Gå til innhold

Anmeldelse: Gemini Rue (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette så faktisk veldig sjarmerende og spennende ut! Etter å ha spilt noen pek og klikk-spill på mobilen har jeg fått sansen for det, og selv om jeg ikke er noen retrofantast syns jeg grafikken var stilig. Den ga spillet et eget preg, og for meg betyr dette en hel del - jeg pleier "aldri" å like screenshots.

 

Spillet koster forøvrig 14,99 dollar eller ~94 kroner.

Lenke til kommentar

"Jeg er klar over at vi er i 2011, og at den ekstremt lave oppløsningen kan være en hard nøtt for mange å svelge. Til dem har jeg egentlig ikke så mye mer å si enn at dette spillet ikke er laget med dem som målgruppe. Gemini Rue er laget for de som klarer å leve seg inn i opplevelsen uansett detaljnivå på grafikken, samt de av oss som er litt nostalgiske og setter pris på god, gammeldags pikselkunst."

 

Jeg synes stort sett "målgruppe-argumentet" er litt tynt, jeg kunne sagt akkurat det samme om alle ulemper og dårlige ting i spill, betyr det at man skal se borti ifra det? Det er rett og slett unødvendig å ha så lav oppløsning, det er ikke snakk om noen vesentlig forskjeller i kostnad og arbeid å levere ok oppløsning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes stort sett "målgruppe-argumentet" er litt tynt, jeg kunne sagt akkurat det samme om alle ulemper og dårlige ting i spill, betyr det at man skal se borti ifra det?

Det er verken en ulempe eller en dårlig ting, det er et stilvalg som i mine øyne fungerer godt. Jeg liker grafikken i dette spillet.

 

Men jeg forstår at ikke alle har sans for retrostilen, og det er det som er poenget mitt. Du må - som meg - like den for at spillet skal funke for deg.

Lenke til kommentar

Jeg synes stort sett "målgruppe-argumentet" er litt tynt, jeg kunne sagt akkurat det samme om alle ulemper og dårlige ting i spill, betyr det at man skal se borti ifra det?

Det er verken en ulempe eller en dårlig ting, det er et stilvalg som i mine øyne fungerer godt. Jeg liker grafikken i dette spillet.

 

Men jeg forstår at ikke alle har sans for retrostilen, og det er det som er poenget mitt. Du må - som meg - like den for at spillet skal funke for deg.

 

Ting må ikke ha dårlig oppløsning for å være retro. At man ikke skal kunne velge høyere oppløsning enn latterlig lavt er en ulempe. Jeg kunne sagt akkurat det samme om ensformige scener feks. Om man synes det er et problem, så er man ikke i målgruppa...

 

Poenget mitt er at selv om man har sansen for retro, så betyr ikke det at man liker, eller at det unnskylder det jeg oppfatter som latskap på grafikkfronten. Selv med en retrostil som utgangspunkt føler ikke jeg en så lav og tvungen oppløsning begunstiger spillet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ting må ikke ha dårlig oppløsning for å være retro. At man ikke skal kunne velge høyere oppløsning enn latterlig lavt er en ulempe. Jeg kunne sagt akkurat det samme om ensformige scener feks. Om man synes det er et problem, så er man ikke i målgruppa...

Nei, det er ikke det samme. Det er langt fra det samme.

 

Det samme hadde vært om et spill valgte en tegnefilmaktig grafikkstil, og du kun liker fotorealistisk grafikk og ble irritert fordi du ikke kunne velge bort tegnefilmaktig grafikk til fordel for fotorealistisk grafikk.

 

Som sagt (og du kan være så uenig du vil): Dette er et stilmessig valg, ikke noe annet. Liker du ikke stilen er det greit, men sånn er spillet og du får ta det som det er eller finne noe annet.

Poenget mitt er at selv om man har sansen for retro, så betyr ikke det at man liker, eller at det unnskylder det jeg oppfatter som latskap på grafikkfronten. Selv med en retrostil som utgangspunkt føler ikke jeg en så lav og tvungen oppløsning begunstiger spillet.

Ok, men det gjør jeg. Jeg blir glad av god pikselkunst, og dette spillet har mye god pikselkunst. Mange av scenene ser flotte ut. Det kunne ikke falle meg inn å straffe spillet for å ha en grafikkstil jeg liker. Det hadde vært idiotisk.

 

Utgiveren av spillet jobber forøvrig med et nytt Blackwell-spill, og også her velger man å gå for lav oppløsning. Det var imidlertid ikke alltid slik; i starten tenkte man å kutte kostnader ved å gå for grafikk i høyere oppløsning. Sitat utgiveren:

 

"low-res pixel art is a definite skill, and is strangely much more expensive than traditional HD art. It was easier to find an artist willing to do cheaper high-res art than cheaper low-res art."

 

Den lave oppløsningen er m.a.o. verken resultat av økonomiske hensyn eller latskap. Snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er at selv om man har sansen for retro, så betyr ikke det at man liker, eller at det unnskylder det jeg oppfatter som latskap på grafikkfronten. Selv med en retrostil som utgangspunkt føler ikke jeg en så lav og tvungen oppløsning begunstiger spillet.

Ok, men det gjør jeg. Jeg blir glad av god pikselkunst, og dette spillet har mye god pikselkunst. Mange av scenene ser flotte ut. Det kunne ikke falle meg inn å straffe spillet for å ha en grafikkstil jeg liker. Det hadde vært idiotisk.

 

QFT

 

Flott grafikk på dette spillet. Minner meg veldig om Beneath a Steel Sky.

 

Bra anmeldelse forøvrig!

Lenke til kommentar

Ting må ikke ha dårlig oppløsning for å være retro. At man ikke skal kunne velge høyere oppløsning enn latterlig lavt er en ulempe. Jeg kunne sagt akkurat det samme om ensformige scener feks. Om man synes det er et problem, så er man ikke i målgruppa...

Nei, det er ikke det samme. Det er langt fra det samme.

 

Det samme hadde vært om et spill valgte en tegnefilmaktig grafikkstil, og du kun liker fotorealistisk grafikk og ble irritert fordi du ikke kunne velge bort tegnefilmaktig grafikk til fordel for fotorealistisk grafikk.

 

Som sagt (og du kan være så uenig du vil): Dette er et stilmessig valg, ikke noe annet. Liker du ikke stilen er det greit, men sånn er spillet og du får ta det som det er eller finne noe annet.

Poenget mitt er at selv om man har sansen for retro, så betyr ikke det at man liker, eller at det unnskylder det jeg oppfatter som latskap på grafikkfronten. Selv med en retrostil som utgangspunkt føler ikke jeg en så lav og tvungen oppløsning begunstiger spillet.

Ok, men det gjør jeg. Jeg blir glad av god pikselkunst, og dette spillet har mye god pikselkunst. Mange av scenene ser flotte ut. Det kunne ikke falle meg inn å straffe spillet for å ha en grafikkstil jeg liker. Det hadde vært idiotisk.

 

Utgiveren av spillet jobber forøvrig med et nytt Blackwell-spill, og også her velger man å gå for lav oppløsning. Det var imidlertid ikke alltid slik; i starten tenkte man å kutte kostnader ved å gå for grafikk i høyere oppløsning. Sitat utgiveren:

 

"low-res pixel art is a definite skill, and is strangely much more expensive than traditional HD art. It was easier to find an artist willing to do cheaper high-res art than cheaper low-res art."

 

Den lave oppløsningen er m.a.o. verken resultat av økonomiske hensyn eller latskap. Snarere tvert i mot.

 

Det er ikke det samme, fordi det koster lite å ha mulighet for å ha høyere oppløsning, faktisk nesten ingenting. Ja, det er jo fint at du liker stilen. Det er en fair sak det, det jeg er skeptisk til er argumentet "om du ikke liker det er du ikke i målgruppa". Det er stort sett ett ganske dårlig argument imot folk som peker på ting de mener er dårligere enn det kunne ha vært.

 

Greit nok, det er et aktivt valg å ikke ha muligheten til høyere oppløsning selv om det ikke er vanskelig å implmentere. Jeg mener det er et dårlig designvalg, la folk velge selv.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er ikke det samme, fordi det koster lite å ha mulighet for å ha høyere oppløsning, faktisk nesten ingenting. Ja, det er jo fint at du liker stilen. Det er en fair sak det, det jeg er skeptisk til er argumentet "om du ikke liker det er du ikke i målgruppa". Det er stort sett ett ganske dårlig argument imot folk som peker på ting de mener er dårligere enn det kunne ha vært.

Men det er jo (som sagt) ikke dårligere enn det kunne ha vært, det er bare annerledes. Det er et bevisst stilvalg, som fungerer godt.

 

Greit nok, det er et aktivt valg å ikke ha muligheten til høyere oppløsning selv om det ikke er vanskelig å implmentere. Jeg mener det er et dårlig designvalg, la folk velge selv.

Det er neppe en triviell sak å oppskalere bilder som er laget for VGA-oppløsning. Dette er et spill med låste bakgrunnsbilder, du kan ikke sammenligne det med f.eks. et 3D-spill eller et strategispill hvor høyere oppløsning bare betyr at man får plass til mer innhold på skjermen samtidig.

Lenke til kommentar

Det er ikke det samme, fordi det koster lite å ha mulighet for å ha høyere oppløsning, faktisk nesten ingenting. Ja, det er jo fint at du liker stilen. Det er en fair sak det, det jeg er skeptisk til er argumentet "om du ikke liker det er du ikke i målgruppa". Det er stort sett ett ganske dårlig argument imot folk som peker på ting de mener er dårligere enn det kunne ha vært.

Men det er jo (som sagt) ikke dårligere enn det kunne ha vært, det er bare annerledes. Det er et bevisst stilvalg, som fungerer godt.

 

Greit nok, det er et aktivt valg å ikke ha muligheten til høyere oppløsning selv om det ikke er vanskelig å implmentere. Jeg mener det er et dårlig designvalg, la folk velge selv.

Det er neppe en triviell sak å oppskalere bilder som er laget for VGA-oppløsning. Dette er et spill med låste bakgrunnsbilder, du kan ikke sammenligne det med f.eks. et 3D-spill eller et strategispill hvor høyere oppløsning bare betyr at man får plass til mer innhold på skjermen samtidig.

 

Ja, det er jo din mening at det ikeke r dårligere enn det kunne ha vært, noe som er helt fair. Problemet er at du møter motforestillinger mot dette med "man er ikke i målgruppa". Det synes jeg sjeldent er noe godt argument. Du står helt sikkert for det du mener, det beste er i mine øyne å la det ble med det, og akseptere at også folk i målgruppen kan være uenig med deg.

 

Nesten alle emulatorer skalerer opp med godt resultat om man ønsker (2d altså), og det er antakelig enda enklere når man selv har tegnet det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, det er jo din mening at det ikeke r dårligere enn det kunne ha vært, noe som er helt fair. Problemet er at du møter motforestillinger mot dette med "man er ikke i målgruppa". Det synes jeg sjeldent er noe godt argument. Du står helt sikkert for det du mener, det beste er i mine øyne å la det ble med det, og akseptere at også folk i målgruppen kan være uenig med deg.

Jeg orker ikke gjenta de samme tingene om og om igjen, men med tanke på at spillet klart og tydelig henvender seg mot et publikum som liker nettopp denne typen retrografikk, faller argumentet ditt sammen. Det er jo nettopp den typen folk jeg refererer til når jeg snakker om målgruppen i anmeldelsen. Som sagt hundre ganger: Du liker ikke grafikkstilen. Greit. Men den er ikke spillets problem.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo din mening at det ikeke r dårligere enn det kunne ha vært, noe som er helt fair. Problemet er at du møter motforestillinger mot dette med "man er ikke i målgruppa". Det synes jeg sjeldent er noe godt argument. Du står helt sikkert for det du mener, det beste er i mine øyne å la det ble med det, og akseptere at også folk i målgruppen kan være uenig med deg.

Jeg orker ikke gjenta de samme tingene om og om igjen, men med tanke på at spillet klart og tydelig henvender seg mot et publikum som liker nettopp denne typen retrografikk, faller argumentet ditt sammen. Det er jo nettopp den typen folk jeg refererer til når jeg snakker om målgruppen i anmeldelsen. Som sagt hundre ganger: Du liker ikke grafikkstilen. Greit. Men den er ikke spillets problem.

 

Det skal du få slippe, mye av det som har blitt sagt har heller ikke så mye med mitt forsøk på konstruktiv kritikk å gjøre. Det relevante her er ikke at du synes at slik grafikk er fint, det gjør ikke noe at vi er uenig, det er heller ikke spesielt relevant at jeg ikke liker det (selv om jeg er uenig i at det ikke er spillets problem). Problemet mitt er argumentet som brukes, spesifikt argumentet om at "om du ikke liker det er du ikke i målgruppa", det er sjeldent et godt argument, fordi det kan brukes om alle ulemper i et spill. Liker du ikke stilen med ensformige bakgrunnsbilder, så er du ikke en del av målgruppa. osv. Om jeg liker alle aspekter ved spillet utenom at man ikke kan velge en høyere oppløsning, så er jeg plutselig ikke endel av målgruppa? Må man like alt ved et spill for å være endel av målgruppa? jeg liker retro-spill, men det er ikke nok til å være endel av målgruppa?

 

Jeg ønsker å gjenta det nok engang for å være klinkende klar, jeg ønsker ikke at fokus i diskusjonen skal være om grafikken er så bra som den burde være eller ikke. Der registrerre jeg kun at vi er uenige. Det jeg ønsker å få fram er at jeg er uenig i hvordan dette blir presentert i anmeldelsen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Likte dette spillet veldig godt. Grafikken er nydelig og stemningsfull. Det minner meg i grunn mye om Westwoods fantastiske Blade Runner-spill. Vi er en gjeng som runder gamle adventure-spill på ny og har nettopp fullført noen av de mange avslutningene på dette. Ganske sikker på at Gemini Rue blir et av disse spillene vi besøker igjen i fremtiden!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

God og rettferdig anmeldelse, selv om jeg ikke helt skjønner hva som trekker ned så mye at dette ender opp som Metacritics mest negative karakter, særlig siden Joachim sier at han ikke har lagt grafikkstilen mot den. Jeg er forsåvidt enig i de svakhetene han påpeker, men for meg var de ikke spesielt alvorlige, og de gode elementene veide opp i overmonne.

 

Forøvrig støtter Adventure Game Studio (som Gemini Rue ble laget med) HQ2X og muligens HQ3X grafikkfilter for å kjøre spillet i høyere oppløsning. Jeg regner med at det er dette AtW mener med å skalere opp grafikken. Jeg har ikke testet det med Gemini Rue, men regner med at det virker på normal måte. (Så denne månedsgamle diskusjonen er irrelevant fra grunnen av.)

 

Det er bare det at de fleste ikke synes sånn oppskalering ser noe bedre ut med denne typen grafikk, som er mer håndtegnet og skisseaktig og med mye teksturer i hver overflate enn i typiske videokonsollspill, som bruker mer klare linjer og jevne flater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...