har vokst DRAMATISK. Hvis ikke det er ett tegn på at nerdegruppene vokser seg store så vet ikke jeg. Og så lenge det er en stor brukermasse som vil ha noe så kommer det til å bli lagd gode spill, med store budsjetter og god grafikk til den gruppen også. Ingen grunn til å være indie når du kan få penger til spillet ditt og ikke trenge å gå vekk fra fokuset på nerdegruppene.

 

Ja, jeg mener bransjen vil dele seg inn i tre. Den største bransjen er de store selskapene som gir ut spill til massene, men spillene de gir ut blir bare mer og mer generisk. Som noen sier kommer spill som Deus Ex bare sjeldnere og sjeldnere. Et nytt X-Com er bekreftet, men det er mer som et FPS enn det vanlige X-Com fansen faktisk vil ha. Et nytt Syndicate er bekreftet, men også det ser ut til å bli et FPS. Og slik kommer det nok bare til å fortsette.

 

Nerdene, eller "entusiastene" om du vil, er allerede en enorm bransje i dag, men de er i undergrunnen og ikke så godt synlig for massene. Hvor mange av dere hadde for eksempel hørt om Owl Boy før det dukket opp en artikkel om det her på forumet? Og da snakker vi om vinneren i en konkurranse. Hva med alle de som var minst like gode, men ikke vant? Hva med de som ikke gadd bli med i konkurransen engang? Det jeg tror kommer til å skje er at nerdene for alvor begynner å samle større grupper likesinnede for å jobbe med større prosjekter, så vi vil se flere spill som f.eks Minecraft i nær fremtid laget av en gjeng indie-utviklere. (ikke ny Minecraft, selvsagt, men noe like kreativt.) En del av disse vil alltid være indieutviklere og lage spill på fritiden de gir ut mer eller mindre gratis, men andre vil danne selskaper som Telltale Games og Paradox Interactive. Tenker man etter har grafikken i spill bare blitt bedre og bedre, men gameplay har på mange måter blitt dårligere og dårligere. Resultatet er at mange fort går lei nyere spill og "godtar" at spill har dårligere grafikk enn nykommerne, så lenge gameplayet er bra. Indieutviklere sliter med grafikken siden de ikke har budsjett til state-of-the-art, men til gjengjeld kan de gå amok med gameplay. Resultatet er et større fokus på indiebransjen, noe alle kan nyte godt av. :)

Endret av PityTheFool
Lenke til kommentar

Historien har så langt vist at når avantgarden innenfor en uttrykksform proklamerer dens død i løpet av de neste ti årene, så ender det i stedet opp med reaksjoner, motreaksjoner og fornying fulgt av en gradvis retur til det klassiske. EN SIRKEL AV (KULTUR)LIV, om Løvenes Konge-sammenlikninger er passende.

 

Satser på at det gjelder spill også.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

  • Forskning har for lengst påvist at folk flest har faste medievaner. Et medium overtar sjelden /aldri for det gamle, det beste man kan "håpe" på er å bli et supplement. 10 år er en relativ kort periode, jeg tror det sterkeste fra dagens spillmedium og måter å spille på lever godt også i 2021, mens det nye er innen det mobile og inne augmented reality.
  • Om Spotify og co. lykkes økonomisk vil det friste spill- og film- bransjen til å virkelig satse på den forretningsmodellen.
  • Veksten av spill mer lik klassikerne vil vokse fordi verktøyet for å lage slik er blitt så billig og brukervennlig at det blir en stor gruppe idealister, og der dukker det nok også opp en og annen innovativ produksjon.
  • På lengre sikt vil den etablerte spillbransjen i langt større grad oppleve konkurranse fra "amatørene". Akkurat slik fjernsyn får merke youtube o.l. (som nå blir enda enklere tilgjengelig på nye TV'er), nettaviser får merke bloggerne og radioer merker seg podcasts o.l. Det vil komme klassikere laget av en gjeng 16-åringer.
  • Mobiltelefonen vil enkelt kunne brukes som kontroller som trådløst knytter seg til spillkonsoll eller PC.
  • Spill vil i enda større grad være integrert med sosiale medier
  • Hologram-teknologien vil ha gjort større fremskritt. Idealet om at du kan gå på en fotballstadion og se en kamp som spilles på en stadion på andre siden av verden. Sikkert noe spillbransjen vil gjøre noe innovativt med.
  • Eldregenerasjonen kommer nå på nett via Facebook, som hjelper flere av dem ut av den digitale kløften. Spill rettet mot andre demografier enn dagens kan derfor finne et marked, som før ikke eksisterte

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

La oss se litt på fakta først. Om vi år snakker vi 2020-tallet, så vi kan begynne med 80-tallet. Spilling var ennå ikke "stuerent", så det var i hovedsak gutte-nerder som spilte. Selv om det var en del jente-nerder også var de ikke langt nær så utbredte som guttene, og i alle fall ikke like synlige. Selve spillene var ikke de mest avanserte, men til gjengjeld var det lettere å være kreativ med det lille man hadde. Piratkopiering var minst like utbredt som i dag, men siden spill ikke var helt "stuerene" var det mest undergrunnen som brydde seg. Selvsagt var det tapre forsøk på kopibeskyttelse, men det bestod mest av "finn ordet på side 5, linje 3 ord 9 i manualen" og så videre. Det var både genialt og tragisk dårlig på samme tid. Hadde ordene vært generert tilfeldig måtte man faktisk ha manualen for å fjerne kopibeskyttelen, men siden det aldri var mer en ti, femten ord som gikk igjen var det bare å spre listen. Nuvel.

 

På 90-tallet begynte spill å bli mer stuerene, og internett som vi kjenner det begynte å bli vanlig. Selv om spill fortsatt var mest offline og single-player begynte multiplayer å bli populært. I tillegg begynte mods for alvor å bli populært, og jeg våger å påstå det hele begynte med gode, gamle Doom. Endelig fikk vi en bra FPS, og siden det var så enkelt å lage nye kart til den kunne nesten hvem som helst gjøre det. Å endre lydene, modellene og textures var svært enkelt, så ganske snart dukket en hel drøss mods og nye kart til Doom opp over alt. Men konsoller begynte også å dukke opp nå, noe som gjorde at spill begynte å bli stuerene og spre seg ut til massene på godt og vondt. Det begynte å bli mange, mange flere som innrømmet at de spilte spill, og selv jenter kunne innrømme det uten å bli mindre feminine og vakre av den grunnen. Å date en nerd var akseptabelt for begge kjønn. Men det negative (?) med alt dette var at spillbransjen begynte å by seg frem til de store massene, og den lille, hardbarkede kjernen med übernerder ble glemt. Vi var med på å bygge opp hele bransjen, men nå da den var etablert for godt og begynte å vokse ble vi kastet ut med resten av søpla. Nesten, da. Fortsatt fikk vi enkelte spill som var for avanserte eller for kreative for massene, men det begynte å bli mindre og mindre. Heldigvis (?) fikk vi også MMORPGer, og selv navnet var for langt for massene.

 

Så kom 2000-tallet. Bransjen har fortsatt ut utvikle seg, men det har gått mer og mer over til massene. Konsollene har tatt mer og mer over, og spill har blitt mer og mer generiske. "Alle" skal kunne spille. Uansett om det er et FPS eller flysimulator skal det bare være å plukke opp håndkontrolleren og sette i gang. Vi har fått bevegelsesfølsome kontroller, touchskjerm på den håndholdte, selv rykter om en kontroller hvor du ikke engang trenger å holde noe som helst. Massene gleder seg. Nerdene... gjør det ikke. Vi har blitt trykket så langt ned i søla at noe må gjøres, og det raskt. Men hva? Løsningen ble helt enkelt i dobbel betydning. Indie. La bransjene holde på som de vil. Hvem trenger et generisk FPS eller "se, bestemor fly!" flysimulator fra store, grådige selskaper når vi har indiebransjen? I stedet for å følge massene gjør nerder det de gjør best og lagde sin egen bransje. Massene brydde seg ikke om slike "små gratis-spill", men sannheten er at nerdene fikk en helt egen undergrunnsbransje slik det hele hadde startet. Spill er minst like kreative og engasjerende som før, men det er få som egentlig bryr seg. Det passer meg utmerket.

 

I våre dager har alt begynt å starte på nytt igjen. Massene har de evige generiske spillene sine, men indiekulturen har begynt å bli stueren. Braid ble regnet som et av tiårets beste spill i fjor, og hvor mange kjenner ikke til Minecraft? De store selskapene forstår at generiske spill selger, men de forstår også at indiekulturen er her for å bli. I stedet for å prøve å trykke oss nerder ned i sølen igjen har de begynt å høre på oss og se hva vi får til. Mange av spillene våre er jo bra. Resultatet er at vi på mange måter har fått tre bransjer nå. Vi har de store, masseproduserte, generiske spillene, vi har indiespill bare undergrunnsbransjen bryr seg om, og vi har indiespill som klatrer ut av undergrunnen og prøver seg i massene, men aldri når helt opp. Si hva du vil om Minecraft og Braid, men de er og blir undergrunnsspill, selv om de er godtatt av massene. Men det er en positiv ting, helt klart. Det gjør at indiespill er godtatt av de store massene og kan få støtten til å nå ut til massene, men på samme tid risikerer ikke indiebransjen å bli ødelagt på samme måte som den gamle bransjen på 80-tallet.

 

Spol frem ti år, og hva ser vi? Det er ikke godt å si, men jeg vil tippe flere og flere aktører på indiemarkedet dukker opp (vi trenger tross alt bare én person pr "selskap"), og flere og flere aktører i indiebransjen vil slå seg sammen og utrette større ting. Se bare på f.eks Telltale Games. De har gitt oss Sam & Max, Back to the Future og Monkey Island tilbake, og det er bare starten. Men de er og blir et indieselskap likevel. Vi vil få flere slike indie-selskaper som gir oss kvalitetsspill som er godkjent av massene, men på samme tid er de små nok til å kunne ta sjanser og være virkelig kreative. De er den sanne tredje bransjen, og de vil bare bli mer og mer utbredt. Selvsagt vil de store aktørene som EA prøve å utnytte dem så bra som mulig, men selv om noen vil falle for det og bli en del av de store massene vil vi nok ha en hel drøss med slike aktører som Telltale Games. Utopia som jeg ser det er at vi har nok spill fra både undergrunnsbransjen og massene til å gjøre alle glade igjen. :)

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Det ser ut til at du sier litt det samme som redaksjonen her, nemlig at "Nerdene" er en liten gruppe folk som også fortsetter å være liten. Er det ikke logisk å se på det slik at hvis spillmarkedet fortsetter å vokse, så kommer også nerdegruppen(entusiastene) fortsette å vokse?

 

Vi kan jo dra inn Paradox interactive som eksempel, de lager og publiserer spill som definitivt ikke er for de store massene og de har vokst DRAMATISK. Hvis ikke det er ett tegn på at nerdegruppene vokser seg store så vet ikke jeg. Og så lenge det er en stor brukermasse som vil ha noe så kommer det til å bli lagd gode spill, med store budsjetter og god grafikk til den gruppen også. Ingen grunn til å være indie når du kan få penger til spillet ditt og ikke trenge å gå vekk fra fokuset på nerdegruppene.

Ja, jeg mener bransjen vil dele seg inn i tre. Den største bransjen er de store selskapene som gir ut spill til massene, men spillene de gir ut blir bare mer og mer generisk. Som noen sier kommer spill som Deus Ex bare sjeldnere og sjeldnere. Et nytt X-Com er bekreftet, men det er mer som et FPS enn det vanlige X-Com fansen faktisk vil ha. Et nytt Syndicate er bekreftet, men også det ser ut til å bli et FPS. Og slik kommer det nok bare til å fortsette.

 

Nerdene, eller "entusiastene" om du vil, er allerede en enorm bransje i dag, men de er i undergrunnen og ikke så godt synlig for massene. Hvor mange av dere hadde for eksempel hørt om Owl Boy før det dukket opp en artikkel om det her på forumet? Og da snakker vi om vinneren i en konkurranse. Hva med alle de som var minst like gode, men ikke vant? Hva med de som ikke gadd bli med i konkurransen engang? Det jeg tror kommer til å skje er at nerdene for alvor begynner å samle større grupper likesinnede for å jobbe med større prosjekter, så vi vil se flere spill som f.eks Minecraft i nær fremtid laget av en gjeng indie-utviklere. (ikke ny Minecraft, selvsagt, men noe like kreativt.) En del av disse vil alltid være indieutviklere og lage spill på fritiden de gir ut mer eller mindre gratis, men andre vil danne selskaper som Telltale Games og Paradox Interactive. Tenker man etter har grafikken i spill bare blitt bedre og bedre, men gameplay har på mange måter blitt dårligere og dårligere. Resultatet er at mange fort går lei nyere spill og "godtar" at spill har dårligere grafikk enn nykommerne, så lenge gameplayet er bra. Indieutviklere sliter med grafikken siden de ikke har budsjett til state-of-the-art, men til gjengjeld kan de gå amok med gameplay. Resultatet er et større fokus på indiebransjen, noe alle kan nyte godt av. :)

Jeg er veldig mye enig med deg her, nerdene synes ikke spesielt godt. Men jeg er fortsatt uenig i at spill som Deus Ex (har ikke spilt det, er for ung, bare lest om det på wikipedia, så kan ta litt feil) kommer til å komme ut sjeldnere. Ett voks i spill markedet kommer på lang sikt (minst 10 år) til å sørge for en generell oppgang i HELE spillmarkedet, jeg tror om mulig at spill som Deus Ex kommer til å komme ut oftere og bedre.

 

I tillegg synes jeg det er litt feil av deg å si at selv om nerdene ikke gjør seg selv spesielt synlig betyr at de ikke blir lagt merke til. Spesielt store selskaper kommer til å ha markedsavdeling som holder ett øye med en såpass kjøpekraftig markedsgruppe. Man kan jo allerede se at selskaper som EA investerer i flere ambisiøse spill, som The Secret World og at de satset så heftig på Bioware. Bioware har selv sagt at EA gir deg veldig frie tøyler når det gjelder spillene sine, kanskje nettopp fordi de innser verdien av kreative og gode ideer.

Lenke til kommentar

Min spådom:

 

Om 10 år er det konsollene som hersker. Spillerne oppfører seg som tullinger foran videoveggene, hopper og danser.

Gjennomsnittsalderen på spillere har lagt seg på 11-12 år, og absolutt ingen spill kan lenger spilles med kontroll, og i alle fall ikke mus og tastatur.

PCen er helt borte fra spillmarkedet, da ingen lenger gidder å bry seg om de virkelige spillerne, entusiastene, som deg og meg. Om 10 år er det kun de tanketomme saueflokkene som får spille.

Alt av innovasjon er borte og samtlige spill er bare kopier av andre kopier, med litt annen grafikk og litt annen musikk. Alle spill består av tullete hoderisting, hopping, veiving og dansing. Så raskt du gjør et "move" postes dette automatisk til "LifeBook" og "TwittAll", slik at alle andre 12-åringer kan se hva du har gjort. For å kunne låse opp nye levels må du invitere minst 100 venner til det samme spillet, og for å låse opp andre gjenstander må du kjøpe dem med mammas kredittkort.

Her er det utelukkende mikrotransaksjoner, invite spamming, og DLC som ruler.

 

Dette er åpenbart ikke det jeg ønsker skal skje, men likevel er det det jeg er helt overbevist om...

Enjoy gaming while you can!

Lenke til kommentar

Min spådom:

 

Om 10 år er det konsollene som hersker. Spillerne oppfører seg som tullinger foran videoveggene, hopper og danser.

Gjennomsnittsalderen på spillere har lagt seg på 11-12 år, og absolutt ingen spill kan lenger spilles med kontroll, og i alle fall ikke mus og tastatur.

PCen er helt borte fra spillmarkedet, da ingen lenger gidder å bry seg om de virkelige spillerne, entusiastene, som deg og meg. Om 10 år er det kun de tanketomme saueflokkene som får spille.

Alt av innovasjon er borte og samtlige spill er bare kopier av andre kopier, med litt annen grafikk og litt annen musikk. Alle spill består av tullete hoderisting, hopping, veiving og dansing. Så raskt du gjør et "move" postes dette automatisk til "LifeBook" og "TwittAll", slik at alle andre 12-åringer kan se hva du har gjort. For å kunne låse opp nye levels må du invitere minst 100 venner til det samme spillet, og for å låse opp andre gjenstander må du kjøpe dem med mammas kredittkort.

Her er det utelukkende mikrotransaksjoner, invite spamming, og DLC som ruler.

 

Dette er åpenbart ikke det jeg ønsker skal skje, men likevel er det det jeg er helt overbevist om...

Enjoy gaming while you can!

 

 

Og jeg syntes jeg hadde et negativt syn på spillutviklingen. :p Men viss dette hadde blitt tilfelle for gaming, så ville jeg nok lagt all gaming på hylla. For meg høres det nesten kjekkere ut å trekke tenner hos tannlegen enn å holde på med noe slikt.

Lenke til kommentar
Jeg er veldig mye enig med deg her, nerdene synes ikke spesielt godt. Men jeg er fortsatt uenig i at spill som Deus Ex (har ikke spilt det, er for ung, bare lest om det på wikipedia, så kan ta litt feil) kommer til å komme ut sjeldnere. Ett voks i spill markedet kommer på lang sikt (minst 10 år) til å sørge for en generell oppgang i HELE spillmarkedet, jeg tror om mulig at spill som Deus Ex kommer til å komme ut oftere og bedre.

 

For å si det på denne måten ble Deus Ex regnet som nyskapende og svært originalt, og mange elsket det. Da Deus Ex 2 kom var de fleste enige i at det bare var mer av det samme, men retter mer mot massene. Det var ikke i nærheten like nyskapende og originalt som det første. Deus Ex 3 kommer endelig om en liten stund, men fra det jeg har lest i previews osv er det bare en oppdatering av Deus Ex 1 og 2. Historien er selvsagt ny, men selve spillmekanikken er bare en finpussing av de to første. Det trenger ikke være negativt i seg selv, men jeg tviler sterkt på at vi får noe nyskapende.

 

Men se på spillene som har kommet de siste ti årene. Hvor mange av dem har vært geniunt annerledes enn det andre vi har spilt? Call of Duty? Bulletstorm? Medal of Honor? FPSer er og blir de samme. Det eneste unntaket jeg kan tenke meg er Bulletstorm med det der Skill Shot greiene, men bortsett fra det er det et rett-frem FPS. Og selv Skil Shot er bare en variant av Headshot og Limb Shot (Dead Space lot deg f.eks skyte av kroppsdeler.) RTSer har gitt oss en co-op multiplayer, fjernet basebygging og så videre, men alt dette er bare en naturlig variant av vanlige RTS-spill. Dune 2 hadde basebygging, ressurser og bygging av hærer. Age of Empires Online tar hele greia online i et MMO, men selv det er bare standard formel med flere spillere. Så hva er nytt i spillbransjen?

 

Og ta for eksempel Resident Evil: The Mercenaries 3D. Vi kan gå og skyte samtidig (dog uten å sikte) i vanlig tredje person pluss i første-person, gyroskopet vil bli aktivt brukt (så vidt jeg vet) og hele greia er i 3D uten bruk av briller. Selve spillformen blir å drepe så mange som mulig så kreativt som mulig på så kort tid som mulig. Men til tross for dette, hvor for skjellig er det egentlig fra Resident Evil 1 til playstation?

 

Ta så indiespill. Denne bransjen har gitt oss en lang rekke nyskapende spill, fra Lemmings til Worms til Minecraft, og nye, kreative spill kommer jevnlig slikt det har gjort i over et tiår allerede.

 

I tillegg synes jeg det er litt feil av deg å si at selv om nerdene ikke gjør seg selv spesielt synlig betyr at de ikke blir lagt merke til. Spesielt store selskaper kommer til å ha markedsavdeling som holder ett øye med en såpass kjøpekraftig markedsgruppe. Man kan jo allerede se at selskaper som EA investerer i flere ambisiøse spill, som The Secret World og at de satset så heftig på Bioware. Bioware har selv sagt at EA gir deg veldig frie tøyler når det gjelder spillene sine, kanskje nettopp fordi de innser verdien av kreative og gode ideer.

 

Ja, jeg mener nerdene er og blir en undergrunnsbransje som ikke gjør seg spesielt synlige, men det jeg sa er at noen av dem vil vokse og bli større selskaper. Vi har allerede Telltale Games og Paradox Interactive for å nevne noen, og flere vil komme. Men indiebransjen er langt, langt større enn de fleste tror, og selv om vi får hundre Telltales og Paradoxer er det bare en brøkdel av bransjen. Om så en million indie-nerder slår seg sammen i store selskap vil det fortsatt bare være en brøkdel av hele bransjen. Vi snakker faktisk om alt fra enslige gutter og jenter fra 10-årsaldren som vil lage noe til godt voksne folk som seriøst går inn for å lage spill de kan selge via diverse nettsteder. Det eneste de har til felles er at alle har et brennende engasjemang, er svært kreative og vil lage noe for å vise at de kan. Og med programmer som Game Maker, LittleBigPlanet og WarioWare: D.I.Y. blir det bare flere og flere av dem.

Lenke til kommentar

Jeg tror helt klart bransjen vil fortsette å vokse, men jeg ikke nødvendigvis den vil forandre seg så veldig mye. Ihvertfall ikke innen et ti års perspektiv. Må tenkte på at PS3/360 antagelig vil være på markedet i 2-5 år til, og jeg tror også neste generasjon kommer til være nokså lik den vi har i dag. Mulig en dropper et fysisk format, men jeg er nå ikke så helt sikker på det heller.Mobilspill (surfe/lesebrettspill) vil bli populært, men det kan også være en døgnflue, og jeg tror det uansett vil gå mest utover de håndholdte konsollene, ikke de stasjonære.

 

Jeg må også jeg si meg litt enig med Øystein Furevik. Jeg tror at spillinteressen min vil være mindre om 10 år. Det vil kanskje være en naturlig utvikling ettersom jeg blir eldre, men jeg kjenner allerede nå at dagens spill sjeldnere gir meg noe særlig igjen. Dessuten synes jeg veldig mange spill i dag er så sykt voldsomme. Det er rett og slett slitsomt å spille mye. Den ene intense actionscenen blir avløst av en ny, og det skjer hele tiden vanvittig mye på skjermen nesten uansett sjanger. Jeg har nylig spilt litt RE4 igjen, et spill som jeg synes var utrolig voldsomt når det kom, men iforhold til dagens spill går jo nesten spillet for som en rolig spasertur. Dette enorme fokuset på fart og action går også på bekostning av innlevelse i spillverdenen. Ikke engang et spill som Final Fantasy får i dag lov til og av og til senke farten å gi deg tid til å suge inn inntrykkene.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...